Curatoriumdiscussie GG 2022

Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Emma de Jong »

HersteldHervormd schreef:Ik heb begrepen dat er een stemming plaatsvind bij de curatoren?
Kan het dan dat de een vind dat hij een predikant mag worden en de ander niet? Dat zou toch ook wel apart zijn?
Iemand vertelt 20 minuten iets over bekering en roeping. Dat is een monoloog. Er vindt geen gesprek met de kandidaat plaats. Als de kandidaat zich heeft verwijderd, vindt er een overleg plaats over wat er gehoord is. De docenten van de Theologische School geven in dat overleg een advies. Daarna vindt een anonieme stemming plaats binnen de curatoren. De docenten stemmen niet mee. Als minstens 5 van de 9 curatoren voor zijn, wordt iemand aangenomen.

Ik denk dat de toon van het gesprek tussen de curatoren en het advies van de docenten bepalend is. Ik vermoed dat als daar iemand (lichte) twijfels uit, dat praktisch alle curatoren tegen zullen stemmen. De voorzitter van het curatorium heeft weleens gezegd dat de besluiten vrijwel altijd unaniem zijn.

Daarom denk ik dat het in de praktijk niet veel anders is als bij de GGiN. Daar moeten alle curatoren vóór stemmen. Als één van de curatoren tegen stemt, is een kandidaat niet aangenomen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8972
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door J.C. Philpot »

Emma de Jong schreef:Ik denk dat de toon van het gesprek tussen de curatoren en het advies van de docenten bepalend is. Ik vermoed dat als daar iemand (lichte) twijfels uit, dat praktisch alle (of helemaal alle) curatoren tegen zullen stemmen.
Dat zou kunnen, maar dat weten we simpelweg niet.
Emma de Jong schreef:Iemand vertelt 20 minuten iets over bekering en roeping. Dat is een monoloog. Er vindt geen gesprek met de kandidaat plaats. Als de kandidaat zich heeft verwijderd, vindt er een overleg plaats over wat er gehoord is.
Ik vind 20 minuten gespannen wat vertellen door een aspirant, een wankele basis om iemand toe te laten of af te wijzen. Mijns inziens kun je in zo'n korte tijd geen weloverwogen besluit nemen.

Naar mijn bescheiden mening (zonder mee te doen aan de stemmingmakerij rond het curatorium) zou het goed zijn om te bekijken hoe men deze procedure kan verbeteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Heidelberger »

Volgens mij worden er dingen genoemd in dit topic met de beste intenties, maar begrijpen we elkaar niet altijd even goed.
Daar gaat het als protestanten of gereformeerden onderling al eeuwen wel eens in verkeerd, maar dat is een andere discussie.

Eerder schreef ik iets over transparantie. We weten niet hoeveel potentiële studenten naar het curatorium gaan (er zag wel percentages voorbijkomen), we weten ook niet om wie het gaat.
Een gekke vraag misschien, maar hoe zou dat in de tijd van het ontstaan van het vroege christendom zijn gegaan? Moesten mensen zich eerst anoniem melden bij de apostelen en als ze aangenomen zouden worden tot Verkondiging, werd daarna bekend gemaakt wie het waren?

Ik begrijp dat er orde en structuur in een kerkgemeenschap moet zijn, maar ik heb moeite met hoe dit hier geregeld is. Volgens mij heb ik eerder al eens betoogd dat in principe dat iedereen die zich geroepen voelt en instemt met de belijdenis toegelaten zou moeten worden waarbij de kerk als geheel toeziet op een verantwoorde en goede opleiding (die ook individueel afgestemd zou moeten zijn zoals dat nu is zoals ik hier lees), en dat het aan de lokale kerken(raden) is om iemand al dan niet uit te nodigen of te beroepen. En (meer) kanselruil, zolang dat er niet is bepaald feitelijk uitsluitend het curatorium wie er voor mag gaan in de zondagse eredienst (behalve bij leespreken).

Een ander punt: het curatorium komt één keer per jaar bijeen (meerdere dagen achter elkaar). Bij andere kerkgenootschappen gaat het om meerdere momenten per jaar dat kandidaten beroepbaar gesteld worden. Als iemand een roeping voelt, waarom dan wachten tot dat moment?

Niet bedoeld als kritiek, maar gewoon vragen die bij mij als niet GG-er leven.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Emma de Jong »

J.C. Philpot schreef:
Naar mijn bescheiden mening (zonder mee te doen aan de stemmingmakerij rond het curatorium) zou het goed zijn om te bekijken hoe men deze procedure kan verbeteren.
De classis Utrecht heeft daar over gesproken. Vorige week is het ook aan de orde geweest op de PS. Ik vermoed dat het punt op de GS terugkomt.

Ik weet niet wat dit voorstel is, maar ik denk dat je juist wel een gesprek met de kandidaat moet hebben en dat er juist geen gesprek moet zijn met de curatoren, zodat elke curator een beslissing kan nemen, zonder dat hij wordt beïnvloed door het overleg.
Laatst gewijzigd door Emma de Jong op 18 mei 2022, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Simon0612 »

Ouderling schreef:Wat een vreemde discussie.
Uit het verleden en heden blijkt dat allerlei verschillende soorten studenten zijn aangenomen.
Familie en geen familie, wel ambtsdragers en niet ambtsdragers, hoogopgeleiden en lager opgeleiden, onkerkelijk opgevoede en van geboorte GG-ers, afkomstig uit andere kerkverbanden en ras GG- ers en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Waar hebben we het over? De variëteit is groot.
Diezelfde variëteit is er ook onder de afgewezenen. In ieder geval onder de afgewezenen die ik ken en dat zijn er best wel wat.
Men moet toch wat te zeuren hebben, of het nu gaat om familie, opleiding, werk….er is altijd wel wat. Behalve dankbaarheid?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Mensen afwijzen die geen "familie, vriend of spectaculair geval" zijn, is ook niet de werkwijze van het curatorium. Dat insinueren vind ik echt bijzonder ongepast.
Gepast of niet, dat laat ik in het midden, maar zolang er mensen onterecht worden afgewezen, als is het er maar één, die niet in dat profiel past, is het terecht.
En om dan bijna een is-gelijk-teken te zetten met de roeping van discipelen vind ik niet alleen ongepast maar zo goed als blasfemisch.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Henk J »

Ik begrijp het punt van Tiberius wel enigszins, deze tijd kun je niet vergelijken met de tijd waarin Christus Zijn discipelen riep. Daarnaast is Christus de Kenner van het hart, en dat zijn wij niet.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Richard W »

HersteldHervormd schreef:Ik heb begrepen dat er een stemming plaatsvind bij de curatoren?
Kan het dan dat de een vind dat hij een predikant mag worden en de ander niet? Dat zou toch ook wel apart zijn?
Ja dat kan. Dat zegt ds. van Eckeveld ook in een interview: Wie zitten er in het curatorium?
Ds. van Eckeveld schreef: “Het curatorium bestaat uit zes predikanten en drie ouderlingen. Dat het curatorium uit negen mensen bestaat, is niet toevallig. Dat is gedaan, zodat er bij een oneven getal altijd een meerderheid van stemmen is.”
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
Ouderling schreef:Wat een vreemde discussie.
Uit het verleden en heden blijkt dat allerlei verschillende soorten studenten zijn aangenomen.
Familie en geen familie, wel ambtsdragers en niet ambtsdragers, hoogopgeleiden en lager opgeleiden, onkerkelijk opgevoede en van geboorte GG-ers, afkomstig uit andere kerkverbanden en ras GG- ers en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Waar hebben we het over? De variëteit is groot.
Diezelfde variëteit is er ook onder de afgewezenen. In ieder geval onder de afgewezenen die ik ken en dat zijn er best wel wat.
Men moet toch wat te zeuren hebben, of het nu gaat om familie, opleiding, werk….er is altijd wel wat. Behalve dankbaarheid?
Simon, is een gesprek nou zo moeilijk?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Richard W schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb begrepen dat er een stemming plaatsvind bij de curatoren?
Kan het dan dat de een vind dat hij een predikant mag worden en de ander niet? Dat zou toch ook wel apart zijn?
Ja dat kan. Dat zegt ds. van Eckeveld ook in een interview: Wie zitten er in het curatorium?
Ds. van Eckeveld schreef: “Het curatorium bestaat uit zes predikanten en drie ouderlingen. Dat het curatorium uit negen mensen bestaat, is niet toevallig. Dat is gedaan, zodat er bij een oneven getal altijd een meerderheid van stemmen is.”
Zou wel erg apart zijn, als 4 kinderen van God vóór stemmen, en 5 kinderen van God tegen. Oké, blijkbaar kunnen dan dus de meningen verschillen, dat betekent dus ook dat er geroepen dienstknechten naar huis worden gestuurd en niet aangenomen worden en aan het aantal aangenomen mannen te zien is dit waarschijnlijk ieder jaar weer aan de orde. Het geeft al aan hoe wankel de basis is. Dat is mijn mening. Er is ook niemand die mij een fatsoenlijk antwoord/uitleg kan geven.

Let op: Dit is geen GG-bash, maar oprecht een niet-uitlegbaar fenomeen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Richard W »

HersteldHervormd schreef:
Richard W schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb begrepen dat er een stemming plaatsvind bij de curatoren?
Kan het dan dat de een vind dat hij een predikant mag worden en de ander niet? Dat zou toch ook wel apart zijn?
Ja dat kan. Dat zegt ds. van Eckeveld ook in een interview: Wie zitten er in het curatorium?
Ds. van Eckeveld schreef: “Het curatorium bestaat uit zes predikanten en drie ouderlingen. Dat het curatorium uit negen mensen bestaat, is niet toevallig. Dat is gedaan, zodat er bij een oneven getal altijd een meerderheid van stemmen is.”
Zou wel erg apart zijn, als 4 kinderen van God vóór stemmen, en 5 kinderen van God tegen. Oké, blijkbaar kunnen dan dus de meningen verschillen, dat betekent dus ook dat er geroepen dienstknechten naar huis worden gestuurd en niet aangenomen worden en aan het aantal aangenomen mannen te zien is dit waarschijnlijk ieder jaar weer aan de orde. Het geeft al aan hoe wankel de basis is. Dat is mijn mening. Er is ook niemand die mij een fatsoenlijk antwoord/uitleg kan geven.

Let op: Dit is geen GG-bash, maar oprecht een niet-uitlegbaar fenomeen.
Ik begrijp wat je zegt. Ds. van Eckeveld heeft ook een keer in een interview gezegd dat iemand die met één stem meerderheid is aangenomen later tot grote zegen is geweest en iemand die unaniem werd aangenomen het later niet zo goed ging. (vrije vertaling, want ik kan het interview (nog) niet vinden).
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef:
Richard W schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb begrepen dat er een stemming plaatsvind bij de curatoren?
Kan het dan dat de een vind dat hij een predikant mag worden en de ander niet? Dat zou toch ook wel apart zijn?
Ja dat kan. Dat zegt ds. van Eckeveld ook in een interview: Wie zitten er in het curatorium?
Ds. van Eckeveld schreef: “Het curatorium bestaat uit zes predikanten en drie ouderlingen. Dat het curatorium uit negen mensen bestaat, is niet toevallig. Dat is gedaan, zodat er bij een oneven getal altijd een meerderheid van stemmen is.”
Zou wel erg apart zijn, als 4 kinderen van God vóór stemmen, en 5 kinderen van God tegen. Oké, blijkbaar kunnen dan dus de meningen verschillen, dat betekent dus ook dat er geroepen dienstknechten naar huis worden gestuurd en niet aangenomen worden en aan het aantal aangenomen mannen te zien is dit waarschijnlijk ieder jaar weer aan de orde. Het geeft al aan hoe wankel de basis is. Dat is mijn mening. Er is ook niemand die mij een fatsoenlijk antwoord/uitleg kan geven.

Let op: Dit is geen GG-bash, maar oprecht een niet-uitlegbaar fenomeen.
De eenvoudige uitleg is dat mensen zich kunnen vergissen en dat niet alleen kúnnen, maar ook daadwerkelijk doen. En je kan het als persoon niet met "het licht" van een ander doen, iedere curator zal persoonlijk de verantwoordelijkheid voelen drukken.

Daarom is gebed om de leiding van de Heilige Geest zo nodig.
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Ph W H Eskes »

Hieronder enkele citaten uit een RD-interview (21-08-2009) met ds. H. Zweistra:

In 1977 werd ik door de kerkenraad van Zeist voor het eerst doorgestuurd naar het curatorium in Rotterdam. Er was geen vrijmoedigheid om me toe te laten tot de studie. Dat gaf veel verdriet.
Inmiddels was ik door alles lichamelijk gaan tobben. Ik heb zes maanden thuis gezeten. In 1981 ben ik door de kerkenraad van Hendrik-Ido-Ambacht, waar ik inmiddels diaken was geworden, doorgestuurd naar het curatorium. En opnieuw (derde keer) was er geen vrijmoedigheid mij toe te laten.
In oktober 1983 zijn we als gezin overgegaan naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Tot voor enige jaren een ondenkbare gang. Ds. D. J. Budding heeft mij uiteindelijk in 1984 bevestigd tot predikant in Wouterswoude.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Ph W H Eskes schreef:Hieronder enkele citaten uit een RD-interview (21-08-2009) met ds. H. Zweistra:

In 1977 werd ik door de kerkenraad van Zeist voor het eerst doorgestuurd naar het curatorium in Rotterdam. Er was geen vrijmoedigheid om me toe te laten tot de studie. Dat gaf veel verdriet.
Inmiddels was ik door alles lichamelijk gaan tobben. Ik heb zes maanden thuis gezeten. In 1981 ben ik door de kerkenraad van Hendrik-Ido-Ambacht, waar ik inmiddels diaken was geworden, doorgestuurd naar het curatorium. En opnieuw (derde keer) was er geen vrijmoedigheid mij toe te laten.
In oktober 1983 zijn we als gezin overgegaan naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Tot voor enige jaren een ondenkbare gang. Ds. D. J. Budding heeft mij uiteindelijk in 1984 bevestigd tot predikant in Wouterswoude.
Dus, de grote vraag, is Zweistra volgens de GG een dwaalleraar?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Ph W H Eskes schreef:Hieronder enkele citaten uit een RD-interview (21-08-2009) met ds. H. Zweistra:

In 1977 werd ik door de kerkenraad van Zeist voor het eerst doorgestuurd naar het curatorium in Rotterdam. Er was geen vrijmoedigheid om me toe te laten tot de studie. Dat gaf veel verdriet.
Inmiddels was ik door alles lichamelijk gaan tobben. Ik heb zes maanden thuis gezeten. In 1981 ben ik door de kerkenraad van Hendrik-Ido-Ambacht, waar ik inmiddels diaken was geworden, doorgestuurd naar het curatorium. En opnieuw (derde keer) was er geen vrijmoedigheid mij toe te laten.
In oktober 1983 zijn we als gezin overgegaan naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Tot voor enige jaren een ondenkbare gang. Ds. D. J. Budding heeft mij uiteindelijk in 1984 bevestigd tot predikant in Wouterswoude.
Dus, de grote vraag, is Zweistra volgens de GG een dwaalleraar?
Tuurlijk niet, waarom zou je dat veronderstellen?

Door verdrukking en verdriet heen heeft de Heere Ds. Zweistra in de Hervormde Kerk gebracht en heeft hij daar zijn plaats gevonden.

Dat een curatorium geen vrijmoedigheid heeft iemand toe te laten, wil niks zeggen over geestelijk staat of het vermoeden van dwalen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gesloten