Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Bourdon16 »

Ditbenik schreef:
Bourdon16 schreef:Het lijkt mij de 'beste' oplossing als de gemeenten die zich niet houden aan de synodebesluiten het kerkverband verlaten en zich aansluiten bij de GKV of zelf een nieuw kerkverband vormen.
Het is zo niet vol te houden.
Op 23 juli 1958 besloot de synode van de NHK met 27 tegen 24 stemmen vrouwen toe te laten in het ambt van ouderling en diaken. Het ambt van predikant werd in 1967 opengesteld. In een groot deel van de kerk werd en wordt vastgehouden aan het Bijbelse gegeven dat alleen mannen ambtsdrager kunnen zijn. Toch heeft dit nooit tot een scheuring in de kerk geleid. Zelf heb ik ook nooit de behoefte gevoeld de kerk te verlaten vanwege het officiële standpunt van de kerk. Dat betekent niet dat ik er geen pijn door voelde, zoals ik ook de pijn voel als ik het gekissebis binnen de CGK van een afstandje aan zie en de arrogantie van kerkenraden zoals die van Zwolle en Lelystad. Maar tegelijk vraag ik me af of een scheuring dan wel een Bijbelse oplossing. Voor vrouwen in het ambt zie ik in normale omstandigheden geen enkele ruimte maar voor een kerkscheuring vanwege de huidige omstandigheden ook niet.
Ik begrijp het maar hier heeft de synode besloten dat het niet mag en het wordt toch 'gewoon' gedaan.
Ik weet ook niet of er destijds in de NHK gemeenten waren die al voor het synodebesluit vrouwen in het abt hadden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Jouw geduld is dus op? Heb jij zoiets van: eruit met die muitende gemeenten? Of lees ik je reactie verkeerd?
Het kerkelijke geduld raakt op. Bij de fusie van de NGK en GKV in 2023 kunnen deze gemeenten wat mij betreft hun keuze maken CGK blijven en zich houden aan de besluiten of overgaan naar het nieuwe kerkverband.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Jouw geduld is dus op? Heb jij zoiets van: eruit met die muitende gemeenten? Of lees ik je reactie verkeerd?
Het kerkelijke geduld raakt op. Bij de fusie van de NGK en GKV in 2023 kunnen deze gemeenten wat mij betreft hun keuze maken CGK blijven en zich houden aan de besluiten of overgaan naar het nieuwe kerkverband.
Als de CGK toch vrouwen in het ambt toe gaan staan, wat zou dan een oplossing zijn? Een nieuw kerkverband starten of aansluiten bij andere? Of heb je nog een ander idee?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Jouw geduld is dus op? Heb jij zoiets van: eruit met die muitende gemeenten? Of lees ik je reactie verkeerd?
Het kerkelijke geduld raakt op. Bij de fusie van de NGK en GKV in 2023 kunnen deze gemeenten wat mij betreft hun keuze maken CGK blijven en zich houden aan de besluiten of overgaan naar het nieuwe kerkverband.
Als de CGK toch vrouwen in het ambt toe gaan staan, wat zou dan een oplossing zijn? Een nieuw kerkverband starten of aansluiten bij andere? Of heb je nog een ander idee?

Ik denk niet in allerlei scenario's. Het zou uiterst ingewikkeld zijn geweest maar blijven was dan geen optie.

Maar er is een ander besluit genomen en daar ben ik dankbaar voor en de anarchie daarna vind ik vreselijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:(...)
Valcke, een heel serieuze vraag.

In het topic over Waldenzen en wederdopers geef je aan dat je een Engelse tekst die aangedragen wordt, niet serieus kunt nemen omdat die zichtbaar anders is vertaald dan het origineel, en dat je het dan moeilijk vind om de rest dan nog serieus te nemen. Ik begrijp dat volledig.

Omdat jij veel kennis hebt van de grondtalen, heb ik een vraag voor jou met betrekking tot de vrouw in het ambt. Ik hoop dat je er wat tijd in wilt stoppen om die te beantwoorden.

Een argument wat aangedragen wordt door voorstanders van de vrouw in het ambt, is dat vrouwelijke namen wegvertaald zijn door er mannelijke namen voor in de plaats te zetten. Het voorbeeld wat ik onthouden heb is in Romeinen 16:7 Junias, daar zou oorspronkelijk Junia hebben gestaan. Dit zou gedaan zijn omdat de vertalers hun eigen visie als uitgangspunt gebruikt zouden hebben, en daar pasten geen vrouwelijke ambtsdragers in. Er zouden op die manier meer vrouwelijke ambtsdragers van het toneel verdwenen zijn, feitelijk door geschiedvervalsing.

Ik weet niet of dat klopt, maar het komt mij niet onwaarschijnlijk over en de uitleg klonk plausibel. Maar ik ben niet onderlegd in grondtalen, dus kan niet onderzoeken of dit op waarheid berust.

Ik moest hier weer aan denken toen ik je opmerking in het Waldenzen-wederdopers topic las. Daar liet je zien dat dit gebeurde, bewust anders vertalen. Ik denk soms nogal associatief.

Heb jij kennis over dit onderwerp, en zo ja zou je daar wat over willen zeggen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:Een argument wat aangedragen wordt door voorstanders van de vrouw in het ambt, is dat vrouwelijke namen wegvertaald zijn door er mannelijke namen voor in de plaats te zetten. Het voorbeeld wat ik onthouden heb is in Romeinen 16:7 Junias, daar zou oorspronkelijk Junia hebben gestaan. Dit zou gedaan zijn omdat de vertalers hun eigen visie als uitgangspunt gebruikt zouden hebben, en daar pasten geen vrouwelijke ambtsdragers in. Er zouden op die manier meer vrouwelijke ambtsdragers van het toneel verdwenen zijn, feitelijk door geschiedvervalsing.

Ik weet niet of dat klopt, maar het komt mij niet onwaarschijnlijk over en de uitleg klonk plausibel. Maar ik ben niet onderlegd in grondtalen, dus kan niet onderzoeken of dit op waarheid berust.

Ik moest hier weer aan denken toen ik je opmerking in het Waldenzen-wederdopers topic las. Daar liet je zien dat dit gebeurde, bewust anders vertalen. Ik denk soms nogal associatief.

Heb jij kennis over dit onderwerp, en zo ja zou je daar wat over willen zeggen?
Ik heb hier al eens over geschreven al kende ik niet de bewering dat de naam bewust aangepast zou kunnen zijn.
Zie deze link. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &p=1037322 (en dan iets scrollen tot je er bent)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Bezorgd »

Reactie van ds Bezemer, ds Egas, ds v Gent, ds vd Staaij en oud. vd Wekken op ontwikkeling in Lelystad:

Is het niet de meest eenvoudige én eerlijke oplossing dat de samenwerkingsgemeente in Lelystad Nederlands-gereformeerd wordt, nu ze vrouwelijke ambtsdragers heeft verkozen?

https://www.nd.nl/opinie/opinie/1127450 ... lystad-kan
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
Forummer schreef:Een argument wat aangedragen wordt door voorstanders van de vrouw in het ambt, is dat vrouwelijke namen wegvertaald zijn door er mannelijke namen voor in de plaats te zetten. Het voorbeeld wat ik onthouden heb is in Romeinen 16:7 Junias, daar zou oorspronkelijk Junia hebben gestaan. Dit zou gedaan zijn omdat de vertalers hun eigen visie als uitgangspunt gebruikt zouden hebben, en daar pasten geen vrouwelijke ambtsdragers in. Er zouden op die manier meer vrouwelijke ambtsdragers van het toneel verdwenen zijn, feitelijk door geschiedvervalsing.

Ik weet niet of dat klopt, maar het komt mij niet onwaarschijnlijk over en de uitleg klonk plausibel. Maar ik ben niet onderlegd in grondtalen, dus kan niet onderzoeken of dit op waarheid berust.

Ik moest hier weer aan denken toen ik je opmerking in het Waldenzen-wederdopers topic las. Daar liet je zien dat dit gebeurde, bewust anders vertalen. Ik denk soms nogal associatief.

Heb jij kennis over dit onderwerp, en zo ja zou je daar wat over willen zeggen?
Ik heb hier al eens over geschreven al kende ik niet de bewering dat de naam bewust aangepast zou kunnen zijn.
Zie deze link. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &p=1037322 (en dan iets scrollen tot je er bent)
Ok, bedankt! Ga ik doorlezen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:De gemeente Lelystad met synode moderamenlid ds. S.P. Roozendaal heeft gisteren ook twee vrouwen als ambtsdrager gekozen.
Persoonlijk verbaasde mij het meest dat HHG Apeldoorn deze predikant uitnodigt om een keer te komen preken.
Of heb je voor je beurt gesproken?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:De gemeente Lelystad met synode moderamenlid ds. S.P. Roozendaal heeft gisteren ook twee vrouwen als ambtsdrager gekozen.
Persoonlijk verbaasde mij het meest dat HHG Apeldoorn deze predikant uitnodigt om een keer te komen preken.
Of heb je voor je beurt gesproken?
Hij staat er niet meer op, maar stond er wel op.
Nou ja, allicht ook wel beter zo.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door DDD »

Dat is dan toch geen voor je beurt spreken?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:De gemeente Lelystad met synode moderamenlid ds. S.P. Roozendaal heeft gisteren ook twee vrouwen als ambtsdrager gekozen.
Persoonlijk verbaasde mij het meest dat HHG Apeldoorn deze predikant uitnodigt om een keer te komen preken.
Dat zal iets met roots te maken hebben gehad, Peter komt daar vandaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ambtenaar »

Dus als iemand op één punt afwijkt of lijkt af te wijken van wat de Bijbel leert, dan is hij niet meer welkom om te spreken?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:Dus als iemand op één punt afwijkt of lijkt af te wijken van wat de Bijbel leert, dan is hij niet meer welkom om te spreken?
Ligt er denk ik aan welk punt. Wat dit betreft is het schriftgezag in het geding. Johannes leert ons dan:

Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:De gemeente Lelystad met synode moderamenlid ds. S.P. Roozendaal heeft gisteren ook twee vrouwen als ambtsdrager gekozen.
Persoonlijk verbaasde mij het meest dat HHG Apeldoorn deze predikant uitnodigt om een keer te komen preken.
Of heb je voor je beurt gesproken?
Hij staat er niet meer op, maar stond er wel op.
Nou ja, allicht ook wel beter zo.
Staat er nog steeds op hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=FJuqq9T0Dpc
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie