Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:de aannemings avond die ik had, was en vragen en gesprek over persoonlijke motieven
De avond waarop ik voor de kerkenraad verscheen mocht ik de wet opzeggen voor 24 kerkenraadsleden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Isala »

huisman schreef:Door zijn visie deden jaren achter elkaar in zijn gemeente niemand belijdenis.
Ik begrijp je zorg hierover. Wat is volgens jou de juiste visie?
want uiteindelijk is er geen Bijbelse visie op belijdenis doen.
Hora est!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Bertiel »

Belijdenis van het geloof
en dan het geloof toetsen zoals de Dordtse Leerregels dat doen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Door zijn visie deden jaren achter elkaar in zijn gemeente niemand belijdenis.
Dat is heel confronterend, maar als dat de realiteit is, dan is dat zo.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door huisman »

Isala schreef:
huisman schreef:Door zijn visie deden jaren achter elkaar in zijn gemeente niemand belijdenis.
Ik begrijp je zorg hierover. Wat is volgens jou de juiste visie?
want uiteindelijk is er geen Bijbelse visie op belijdenis doen.
Ik zit meer aan de kant van bv Jozua 24 :14-24. Het verbond speelt m.i. ook een grote rol. Jozua stelt hier het verbondsvolk voor de keus. Die keus mag ook van onze jongeren verwacht worden.
Wil je de HEERE dienen of de afgoden? Belijdt dat dan maar voor de HEERE en Zijn gemeente!

Je zult begrijpen dat ik hier lang niet alles mee zeg maar ik mis het gezonde Bijbelse verbondsdenken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Isala »

Herman schreef: Ik denk dat de huidige praktijk goed is. Prof. dr. W.J. op 't Hof sluit zich aan bij de gedachte van een eerste generatie kerk. Dat zijn overtuigde mensen, die vanuit een wereldse praktijk christen werden, belijdenis deden en aan het avondmaal deelnamen. Nu zitten we met een tweede generatiepraktijk. De kinderen van de eerste groep hebben een christelijke opvoeding gehad en kennen als zodanig de breuk met de wereld niet. Aan welke kenmerken moeten zij dan voldoen? Wat mij betreft geldt dan een voorzichtige lijn dat een ieder die in leer en leven belijdt christen te zijn, het lidmaatschap van de kerk krijgt en tevens toegang tot het Avondmaal. Dat belijden staat vervolgens wel onder de spanning, of sprake is van een vernieuwd hart, maar dat kan door de aannemende kerkenraad niet als doorslaggevend worden vastgesteld.
Voor de tweede generatie geldt de uiteraard hetzelfde principe als voor de eerste: bekering, geloof en een discipel willen zijn.
Er bestaat geen geloofsoverdracht in de opvoeding. Uiteindelijk komt het altijd op persoonlijk geloof aan.
Het is genade als een kind Bijbels opgevoed en onderwezen wordt door de ouders, maar er zal toch een breuk met de wereld moeten komen, en die breuk kan misschien uiterlijk niet direct zichtbaar zijn, als ze zich houden aan de kerkelijk geldende regels. Maar dan toch in liefde voor God en vandaar uit de houding, woorden, liefde, vluchten voor de zonde. (en dat kan ook op jonge leeftijd al waargenomen worden).
Ik denk dat Gods kinderen het herkennen in een ander als iemand de Heere liefheeft.
Hora est!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Susanna »

huisman schreef:
Isala schreef:
huisman schreef:Door zijn visie deden jaren achter elkaar in zijn gemeente niemand belijdenis.
Ik begrijp je zorg hierover. Wat is volgens jou de juiste visie?
want uiteindelijk is er geen Bijbelse visie op belijdenis doen.
Ik zit meer aan de kant van bv Jozua 24 :14-24. Het verbond speelt m.i. ook een grote rol. Jozua stelt hier het verbondsvolk voor de keus. Die keus mag ook van onze jongeren verwacht worden.
Wil je de HEERE dienen of de afgoden? Belijdt dat dan maar voor de HEERE en Zijn gemeente!
Christelijk gedrag verwachten van een persoon die niet wedergeboren is, is pure ketterij.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door huisman »

Susanna schreef:
huisman schreef:
Isala schreef:
huisman schreef:Door zijn visie deden jaren achter elkaar in zijn gemeente niemand belijdenis.
Ik begrijp je zorg hierover. Wat is volgens jou de juiste visie?
want uiteindelijk is er geen Bijbelse visie op belijdenis doen.
Ik zit meer aan de kant van bv Jozua 24 :14-24. Het verbond speelt m.i. ook een grote rol. Jozua stelt hier het verbondsvolk voor de keus. Die keus mag ook van onze jongeren verwacht worden.
Wil je de HEERE dienen of de afgoden? Belijdt dat dan maar voor de HEERE en Zijn gemeente!
Christelijk gedrag verwachten van een persoon die niet wedergeboren is, is pure ketterij.
Dus Jozua was een ketter?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Dus Jozua was een ketter?
Nee, want Jozua dacht er ook zo over. Kijk maar naar zijn reactie op wat het volk zei.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Dus Jozua was een ketter?
Nee, want Jozua dacht er ook zo over. Kijk maar naar zijn reactie op wat het volk zei.
Dan lees jij slecht. Na vers 19 gaat het verder lees Jozua 24 :21-28.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Marck »

Isala schreef:
Marck schreef:
Isala schreef:
Marck schreef:Iemand wat betreft dit onderwerp bekend met de positie van Op 't Hof in zijn boekje Nadere Reformatie Nu?
Niet vanuit dit boekje, maar er heeft wel een heel uitgebreid artikel hierover in Om Sions Wil gestaan.
Weet je daar de strekking nog van?
Ik heb het artikel hier voor me.

in het kort:
Belijdenis kan alleen gedaan worden van het geloof. Niet van de leer, ook niet van de hoop/wens dat bekering zeker nog wel moet gebeuren.
Belijdenis en Heilig Avondmaal horen bij elkaar. Onbekeerd belijdenis doen kan niet, dus Belijdenis doen betekent aan het Avondmaal gaan. (dus geen onderscheid tussen een kerkelijk recht en een Goddelijk recht).
Belijdenis doen is niet: de verantwoordelijkheid van je ouders overnemen, die hun ja-woord bij de doop hebben uitgesproken.
Belijdenis doen is niet: lid worden van de kerk als instituut, maar belijden dat je lid bent geworden van het lichaam van Christus.

Citaten:
"Als we merken dat er te weinig werkelijke leden van de kerk bijkomen, dan dringt dat er alleen maar op aan om het nog meer van de Heere te verwachten. Wij denken wellicht aan grote ledenaantallen en mooie kerkgebouwen, maar zo heeft de Heere nooit gewerkt, en dat zal Hij ook in de toekomst niet werken".

"Om de kerk in stand te kunnen houden heeft men in de loop van de tijd van de nood een deugd gemaakt, maar daarmee het ideaal (de Bijbelse lijn) losgelaten. Wij kunnen niet zelf de kerk in stand houden, dat te denken is rooms of remonstrants. Als we zeggen dat God de kerk in stand houd, moeten we het ook daadwerkelijk van de Heere verwachten. Doen we dat niet, dan zal de kerk voor een groot gedeelte uit onbekeerde mensen bestaan".

Ik zou het artikel wel in zijn geheel willen delen, ik ben het voor een groot deel eens met zijn visie.
Dank je! Helder.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door gallio »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Dus Jozua was een ketter?
Nee, want Jozua dacht er ook zo over. Kijk maar naar zijn reactie op wat het volk zei.
Dan lees jij slecht. Na vers 19 gaat het verder lees Jozua 24 :21-28.
Lees vooral vers 27:

En Jozua zeide tot het ganse volk: Ziet, deze steen zal ons tot een getuigenis zijn; want hij heeft gehoord al de redenen des Heeren, die Hij tot ons gesproken heeft; ja, hij zal tot een getuigenis tegen ulieden zijn, opdat gij uw God niet liegt.

Ik denk niet dat Jozua overtuigd was van het belijden van het volk. Hij had natuurlijk gezien hoe ze de 40 jaar in de wildernis geweest waren, dus hij was een beetje sceptisch.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door huisman »

gallio schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Dus Jozua was een ketter?
Nee, want Jozua dacht er ook zo over. Kijk maar naar zijn reactie op wat het volk zei.
Dan lees jij slecht. Na vers 19 gaat het verder lees Jozua 24 :21-28.
Lees vooral vers 27:

En Jozua zeide tot het ganse volk: Ziet, deze steen zal ons tot een getuigenis zijn; want hij heeft gehoord al de redenen des Heeren, die Hij tot ons gesproken heeft; ja, hij zal tot een getuigenis tegen ulieden zijn, opdat gij uw God niet liegt.

Ik denk niet dat Jozua overtuigd was van het belijden van het volk. Hij had natuurlijk gezien hoe ze de 40 jaar in de wildernis geweest waren, dus hij was een beetje sceptisch.
Het gaat niet om de overtuiging van Jozua maar om de plicht van het verbondsvolk om de HEERE te dienen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door gallio »

huisman schreef:
Het gaat niet om de overtuiging van Jozua maar om de plicht van het verbondsvolk om de HEERE te dienen.
We reageren op jouw woorden hieronder:

Christelijk gedrag verwachten van een persoon die niet wedergeboren is, is pure ketterij.

Dus Jozua was een ketter?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Susanna »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Dus Jozua was een ketter?
Nee, want Jozua dacht er ook zo over. Kijk maar naar zijn reactie op wat het volk zei.
Dan lees jij slecht. Na vers 19 gaat het verder lees Jozua 24 :21-28.
Jozua 24 benadrukt de zwakte van deze verbondsvernieuwing. Het was goed, maar niet goed genoeg - het was een schaduw van de substantie die in Christus tot volle openbaring kwam. In plaats van hun "keuze" te bevestigen, zegt Jozua tegen het volk: "Jullie zijn niet in staat om de HEERE te dienen." Dat zouden wij ook tegen onze niet gelovige kinderen moeten zeggen. Christelijk gedrag verwachten van een persoon die niet wedergeboren, is, is pure ketterij ( D. Martyn Lloyd-Jones). We moeten God in waarheid dienen op een manier die in overeenstemming is met Zijn Woord. Dat kan niet buiten Christus om. Dat kan niet door de werken.

Ik denk dat wij als christelijke (groot)ouders er goed aan doen om te onthouden dat we hoogstens de externe handelingen en activiteiten kunnen beheersen. We lijken op Jozua omdat we niet bij machte zijn om te bepalen wat onze (klein)kinderen voelen, geloven en verlangen. Jozua 24:15-24 gaat feitelijk over het falen van onze wil om het goede te kiezen als we worden overgelaten aan onszelf. Het antwoord op de voortdurende opstand van het volk was de belofte van het komende Nieuwe Verbond, wanneer God het hart zou besnijden (Deut. 30:6). De mens zal altijd verkeerd kiezen door zijn gevallen natuur, tenzij de Heere een bovennatuurlijk werk in zijn hart doet!

Jozua was een schaduw, een type van de komende Christus. De Heere Jezus zegt: "Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve." Zonder geloof is het onmogelijk om geloofsbelijdenis te doen. Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Het Nieuwe Verbond leert ons dat gunst bij God nooit verdiend kan worden door onze eigen inspanningen, maar het moet ons als een geschenk worden gegeven. het wordt ons als vrij genadegift aangeboden in Hem, door de verkondiging van het Evangelie. Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
Plaats reactie