Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:Nee.
En waar zeg je nee tegen?
Tegen jouw voorstel: een apart topic waarin alleen Erik en Valcke discussiëren.
Als het zo uitkomt dat ze alleen samen discussiëren, prima. Maar we gaan geen andere forummers van welke discussie dan ook uitsluiten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:Voor degenen die graag in hokjes denken: voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik voor of tegen ben. Ik heb andere prioriteiten op dit moment.

Wel eerlijk maar ben je dan ook nog niet uit de schepping/evolutie en/of homoseksualiteit discussie? Ik zie dat namelijk in mijn kerken (CGK) vaak samen op gaan .
Het is een compleet anders lezen van de Bijbel. De zondige mens met een verduisterd verstand bepaald wat Gods Woord wel mag zeggen en wat niet.
M.i. zijn dit tekenen van de eindtijd waar de duivel rondgaat als een briesende leeuw. Verwarring stichtend en Gods Woord verdacht maken. Dat deed hij immers in het paradijs al.
En wij vallen nog steeds…….
Sorry Huisman, maar dit soort berichten passen beter in een boek als 'Uit ons uitgegaan' dan in een serieuze discussie.
Precies hetzelfde kunnen namelijk de tegenstanders zeggen.
Probeer eens inhoudelijk te reageren, dat helpt de discussie echt verder.
Dit mag je toch eens uitleggen. Bovenstaande is mijn mening en die diskwalificeer jij zonder ook maar één tegenargument.
Ik schreef bv over de schepping/evolutie discussie. Heel lang is in de kerken de evolutietheorie waar God en Zijn scheppingskracht werd weggeredeneerd gezien als een aanval van de duivel.
Als je dat nu zegt ben je opeens niet meer serieus te nemen. Wij worden overspoeld met opvattingen die tegen Gods Woord ingaan en helaas beïnvloeden deze opvattingen zelfs trouwe kerkmensen. Komt er m.i. toch op neer dat het onvoorwaardelijk buigen voor het gezag van Gods Woord tanende is. Dit ook vanwege de zeer geringe kennis van Gods Woord bij trouwe leden van een kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Deze begrijp ik niet? Gisteren zeg je nog dat je het niet uit mag spreken ivm forumregels, maar nu blijkt dat je dat sowieso niet wil?
Ik knap behoorlijk af op mensen die hun meningen kracht menen bij te zetten met termen als leugenaar en niet-integer. Verder is een gesprek alleen zinvol wanneer gesprekspartners de oprechte intentie hebben de (standpunten van de) ander te 'horen'. Die insteek bespeur ik niet. Het is 'tegen' of 'ketterij'. In die sfeer heb ik geen behoefte aan een gesprek over onderwerpen die ook mij aan het hart gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:Voor degenen die graag in hokjes denken: voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik voor of tegen ben. Ik heb andere prioriteiten op dit moment.

Wel eerlijk maar ben je dan ook nog niet uit de schepping/evolutie en/of homoseksualiteit discussie? Ik zie dat namelijk in mijn kerken (CGK) vaak samen op gaan .
Het is een compleet anders lezen van de Bijbel. De zondige mens met een verduisterd verstand bepaald wat Gods Woord wel mag zeggen en wat niet.
M.i. zijn dit tekenen van de eindtijd waar de duivel rondgaat als een briesende leeuw. Verwarring stichtend en Gods Woord verdacht maken. Dat deed hij immers in het paradijs al.
En wij vallen nog steeds…….
Sorry Huisman, maar dit soort berichten passen beter in een boek als 'Uit ons uitgegaan' dan in een serieuze discussie.
Precies hetzelfde kunnen namelijk de tegenstanders zeggen.
Probeer eens inhoudelijk te reageren, dat helpt de discussie echt verder.
Dit mag je toch eens uitleggen. Bovenstaande is mijn mening en die diskwalificeer jij zonder ook maar één tegenargument.
Jawel, mijn argument is dat jouw mening hol is; je geeft er geen argumenten voor.
Forummer had het totaal niet over schepping/evolutie en/of homoseksualiteit. Dus dat is suggestief.

'De zondige mens met verduisterd verstand bepaalt wat Gods Woord wel of niet mag zeggen' => daarmee suggereer je dat alleen tegenstanders zondige mensen met verduisterd verstand zijn, die dat bepalen.
Terwijl ook voorstanders een verduisterd verstand hebben, en eveneens bepalen wat Gods Woord wel of niet mag zeggen.
Dat schelden over de duivel en verwarring stichten lees je ook in het boek Uit ons uitgegaan, dus vandaar mijn vergelijking.
huisman schreef:Ik schreef bv over de schepping/evolutie discussie. Heel lang is in de kerken de evolutietheorie waar God en Zijn scheppingskracht werd weggeredeneerd gezien als een aanval van de duivel.
Dat kan zijn, maar dat is hier de discussie niet.
huisman schreef:Als je dat nu zegt ben je opeens niet meer serieus te nemen. Wij worden overspoeld met opvattingen die tegen Gods Woord ingaan en helaas beïnvloeden deze opvattingen zelfs trouwe kerkmensen. Komt er m.i. toch op neer dat het onvoorwaardelijk buigen voor het gezag van Gods Woord tanende is. Dit ook vanwege de zeer geringe kennis van Gods Woord bij trouwe leden van een kerk.
Ik neem je heus wel serieus, maar ik vind het jammer dat je geen argumenten geeft. Je gaat niet echt op bijdragen van anderen in.
Wat dat betreft vind ik Valckes bijdragen eerlijk gezegd veel constructiever.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

We discussiëren hier vanuit een commitment aan de klassieke opvattingen. Die commitment mis ik bij velen. Dat komt ofwel door eindeloze relativeringen, ofwel door te een commitment aan andermans opvatting te eisen. Wat mij betreft komt er een bepaalde grens van welwillendheid in zicht.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door ZWP »

Herman schreef:We discussiëren hier vanuit een commitment aan de klassieke opvattingen. Die commitment mis ik bij velen. Dat komt ofwel door eindeloze relativeringen, ofwel door te een commitment aan andermans opvatting te eisen. Wat mij betreft komt er een bepaalde grens van welwillendheid in zicht.
Dank, je illustreert precies mijn punt over hoogmoedigheid. Het missen van zelfreflectie en het niet onderkennen van de eigen feilbaarheid. Het massieve redeneren vanuit de belijdenis als was het Gods Woord zelf. En als het niet meer gaat, dreigen met het stopzetten van de discussie.

En dat vind ik jammer van een broeder als jij (ik ken je niet, maar zo schat ik het in) met wie ik hoogstwaarschijnlijk over allerlei (andere) geestelijke zaken prima van gedachten zou kunnen wisselen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Valcke »

ZWP schreef:
Herman schreef:We discussiëren hier vanuit een commitment aan de klassieke opvattingen. Die commitment mis ik bij velen. Dat komt ofwel door eindeloze relativeringen, ofwel door te een commitment aan andermans opvatting te eisen. Wat mij betreft komt er een bepaalde grens van welwillendheid in zicht.
Dank, je illustreert precies mijn punt over hoogmoedigheid. Het missen van zelfreflectie en het niet onderkennen van de eigen feilbaarheid. Het massieve redeneren vanuit de belijdenis als was het Gods Woord zelf. En als het niet meer gaat, dreigen met het stopzetten van de discussie. Jammer.
Wat mij betreft gaat het juist om de norm van Gods Woord. Maar dan wel vanuit het klassieke belijden met betrekking tot het gezag van het Woord. Dat commitment mag hier worden verondersteld en daar gaat het al mis. Verder onderschrijf ik wat Herman opmerkt.
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:Nee.
En waar zeg je nee tegen?
Tegen jouw voorstel: een apart topic waarin alleen Erik en Valcke discussiëren.
Als het zo uitkomt dat ze alleen samen discussiëren, prima. Maar we gaan geen andere forummers van welke discussie dan ook uitsluiten.
Maar ik bedoel dat je dan toch beperkte ruimte geeft om een alternatief geluid laat horen? Ik begrijp dat Erik niet zijn standpunt kan verdedigen omdat dit tegen het beleid is. Vandaar mijn vraag om een afgeschermd gesprek te laten plaatsvinden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:We discussiëren hier vanuit een commitment aan de klassieke opvattingen. Die commitment mis ik bij velen. Dat komt ofwel door eindeloze relativeringen, ofwel door te een commitment aan andermans opvatting te eisen. Wat mij betreft komt er een bepaalde grens van welwillendheid in zicht.
Dat betekent toch niet dat je eigen uitgangspunten niet genuanceerd kunnen worden op basis van voortschrijdende inzicht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:Het lijkt allemaal heel waardig. Heel afgewogen. De eenheid zoekend. Vol emotie en meelevendheid.
Men probeert op die wijze respect af te dwingen. Wat helaas vaak nog lukt ook. (Zie reactie Forummer)
Maar ondertussen lappen ze als slechte 'verliezers' alle afspraken aan hun laars en gaan hun eigen weg met alle gevolgen van dien.

Het komt iig zo bij mij over.
Zo gaat dat vaak met dwaalleringen. Degene die vast willen houden aan de rechte leer, worden dan voor meedogenloos en halsstarrig versleten. Zo staat de wereld ook vaak tegenover het christelijk geloof in het algemeen. Jij mag best geloven. Maar je mag niet zeggen dat ik ook moet geloven en dat ik anders verloren ga!
Zo ook hier. Je mag best je mening hebben, maar je mag niet zeggen dat mijn mening fout is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:Nee.
En waar zeg je nee tegen?
Tegen jouw voorstel: een apart topic waarin alleen Erik en Valcke discussiëren.
Als het zo uitkomt dat ze alleen samen discussiëren, prima. Maar we gaan geen andere forummers van welke discussie dan ook uitsluiten.
Maar ik bedoel dat je dan toch beperkte ruimte geeft om een alternatief geluid laat horen? Ik begrijp dat Erik niet zijn standpunt kan verdedigen omdat dit tegen het beleid is. Vandaar mijn vraag om een afgeschermd gesprek te laten plaatsvinden.
Ik denk niet dat dat verstandig is.
De discussie is m.i. waardig begonnen, maar er komen nu best veel op-de-persoon-berichten langs.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Bezorgd »

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/31/de ... n-a4131105
Korf schreef:Betekent dit dat Het Anker uit de CGK stapt? Wat Korf betreft niet. Hij wijst erop dat dit kerkgenootschap – met ruim 70.000 leden – zowel een orthodox-gereformeerde stroming kent als een meer behoudende bevindelijk-gereformeerde vleugel. „Elkaar enige ruimte geven zou wenselijk zijn”, zegt Korf.
Zelf GS besluiten aan je laars lappen en andere nog de maat nemen dat ze ruimte zouden moeten geven.
Als het niet zo ernstig was, zou het lachwekkend zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:

Wel eerlijk maar ben je dan ook nog niet uit de schepping/evolutie en/of homoseksualiteit discussie? Ik zie dat namelijk in mijn kerken (CGK) vaak samen op gaan .
Het is een compleet anders lezen van de Bijbel. De zondige mens met een verduisterd verstand bepaald wat Gods Woord wel mag zeggen en wat niet.
M.i. zijn dit tekenen van de eindtijd waar de duivel rondgaat als een briesende leeuw. Verwarring stichtend en Gods Woord verdacht maken. Dat deed hij immers in het paradijs al.
En wij vallen nog steeds…….
Sorry Huisman, maar dit soort berichten passen beter in een boek als 'Uit ons uitgegaan' dan in een serieuze discussie.
Precies hetzelfde kunnen namelijk de tegenstanders zeggen.
Probeer eens inhoudelijk te reageren, dat helpt de discussie echt verder.
Dit mag je toch eens uitleggen. Bovenstaande is mijn mening en die diskwalificeer jij zonder ook maar één tegenargument.
Jawel, mijn argument is dat jouw mening hol is; je geeft er geen argumenten voor.
Forummer had het totaal niet over schepping/evolutie en/of homoseksualiteit. Dus dat is suggestief.

'De zondige mens met verduisterd verstand bepaalt wat Gods Woord wel of niet mag zeggen' => daarmee suggereer je dat alleen tegenstanders zondige mensen met verduisterd verstand zijn, die dat bepalen.
Terwijl ook voorstanders een verduisterd verstand hebben, en eveneens bepalen wat Gods Woord wel of niet mag zeggen.
Dat schelden over de duivel en verwarring stichten lees je ook in het boek Uit ons uitgegaan, dus vandaar mijn vergelijking.
huisman schreef:Ik schreef bv over de schepping/evolutie discussie. Heel lang is in de kerken de evolutietheorie waar God en Zijn scheppingskracht werd weggeredeneerd gezien als een aanval van de duivel.
Dat kan zijn, maar dat is hier de discussie niet.
huisman schreef:Als je dat nu zegt ben je opeens niet meer serieus te nemen. Wij worden overspoeld met opvattingen die tegen Gods Woord ingaan en helaas beïnvloeden deze opvattingen zelfs trouwe kerkmensen. Komt er m.i. toch op neer dat het onvoorwaardelijk buigen voor het gezag van Gods Woord tanende is. Dit ook vanwege de zeer geringe kennis van Gods Woord bij trouwe leden van een kerk.
Ik neem je heus wel serieus, maar ik vind het jammer dat je geen argumenten geeft. Je gaat niet echt op bijdragen van anderen in.
Wat dat betreft vind ik Valckes bijdragen eerlijk gezegd veel constructiever.
Je begrijpt echt wel waarom ik bij de vrouw ambt discussie die twee andere zaken ook noemde (schepping/evolutie en homoseksualiteit) . Deze zaken hangen samen met ons lezen van Gods Woord. Het klassiek gereformeerde lezen van Gods Woord wordt langzaam ingeleverd voor iets waar ik grote zorgen over heb. Noem het de ‘nieuwe hermeneutiek’ .

Dat muizengaatje wat jij aan het zoeken bent geeft mij zorgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

ZWP schreef:Dank, je illustreert precies mijn punt over hoogmoedigheid. Het missen van zelfreflectie en het niet onderkennen van de eigen feilbaarheid. Het massieve redeneren vanuit de belijdenis als was het Gods Woord zelf. En als het niet meer gaat, dreigen met het stopzetten van de discussie.

En dat vind ik jammer van een broeder als jij (ik ken je niet, maar zo schat ik het in) met wie ik hoogstwaarschijnlijk over allerlei (andere) geestelijke zaken prima van gedachten zou kunnen wisselen.
Maar volgens mij bijt de slang hier in de eigen staart. Is de gedachte ooit in je opgekomen dat het verwijt van hoogmoed zelf ook als een blijk van hoogmoedige activiteit ervaren kan worden? Dus dan staat we weer quitte. :D
Het tweede is dat je ervaart dat de belijdenis als iets massiefs wordt neergezet. Belijden is geen massief iets, maar een gelovig aanvaarden van de uitleg van Gods Woord. Die zorgen voor een gezamenlijke herkenbaarheid, als je daar buiten wilt treden dan is dat prima, maar waarom zou dat niet met respect kunnen voor hen die wel aan het gereformeerde belijden primaat toekennen?
Het derde is dat het aanvaarden van de moderne kritische bijbeluitleg doorgaans de geestelijke herkenbaarheid in rap tempo verminderd. Ik ben blij in deze dagen gewoon hemelvaart en pinksteren vanuit de Schriften kan vieren, en niet met de gedachte dat we dit niet als historische feiten hoeven te lezen. Als ik goed geïnformeerd dan is 'Gouda' een andere mening toegedaan. Dan gaat niet meer over vragen rondom de feitelijkheid van 1 Kor 14, maar over de feitelijkheid van heel de Schrift.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Plaats reactie