Curatoriumdiscussie GG 2022

wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door wilhelmus »

Als gast hier schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Als gast hier schreef:Is de aangenomen dhr. Blok familie van de beide dominees Blok?
Ja.

Hij is een zoon van ds. L. Blok te Gorinchem en een broer van ds. M. Blok te Scherpenisse.
Wat een rijke familie zeg. Zoveel uit het geslacht die het Woord Gods mogen/gaan/hebben verkondig(d)(en)
Rijk omdat vader lid is/was van het curatorium?
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

wilhelmus schreef:
Als gast hier schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Als gast hier schreef:Is de aangenomen dhr. Blok familie van de beide dominees Blok?
Ja.

Hij is een zoon van ds. L. Blok te Gorinchem en een broer van ds. M. Blok te Scherpenisse.
Wat een rijke familie zeg. Zoveel uit het geslacht die het Woord Gods mogen/gaan/hebben verkondig(d)(en)
Rijk omdat vader lid is/was van het curatorium?
Vandaar dat hij wél aangenomen word… :slurp
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 16 mei 2022, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Herman »

Kunnen we het wat inhoudelijker houden, grapjes achterwege laten of als dat niet lukt ze expliciet larderen met een smiley? B.v.d.
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Heidelberger »

Als er uit een familie veel dominees mogen voortkomen, dan is zeker dat een rijkdom voor die familie.

Als ik door de bril van een buitenstaander tracht te kijken, dan kan ik mij voorstellen dat het op z'n minst werkwaardig te noemen is dat studenten die toegelaten worden niet zelden tot de (schoon)familie behoren van zittende predikanten.

Wat dat betreft zou ik er voorstander van zijn dat, wanneer iemand instemt met de belijdenis van de kerk en als dit in leer en leven ook blijkt, in principe toegelaten zou moeten worden. En dat het vervolgens aan de kerkenraden is om studenten en kandidaten uit te nodigen om voor te gaan of om hen te beroepen - zoals het geval is in kerken als de HHK en PKN (en in zekere mate bij de CGK). We moeten (vind ik) ervoor waken om een kerk te veel van bovenaf te willen leiden, zoals bij de RKK het geval is.

In het formulier om ouderlingen (en diakenen) te bevestigen wordt gesproken over het regeerambt. Om deze taak goed uit te kunnen oefenen moet er ook autonomie zijn van de plaatselijke gemeente zonder vastomlijnde kaders van hogere vergaderingen: je voert anders meer uit dan je regeert. Maar zou er ook meer transparantie moeten zijn over de overwegingen van het aannemen van studenten. Het blijft mensenwerk, en mogelijke studenten die zich misschien wat minder goed uit kunnen drukken kunnen door mensen anders beoordeeld worden.
Als niet GG-er krijg ik een conclaaf-idee (mag dat?) bij de huidige werkwijze van het Curatorium.

Wat niet wegneemt dat ik hoop dat er studenten aangenomen worden die tot zegen mogen zijn. Goed dat er afgelopen zaterdag (zo zag op op GerGemInfo.nl) opgeroepen is tot gebed.
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Heidelberger schreef:Als er uit een familie veel dominees mogen voortkomen, dan is zeker dat een rijkdom voor die familie.
Je zal het ongetwijfeld niet zo bedoelen, maar als iets rijkdom voor de familie is, klinkt dit mij wat vreemd(alsof ze hier trots op mogen zijn). Laat het maar zijn tot rijkdom of eer van God.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Tiberius »

Maar die transparantie is er toch? Gezien wat je schrijft in je tweede alinea.
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Heidelberger »

Zo bedoelde ik het zeker niet. Beter geformuleerd: een zegen voor die familie en (inderdaad!) tot eer van God.

Later toegevoegd: Als je veel kinderen mag hebben gekregen, wordt wel eens gezegd dat dit een grote rijkdom is. Als er in een bepaalde familie meerdere predikanten zijn, dan kan dat ook gezien worden als rijkdom voor die familie. Zo bedoelde ik het. Een rijkdom die ontvangen is van God.

Als iets een rijkdom voor je, dan is dat eigenlijk sowieso een rijkdom of eer van God.
Laatst gewijzigd door Heidelberger op 16 mei 2022, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Heidelberger »

Tiberius schreef:Maar die transparantie is er toch? Gezien wat je schrijft in je tweede alinea.
In mijn tweede alinea refereer ik aan het gegeven dat aangenomen studenten niet zelden behoren tot de (schoon)familie van bestaande predikanten: ik mis even de link met transparantie.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb al eens vaker hier betoogd dat de suggesties en insinuaties over het vermeende voortrekken van familie mij altijd een nare smaak in de mond geven.

Laten we het maar zien als zegen op aanhoudende en gelovige gebeden van ouders en grootouders, dat hun zonen uitgezonden worden in Zijn wijngaard. Dat is wat mij betreft een veel geestelijker insteek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Bezorgd »

Die familielijn is niet vreemd.
Vroeger waren er al heel vaak domineesfamilies , van vader op zoon werd men predikant. Of verschillende broers die gelijktijdig diende in het ambt. Ook bij oudvaders zag je dat vaak terug. Zo was de hele maatschappij ingedeeld, Je volgde vaak je vader in het beroep dat hij uitoefende. (of je vader nu bakker, timmerman, arts, onderwijzer of predikant was)
Verschil bij predikant is wel dat het toen meer een keuze was, je studeerde theologie en wachtte als bevestiging van je roeping op een beroep.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Louis2 »

Maanenschijn schreef:Ik heb al eens vaker hier betoogd dat de suggesties en insinuaties over het vermeende voortrekken van familie mij altijd een nare smaak in de mond geven.

Laten we het maar zien als zegen op aanhoudende en gelovige gebeden van ouders en grootouders, dat hun zonen uitgezonden worden in Zijn wijngaard. Dat is wat mij betreft een veel geestelijker insteek.
Waarom geeft u dat een nare smaak in de mond?
Vanuit mijn Roomse achtergrond, en de affaires hier in het Zuiden van het land, krijg ik een vieze smaak van al die familiebanden.
Al zit voor deel ook op lijn van bezorgd. Die familiebanden zie je ook terug bij diplomaten.
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Heidelberger »

Maanenschijn schreef:Ik heb al eens vaker hier betoogd dat de suggesties en insinuaties over het vermeende voortrekken van familie mij altijd een nare smaak in de mond geven.

Laten we het maar zien als zegen op aanhoudende en gelovige gebeden van ouders en grootouders, dat hun zonen uitgezonden worden in Zijn wijngaard. Dat is wat mij betreft een veel geestelijker insteek.
Met mijn post heb ik zeker niet bedoeld een suggestie of insinuatie te doen, maar als ik door de bril van een buitenstaander kijk, dit als merkwaardig gezien zou kunnen worden.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Erskinees »

Het is ook zeker merkwaardig. Anderzijds weten we dat de Heere werkt in de lijn van de geslachten.

Tegelijkertijd ben ik een voorstander van een roulerend curatorensysteem: minsten de helft van de leden zou jaarlijks moeten rouleren. Als ook dan nog steeds bijv. veel familieleden worden aangenomen of bijv. het aangenomen getal een jaar erg laag ligt zouden mensen minder snel wantrouwig zijn en ontstaat er (hopelijk) minder discussie. De gemeenten A tot Z worden dan immers vertegenwoordigd en het jaar erna zit er weer een hele andere groep.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

Louis2 schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb al eens vaker hier betoogd dat de suggesties en insinuaties over het vermeende voortrekken van familie mij altijd een nare smaak in de mond geven.

Laten we het maar zien als zegen op aanhoudende en gelovige gebeden van ouders en grootouders, dat hun zonen uitgezonden worden in Zijn wijngaard. Dat is wat mij betreft een veel geestelijker insteek.
Waarom geeft u dat een nare smaak in de mond?
Vanuit mijn Roomse achtergrond, en de affaires hier in het Zuiden van het land, krijg ik een vieze smaak van al die familiebanden.
Al zit voor deel ook op lijn van bezorgd. Die familiebanden zie je ook terug bij diplomaten.
Binnen de gereformeerde traditie geloven we dat het de Heere is die tot het ambt roept. Als we die lijn willen vasthouden dan moeten we ook geloven dat bij die kerken waar een curatorium functioneert, het er niet toe doet uit welke familie de aangemelde persoon komt. Dat sluit namelijk uit dat iemand uit een bekende familie of naam ‘een streepje voor’ zou hebben.

Ik besef heel goed dat het instituut curatorium veel menselijk aspecten met zich mee brengen die het geestelijke aspect kunnen beïnvloeden. Ik ben dan ook geen voorstander van een curatorium en het kerkgenootschap waar ik lid van ben heeft dat ook niet.

Maar mijn punt is: we blijden de Goddelijke roeping en het overnemen daarvan door de curatoren. Dat sluit (als het goed is) menselijke voorkeuren uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef:Anderzijds weten we dat de Heere werkt in de lijn van de geslachten.
Dit is de enigste grond waarop je domineesfamilies kan verklaren.
De nare smaak in mijn mond heb ik alleen bij keelontsteking.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gesloten