Curatoriumdiscussie GG 2022

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Ararat »

Job schreef:
DDD schreef:
Dat geloof ik niet hoor. Er zijn een heleboel mensen door God geroepen tot predikant die wel gewoon op hun post blijven en dus nooit predikant worden.

Onlangs kwam bij de begrafenis van een bekende GG-er dat nog aan de orde.
Ik bedoel de vraag oprecht en gevoelvol (en niet ironisch, verdachtmakend, retorisch of suggestief, want dit zijn tere zaken): roept God mensen tot een ambt en brengt Hij ze vervolgens niet tot dat ambt? Laat Hij Zich daarin blokkeren door menselijke beslissingen?
Ik vond in eerste instantie de uitspraak van DDD spannend, maar als we het vergelijken met een ander roepen van God zie ik wel parallellen:
Elke keer als het Woord opengaat roept God de ongelovige: "Wend je naar Mij toe, word behouden". Heel veel mensen beslissen om hier geen gehoor aan te geven en blijven wie ze waren.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

SanderL schreef:
HersteldHervormd schreef:
SanderL schreef:Vanavond ging er een dominee in onze gemeente voor, hij zei:
Weet u van de vele discussies die deze dagen overal gaande zijn over het curatorium? De een vind zus, de ander vind zo, de een vind het te weinig, de ander vind het teveel.

Hebben deze mensen ook echt werkzaamheden in de binnenkomer gehad of konden ze overal alleen maar commentaar op geven?

Neem dit eens mee!
En ook met deze posting word er niet er niet naar zichzelf gekeken, maar naar de kerkganger. Vind je het niet verwonderlijk dat mensen bij deze praktijken vragen hebben?
Ik heb ook zo mijn vragen over de systemen binnen de HHK en CGK. Als we zo gaan kijken is er op ieder systeem wel wat aan te merken.
En weer is het heel moeilijk om te reflecteren...
Het lijkt wel een patroon.

We zitten hier op een forum waar punten besproken worden. Als jij iets aan te merken hebt op de HHK/CGK wil ik daar best over sparren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Job »

Ararat schreef:
Job schreef:
DDD schreef:
Dat geloof ik niet hoor. Er zijn een heleboel mensen door God geroepen tot predikant die wel gewoon op hun post blijven en dus nooit predikant worden.

Onlangs kwam bij de begrafenis van een bekende GG-er dat nog aan de orde.
Ik bedoel de vraag oprecht en gevoelvol (en niet ironisch, verdachtmakend, retorisch of suggestief, want dit zijn tere zaken): roept God mensen tot een ambt en brengt Hij ze vervolgens niet tot dat ambt? Laat Hij Zich daarin blokkeren door menselijke beslissingen?
Ik vond in eerste instantie de uitspraak van DDD spannend, maar als we het vergelijken met een ander roepen van God zie ik wel parallellen:
Elke keer als het Woord opengaat roept God de ongelovige: "Wend je naar Mij toe, word behouden". Heel veel mensen beslissen om hier geen gehoor aan te geven en blijven wie ze waren.
Dan kom je bij het verschil tussen in- en uitwendige roeping terecht. Zelf denk ik dat je dat niet kunt toepassen op dit vraagstuk.

Wanneer ik lees dat de Heere bijvoorbeeld Levi roept uit het tolhuis: "Volg Mij", en ik lees die tekst, dan ben ik persoonlijk nog niet tot ambtsdrager geroepen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: RE: Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Adagio »

Ararat schreef:als we het vergelijken met een ander roepen van God zie ik wel parallellen:
Elke keer als het Woord opengaat roept God de ongelovige: "Wend je naar Mij toe, word behouden". Heel veel mensen beslissen om hier geen gehoor aan te geven en blijven wie ze waren.
Van het antwoord in vraag 5 van de HC, op de vraag of we God lief kunnen hebben, mag een mens wel het spreekwoordelijk nachtje wakker liggen: "Neen ik; want ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten".
God werkt onwederstandelijk; in Zijn rijk is maar Eén Koning, die de eer niet aan anderen geeft. De mens heeft zich dood gewerkt, en blijft dat doen. En ligt niet wakker van de uitkomst van die getrokken parallel: "En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Ik herinner me een interview in de zaterdagse bijlage met een ouderling uit de GG, een tijd geleden, die eerst meende vast en zeker tot predikant te zijn geroepen, maar later toch soms blij was dat hij niet was aangenomen, gelet op het feit om hele dagen in een zwart pak te lopen en in een glazen huis te wonen. Tja... Dan heeft het curatorium blijkbaar toch een goede keuze gemaakt, denk ik dan.
Erg vreemde redenen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door huisman »

SanderL schreef:
HersteldHervormd schreef:
SanderL schreef:Vanavond ging er een dominee in onze gemeente voor, hij zei:
Weet u van de vele discussies die deze dagen overal gaande zijn over het curatorium? De een vind zus, de ander vind zo, de een vind het te weinig, de ander vind het teveel.

Hebben deze mensen ook echt werkzaamheden in de binnenkomer gehad of konden ze overal alleen maar commentaar op geven?

Neem dit eens mee!
En ook met deze posting word er niet er niet naar zichzelf gekeken, maar naar de kerkganger. Vind je het niet verwonderlijk dat mensen bij deze praktijken vragen hebben?
Ik heb ook zo mijn vragen over de systemen binnen de HHK en CGK. Als we zo gaan kijken is er op ieder systeem wel wat aan te merken.
Het ‘systeem’ binnen de CGK is hetzelfde als bij de GG dus begrijp ik je niet. Binnen de CGK heb je een attest nodig van je kerkenraad om daarna voor het curatorium te verschijnen. Die kijken o.a.naar roeping en bekering.

Wat ik belangrijk zou vinden dat er daarna nog een op maat gesneden psychologische test zou volgen voordat iemand wordt aangenomen. Om mij heen kijkend in CGK predikantenland is dat echt wel nodig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Herman »

Na drie dagen discussie waarin nagenoeg alles en op onderdelen zelfs teveel gezegd is sluiten we de debatten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Herman »

Hierbij een lezenswaardige tip die ik van een medeforummer kreeg doorgestuurd.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gemeenten/
Gesloten