Curatoriumdiscussie GG 2022

vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door vriend-en-metgezel »

Zita schreef:
vriend-en-metgezel schreef:Ik weet niet waar het aantal 17 vandaan komt, maar stel even dat het klopt dat er 17 zijn afgewezen: verdrietig voor de betreffende heren die wel menen geroepen te zijn, maar toch niet aangenomen werden. Dat zal veel strijd en verwarring geven. Mocht er iemand van hen meelezen: sterkte gewenst.
Tegelijkertijd: een deel van deze afwijzingen betreft wellicht dezelfde mannen als een jaar geleden. En mogelijk ook als het jaar daarvoor. Mannen die zich voor een tweede of derde keer gemeld hebben. Als de curatoren om legitieme redenen iemand afwijzen (ze vinden zijn getuigenis helaas niet overtuigend) en die persoon blijft steeds komen, dan telt hij elk jaar opnieuw mee. Zo kan er een soort stuwmeer aan afgewezenen ontstaan.
Vanuit het perspectief van de afgewezen mannen is het nogmaals heel verdrietig; zeker als het keer op keer gebeurt. Maar anderzijds drijven 'recidivisten' de aantallen omhoog.
Sterkte wensen en tegelijk deze mannen 'recidivisten' noemen, gaat voor mij niet erg best samen. Ook niet als recidivisten tussen aanhalingstekens staat.
Voor jouw begrip: recidive betekent herhaling. Waarom lees je zo kwaadwillend? Er is toch niks in mijn bericht dat deze personen iets verwijt?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door FlyingEagle »

Dat is dan zijn gevoel achteraf. Kan best zijn dat hij daar als predikant helemaal geen last van zou hebben gehad en een grote zegen voor de gemeenten zou zijn geweest.
@GGlid
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

De vraag is gewoon, is het curatorium niet te veel aan het snoeien waar het niet mag? Ze doen zeker hun best en ik zal ze nooit betichten van vriendjespolitiek of dat soort geneuzel, maar het kan wel echt zijn dat de GG hier de plank echt mee mis slaat. Dat kan gewoon. Er moet gewaakt worden voor een algemene toestroom van studenten, maar je moet ook waken voor een 10% van de selectie. Beide zijn extreme en in mijn ogen niet goed.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: Een gesprek? Er wordt beschuldigt naar elkaar, verwijten gemaakt richting een curatorium dat alleen familie, kennissen en exoten worden aangenomen, men probeert elkaar de les te lezen…dan constateer ik dat er van dankbaarheid weinig sprake is. En als dat zo is, dan heeft het ook weinig oprecht in het hart en gebed geleefd, want dan was men met eentje meer dan dankbaar!
Laten we proberen het goede voorbeeld te geven over 2 weken, Simon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef: Je kletst werkelijk uit je nek.

De Hersteld Hervormde Kerk heeft geen curatorium. Wel een commissie van toelating. En die is niet vergelijkbaar met een curatorium van een GG.

Je moet toch echt wat beter verdiepen in je kerkgenootschap voordat je hier wat neer schrijft.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating
Er zijn behoorlijk wat studenten, die wilde studeren aan het HHS, afgewezen. Dat de HHK geen curatorium heeft wist ik heus wel, er is toch een commissie die wel mensen kunnen afwijzen?
Nogmaals, en dan hou ik er over op: schrijf dan niet in reactie op Huisman: wij ook.

De reden van niet studeren aan het Seminarie is van een heel andere orde en strekking dan het toelaten tot de bediening. Dat kun je niet met elkaar vergelijken en is dan ook appels met peren vergelijken, een vergelijking van afwijzen in een GG curatorium en het toelaten of afwijzen tot de opleiding aan het Seminarie.

Voor iedere opleiding worden mensen afgewezen als de criteria niet voldoende zijn. Maar goed, het is vanlieverlee offtopic.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef:
Simon0612 schreef: Een gesprek? Er wordt beschuldigt naar elkaar, verwijten gemaakt richting een curatorium dat alleen familie, kennissen en exoten worden aangenomen, men probeert elkaar de les te lezen…dan constateer ik dat er van dankbaarheid weinig sprake is. En als dat zo is, dan heeft het ook weinig oprecht in het hart en gebed geleefd, want dan was men met eentje meer dan dankbaar!
Laten we proberen het goede voorbeeld te geven over 2 weken, Simon
Gezien die gekkigheid vandaag heb ik besloten om niets te melden in ieder geval. Feitelijk topic ok, discussie hoeft niet van mij!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Piet Puk schreef:
Simon0612 schreef: Een gesprek? Er wordt beschuldigt naar elkaar, verwijten gemaakt richting een curatorium dat alleen familie, kennissen en exoten worden aangenomen, men probeert elkaar de les te lezen…dan constateer ik dat er van dankbaarheid weinig sprake is. En als dat zo is, dan heeft het ook weinig oprecht in het hart en gebed geleefd, want dan was men met eentje meer dan dankbaar!
Laten we proberen het goede voorbeeld te geven over 2 weken, Simon
Gezien die gekkigheid vandaag heb ik besloten om niets te melden in ieder geval. Feitelijk topic ok, discussie hoeft niet van mij!
'Gelukkig' heeft GGiN maar een dag en kondigen ze enkel aan het eind aan of er zijn toegelaten. Dat scheelt een hoop. Gewoon het RD in de gaten houden, je hoeft niets te melden.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef: Je kletst werkelijk uit je nek.

De Hersteld Hervormde Kerk heeft geen curatorium. Wel een commissie van toelating. En die is niet vergelijkbaar met een curatorium van een GG.

Je moet toch echt wat beter verdiepen in je kerkgenootschap voordat je hier wat neer schrijft.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating
Er zijn behoorlijk wat studenten, die wilde studeren aan het HHS, afgewezen. Dat de HHK geen curatorium heeft wist ik heus wel, er is toch een commissie die wel mensen kunnen afwijzen?
Dat er zijn afgewezen om te studeren lijkt me stug. Zelfs vrouwen mogen studeren aan het HHS. Zij staan alleen niet ingeschreven in het kerkelijk album en krijgen soms aangepaste (stage-)opdrachten. Mogelijk wordt aan sommige studenten wel een preekconcent later of niet verleend als er feedback op de ingeleverde preek is. Het grootste deel wordt beroepbaar gesteld aan het eind van de opleiding. Voorwaarde is onder andere dat je je psychologische test hebt behaald, opleiding hebt afgerond, geen dwalingen verkondigd in je preken, je vicariaat hebt gelopen, etc.

Kun je onderbouwen dat mensen niet mochten studeren bij het HHS?
Mijn onderbouwing vind je hier: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... /studenten
Fides Quaerens Intellectum
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door SanderL »

Vanavond ging er een dominee in onze gemeente voor, hij zei:
Weet u van de vele discussies die deze dagen overal gaande zijn over het curatorium? De een vind zus, de ander vind zo, de een vind het te weinig, de ander vind het teveel.

Hebben deze mensen ook echt werkzaamheden in de binnenkomer gehad of konden ze overal alleen maar commentaar op geven?

Neem dit eens mee!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
mcgk schreef:
huisman schreef:
Wij (CGK) hebben ook een curatorium en ook daar worden velen afgewezen.
Niet in deze verhoudingen. Dat weet jij ook.
En met een serieuze en transparante afwijzingsreden. Dat weet hij ook.
Dat hebben diverse afgewezen kandidaten heel anders ervaren. Ook in de CGK is de nazorg ronduit slecht….en nee ik heb nooit roeping gehad maar heb wel regelmatig bij verschillende afgewezen kandidaten pastorale bezoek gebracht.

M.a.w, kom van je roze CGK wolk af @Tiberius ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door pierre27 »

SanderL schreef:Vanavond ging er een dominee in onze gemeente voor, hij zei:
Weet u van de vele discussies die deze dagen overal gaande zijn over het curatorium? De een vind zus, de ander vind zo, de een vind het te weinig, de ander vind het teveel.

Hebben deze mensen ook echt werkzaamheden in de binnenkomer gehad of konden ze overal alleen maar commentaar op geven?

Neem dit eens mee!
Dank voor deze mooie posting. Die neem ik mee de nacht in.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
Forummer schreef:
Ja, als God iemand roept tot predikant, ZAL diegene predikant worden. Ook al gaan daar vergissingen van Zijn kinderen aan vooraf.
Dat geloof ik niet hoor. Er zijn een heleboel mensen door God geroepen tot predikant die wel gewoon op hun post blijven en dus nooit predikant worden.

Onlangs kwam bij de begrafenis van een bekende GG-er dat nog aan de orde.
Ik geloof het wel.

Ik herinner me een interview in de zaterdagse bijlage met een ouderling uit de GG, een tijd geleden, die eerst meende vast en zeker tot predikant te zijn geroepen, maar later toch soms blij was dat hij niet was aangenomen, gelet op het feit om hele dagen in een zwart pak te lopen en in een glazen huis te wonen. Tja... Dan heeft het curatorium blijkbaar toch een goede keuze gemaakt, denk ik dan.
Welnee. Het is natuurlijk heel fijn als je geen dominee hoeft te zijn in de GG. Het is bepaald geen benijdenswaardige positie. Maar dat is toch geen reden om te concluderen dat God niet heeft geroepen? Ik zie niet in hoe je dat daar nu uit kunt afleiden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Job »

DDD schreef:
Dat geloof ik niet hoor. Er zijn een heleboel mensen door God geroepen tot predikant die wel gewoon op hun post blijven en dus nooit predikant worden.

Onlangs kwam bij de begrafenis van een bekende GG-er dat nog aan de orde.
Ik bedoel de vraag oprecht en gevoelvol (en niet ironisch, verdachtmakend, retorisch of suggestief, want dit zijn tere zaken): roept God mensen tot een ambt en brengt Hij ze vervolgens niet tot dat ambt? Laat Hij Zich daarin blokkeren door menselijke beslissingen?
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

SanderL schreef:Vanavond ging er een dominee in onze gemeente voor, hij zei:
Weet u van de vele discussies die deze dagen overal gaande zijn over het curatorium? De een vind zus, de ander vind zo, de een vind het te weinig, de ander vind het teveel.

Hebben deze mensen ook echt werkzaamheden in de binnenkomer gehad of konden ze overal alleen maar commentaar op geven?

Neem dit eens mee!
En ook met deze posting word er niet er niet naar zichzelf gekeken, maar naar de kerkganger. Vind je het niet verwonderlijk dat mensen bij deze praktijken vragen hebben?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door SanderL »

HersteldHervormd schreef:
SanderL schreef:Vanavond ging er een dominee in onze gemeente voor, hij zei:
Weet u van de vele discussies die deze dagen overal gaande zijn over het curatorium? De een vind zus, de ander vind zo, de een vind het te weinig, de ander vind het teveel.

Hebben deze mensen ook echt werkzaamheden in de binnenkomer gehad of konden ze overal alleen maar commentaar op geven?

Neem dit eens mee!
En ook met deze posting word er niet er niet naar zichzelf gekeken, maar naar de kerkganger. Vind je het niet verwonderlijk dat mensen bij deze praktijken vragen hebben?
Ik heb ook zo mijn vragen over de systemen binnen de HHK en CGK. Als we zo gaan kijken is er op ieder systeem wel wat aan te merken.
Gesloten