Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Refojongere
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Refojongere »

Ik vind de smiley van Geytenbeekje ongepast. Maar ik zie hier de geleidelijke implosie van een kerkverband en dat is alleen maar heel verdrietig gezien de geestelijke schade die dat oplevert.

Tegelijkertijd denk ik dat dit soort gemeenten inderdaad richting HHK gedreven worden door zo'n onbijbelse opstelling van de classis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

huisman schreef:Ouderkerk aan de Amstel blijkt de enige gemeente te zijn in deze classis die gehoorzaam is aan de GS besluiten. De CGK is op weg naar haar ondergang vanwege ongehoorzaamheid. Er is echt niets nieuws onder de zon. CGK’ers die niet stevig afstand nemen van deze ongehoorzaamheid zijn mede schuldig aan de ondergang van de CGK.
Ds. van Gent is dan ook weer iemand die niet bepaald onduidelijk is in alle discussies. Dus je kunt er inderdaad op wachten dat in zo'n geïsoleerde omgeving sneller een stap naar buiten wordt gemaakt, dan in de classis Rotterdam of de classis Dordrecht.
Refojongere
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Refojongere »

Over het RD artikel van dr. De Visser gesproken:
1. Hij ontkent de scheppingsorde.

a. Terwijl hij dan verder niets zegt over 1 Kor. 11 en Efeze 5 en ook Rom.5 (in Adam gevallen).

b. Hij zegt dat het woord scheppingsorde niet in de Bijbel voorkomt. Maar dat geldt ook het woord zondeval en drie-eenheid en het woord Bijbel. Een non-argument.

c. Hij heeft een onvolledige uitleg van Gen. 1, die alleen wat zegt over mens-schepselen en niet man-vrouw. Dus je kunt dat niet gebruiken om te laten zien dat het er niet toe doet hoe man en vrouw zich tot elkaar hebben te verhouden.

d. En een onvolledige uitleg van 1 Tim. 2 waarbij hij zegt dat het vooral gaat om vrouwen die verleid waren door emancipatiestreven en niet om ambtsdragers. Daarnaast dat het niet gaat om het scheppingsargument maar om het zondevalargument.

Echter het gaat om zowel 'leren' en 'niet over de man heersen'. Beide problemen dus. En om beide argumenten. Adam is eerst gemaakt, daarna Eva is weldegelijk een orde zoals de 'eerstgeborene' ook een orde aangaf qua verantwoordelijkheid.

2. De scheppingsorde is ontwricht door Gen. 3. Christus is gekomen om te herstellen en niet om af te schaffen.

Ik vind het vrij bizar dat het RD zulke ondoordachte artikelen plaatst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
huisman schreef:Ouderkerk aan de Amstel blijkt de enige gemeente te zijn in deze classis die gehoorzaam is aan de GS besluiten. De CGK is op weg naar haar ondergang vanwege ongehoorzaamheid. Er is echt niets nieuws onder de zon. CGK’ers die niet stevig afstand nemen van deze ongehoorzaamheid zijn mede schuldig aan de ondergang van de CGK.
Ds. van Gent is dan ook weer iemand die niet bepaald onduidelijk is in alle discussies. Dus je kunt er inderdaad op wachten dat in zo'n geïsoleerde omgeving sneller een stap naar buiten wordt gemaakt, dan in de classis Rotterdam of de classis Dordrecht.
De classis Rotterdam ken ik niet voldoende, maar ik las deze week dat die wel gaat vermanen.
De classis Dordrecht is tamelijk behoudend, daar is in ieder geval nu nog geen noodzaak om te vermanen. (Zover ik weet en zolang het duurt natuurlijk *zucht*)
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Erskinees »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Refojongere schreef:Het riep bij mij hetzelfde op. Als Ouderkerk uit de classis stapt, dan treed je toch feitelijk uit het kerkverband?
Ja, dan word je feitelijk een zelfstandige gemeente. Of het juridisch ook zo zit betwijfel ik. Je kan natuurlijk ook stellen dat het dan een CGK is die niet mee doet met hogere vergaderingen.

Volgens mij is het kerkordelijk mogelijk dat je je bij een andere classis aansluit.
Volgens mij niet hoor, classis-shoppen laat de kerkorde niet toe.
De kerkorde laat wel toe dat een gemeente vraagt om zich bij een andere classis te mogen aansluiten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Refojongere schreef:Het riep bij mij hetzelfde op. Als Ouderkerk uit de classis stapt, dan treed je toch feitelijk uit het kerkverband?
Ja, dan word je feitelijk een zelfstandige gemeente. Of het juridisch ook zo zit betwijfel ik. Je kan natuurlijk ook stellen dat het dan een CGK is die niet mee doet met hogere vergaderingen.

Volgens mij is het kerkordelijk mogelijk dat je je bij een andere classis aansluit.
Volgens mij niet hoor, classis-shoppen laat de kerkorde niet toe.
Wel dus:
Kerkorde art 41, lid 2 schreef: 2. Wanneer een kerk wenst over te gaan naar een andere classis, neme men de volgende regels in acht:
a. de kerk dient het verzoek in bij de classis, waaronder zij ressorteert;
b. deze classis beoordeelt, alvorens zich met de andere classis in verbinding te stellen, de gronden voor dit verzoek; c. wanneer de classis de gronden deugdelijk heeft bevonden, treedt zij in correspondentie met de classis, waaronder de verzoekende kerk wenst te ressorteren;
d. bij overeenstemming van de beide betrokken classes dient de goedkeuring te worden gevraagd van de betrokken particuliere synode(n);
e. wanneer geen overeenstemming kan worden verkregen, beslist de meerdere vergadering;
f. de particuliere synode kan besluiten de wijziging te doen ingaan op een nader door haar te noemen datum;
g. de particuliere synode geeft van de wijziging kennis aan de eerstkomende generale synode, bij wie uiteindelijk de vaststelling van de kerkelijke ressorten berust. (1953)
http://www.kerkrecht.nl/node/5590
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Ok, bedankt. Dat wist ik (dus) niet.
Bertiel
Berichten: 4589
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Bertiel »

Tiberius schreef:
Herman schreef:
huisman schreef:Ouderkerk aan de Amstel blijkt de enige gemeente te zijn in deze classis die gehoorzaam is aan de GS besluiten. De CGK is op weg naar haar ondergang vanwege ongehoorzaamheid. Er is echt niets nieuws onder de zon. CGK’ers die niet stevig afstand nemen van deze ongehoorzaamheid zijn mede schuldig aan de ondergang van de CGK.
Ds. van Gent is dan ook weer iemand die niet bepaald onduidelijk is in alle discussies. Dus je kunt er inderdaad op wachten dat in zo'n geïsoleerde omgeving sneller een stap naar buiten wordt gemaakt, dan in de classis Rotterdam of de classis Dordrecht.
De classis Rotterdam ken ik niet voldoende, maar ik las deze week dat die wel gaat vermanen.
De classis Dordrecht is tamelijk behoudend, daar is in ieder geval nu nog geen noodzaak om te vermanen. (Zover ik weet en zolang het duurt natuurlijk *zucht*)
Zwijndrecht krijgt toch een nieuwe predikant …
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Op termijn elke gemeente; elke voorganger is een voorbijganger.
Papendrecht en 's-Gravendeel, bedoel je waarschijnlijk.
Maar in de CGK leggen predikanten niet zoveel gewicht in de schaal als bijvoorbeeld bij de GG; de ligging van de kerkenraden/gemeenten weegt over het algemeen zwaarder.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Nasrani »

Refojongere schreef:Ik vind de smiley van Geytenbeekje ongepast. Maar ik zie hier de geleidelijke implosie van een kerkverband en dat is alleen maar heel verdrietig gezien de geestelijke schade die dat oplevert.

Tegelijkertijd denk ik dat dit soort gemeenten inderdaad richting HHK gedreven worden door zo'n onbijbelse opstelling van de classis.
Waarom niet richting GG?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Refojongere
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Refojongere »

Omdat met HHK al kanselruil is en meer bekendheid via Haamstedeconferenties. Bij GG moeten ze de leeruitspraken 1931 onderschrijven, dat gaan ze sowieso niet doen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door pierre27 »

Refojongere schreef:Omdat met HHK al kanselruil is en meer bekendheid via Haamstedeconferenties. Bij GG moeten ze de leeruitspraken 1931 onderschrijven, dat gaan ze sowieso niet doen.
De geschiedenis leert dat er dus wel gemeenten zijn die overgingen naar de GG. Dus ''dat gaan ze sowieso niet doen'' is wellicht wat voorbarig. Verder wel eens met je opmerking dat er meer overeenkomsten zijn met de HHK. Enfin ik hoop voor de CGK dat er gezond zuiverend opgetreden gaat worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door MGG »

Refojongere schreef:Omdat met HHK al kanselruil is en meer bekendheid via Haamstedeconferenties. Bij GG moeten ze de leeruitspraken 1931 onderschrijven, dat gaan ze sowieso niet doen.
Dat is historisch gezien onjuist. Er zijn al best wat dominees en gemeente vanuit de CGK naar de GG gegaan. Ik denk dat er nog steeds gemeente en dominees zijn die dichter bij de GG staan.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Bijnaam »

Refojongere schreef:Ik vind het vrij bizar dat het RD zulke ondoordachte artikelen plaatst.
Niet opgevallen dat het RD bewust op de volgende pagina ds. J. van Vulpen aan het woord laat?
Refojongere
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Refojongere »

pierre27 schreef:
Refojongere schreef:Omdat met HHK al kanselruil is en meer bekendheid via Haamstedeconferenties. Bij GG moeten ze de leeruitspraken 1931 onderschrijven, dat gaan ze sowieso niet doen.
De geschiedenis leert dat er dus wel gemeenten zijn die overgingen naar de GG. Dus ''dat gaan ze sowieso niet doen'' is wellicht wat voorbarig. Verder wel eens met je opmerking dat er meer overeenkomsten zijn met de HHK. Enfin ik hoop voor de CGK dat er gezond zuiverend opgetreden gaat worden.
Beste Pierre, er is wel een enkele dominee die is overgegaan (Hakvoort, Veenendaal), maar hele gemeenten?

En daarbij komt dat dit kennelijk dominees zijn die dus vinden dat het verbond onder beheersing van de verkiezing staat. Ik ken ze niet in de CGK.
Plaats reactie