Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Maar de verschillen van mening hierover lopen door vrijwel alle gemeenten heen. Het zou een kunstmatige scheiding opleveren en ook het einde zijn van het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn.
Het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn? Dat is nieuw voor mij. Gelukkig zijn ze dan nog welkom in twee hervormde kerkgenootschappen.
Dat zijn inderdaad geen kerkverbanden. En in de HHK zijn toch niet alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom? Althans, dat idee heb ik niet. Maar wellicht heb ik het mis.

In ieder geval: de PKN is wel een belijdende kerk, maar toch van wezenlijk andere aard dan de CGK. Dus ik vind die vergelijking niet goed. De HHK is wat lastiger te duiden. Maar dat is niet echt een oplossing voor het discussiepunt waarover het hier gaat, want volgens mij kun je daar als vrouw geen predikant (meer) worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:De HHK is wat lastiger te duiden. Maar dat is niet echt een oplossing voor het discussiepunt waarover het hier gaat, want volgens mij kun je daar als vrouw geen predikant (meer) worden.
Bij de HHK zijn bijbelgetrouwe gereformeerden gewoon welkom. Van Confessioneel tot Gekrookt Riet. Inderdaad geen vrouwelijke predikanten, maar aangezien we het over bijbelgetrouwe gereformeerden hadden is dat niet relevant :hum
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
Ditbenik schreef:
DDD schreef:Maar de verschillen van mening hierover lopen door vrijwel alle gemeenten heen. Het zou een kunstmatige scheiding opleveren en ook het einde zijn van het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn.
Het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn? Dat is nieuw voor mij. Gelukkig zijn ze dan nog welkom in twee hervormde kerkgenootschappen.
Dat zijn inderdaad geen kerkverbanden. En in de HHK zijn toch niet alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom? Althans, dat idee heb ik niet. Maar wellicht heb ik het mis.

In ieder geval: de PKN is wel een belijdende kerk, maar toch van wezenlijk andere aard dan de CGK. Dus ik vind die vergelijking niet goed. De HHK is wat lastiger te duiden. Maar dat is niet echt een oplossing voor het discussiepunt waarover het hier gaat, want volgens mij kun je daar als vrouw geen predikant (meer) worden.
Nu verander je van onderwerp. Je stelde dat bijbelgetrouwe gereformeerden alleen in de CGK welkom zijn. Dat is niet juist. Ik spreek alleen voor de kerk waar ik zelf lid ben en daar zijn alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom. Zo is het in de Hervormde kerk altijd geweest.
Nu verleg je het naar predikant kunnen worden van vrouwen. Nee, bijbelgetrouw gereformeerd zijn houdt ook in dat vrouwen geen predikant kunnen worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:
Tiberius schreef:
MGG schreef:
Tiberius schreef:Ik denk niet dat dat gaat lukken. Misschien in een enkele gemeente, waar dat nu ook praktijk is, maar het merendeel zal dat niet willen.
De cultuur in de meeste GKV/NGK is ook heel anders dan in de CGK, naar mijn waarneming.

De GKV lijken qua structuur en dergelijke meer op de GG, terwijl de CGK-gemeentes veel breder zijn.
Er zijn in totaal 25 samenwerkingsgemeente. In mijn ogen is de stap om mee te doen met de fusie voor deze gemeente relatief klein.

https://onderwegnaar1kerk.nl/overzicht- ... gemeenten/
Jawel, maar de visie van die samenwerkings- en samenwerkende gemeenten is totaal anders dan jij voorstelt.
Hun visie is juist een beweging naar meer eenheid tussen christenen onderling in plaats van weer een nieuw breukvlak creëren, met waarschijnlijk minimaal 3 brokken.
Ik ben erg voor samenwerking, omdat het bizar is hoeveel kerkverbanden er zijn. Ik ken de samenwerkingsgemeente niet zo goed, maar gezien de grote vorm van samenwerking hoeven er toch geen nieuwe brokken te ontstaan als een aantal (modernere) CGKs meedoen met de fusie?
Fuseren is een heel andere richting dan een kerkverband verlaten. Daar hebben ze moeite mee.
Bovendien zitten er in veel moderne CGK's een royale minderheid van traditionele mensen. Die vinden samenwerking sowieso al zo-zo, maar een fusie en splitsing gaat hen zeker te ver.
Er zijn wel homogene traditionele en homogene progressieve CGK's, maar lang niet allemaal, veelal is het een mix.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: Fuseren is een heel andere richting dan een kerkverband verlaten. Daar hebben ze moeite mee.
Bovendien zitten er in veel moderne CGK's een royale minderheid van traditionele mensen. Die vinden samenwerking sowieso al zo-zo, maar een fusie en splitsing gaat hen zeker te ver.
Er zijn wel homogene traditionele en homogene progressieve CGK's, maar lang niet allemaal, veelal is het een mix.
In mijn ogen moeten die groepjes op termijn toch al kiezen. Voor veel traditionele is de vrouw in het ambt een grens. Steeds meer gemeente gaan of willen over die grens heen. Als de moderne mee gaan in de fusie, dan kan het overige CGK blijven. (Natuurlijk is de praktijk weerbarstiger)

Overigens ben ik voor een 'herverkaveling' van de hele reformatorische gezindte. Als alle ego's aan de kant gaan en punten uit het verleden losgelaten worden moet je aan max twee kerkverbanden genoeg hebben. Grofweg een kerkverband voor de ggin, oggin, diverse vrije gemeente, deel van de gg en enkele hhk, cgk en bonds gemeente. En een kerkverband voor deel van de gg, hhk, cgk, bonds gemeente en diverse vrije gemeente. Met het oog op de ontkerkelijking en kerkelijke eenheid hoop ik dat zoiets ooit nog gebeurt. (Ik ben ook niet zo gehecht aan mijn kerkverband, dus voor mij is het geen probleem als het verdwijnt.)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Tiberius schreef: Fuseren is een heel andere richting dan een kerkverband verlaten. Daar hebben ze moeite mee.
Bovendien zitten er in veel moderne CGK's een royale minderheid van traditionele mensen. Die vinden samenwerking sowieso al zo-zo, maar een fusie en splitsing gaat hen zeker te ver.
Er zijn wel homogene traditionele en homogene progressieve CGK's, maar lang niet allemaal, veelal is het een mix.
In mijn ogen moeten die groepjes op termijn toch al kiezen. Voor veel traditionele is de vrouw in het ambt een grens. Steeds meer gemeente gaan of willen over die grens heen. Als de moderne mee gaan in de fusie, dan kan het overige CGK blijven. (Natuurlijk is de praktijk weerbarstiger)

Overigens ben ik voor een 'herverkaveling' van de hele reformatorische gezindte. Als alle ego's aan de kant gaan en punten uit het verleden losgelaten worden moet je aan max twee kerkverbanden genoeg hebben. Grofweg een kerkverband voor de ggin, oggin, diverse vrije gemeente, deel van de gg en enkele hhk, cgk en bonds gemeente. En een kerkverband voor deel van de gg, hhk, cgk, bonds gemeente en diverse vrije gemeente. Met het oog op de ontkerkelijking en kerkelijke eenheid hoop ik dat zoiets ooit nog gebeurt. (Ik ben ook niet zo gehecht aan mijn kerkverband, dus voor mij is het geen probleem als het verdwijnt.)
Wat je met kerkverbanden doet maakt niet zoveel uit. Dat zijn gemeenten die zich hebben verenigd in een verband maar tegelijk redelijk op zichzelf staan. Bij de kerkgenootschappen ligt anders. Ik ben lid van een landelijke kerk, ben mijn hele leven hervormd geweest en moet er niet aan denken dat de kerk die de Heere hier heeft geplant gedeeld moet worden omdat iemand besluit dat die geen kerk meer mag zijn maar verdeeld moet worden.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:
Ditbenik schreef:
DDD schreef:Maar de verschillen van mening hierover lopen door vrijwel alle gemeenten heen. Het zou een kunstmatige scheiding opleveren en ook het einde zijn van het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn.
Het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn? Dat is nieuw voor mij. Gelukkig zijn ze dan nog welkom in twee hervormde kerkgenootschappen.
Dat zijn inderdaad geen kerkverbanden. En in de HHK zijn toch niet alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom? Althans, dat idee heb ik niet. Maar wellicht heb ik het mis.

In ieder geval: de PKN is wel een belijdende kerk, maar toch van wezenlijk andere aard dan de CGK. Dus ik vind die vergelijking niet goed. De HHK is wat lastiger te duiden. Maar dat is niet echt een oplossing voor het discussiepunt waarover het hier gaat, want volgens mij kun je daar als vrouw geen predikant (meer) worden.
Nu verander je van onderwerp. Je stelde dat bijbelgetrouwe gereformeerden alleen in de CGK welkom zijn. Dat is niet juist. Ik spreek alleen voor de kerk waar ik zelf lid ben en daar zijn alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom. Zo is het in de Hervormde kerk altijd geweest.
Nu verleg je het naar predikant kunnen worden van vrouwen. Nee, bijbelgetrouw gereformeerd zijn houdt ook in dat vrouwen geen predikant kunnen worden.
Nee. Ik heb gezegd dat de CGK de enige kerk is die ik ken waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn. En ik betwijfel of dat ook geldt voor de HHK, zelfs als je de kwestie van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente buiten beschouwing laat. Goed beschouwd, is dat ook helemaal geen verschil met de HHK, want in beide kerkgemeenschappen is het ambt niet voor vrouwen opengesteld.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door MGG »

Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Tiberius schreef: Fuseren is een heel andere richting dan een kerkverband verlaten. Daar hebben ze moeite mee.
Bovendien zitten er in veel moderne CGK's een royale minderheid van traditionele mensen. Die vinden samenwerking sowieso al zo-zo, maar een fusie en splitsing gaat hen zeker te ver.
Er zijn wel homogene traditionele en homogene progressieve CGK's, maar lang niet allemaal, veelal is het een mix.
In mijn ogen moeten die groepjes op termijn toch al kiezen. Voor veel traditionele is de vrouw in het ambt een grens. Steeds meer gemeente gaan of willen over die grens heen. Als de moderne mee gaan in de fusie, dan kan het overige CGK blijven. (Natuurlijk is de praktijk weerbarstiger)

Overigens ben ik voor een 'herverkaveling' van de hele reformatorische gezindte. Als alle ego's aan de kant gaan en punten uit het verleden losgelaten worden moet je aan max twee kerkverbanden genoeg hebben. Grofweg een kerkverband voor de ggin, oggin, diverse vrije gemeente, deel van de gg en enkele hhk, cgk en bonds gemeente. En een kerkverband voor deel van de gg, hhk, cgk, bonds gemeente en diverse vrije gemeente. Met het oog op de ontkerkelijking en kerkelijke eenheid hoop ik dat zoiets ooit nog gebeurt. (Ik ben ook niet zo gehecht aan mijn kerkverband, dus voor mij is het geen probleem als het verdwijnt.)
Wat je met kerkverbanden doet maakt niet zoveel uit. Dat zijn gemeenten die zich hebben verenigd in een verband maar tegelijk redelijk op zichzelf staan. Bij de kerkgenootschappen ligt anders. Ik ben lid van een landelijke kerk, ben mijn hele leven hervormd geweest en moet er niet aan denken dat de kerk die de Heere hier heeft geplant gedeeld moet worden omdat iemand besluit dat die geen kerk meer mag zijn maar verdeeld moet worden.
Ik begrijp de liefde voor 'de vaderlandse kerk'. Voor mij is het sinds het afzetten van bijbelgetrouwe dominees (oa Cock en Ledenboer) een van de kerken. Mede omdat Willem I regelmatig vanuit de kerken gesteund werd in het vervolgen van Christenen. En de landelijk kerk zijn goddeloze bevelen niet veroordeelde. Het gaat om de kerk met een hoofdletter.
Online
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Evangelist »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Maar de verschillen van mening hierover lopen door vrijwel alle gemeenten heen. Het zou een kunstmatige scheiding opleveren en ook het einde zijn van het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn.
Het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn? Dat is nieuw voor mij. Gelukkig zijn ze dan nog welkom in twee hervormde kerkgenootschappen.
Waarom hamer jij altijd zo op 'genootschap', d.w.z.: landelijke kerk, en plaatselijke gemeenten onderdeel van die landelijke kerk?
Juist de plaatselijke gemeente is voluit openbaring van de christelijke kerk; dat wordt niet méér door een soort filiaal te zijn. Of zijn plaatselijke hervormde gemeenten niet voluit en helemaal kerk in de zin van onze belijdenis?
Hartelijke groet,
Evangelist
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ditbenik »

Evangelist schreef:
Ditbenik schreef:
DDD schreef:Maar de verschillen van mening hierover lopen door vrijwel alle gemeenten heen. Het zou een kunstmatige scheiding opleveren en ook het einde zijn van het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn.
Het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn? Dat is nieuw voor mij. Gelukkig zijn ze dan nog welkom in twee hervormde kerkgenootschappen.
Waarom hamer jij altijd zo op 'genootschap', d.w.z.: landelijke kerk, en plaatselijke gemeenten onderdeel van die landelijke kerk?
Juist de plaatselijke gemeente is voluit openbaring van de christelijke kerk; dat wordt niet méér door een soort filiaal te zijn. Of zijn plaatselijke hervormde gemeenten niet voluit en helemaal kerk in de zin van onze belijdenis?
Omdat een kerkgenootschap principieel verschilt van een kerkverband. Ik ben lid van de HHK en wordt zichtbaar in de plaatselijke gemeente. Ik vind het dan ook zeer denigrerend om over een 'soort filiaal' te spreken. Een kerk is geen supermarkt.
Online
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Evangelist »

Ditbenik schreef:
Evangelist schreef:
Ditbenik schreef:
DDD schreef:Maar de verschillen van mening hierover lopen door vrijwel alle gemeenten heen. Het zou een kunstmatige scheiding opleveren en ook het einde zijn van het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn.
Het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn? Dat is nieuw voor mij. Gelukkig zijn ze dan nog welkom in twee hervormde kerkgenootschappen.
Waarom hamer jij altijd zo op 'genootschap', d.w.z.: landelijke kerk, en plaatselijke gemeenten onderdeel van die landelijke kerk?
Juist de plaatselijke gemeente is voluit openbaring van de christelijke kerk; dat wordt niet méér door een soort filiaal te zijn. Of zijn plaatselijke hervormde gemeenten niet voluit en helemaal kerk in de zin van onze belijdenis?
Omdat een kerkgenootschap principieel verschilt van een kerkverband. Ik ben lid van de HHK en wordt zichtbaar in de plaatselijke gemeente. Ik vind het dan ook zeer denigrerend om over een 'soort filiaal' te spreken. Een kerk is geen supermarkt.
Sorry, ik bedoelde dat niet denigrerend, maar wat je uitspreekt lijkt me niet te kunnen. Is jouw plaatselijke gemeente 100% kerk in Bijbelse zin van het Woord, ook als het landelijke verband wegvalt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ararat »

Evangelist schreef:Sorry, ik bedoelde dat niet denigrerend, maar wat je uitspreekt lijkt me niet te kunnen. Is jouw plaatselijke gemeente 100% kerk in Bijbelse zin van het Woord, ook als het landelijke verband wegvalt.
Da's mooi om eens over na te denken.
Waren de gemeenten die Paulus stichtte (of die na zijn prediking ontstonden) kerken, ondanks het feit dat er geen sprake was van een verband of genootschap zoals nu?
Dus: Wat maakt een kerk tot kerk?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ditbenik »

Evangelist schreef:
Ditbenik schreef:
Evangelist schreef:
Ditbenik schreef: Het enige kerkverband waar alle bijbelgetrouwe gereformeerden welkom zijn? Dat is nieuw voor mij. Gelukkig zijn ze dan nog welkom in twee hervormde kerkgenootschappen.
Waarom hamer jij altijd zo op 'genootschap', d.w.z.: landelijke kerk, en plaatselijke gemeenten onderdeel van die landelijke kerk?
Juist de plaatselijke gemeente is voluit openbaring van de christelijke kerk; dat wordt niet méér door een soort filiaal te zijn. Of zijn plaatselijke hervormde gemeenten niet voluit en helemaal kerk in de zin van onze belijdenis?
Omdat een kerkgenootschap principieel verschilt van een kerkverband. Ik ben lid van de HHK en wordt zichtbaar in de plaatselijke gemeente. Ik vind het dan ook zeer denigrerend om over een 'soort filiaal' te spreken. Een kerk is geen supermarkt.
Sorry, ik bedoelde dat niet denigrerend, maar wat je uitspreekt lijkt me niet te kunnen. Is jouw plaatselijke gemeente 100% kerk in Bijbelse zin van het Woord, ook als het landelijke verband wegvalt.
Het kan zijn dat jij vind dat het niet kan, maar het is de realiteit. Ik merk dat je het je niet lukt om vanuit de kerk te denken. Je vraagt wat er gebeurt als het landelijke verband wegvalt, maar er is geen landelijk verband. Dat kan dus ook niet wegvallen. Een kerkelijke gemeente kan worden opgeheven maar de kerk blijft zolang er leden zijn.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/993419-classi ... maant-niet

De classis Apeldoorn vermaant niet. Een derde van de gemeenten is voorstander van de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente. Het is een heel lastige situatie. Als je in een andere classis zit, kan het heel anders zijn. Het lijkt mij heel moeilijk om hierin geestelijk leiding te geven. De uitgesproken rechterflank begrijpt niet waarom de andere kant de bijbel aan de kant schuift en de uitgesproken linkerflank vindt de andere kant kortzichtig en inconsequent. En het midden probeert naar beste weten de gemeenschap der heiligen te dienen.

Het is een buitengewoon ingewikkelde kwestie. Ik begrijp wel dat mensen het moeilijk vinden om te vermanen over dingen die ze zelf wenselijk vinden.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ararat »

Dus moet de classis Apeldoorn vermaand worden? Idd, een buitengewoon ingewikkelde situatie.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie