Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Uit het CGK topic. Ik denk dat we gelukkig mogen zijn dat het ambt voor vrouwen in ieder geval even van de baan is.
Weet iemand toevallig wanneer vrouw in het ambt in de PKN toegestaan werd?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Uit het CGK topic. Ik denk dat we gelukkig mogen zijn dat het ambt voor vrouwen in ieder geval even van de baan is.
Weet iemand toevallig wanneer vrouw in het ambt in de PKN toegestaan werd?
Binnen de PKN vanaf de oprichting in 2004. Binnen de Nederlands Hervormde Kerk besloot de synode hiertoe in 1957. Althans voor ouderlingen en diakenen. Volledige openstelling volgde in 1966.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 25 apr 2022, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

Ik zou je vraagstelling eenvoudiger maken. Nu weet ik niet wat ik moet kiezen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Ik zou je vraagstelling eenvoudiger maken. Nu weet ik niet wat ik moet kiezen.
Wat bedoel je?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Ik zou je vraagstelling eenvoudiger maken. Nu weet ik niet wat ik moet kiezen.
Wat bedoel je?
van jezelf zeggen dat je buitenstaander bent is ook zo wat... :D
wat als je zo'n 20 jaar CGK-er bent geweest?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef:
HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Ik zou je vraagstelling eenvoudiger maken. Nu weet ik niet wat ik moet kiezen.
Wat bedoel je?
van jezelf zeggen dat je buitenstaander bent is ook zo wat... :D
wat als je zo'n 20 jaar CGK-er bent geweest?
Je kan maar 10 opties invullen, dusja… :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Valcke »

Ik vind de peiling het forum onwaardig. Het suggereert dat hier verschillend over gedacht zou mogen worden binnen de grondslag van dit forum. En dat is - natuurlijk, zou ik zeggen - niet het geval.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:Ik vind de peiling het forum onwaardig. Het suggereert dat hier verschillend over gedacht zou mogen worden binnen de grondslag van dit forum. En dat is - natuurlijk, zou ik zeggen - niet het geval.
Inderdaad.

Ik begrijp daar ook niks van.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

Ik ben het niet met de opmerking van Valcke eens. De CGK zit vol met mensen die de 3fVE ondertekenen en over de vrouw-in-het-ambt anders denken.
Dat betekent niet dat ik die denkwijze daarmee legitimeer, maar wel dat er dus blijkbaar mensen zijn die deze spanning niet op gelijke wijze als jij ervaren. Daar heb je mee te dealen. Of die mag je overtuigen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:Ik ben het niet met de opmerking van Valcke eens. De CGK zit vol met mensen die de 3fVE ondertekenen en over de vrouw-in-het-ambt anders denken.
Dat betekent niet dat ik die denkwijze daarmee legitimeer, maar wel dat er dus blijkbaar mensen zijn die deze spanning niet op gelijke wijze als jij ervaren. Daar heb je mee te dealen. Of die mag je overtuigen.
"Als grondslag hanteert deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Ze staat in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie."
Als eerste hanteert deze website als grondslag de Bijbel, daarnaast de 3FvE en tot slot staat zij (het forum) in de lijn van de reformatie en nadere reformatie. Uit deze eerste en laatste blijkt volgens mij al genoeg dat vrouwen in ambt niet toegestaan zijn. In dat kader ook volledig met Valcke eens en daarom niet gestemd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ad Anker »

Ik heb begrip voor het standpunt van Herman. Het geeft wel een tot nu toe niet gebruikelijke, nieuwe dimensie in de discussies en daarmee wel een verandering t.a.v. onze visie in het verleden. Echter bevat de forumregels de volgende zinsnede:
Het onderschrijven van de grondslag impliceert tevens, dat je je conformeert aan de binnen deze kerken gangbare visies op onderwerpen als (homo)seksualiteit, vrouwelijke ambtsdragers etc. Actief uitdragen van een visie die daar haaks op staat, wordt op dit forum niet toegestaan.
Hier wordt natuurlijk alleen om een mening gevraagd, echter het verduidelijken van je mening n.a.v. je keuze kan op gespannen voet komen te staan met bovenstaand citaat uit de regels.

Vooralsnog is dus deze poll toegestaan als ik kijk naar de forumregels, het actief uitdragen van je (pro vrouwelijke ambtsdragers) standpunt is derhalve niet toegestaan, n.a.v. mijn interpretatie van de regels.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Echter bevat de forumregels (..)
... die je hier kan raadplegen: https://www.refoforum.nl/forum/ucp.php?mode=terms
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:Ik vind de peiling het forum onwaardig. Het suggereert dat hier verschillend over gedacht zou mogen worden binnen de grondslag van dit forum. En dat is - natuurlijk, zou ik zeggen - niet het geval.
Nee hoor, het betekent niet dat er verschillend gedacht over mag worden, maar je hebt er wel mee te maken. Dat is nou eenmaal de realiteit.
Het is niet heel veelzeggend maar op dit moment zijn 5 CGK'ers tegen en 3 voor, rede dus voor een discussie.

De CGK is best heel groot. Het BHP gedeelte is daar slechts een klein gedeelte van.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Het onderschrijven van de grondslag impliceert tevens, dat je je conformeert aan de binnen deze kerken gangbare visies op onderwerpen als (homo)seksualiteit, vrouwelijke ambtsdragers etc. Actief uitdragen van een visie die daar haaks op staat, wordt op dit forum niet toegestaan.
Hier wordt natuurlijk alleen om een mening gevraagd, echter het verduidelijken van je mening n.a.v. je keuze kan op gespannen voet komen te staan met bovenstaand citaat uit de regels.
Een forumregel die natuurlijk niet bepaald helder is. In de CGK vindt ruim 35% van de synode dat een vrouw benoemd kan worden tot ouderling. Is het daarmee wel of niet een gangbare opvatting? M.a.w., wat is de definitie van gangbaar?
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door DDD »

Voor wat betreft de CGK is alleen de behoudende stroming de doelgroep van dit forum. Daarbinnen is het aantal voorstanders van de openstelling van het ambt voor vrouwen een kleine minderheid, misschien nog wel kleiner dan in andere kerkverbanden, omdat je gemakkelijk naar een andere CGK kunt overstappen/verhuizen als je je in de huidige gemeente niet zo thuis voelt.
Plaats reactie