Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

ZWP
Berichten: 1664
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door ZWP »

En zo gaat het meteen weer over personen en alles wat daar (niet) bij hoort...

Het gaat me om het feit dat we zijn (en die van een ieder die we kunnen tegenkomen, zijn standpunten worden breed gedeeld) argumentatie begrijpen en kunnen weerliggen. Dáár hoop ik een forum als dit in geholpen te worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

ZWP schreef:Het gaat me om het feit dat we zijn (en die van een ieder die we kunnen tegenkomen, zijn standpunten worden breed gedeeld) argumentatie begrijpen en kunnen weerliggen. Dáár hoop ik een forum als dit in geholpen te worden.
1. Wat zijn je eigen ideeën?
2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier wat op-de-persoon-berichten + reacties geknipt (vóór het bericht van ZWP).
Verder on-topic a.u.b.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?
Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door merel »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?
Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.
Waar zit voor jou het verschil?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:
ZWP schreef:Het gaat me om het feit dat we zijn (en die van een ieder die we kunnen tegenkomen, zijn standpunten worden breed gedeeld) argumentatie begrijpen en kunnen weerliggen. Dáár hoop ik een forum als dit in geholpen te worden.
1. Wat zijn je eigen ideeën?
2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Altijd interessant om met leerlingen de diverse theologen uit de Reformatie en Nadere Reformatie na te lopen op hun visie rondom slavernij. Enfin ook een andere materie dan de vrouw in het ambt. Een mooie afwijkmanouvre trouwens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door huisman »

merel schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: 2. Volgens mij zijn er in het verleden genoeg gereformeerde theologen geweest die de slavernij op grond van de bijbel niet afwijzen. Dat we tegenwoordig geen slavernij meer kennen, kan je dus door andere factoren laten bepalen dan uitsluitend een selectief beroep op of interpretatie van bepaalde schriftpassages.
Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?
Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.
Waar zit voor jou het verschil?
Slavernij wordt nergens in de Schrift geboden. De vergelijking met de positie van de vrouw in het kerkelijke leven is zo absurd maar door diverse twitter berichten opeens blijkbaar een issue. Dat is de vloek van sociale media.

In de Nieuw Testamentische brieven zie je nadrukkelijk 3 zaken benoemd die tegen de toenmalige cultuur ingingen.
Verhouding man vrouw
1a Vrouwen erken het gezag van uw man, zoals past bij uw verbondenheid met de Heere.
1b. Mannen heb uw vrouwen lief en wees niet bitter tegen haar,
Verhouding ouders kinderen
2a Kinderen gehoorzaam je ouders, want dat is de wil van de Heere.
2b Ouders, vit niet op uw kinderen want dat maakt ze moedeloos.
Verhouding meester slaaf (werkgever werknemer)
3a Slaven, gehoorzaam uw aardse meester oprecht en met ontzag voor de Heere
3b Meesters, geef uw slaven waar ze rect op hebben en wat redelijk is want u weet dat u een Meester hebt, in de hemel.

Dit heb ik enigszins vrij vertaald uit het nieuwe boek: Ontluikend christendom. Cultuurgeschiedenis van een nieuwe religie in de Grieks-Romeinse wereld. Geschreven door Daniël van de Waele. Erg leerzaam boek!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1664
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door ZWP »

huisman schreef:
merel schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef: Zeggen ze dat over 100 jaar ook over de vrouw in het ambt?
Ongetwijfeld. Maar niet met mijn instemming.
Waar zit voor jou het verschil?
Slavernij wordt nergens in de Schrift geboden. De vergelijking met de positie van de vrouw in het kerkelijke leven is zo absurd maar door diverse twitter berichten opeens blijkbaar een issue. Dat is de vloek van sociale media.
Nee, maar in het Nieuwe Testament staat wel dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. En wordt er niet geageerd tegen slavernij, sterker nog, een weggelopen slaaf wordt teruggestuurd. Nog los van het vrouwen als diaconessen etc.

Volgend Paas cs. staat de Bijbelse zaak voor vrouwen in het ambt sterker dan die tegen slavernij. Stel je voor dat je 250 jaar geleden tegen slavernij was, dan had je én geen direct bewijs vanuit de Schrift en wél de traditie plus een aantal grote theologen tegen je. Zo begrijp ik nu zijn argument.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door J.C. Philpot »

ZWP schreef:Nee, maar in het Nieuwe Testament staat wel dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. En wordt er niet geageerd tegen slavernij, sterker nog, een weggelopen slaaf wordt teruggestuurd. Nog los van het vrouwen als diaconessen etc.

Volgend Paas cs. staat de Bijbelse zaak voor vrouwen in het ambt sterker dan die tegen slavernij. Stel je voor dat je 250 jaar geleden tegen slavernij was, dan had je én geen direct bewijs vanuit de Schrift en wél de traditie plus een aantal grote theologen tegen je. Zo begrijp ik nu zijn argument.
De bijbel verplicht of verbied geen slavernij, maar schrijft enkel in de bestaande situatie voor hoe slaven en eigenaars met elkaar om dienen te gaan. Verder niet. Daarom is het is ook prima om tegen slavernij te zijn. Alleen kun je een verbod op slavernij niet afleiden uit de bijbel.

En dat is heel wat anders bij de ambtsdragers kwestie. Daar schrijft de bijbel wel voor dat dat ouderlingen mannen dienen te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat onze blik op slavernij ook teveel ingekleurd is door de misstanden van enkele eeuwen geleden, waar slavenhandelaars in Afrika hele dorpen leeghaalden om de inwoners onder onmenselijke omstandigheden naar Amerika te brengen en daar onder eveneens onmenselijke arbeidsomstandigheden verplicht moesten werken.

Slavernij is in de Bijbel veel positiever gekleurd.
Sowieso wordt mensenhandel verboden. Israëlische slaven moesten na 7 jaar weer vrijgelaten worden en ook heidense slaven moesten goed en menswaardig behandeld worden. Dat vind je in de boeken Leviticus en Deuteronomium.
Er wordt zelfs een procedure beschreven, dat een slaaf helemaal geen zin heeft om weg te gaan bij zijn heer en daar voor zijn hele leven wil blijven. Dat kunnen wij ons van de 17e en 18e eeuwse slavernij niet voorstellen.

Ik denk dat de Bijbel meer een werkgever-werknemer-relatie beschrijft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

Een kritisch omslagpunt is dat we sinds de 18e eeuw het begrip menswaardigheid anders zijn gaan omschrijven. Dat heeft zijn effect gehad op het begrip slaven, inmiddels woordelijk te zien in de term 'tot slaaf gemaakten'.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Piet Puk »

Verdrietig, de tegenstellingen lijken te worden vergroot.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/243061 ... l-bekleden
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

De gemeente Lelystad met synode moderamenlid ds. S.P. Roozendaal heeft gisteren ook twee vrouwen als ambtsdrager gekozen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door merel »

Had jij wat anders verwacht?

De betrokken gemeentes hadden dit standpunt ook al voor de laatste synode. Zij bevestigden vrouwen ondanks eerdere beslissingen om dit niet te doen. Zij weten dat hier de komende jaren niet op gehandhaafd zal worden. Pas over een aantal jaren vindt de volgende synode plaats en waarschijnlijk zal dit vanwege de moeilijkheid van het onderwerp wel weer vertraagd zijn. Zij kunnen hun gang gaan zonder consequenties. Ik begrijp niet dat men hier zo verbaasd over is.
Plaats reactie