Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Henk J »

refo schreef: Verder zou het wel prettig geweest zijn als in de bijbel zou staan: wees op uw hoede dat u nooit een vrouw in welk ambt dan ook bevestigt. Nu moeten we een beetje puzzelen en improviseren met bijbelteksten die daar meer of minder iets over lijken te zeggen. Laten we daarom iedereen op dat punt in zijn waarde laten. Het is de verantwoordelijkheid van een kerkverband wie toegelaten worden tot een ambt. We kunnen dan hele betogen houden dat ze ze op de verkeerde weg zijn, maar dat helpt niet en ze kunnen bovendien bewijzen dat ze niets onbijbels doen.
Ik zie vooral de voorstanders van vrouwen in het ambt puzzelen met Bijbelteksten om toch te kunnen blijven zeggen dat ze het Woord van God serieus nemen. En op deze wijze spreken over de Bijbel, alsof God het in Zijn openbaring verkeerd heeft gedaan, stuit mij tegen de borst. Hoewel je het misschien niet zo bedoelt.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door DDD »

De hele discussie heeft hoegenaamd niets met de historisch-kritische methode te maken, hooguit is er een verband in die zin dat mensen die weinig rekening houden met de context en het eigen verstaanskader vaak ook niet geïnteresseerd zijn in de wordingsgeschiedenis van de tekst. Het gaat om een coherent schriftverstaan.

Herman en Valcke spreken steeds over een aantal duidelijke teksten. Maar andere duidelijke teksten over de heilige kus, het profeteren in de gemeente, de slavernij, maatschappelijke verhoudingen, kennen wel een vertaalslag of worden zelfs terzijde geschoven.

Kortom: een vertaalslag is áltijd nodig, en dat staat los van de historisch-kritische methode. Exegese is immers iets anders dan bepalen welke teksten op welke manier zijn ontstaan.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Forummer »

DDD schreef:De hele discussie heeft hoegenaamd niets met de historisch-kritische methode te maken, hooguit is er een verband in die zin dat mensen die weinig rekening houden met de context en het eigen verstaanskader vaak ook niet geïnteresseerd zijn in de wordingsgeschiedenis van de tekst. Het gaat om een coherent schriftverstaan.

Herman en Valcke spreken steeds over een aantal duidelijke teksten. Maar andere duidelijke teksten over de heilige kus, het profeteren in de gemeente, de slavernij, maatschappelijke verhoudingen, kennen wel een vertaalslag of worden zelfs terzijde geschoven.

Kortom: een vertaalslag is áltijd nodig, en dat staat los van de historisch-kritische methode. Exegese is immers iets anders dan bepalen welke teksten op welke manier zijn ontstaan.
Dat verbaast mij ook telkens, maar eerlijk gezegd ben ik niet voldoende onderlegd om dit goed uit te kunnen leggen. Wellicht kan @Valcke of iemand anders uitleggen waarom het in het ene geval wél historisch/cultureel bepaald is, en in het andere geval uitdrukkelijk níet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Exegese is immers iets anders dan bepalen welke teksten op welke manier zijn ontstaan.
Je noemt nu tekstkritiek als enige vorm van alle huidige vormen van schriftkritiek. Daar vallen tegenwoordig heel erg veel vormen onder, elk met een eigen insteek, maar daar zijn er wel veel met een insteek dat informatie buiten de bijbel om belangrijker geacht wordt dan de tekst zelf.
Je kunt de Schrift ook uitstekend coherent misverstaan.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Valcke »

DDD schreef:De hele discussie heeft hoegenaamd niets met de historisch-kritische methode te maken, hooguit is er een verband in die zin dat mensen die weinig rekening houden met de context en het eigen verstaanskader vaak ook niet geïnteresseerd zijn in de wordingsgeschiedenis van de tekst. Het gaat om een coherent schriftverstaan.

Herman en Valcke spreken steeds over een aantal duidelijke teksten. Maar andere duidelijke teksten over de heilige kus, het profeteren in de gemeente, de slavernij, maatschappelijke verhoudingen, kennen wel een vertaalslag of worden zelfs terzijde geschoven.

Kortom: een vertaalslag is áltijd nodig, en dat staat los van de historisch-kritische methode. Exegese is immers iets anders dan bepalen welke teksten op welke manier zijn ontstaan.
Ik ben best bereid om over slavernij en de heilige kus, enz. te spreken, maar niet wanneer het enige doel lijkt te zijn om 'af te kunnen' van duidelijke Bijbelse voorschriften.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Valcke »

Overigens, wanneer de apostel Paulus zich met betrekking tot man en vrouw (in hun onderlinge verhoudingen, alsook met betrekking tot hun positie in de gemeenten) bedient van de volgende argumenten:

(a) scheppingsorde
(b) zondeval
(c) de wet (boeken van Mozes)
(d) het voorbeeld van vrouwen in het Oude Testament
(e) Christus en de gemeente

dan hebben wij helemaal geen "culturele vertaalslag" te maken.
De apostel heeft dan door middel van deze argumenten al heel duidelijk gemaakt dat de voorschriften die hij geeft, tijdloos zijn.
Natuurlijk vervalt daarmee de exegese in zulke gevallen niet, maar deze exegese is wel gebonden aan de letterlijke betekenis en bedoeling van de tekst.

Verder een korte opmerking over de slavernij. In het NT zien wij nergens dat de slavernij verdedigd of voorgestaan wordt. Christus deed dat niet en de apostelen deden dat niet. Wel maakten zij onderscheid tussen 'heren' en 'knechten' of 'slaven' (afhankelijk van hoe je vertaalt). Zij gaven duidelijk aan wat de plichten waren van heren en knechten. Tegelijk gaven zij ook aan dat het geoorloofd was voor knechten om naar vrijheid te staan (dus vrij te worden van hun heer). Verder is slavernij geen scheppingsorde, wat m.i. volstrekt duidelijk is. Er is dus ook geen enkele analogie te maken met de kwestie man en vrouw. Het wordt er door DDD en anderen om zo te zeggen "met de haren bijgesleept" om wezenlijke zaken en voorschriften in Gods Woord als cultuurgebonden te kunnen wegzetten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door refo »

Henk J schreef:
refo schreef: Verder zou het wel prettig geweest zijn als in de bijbel zou staan: wees op uw hoede dat u nooit een vrouw in welk ambt dan ook bevestigt. Nu moeten we een beetje puzzelen en improviseren met bijbelteksten die daar meer of minder iets over lijken te zeggen. Laten we daarom iedereen op dat punt in zijn waarde laten. Het is de verantwoordelijkheid van een kerkverband wie toegelaten worden tot een ambt. We kunnen dan hele betogen houden dat ze ze op de verkeerde weg zijn, maar dat helpt niet en ze kunnen bovendien bewijzen dat ze niets onbijbels doen.
Ik zie vooral de voorstanders van vrouwen in het ambt puzzelen met Bijbelteksten om toch te kunnen blijven zeggen dat ze het Woord van God serieus nemen. En op deze wijze spreken over de Bijbel, alsof God het in Zijn openbaring verkeerd heeft gedaan, stuit mij tegen de borst. Hoewel je het misschien niet zo bedoelt.
God heeft het juist niet duidelijk geopenbaard. Net zo goed als Hij niets heeft geopenbaard over mega-kerkgebouwen en dito gemeenten. Daarom doen we dat maar, hoewel je je kunt afvragen of een gemeente niet ongeveer in een woonkamer zou moeten passen. (Je kunt dan weer filosoferen over welk formaat die kamer mag hebben.)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1786
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ararat »

refo schreef: God heeft het juist niet duidelijk geopenbaard. Net zo goed als Hij niets heeft geopenbaard over mega-kerkgebouwen en dito gemeenten. Daarom doen we dat maar, hoewel je je kunt afvragen of een gemeente niet ongeveer in een woonkamer zou moeten passen. (Je kunt dan weer filosoferen over welk formaat die kamer mag hebben.)
Ik vermoed dat God het Zelf duidelijk genoeg vond toen Hij dat liet optekenen door Zijn knechten. God staat buiten de tijd en is onveranderderlijk, dus ik neem aan dat Hij dat nog steeds vindt. Kan het zijn dat wij het niet kunnen of willen zien?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Henk J »

refo schreef: God heeft het juist niet duidelijk geopenbaard. Net zo goed als Hij niets heeft geopenbaard over mega-kerkgebouwen en dito gemeenten. Daarom doen we dat maar, hoewel je je kunt afvragen of een gemeente niet ongeveer in een woonkamer zou moeten passen. (Je kunt dan weer filosoferen over welk formaat die kamer mag hebben.)
Dat God niet duidelijk heeft geopenbaard ben ik niet met je eens, denk alleen al aan de tekst dat het niet goed is dat de vrouw spreekt in de samenkomsten. Verder verwijs ik naar de bijdrages van Valcke voor de onderbouwing. Dat jij het onduidelijk vind ligt naar mijn idee echt aan je waarneming.
Inderdaad heeft de Heere niet precies voorgeschreven hoe het gemeenteleven eruit moet zien. Daarvan is ook niet direct veel bekend omdat de vroege kerk niet de luxe had om op zondag vrij te zijn en om in grote getale bijeen te zijn. Het feit dat de Heere Jezus en ook Zijn discipelen regelmatig leerden voor een grote schare laat mij zien dat er niet direct iets mis is met grote kerkgebouwen. Alleen het gemeente-zijn staat dan wel sneller onder druk, daar moet een kerkenraad voor waken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:God heeft het juist niet duidelijk geopenbaard.
Hoe duidelijk wil je het hebben als je de woorden van Paulus naast je neerlegt? Die duidelijk zegt dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen en dat baseert op 1. de scheppingsorde 2. de zondeval. Wat had Paulus nog méér moeten zeggen om het ook jou duidelijk te maken?
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door merel »

Valcke schreef:
DDD schreef:De hele discussie heeft hoegenaamd niets met de historisch-kritische methode te maken, hooguit is er een verband in die zin dat mensen die weinig rekening houden met de context en het eigen verstaanskader vaak ook niet geïnteresseerd zijn in de wordingsgeschiedenis van de tekst. Het gaat om een coherent schriftverstaan.

Herman en Valcke spreken steeds over een aantal duidelijke teksten. Maar andere duidelijke teksten over de heilige kus, het profeteren in de gemeente, de slavernij, maatschappelijke verhoudingen, kennen wel een vertaalslag of worden zelfs terzijde geschoven.

Kortom: een vertaalslag is áltijd nodig, en dat staat los van de historisch-kritische methode. Exegese is immers iets anders dan bepalen welke teksten op welke manier zijn ontstaan.
Ik ben best bereid om over slavernij en de heilige kus, enz. te spreken, maar niet wanneer het enige doel lijkt te zijn om 'af te kunnen' van duidelijke Bijbelse voorschriften.
Jouw doel is toch ook om een ander te overtuigen van jouw gelijk omtrent de schrift uitleg?
HersteldHervormd
Berichten: 6106
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
refo schreef:God heeft het juist niet duidelijk geopenbaard.
Hoe duidelijk wil je het hebben als je de woorden van Paulus naast je neerlegt? Die duidelijk zegt dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen en dat baseert op 1. de scheppingsorde 2. de zondeval. Wat had Paulus nog méér moeten zeggen om het ook jou duidelijk te maken?
Inderdaad, het lijkt me best duidelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/artikel/973626-meer-g ... uw-in-ambt

Wat een ellende allemaal op het grondvlak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/artikel/973626-meer-g ... uw-in-ambt

Wat een ellende allemaal op het grondvlak.
Droevig allemaal inderdaad.
HersteldHervormd
Berichten: 6106
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Heel erg, zeker als je in het kerkverband zit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie