Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
En zo gaat het meteen weer over personen en alles wat daar (niet) bij hoort...
Het gaat me om het feit dat we zijn (en die van een ieder die we kunnen tegenkomen, zijn standpunten worden breed gedeeld) argumentatie begrijpen en kunnen weerliggen. Dáár hoop ik een forum als dit in geholpen te worden.
Het gaat me om het feit dat we zijn (en die van een ieder die we kunnen tegenkomen, zijn standpunten worden breed gedeeld) argumentatie begrijpen en kunnen weerliggen. Dáár hoop ik een forum als dit in geholpen te worden.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
1. Wat zijn je eigen ideeën?ZWP schreef:Het gaat me om het feit dat we zijn (en die van een ieder die we kunnen tegenkomen, zijn standpunten worden breed gedeeld) argumentatie begrijpen en kunnen weerliggen. Dáár hoop ik een forum als dit in geholpen te worden.
2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Ik heb hier wat op-de-persoon-berichten + reacties geknipt (vóór het bericht van ZWP).
Verder on-topic a.u.b.
Verder on-topic a.u.b.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.Ambtenaar schreef:Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Waar zit voor jou het verschil?Herman schreef:Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.Ambtenaar schreef:Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Altijd interessant om met leerlingen de diverse theologen uit de Reformatie en Nadere Reformatie na te lopen op hun visie rondom slavernij. Enfin ook een andere materie dan de vrouw in het ambt. Een mooie afwijkmanouvre trouwens.Herman schreef:1. Wat zijn je eigen ideeën?ZWP schreef:Het gaat me om het feit dat we zijn (en die van een ieder die we kunnen tegenkomen, zijn standpunten worden breed gedeeld) argumentatie begrijpen en kunnen weerliggen. Dáár hoop ik een forum als dit in geholpen te worden.
2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Slavernij wordt nergens in de Schrift geboden. De vergelijking met de positie van de vrouw in het kerkelijke leven is zo absurd maar door diverse twitter berichten opeens blijkbaar een issue. Dat is de vloek van sociale media.merel schreef:Waar zit voor jou het verschil?Herman schreef:Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.Ambtenaar schreef:Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
In de Nieuw Testamentische brieven zie je nadrukkelijk 3 zaken benoemd die tegen de toenmalige cultuur ingingen.
Verhouding man vrouw
1a Vrouwen erken het gezag van uw man, zoals past bij uw verbondenheid met de Heere.
1b. Mannen heb uw vrouwen lief en wees niet bitter tegen haar,
Verhouding ouders kinderen
2a Kinderen gehoorzaam je ouders, want dat is de wil van de Heere.
2b Ouders, vit niet op uw kinderen want dat maakt ze moedeloos.
Verhouding meester slaaf (werkgever werknemer)
3a Slaven, gehoorzaam uw aardse meester oprecht en met ontzag voor de Heere
3b Meesters, geef uw slaven waar ze rect op hebben en wat redelijk is want u weet dat u een Meester hebt, in de hemel.
Dit heb ik enigszins vrij vertaald uit het nieuwe boek: Ontluikend christendom. Cultuurgeschiedenis van een nieuwe religie in de Grieks-Romeinse wereld. Geschreven door Daniël van de Waele. Erg leerzaam boek!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Nee, maar in het Nieuwe Testament staat wel dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. En wordt er niet geageerd tegen slavernij, sterker nog, een weggelopen slaaf wordt teruggestuurd. Nog los van het vrouwen als diaconessen etc.huisman schreef:Slavernij wordt nergens in de Schrift geboden. De vergelijking met de positie van de vrouw in het kerkelijke leven is zo absurd maar door diverse twitter berichten opeens blijkbaar een issue. Dat is de vloek van sociale media.merel schreef:Waar zit voor jou het verschil?Herman schreef:Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.Ambtenaar schreef: Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?
Volgend Paas cs. staat de Bijbelse zaak voor vrouwen in het ambt sterker dan die tegen slavernij. Stel je voor dat je 250 jaar geleden tegen slavernij was, dan had je én geen direct bewijs vanuit de Schrift en wél de traditie plus een aantal grote theologen tegen je. Zo begrijp ik nu zijn argument.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8955
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
De bijbel verplicht of verbied geen slavernij, maar schrijft enkel in de bestaande situatie voor hoe slaven en eigenaars met elkaar om dienen te gaan. Verder niet. Daarom is het is ook prima om tegen slavernij te zijn. Alleen kun je een verbod op slavernij niet afleiden uit de bijbel.ZWP schreef:Nee, maar in het Nieuwe Testament staat wel dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. En wordt er niet geageerd tegen slavernij, sterker nog, een weggelopen slaaf wordt teruggestuurd. Nog los van het vrouwen als diaconessen etc.
Volgend Paas cs. staat de Bijbelse zaak voor vrouwen in het ambt sterker dan die tegen slavernij. Stel je voor dat je 250 jaar geleden tegen slavernij was, dan had je én geen direct bewijs vanuit de Schrift en wél de traditie plus een aantal grote theologen tegen je. Zo begrijp ik nu zijn argument.
En dat is heel wat anders bij de ambtsdragers kwestie. Daar schrijft de bijbel wel voor dat dat ouderlingen mannen dienen te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Ik denk dat onze blik op slavernij ook teveel ingekleurd is door de misstanden van enkele eeuwen geleden, waar slavenhandelaars in Afrika hele dorpen leeghaalden om de inwoners onder onmenselijke omstandigheden naar Amerika te brengen en daar onder eveneens onmenselijke arbeidsomstandigheden verplicht moesten werken.
Slavernij is in de Bijbel veel positiever gekleurd.
Sowieso wordt mensenhandel verboden. Israëlische slaven moesten na 7 jaar weer vrijgelaten worden en ook heidense slaven moesten goed en menswaardig behandeld worden. Dat vind je in de boeken Leviticus en Deuteronomium.
Er wordt zelfs een procedure beschreven, dat een slaaf helemaal geen zin heeft om weg te gaan bij zijn heer en daar voor zijn hele leven wil blijven. Dat kunnen wij ons van de 17e en 18e eeuwse slavernij niet voorstellen.
Ik denk dat de Bijbel meer een werkgever-werknemer-relatie beschrijft.
Slavernij is in de Bijbel veel positiever gekleurd.
Sowieso wordt mensenhandel verboden. Israëlische slaven moesten na 7 jaar weer vrijgelaten worden en ook heidense slaven moesten goed en menswaardig behandeld worden. Dat vind je in de boeken Leviticus en Deuteronomium.
Er wordt zelfs een procedure beschreven, dat een slaaf helemaal geen zin heeft om weg te gaan bij zijn heer en daar voor zijn hele leven wil blijven. Dat kunnen wij ons van de 17e en 18e eeuwse slavernij niet voorstellen.
Ik denk dat de Bijbel meer een werkgever-werknemer-relatie beschrijft.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Een kritisch omslagpunt is dat we sinds de 18e eeuw het begrip menswaardigheid anders zijn gaan omschrijven. Dat heeft zijn effect gehad op het begrip slaven, inmiddels woordelijk te zien in de term 'tot slaaf gemaakten'.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Verdrietig, de tegenstellingen lijken te worden vergroot.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/243061 ... l-bekleden
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/243061 ... l-bekleden
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
De gemeente Lelystad met synode moderamenlid ds. S.P. Roozendaal heeft gisteren ook twee vrouwen als ambtsdrager gekozen.
Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Had jij wat anders verwacht?
De betrokken gemeentes hadden dit standpunt ook al voor de laatste synode. Zij bevestigden vrouwen ondanks eerdere beslissingen om dit niet te doen. Zij weten dat hier de komende jaren niet op gehandhaafd zal worden. Pas over een aantal jaren vindt de volgende synode plaats en waarschijnlijk zal dit vanwege de moeilijkheid van het onderwerp wel weer vertraagd zijn. Zij kunnen hun gang gaan zonder consequenties. Ik begrijp niet dat men hier zo verbaasd over is.
De betrokken gemeentes hadden dit standpunt ook al voor de laatste synode. Zij bevestigden vrouwen ondanks eerdere beslissingen om dit niet te doen. Zij weten dat hier de komende jaren niet op gehandhaafd zal worden. Pas over een aantal jaren vindt de volgende synode plaats en waarschijnlijk zal dit vanwege de moeilijkheid van het onderwerp wel weer vertraagd zijn. Zij kunnen hun gang gaan zonder consequenties. Ik begrijp niet dat men hier zo verbaasd over is.