Curatoriumdiscussie GG 2022

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Erskinees schreef:Anderzijds weten we dat de Heere werkt in de lijn van de geslachten.
Dit is de enigste grond waarop je domineesfamilies kan verklaren.
De nare smaak in mijn mond heb ik alleen bij keelontsteking.
Nee, dat is niet niet. Dan zou de geslachtslijn op zichzelf genomen een reden kunnen zijn. En dat kan het mijns inziens niet.

Op grond van welke bijbelgedeelten zou jij die geslachtslijn willen baseren, geestelijk gezien? Waar lezen we van profeten die familie van elkaar zijn? Waar lezen we dat zonen van apostelen in de bediening hebben gestaan?

Wel lees ik van Paulus dat hij veel gebeden en gearbeid heeft voor mede dienstknechten. Ik denk dat de Heere daar zegen op wil geven. En ik sluit zeker niet uit dat juist predikanten daar erg werkzaam mee zijn.

Maar ik lees graag van je wat ik vanuit de Bijbel over het hoofd zie.

Edit: fijn trouwens dat je alleen een nare smaak heb bij keelontsteking. Ik heb het wel vaker, meestal als ik iets moet pruimen wat me erg tegenstaat en niet lekker is :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Zita »

Iets anders: wat doet een penningmeester van een curatorium? Ik zit enorm te bedenken wat voor inkomsten en uitgaven er kunnen zijn, maar kom niet verder dan zaalhuur (wat me al sterk lijkt).
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Simon0612 »

Zita schreef:Iets anders: wat doet een penningmeester van een curatorium? Ik zit enorm te bedenken wat voor inkomsten en uitgaven er kunnen zijn, maar kom niet verder dan zaalhuur (wat me al sterk lijkt).
Maaltijden? Drinken? Reiskosten?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Herman »

Zita schreef:Iets anders: wat doet een penningmeester van een curatorium? Ik zit enorm te bedenken wat voor inkomsten en uitgaven er kunnen zijn, maar kom niet verder dan zaalhuur (wat me al sterk lijkt).
De hele school valt onder het Curatorium, dus er zal financieel wel wat meer te doen zijn.
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door KDD »

Het is toch logisch dat als je iemand in dienst wil hebben dat je voorkeur naar iemand gaat die er in opgegroeid is. Die weten veel van het 'ins en outs' van het beroep al voor dat ze met de opleiding beginnen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:
Zita schreef:Iets anders: wat doet een penningmeester van een curatorium? Ik zit enorm te bedenken wat voor inkomsten en uitgaven er kunnen zijn, maar kom niet verder dan zaalhuur (wat me al sterk lijkt).
Maaltijden? Drinken? Reiskosten?
Ik mis de sigaren en de pepermuntjes
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door gallio »

KDD schreef:Het is toch logisch dat als je iemand in dienst wil hebben dat je voorkeur naar iemand gaat die er in opgegroeid is. Die weten veel van het 'ins en outs' van het beroep al voor dat ze met de opleiding beginnen.
Zou Jezus dat ook gedacht hebben toen hij een aantal vissers, een tollenaar enz. in dienst nam?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1771
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Ararat »

Heidelberger schreef:Zo bedoelde ik het zeker niet. Beter geformuleerd: een zegen voor die familie en (inderdaad!) tot eer van God.

Later toegevoegd: Als je veel kinderen mag hebben gekregen, wordt wel eens gezegd dat dit een grote rijkdom is. Als er in een bepaalde familie meerdere predikanten zijn, dan kan dat ook gezien worden als rijkdom voor die familie. Zo bedoelde ik het. Een rijkdom die ontvangen is van God.

Als iets een rijkdom voor je, dan is dat eigenlijk sowieso een rijkdom of eer van God.
Wat maakt dat het rijk of een zegen is voor zo'n familie? Iets menselijks als status, enz mag het niet zijn, geestelijk gezien is wedergeboorte net zo persoonlijk als in de andere families toch?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door KDD »

gallio schreef:
KDD schreef:Het is toch logisch dat als je iemand in dienst wil hebben dat je voorkeur naar iemand gaat die er in opgegroeid is. Die weten veel van het 'ins en outs' van het beroep al voor dat ze met de opleiding beginnen.
Zou Jezus dat ook gedacht hebben toen hij een aantal vissers, een tollenaar enz. in dienst nam?
Je moet ergens beginnen :)
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door gallio »

KDD schreef:
gallio schreef:
KDD schreef:Het is toch logisch dat als je iemand in dienst wil hebben dat je voorkeur naar iemand gaat die er in opgegroeid is. Die weten veel van het 'ins en outs' van het beroep al voor dat ze met de opleiding beginnen.
Zou Jezus dat ook gedacht hebben toen hij een aantal vissers, een tollenaar enz. in dienst nam?
Je moet ergens beginnen :)
Ja, en na 3 jaar meedraaien wisten de disciples ook aardig waar het over ging. Net als de Ger Gem studenten na 4 jaar theologische school.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Simon0612 »

Zo gek is het niet dat KDD de discipelen aanhaalt. In dat 12-tal was toch ook al sprake van familiebanden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: RE: Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door GG-er »

Herman schreef:
Zita schreef:Iets anders: wat doet een penningmeester van een curatorium? Ik zit enorm te bedenken wat voor inkomsten en uitgaven er kunnen zijn, maar kom niet verder dan zaalhuur (wat me al sterk lijkt).
De hele school valt onder het Curatorium, dus er zal financieel wel wat meer te doen zijn.
Inderdaad, je hebt gelijk. Mensen kennen het curatorium vooral van deze paar dagen in het jaar, waarin de gesprekken worden gevoerd. Maar het curatorium kun je zien als het bestuur van de Theologische School. Ze gaan ook over de examens en de gehele gang van zaken op de school.
Als je het over de financiën hebt, denk ik dat ook de toelage die studenten krijgen eronder valt. Zij hebben immers hun baan opgezegd om te kunnen studeren. Ze zitten vier jaar zonder salaris, daarom krijgen ze een toelage om met hun gezin te kunnen leven. En dan heb je het al snel over wat meer euro's dan alleen de kosten van deze zittingsdagen.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2961
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Job »

Het is niet alleen rijk; ik vind het ook nog eens een zegen dat deze zonen niet zijn afgeknapt - menselijk beredeneerd - op het pastorieleven wat ze van onderop kennen. Ze komen er zelf ook weer in terecht of zijn er al in terecht gekomen.

Google op 'domineeskinderen' of iets van die strekking en je komt ook heel andere verhalen tegen.

Blijkbaar loopt er een brede goudader door deze familie - het goud van de genade. Ik kan daar ongelooflijk jaloers op worden. Wat als je nu niet zo'n godvrezend voorgeslacht hebt? Ik moet altijd strijden tegen de gedachte dan met 1-0 achter te staan. Gelukkig werkt het niet zo maar... Enfin. Op een dag als vamdaag komt t weer even op.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Terri »

Job schreef:
Blijkbaar loopt er een brede goudader door deze familie - het goud van de genade. Ik kan daar ongelooflijk jaloers op worden. Wat als je nu niet zo'n godvrezend voorgeslacht hebt? Ik moet altijd strijden tegen de gedachte dan met 1-0 achter te staan. Gelukkig werkt het niet zo maar... Enfin. Op een dag als vamdaag komt t weer even op.
Ik word hier wat verdrietig van. Zou jij, al zou je uit een maffia-familie komen, minder 'kans' maken?

Ooit in mijn jonge jaren sprak ik een meisje die ook uit een dominees geslacht kwam.
Zij was er vast van overtuigd 'dat zij meer kans maakte'......( zo zei ze het letterlijk)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2961
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Job »

Terri schreef:
Job schreef:
Blijkbaar loopt er een brede goudader door deze familie - het goud van de genade. Ik kan daar ongelooflijk jaloers op worden. Wat als je nu niet zo'n godvrezend voorgeslacht hebt? Ik moet altijd strijden tegen de gedachte dan met 1-0 achter te staan. Gelukkig werkt het niet zo maar... Enfin. Op een dag als vamdaag komt t weer even op.
Ik word hier wat verdrietig van. Zou jij, al zou je uit een maffia-familie komen, minder 'kans' maken?

Ooit in mijn jonge jaren sprak ik een meisje die ook uit een dominees geslacht kwam.
Zij was er vast van overtuigd 'dat zij meer kans maakte'......( zo zei ze het letterlijk)
Ik begrijp dat het geen goede gedachte is, word er zelf ook triest van en moet mezelf bij de lurven pakken.
Theoretisch dan. Gevoelsmatig komt het weleens op bij het zien van grote, godvrezende geslachten en dan het grote contrast met allereerst mijn eigen hart, en ook met hoe alles in onze familie loopt.

Ik wil me wel verre houden van zo'n uitspraak van die domineesdochter of -nicht, of wat het ook was.
Gesloten