Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Henk J »

Herman schreef: Het gaat om de werking van het voorbeeld. Als het een toetssteen is, of zo vaak verteld dat dit de gewone gang van de bekering lijkt te worden, dan ligt het wat mij betreft verkeerd. Uitgangspunt voor de toetsing moeten de vruchten van de verkiezing zijn zoals genoemd in DL 1.12 of de merktekenen van een christen uit NGB 29.
Eens met dit punt. Maar om enigszins terug te keren naar het onderwerp, binnen de GG, maar ook binnen de HHK en andere verbanden, gaan belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal niet hand in hand. O.a. dus prof. Op 't Hof vind dat dit wel de praktijk zou moeten zijn en beroept zich daarvoor op de oudvaders. Hoe denken jullie daarover? En moet de kerkenraad dan ook bovenstaande punten toetsen bij een aannemingsavond?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Herman »

Henk J schreef:
Herman schreef: Het gaat om de werking van het voorbeeld. Als het een toetssteen is, of zo vaak verteld dat dit de gewone gang van de bekering lijkt te worden, dan ligt het wat mij betreft verkeerd. Uitgangspunt voor de toetsing moeten de vruchten van de verkiezing zijn zoals genoemd in DL 1.12 of de merktekenen van een christen uit NGB 29.
Eens met dit punt. Maar om enigszins terug te keren naar het onderwerp, binnen de GG, maar ook binnen de HHK en andere verbanden, gaan belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal niet hand in hand. O.a. dus prof. Op 't Hof vind dat dit wel de praktijk zou moeten zijn en beroept zich daarvoor op de oudvaders. Hoe denken jullie daarover? En moet de kerkenraad dan ook bovenstaande punten toetsen bij een aannemingsavond?
Ik denk dat de huidige praktijk goed is. Prof. dr. W.J. op 't Hof sluit zich aan bij de gedachte van een eerste generatie kerk. Dat zijn overtuigde mensen, die vanuit een wereldse praktijk christen werden, belijdenis deden en aan het avondmaal deelnamen. Nu zitten we met een tweede generatiepraktijk. De kinderen van de eerste groep hebben een christelijke opvoeding gehad en kennen als zodanig de breuk met de wereld niet. Aan welke kenmerken moeten zij dan voldoen? Wat mij betreft geldt dan een voorzichtige lijn dat een ieder die in leer en leven belijdt christen te zijn, het lidmaatschap van de kerk krijgt en tevens toegang tot het Avondmaal. Dat belijden staat vervolgens wel onder de spanning, of sprake is van een vernieuwd hart, maar dat kan door de aannemende kerkenraad niet als doorslaggevend worden vastgesteld.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Orgelius »

Herman schreef: Ik denk dat de huidige praktijk goed is. Prof. dr. W.J. op 't Hof sluit zich aan bij de gedachte van een eerste generatie kerk. Dat zijn overtuigde mensen, die vanuit een wereldse praktijk christen werden, belijdenis deden en aan het avondmaal deelnamen. Nu zitten we met een tweede generatiepraktijk. De kinderen van de eerste groep hebben een christelijke opvoeding gehad en kennen als zodanig de breuk met de wereld niet. Aan welke kenmerken moeten zij dan voldoen? Wat mij betreft geldt dan een voorzichtige lijn dat een ieder die in leer en leven belijdt christen te zijn, het lidmaatschap van de kerk krijgt en tevens toegang tot het Avondmaal. Dat belijden staat vervolgens wel onder de spanning, of sprake is van een vernieuwd hart, maar dat kan door de aannemende kerkenraad niet als doorslaggevend worden vastgesteld.
Een breuk met de wereld is dus een bepalend voor de avondmaalsgang? En die breuk moet iedereen persoonlijk maken? Ook als de breuk al voor je gemaakt is door je ouders?

Het doopformulier gaat er toch vanuit dat je als ouders die breuk maakt, je kinderen ermee opvoedt en dan komt vervolgens de belijdenis waarin het kind belijdt dat hij zich apart zet van de wereld? (of vanuit de Heere gezien: apart gezet is van de wereld)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
pierre27 schreef: Heldere posting! Maar ja he....
Kun je misschien uitleggen wat je bedoelt? Dit is enkel een suggestieve opmerking, die ieder naar eigen believen in kan vullen.
Wat ik ermee bedoel Forummer? Dat de posting van Ad een prima en heldere posting is maar dat niet iedereen daar evenveel mee kan. Verder mag je ook dit naar jouw believen invullen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Henk J »

Orgelius schreef: Een breuk met de wereld is dus een bepalend voor de avondmaalsgang? En die breuk moet iedereen persoonlijk maken? Ook als de breuk al voor je gemaakt is door je ouders?

Het doopformulier gaat er toch vanuit dat je als ouders die breuk maakt, je kinderen ermee opvoedt en dan komt vervolgens de belijdenis waarin het kind belijdt dat hij zich apart zet van de wereld? (of vanuit de Heere gezien: apart gezet is van de wereld)
Herman brengt een terecht onderscheid met de tijd van Calvijn en de tijd van nu. Toen kwamen mensen de gereformeerde kerk in, nu groeien ze erin op. Dus voor jonge lidmaten die belijdenis willen afleggen kun je moeilijk de eis leggen dat ze eerst maar eens een poosje in de wereld moeten leven om er daarna mee te breken. Dan vraag je natuurlijk of het hun begeerte is om bij de kerk te blijven.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Bertiel »

Herman schreef: Ik denk dat de huidige praktijk goed is. Prof. dr. W.J. op 't Hof sluit zich aan bij de gedachte van een eerste generatie kerk. Dat zijn overtuigde mensen, die vanuit een wereldse praktijk christen werden, belijdenis deden en aan het avondmaal deelnamen. Nu zitten we met een tweede generatiepraktijk. De kinderen van de eerste groep hebben een christelijke opvoeding gehad en kennen als zodanig de breuk met de wereld niet. Aan welke kenmerken moeten zij dan voldoen? Wat mij betreft geldt dan een voorzichtige lijn dat een ieder die in leer en leven belijdt christen te zijn, het lidmaatschap van de kerk krijgt en tevens toegang tot het Avondmaal. Dat belijden staat vervolgens wel onder de spanning, of sprake is van een vernieuwd hart, maar dat kan door de aannemende kerkenraad niet als doorslaggevend worden vastgesteld.
opmerkelijk omdat het meerendeel van de beste man zijn theologie gebasseerd is op de nadere reformatie, terwijl ook daar (zie bijvoorbeeld "de godvruchtige avondmaalganger") er ook behoorlijk verschillen waren in de praktijk.
Waren er in Calvijn's tijd, niet (verhoudingswijze) gezien veel meer avondmaalgangers dan nu in de rechtse hoek van de kerk?
Professor op 't Hof heeft ook in een interview een keer verteld (of ik heb het in een preek van hem gehoord) dat bij hem in zijn gemeente op Urk enkel mensen belijdenis aflegden die ook voorin de kerk een getuigenis wilden / konden afleggen.
Is dat de lijn van de nadere reformatie?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Isala »

Marck schreef:
Isala schreef:
Marck schreef:Iemand wat betreft dit onderwerp bekend met de positie van Op 't Hof in zijn boekje Nadere Reformatie Nu?
Niet vanuit dit boekje, maar er heeft wel een heel uitgebreid artikel hierover in Om Sions Wil gestaan.
Weet je daar de strekking nog van?
Ik heb het artikel hier voor me.

in het kort:
Belijdenis kan alleen gedaan worden van het geloof. Niet van de leer, ook niet van de hoop/wens dat bekering zeker nog wel moet gebeuren.
Belijdenis en Heilig Avondmaal horen bij elkaar. Onbekeerd belijdenis doen kan niet, dus Belijdenis doen betekent aan het Avondmaal gaan. (dus geen onderscheid tussen een kerkelijk recht en een Goddelijk recht).
Belijdenis doen is niet: de verantwoordelijkheid van je ouders overnemen, die hun ja-woord bij de doop hebben uitgesproken.
Belijdenis doen is niet: lid worden van de kerk als instituut, maar belijden dat je lid bent geworden van het lichaam van Christus.

Citaten:
"Als we merken dat er te weinig werkelijke leden van de kerk bijkomen, dan dringt dat er alleen maar op aan om het nog meer van de Heere te verwachten. Wij denken wellicht aan grote ledenaantallen en mooie kerkgebouwen, maar zo heeft de Heere nooit gewerkt, en dat zal Hij ook in de toekomst niet werken".

"Om de kerk in stand te kunnen houden heeft men in de loop van de tijd van de nood een deugd gemaakt, maar daarmee het ideaal (de Bijbelse lijn) losgelaten. Wij kunnen niet zelf de kerk in stand houden, dat te denken is rooms of remonstrants. Als we zeggen dat God de kerk in stand houd, moeten we het ook daadwerkelijk van de Heere verwachten. Doen we dat niet, dan zal de kerk voor een groot gedeelte uit onbekeerde mensen bestaan".

Ik zou het artikel wel in zijn geheel willen delen, ik ben het voor een groot deel eens met zijn visie.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zou er mee eens zijn als ze zouden besluiten dat ook dan doopleden van 18 jaar en ouder stemrecht zouden krijgen. Nu heb je alleen als je belijdend bent stemrecht.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Orgelius »

Henk J schreef: Herman brengt een terecht onderscheid met de tijd van Calvijn en de tijd van nu. Toen kwamen mensen de gereformeerde kerk in, nu groeien ze erin op. Dus voor jonge lidmaten die belijdenis willen afleggen kun je moeilijk de eis leggen dat ze eerst maar eens een poosje in de wereld moeten leven om er daarna mee te breken. Dan vraag je natuurlijk of het hun begeerte is om bij de kerk te blijven.
Waarom is dat verschil er volgens jou? Tegenwoordig kies je nog steeds heel bewust voor je kerk, net als toen, en ook bij kinderen die opgroeiden binnen zijn gemeente hanteerde Calvijn een avondmaalsplicht. Dus ik begrijp niet zo goed waarin we nu zoveel verschillen van toen.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Orgelius »

Geytenbeekje schreef:Ik zou er mee eens zijn als ze zouden besluiten dat ook dan doopleden van 18 jaar en ouder stemrecht zouden krijgen. Nu heb je alleen als je belijdend bent stemrecht.
Waarom? Wat is de meerwaarde daarvan? Als jongeren zo graag mee willen stemmen, moeten ze belijdenis doen. Alleen op die manier kun je controleren of de stem waardevol is.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Bertiel »

als jongeren geloven, dan moeten ze belijdenis doen.... niet al ze willen stemmen.

Ik moet zeggen dat ik lang geworsteld heb, maar ds Heemskerk heeft hier een erg duidelijk en behulpzaam boek over geschreven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Forummer »

Orgelius schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zou er mee eens zijn als ze zouden besluiten dat ook dan doopleden van 18 jaar en ouder stemrecht zouden krijgen. Nu heb je alleen als je belijdend bent stemrecht.
Waarom? Wat is de meerwaarde daarvan? Als jongeren zo graag mee willen stemmen, moeten ze belijdenis doen. Alleen op die manier kun je controleren of de stem waardevol is.
Dus alleen de stem van een ware gelovige telt mee?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Ararat »

Henk J schreef:Eens met dit punt. Maar om enigszins terug te keren naar het onderwerp, binnen de GG, maar ook binnen de HHK en andere verbanden, gaan belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal niet hand in hand. O.a. dus prof. Op 't Hof vind dat dit wel de praktijk zou moeten zijn en beroept zich daarvoor op de oudvaders. Hoe denken jullie daarover? En moet de kerkenraad dan ook bovenstaande punten toetsen bij een aannemingsavond?
Ik denk dat het goed is wanneer de kerkenraad niet de verstandelijke kennis test op zo'n avond, maar meer een gesprek voert in klein(er) comité.
  1. In de praktijk wordt niemand afgewezen vanwege onvoldoende verstandelijke kennis, bovendien is daar de catechiseermeester nog. Hij kent z'n schaapjes zo zachtjes aan wel en kan de catechisanten en broeders in aanloop naar de aannemingsavond voldoende adviseren.
  2. Tijdens het gesprek kan van beide zijden(!) wat verteld worden over het werk van de Heere. Er kunnen evt vragen en stellingen gebruikt worden om het gesprek te leiden.
Dit doet meer dan het herhalen van de leervragen. En áls de broeders dat tóch willen doen, moeten ze zelf ook bevraagd worden vind ik. :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Bertiel »

de aannemings avond die ik had, was en vragen en gesprek over persoonlijke motieven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door huisman »

Isala schreef:
Marck schreef:
Isala schreef:
Marck schreef:Iemand wat betreft dit onderwerp bekend met de positie van Op 't Hof in zijn boekje Nadere Reformatie Nu?
Niet vanuit dit boekje, maar er heeft wel een heel uitgebreid artikel hierover in Om Sions Wil gestaan.
Weet je daar de strekking nog van?
Ik heb het artikel hier voor me.

in het kort:
Belijdenis kan alleen gedaan worden van het geloof. Niet van de leer, ook niet van de hoop/wens dat bekering zeker nog wel moet gebeuren.
Belijdenis en Heilig Avondmaal horen bij elkaar. Onbekeerd belijdenis doen kan niet, dus Belijdenis doen betekent aan het Avondmaal gaan. (dus geen onderscheid tussen een kerkelijk recht en een Goddelijk recht).
Belijdenis doen is niet: de verantwoordelijkheid van je ouders overnemen, die hun ja-woord bij de doop hebben uitgesproken.
Belijdenis doen is niet: lid worden van de kerk als instituut, maar belijden dat je lid bent geworden van het lichaam van Christus.

Citaten:
"Als we merken dat er te weinig werkelijke leden van de kerk bijkomen, dan dringt dat er alleen maar op aan om het nog meer van de Heere te verwachten. Wij denken wellicht aan grote ledenaantallen en mooie kerkgebouwen, maar zo heeft de Heere nooit gewerkt, en dat zal Hij ook in de toekomst niet werken".

"Om de kerk in stand te kunnen houden heeft men in de loop van de tijd van de nood een deugd gemaakt, maar daarmee het ideaal (de Bijbelse lijn) losgelaten. Wij kunnen niet zelf de kerk in stand houden, dat te denken is rooms of remonstrants. Als we zeggen dat God de kerk in stand houd, moeten we het ook daadwerkelijk van de Heere verwachten. Doen we dat niet, dan zal de kerk voor een groot gedeelte uit onbekeerde mensen bestaan".

Ik zou het artikel wel in zijn geheel willen delen, ik ben het voor een groot deel eens met zijn visie.
Door zijn visie deden jaren achter elkaar in zijn gemeente niemand belijdenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie