Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Terri »

Louis2 schreef:
Simon0612 schreef:
Louis2 schreef:
Herman schreef:Het is natuurlijk geen gelijkwaardig gesprek. Bolier moet zich in alle bochten wringen om recht te doen aan alle elkaar tegensprekende meningen die in de GGiN leven, terwijl Dr. Van den Brink geheel vrij staat en weinig rekening hoeft te houden met een achterban. De laatste maakt daar goed gebruik van.
Is het alleen ook niet zo dat de GGiN graag moreel superieur willen zijn met hun hele prediking rond de uitverkiezing?
Ik vind het belachelijk om deze discussie alleen al te voeren, laat staan via dit soort rubrieken.
Als iemand die uit de RKK in een reformatorische kerk in gekomen, vind ik de hele discussie die op refoweg gevoerd wordt, en zo'n boekje echt geneuzel. Een luxe die je je kunt veroorloven als je zo rijk bent opgevoed en gevormd en dan nog koudwatervrees hebt.
Wat een rare opmerking. Waaruit blijkt dat de GGiN graag moreel superieur wil zijn? Lijkt me meer dat dr. van den Brink daarop uit is. Ik zie op refoweb ook geen discussie. Alleen een dr. van den Brink die op een vreemde manier probeert tikken uit te delen. Voor een discussie moeten er twee partijen zijn, dat zie ik helemaal niet. Bolier heeft enkel aangegeven gestopt te zijn met Refoweb (mag dat niet??) en ook vanwege de teerheid van het onderwerp er op deze manier niet op wil antwoorden (het uitspelen naar elkaar). Dus van discussie is allerminst sprake. Het boekje wat is uitgebracht is tot onderwijzing van de jongeren van de gemeenten. Dr. van den Brink doet nu net alsof het boekje volledig is gebaseerd op alleen Boston, maar Boston is gebruikt tot onderbouwing van het boekje. Evenals tal andere oudvaders waar ik hem niet over hoor. Zouden die minder in zijn straatje passen??
Beste Simon,

Wat wil je horen?
Waarom komen de GGiN met een boekje over doop en uitverkiezing? Wat is daar in een land als Nederland nu het nu van?
We weten toch wel dat het alleen door Jezus en Genade alleen kan? Uit onszelf kunnen we toch helemaal niet geloven?
En nee, ik vind niet dat media als Refoweb of CIP en ga zo door een goede rol vervullen. De heer van den Brink zou er zelf allicht ook minder aandacht aan besteden.
Maar ik blijf bij mijn standpunt: ik ben de enige in mijn omgeving die geloofd en ik zou ook mijn medemens kennis willen laten maken met de Jezus en de genade.
Dan nog: ik heb niets verdiend, en kwam tot geloof. Waarom ik wel, en anderen niet?

Wat ik alleen vaststel is dat velen die een rijke Christelijke opvoeding mochten genieten, zich geen kind van God durven te noemen door twijfel over hun uitverkiezing. Hou op! Ze zijn wel degelijk kinderen van God. Ze mogen uit genade geloven, en het is zijn belofte alle die in hem geloven niet verloren te laten gaan.
Daar kan geen Oudvader of theologisch hersenspinsel tegenop.
Juist iemand als jij ziet waarschijnlijk scherp en ik ben het echt met je eens.
Regelmatig spreek ik mensen die inderdaad onder een Christus prediking leven en niet 'durven' geloven, terwijl ze de Heere lief hebben en hun hele leven getuigt!
En ja ik ben zo vrijmoedig geweest om daar vragen bij te stellen en kreeg als antwoord dat dat toch niet geaccepteerd zou worden.
Wij spreken wel eens van : 'geheime gelovigen in de rechts-bevindelijke hoek' .
Soms lijkt het op het 'uit de kast' komen, hoe akelig ik deze 'slogan' ook vind en juist heel iets anders vertaald, maar goed, het gaat me om de strekking.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

@mulder, ik probeer hier ook niet te pleiten voor de visie op de doop zoals die in de ggin wordt geleerd. Maar wel voor de doopsvisie in de gg :hum
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Louis2 schreef:
Beste Simon,

Wat wil je horen?
Waarom komen de GGiN met een boekje over doop en uitverkiezing? Wat is daar in een land als Nederland nu het nu van?
We weten toch wel dat het alleen door Jezus en Genade alleen kan? Uit onszelf kunnen we toch helemaal niet geloven?
En nee, ik vind niet dat media als Refoweb of CIP en ga zo door een goede rol vervullen. De heer van den Brink zou er zelf allicht ook minder aandacht aan besteden.
Maar ik blijf bij mijn standpunt: ik ben de enige in mijn omgeving die geloofd en ik zou ook mijn medemens kennis willen laten maken met de Jezus en de genade.
Dan nog: ik heb niets verdiend, en kwam tot geloof. Waarom ik wel, en anderen niet?

Wat ik alleen vaststel is dat velen die een rijke Christelijke opvoeding mochten genieten, zich geen kind van God durven te noemen door twijfel over hun uitverkiezing. Hou op! Ze zijn wel degelijk kinderen van God. Ze mogen uit genade geloven, en het is zijn belofte alle die in hem geloven niet verloren te laten gaan.
Daar kan geen Oudvader of theologisch hersenspinsel tegenop.
Beste Louis2,
Wat ik wil horen? Waarom jij denkt dat de GGiN moreel superieur zou willen zijn? Zoals ik als schreef is het boekje uitgegeven om jongeren in de gemeente te onderwijzen. Zoals in de inleiding staat kan het ook gebruikt worden voor de catechisaties. Mag dat niet meer? Mag een deputaatschap Onderwijs en Catechisatie geen boekje meer uitgeven ter ondersteuning van de catechisaties? Dat lijkt me de wereld op de kop. Het is daarnaast ook niet een boekje over de doop en uitverkiezing. Het boekje heet 'Verbond en doop', het is zeer goed geschreven en heel toegankelijk.

Dat dr. van den Brink er wat van vind neem ik voor lief aan. Hij vindt trouwens niet alleen wat over dit boekje, maar over de visies op verbond en doop in zowel de GGiN als ook de GG (zie https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... bekeerden/). GGiN zou alleen consequenter zijn. Dus we zijn niet moreel superieur als GGiN, maar consequent :super
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Thea schreef:@mulder, ik probeer hier ook niet te pleiten voor de visie op de doop zoals die in de ggin wordt geleerd. Maar wel voor de doopsvisie in de gg :hum
Dat is grappig. Ds. van den Brink zegt dat die hetzelfde zijn. Kun jij of @mulder toelichten wat de verschillen zijn dan?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door helma »

Terri schreef:
Louis2 schreef:
Simon0612 schreef:
Louis2 schreef:
Is het alleen ook niet zo dat de GGiN graag moreel superieur willen zijn met hun hele prediking rond de uitverkiezing?
Ik vind het belachelijk om deze discussie alleen al te voeren, laat staan via dit soort rubrieken.
Als iemand die uit de RKK in een reformatorische kerk in gekomen, vind ik de hele discussie die op refoweg gevoerd wordt, en zo'n boekje echt geneuzel. Een luxe die je je kunt veroorloven als je zo rijk bent opgevoed en gevormd en dan nog koudwatervrees hebt.
Wat een rare opmerking. Waaruit blijkt dat de GGiN graag moreel superieur wil zijn? Lijkt me meer dat dr. van den Brink daarop uit is. Ik zie op refoweb ook geen discussie. Alleen een dr. van den Brink die op een vreemde manier probeert tikken uit te delen. Voor een discussie moeten er twee partijen zijn, dat zie ik helemaal niet. Bolier heeft enkel aangegeven gestopt te zijn met Refoweb (mag dat niet??) en ook vanwege de teerheid van het onderwerp er op deze manier niet op wil antwoorden (het uitspelen naar elkaar). Dus van discussie is allerminst sprake. Het boekje wat is uitgebracht is tot onderwijzing van de jongeren van de gemeenten. Dr. van den Brink doet nu net alsof het boekje volledig is gebaseerd op alleen Boston, maar Boston is gebruikt tot onderbouwing van het boekje. Evenals tal andere oudvaders waar ik hem niet over hoor. Zouden die minder in zijn straatje passen??
Beste Simon,

Wat wil je horen?
Waarom komen de GGiN met een boekje over doop en uitverkiezing? Wat is daar in een land als Nederland nu het nu van?
We weten toch wel dat het alleen door Jezus en Genade alleen kan? Uit onszelf kunnen we toch helemaal niet geloven?
En nee, ik vind niet dat media als Refoweb of CIP en ga zo door een goede rol vervullen. De heer van den Brink zou er zelf allicht ook minder aandacht aan besteden.
Maar ik blijf bij mijn standpunt: ik ben de enige in mijn omgeving die geloofd en ik zou ook mijn medemens kennis willen laten maken met de Jezus en de genade.
Dan nog: ik heb niets verdiend, en kwam tot geloof. Waarom ik wel, en anderen niet?

Wat ik alleen vaststel is dat velen die een rijke Christelijke opvoeding mochten genieten, zich geen kind van God durven te noemen door twijfel over hun uitverkiezing. Hou op! Ze zijn wel degelijk kinderen van God. Ze mogen uit genade geloven, en het is zijn belofte alle die in hem geloven niet verloren te laten gaan.
Daar kan geen Oudvader of theologisch hersenspinsel tegenop.
Juist iemand als jij ziet waarschijnlijk scherp en ik ben het echt met je eens.
Regelmatig spreek ik mensen die inderdaad onder een Christus prediking leven en niet 'durven' geloven, terwijl ze de Heere lief hebben en hun hele leven getuigt!
En ja ik ben zo vrijmoedig geweest om daar vragen bij te stellen en kreeg als antwoord dat dat toch niet geaccepteerd zou worden.
Wij spreken wel eens van : 'geheime gelovigen in de rechts-bevindelijke hoek' .
Soms lijkt het op het 'uit de kast' komen, hoe akelig ik deze 'slogan' ook vind en juist heel iets anders vertaald, maar goed, het gaat me om de strekking.
Terri dat kom ik ook veel tegen...ik loop daar echt al een poos over na te denken. Op begrafenissen hoor je dan ook dat ze zoekend waren, leefden met Gods Woord, maar zich niets durfden toe te eigenen. Echt het besef dat ze Christus nodig hebben, maar toch niet tot een doorbraak komen.Ik vind dat echt een hele moeilijke, maar ook tere kwestie. Laat de Heere dan toch zoekers niet vinden? Of ligt het aan de prediking? Of opvoeding? 'Vallen ze dan toch met schrik in de hemel'?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Natuurlijk is v d Brink het niet eens met de doopvisie in de gg. Hij is er niet voor niets weg gegaan. Ik denk dat de gg de doop ruimer ziet dan de ggin. Zij zien het meer als Boston ( verschil recht van toegang/rechr van bezit). Tenminste dat is mijn interpretatie......Bij de ggin is de doop alleen effectief bij de uitverkorenen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Hoewel het ook veel terminologie is.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

@ helma, dat is inderdaad moeilijk. Ik denk dat het beter zou zijn, als de dominee zich er niet over uitspreekt, als er geen duidelijk getuigenis is. Natuurlijk ben je alleen zalig door Christus. Maar dat kan ook met een zwak geloof zijn.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Thea schreef:Natuurlijk is v d Brink het niet eens met de doopvisie in de gg. Hij is er niet voor niets weg gegaan. Ik denk dat de gg de doop ruimer ziet dan de ggin. Zij zien het meer als Boston ( verschil recht van toegang/rechr van bezit). Tenminste dat is mijn interpretatie......Bij de ggin is de doop alleen effectief bij de uitverkorenen.
Kun je dat een wat nader toelichten wat je daarmee bedoeld? Recht van toegang/bezit en hoe dat in de GG dan geleerd wordt?
En wat is er bij de GGiN effectief aan de doop bij een uitverkorenen? Begint het doopformulier niet met "...tenzij wij van nieuws geboren worden"?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Thea schreef:Natuurlijk is v d Brink het niet eens met de doopvisie in de gg. Hij is er niet voor niets weg gegaan. Ik denk dat de gg de doop ruimer ziet dan de ggin. Zij zien het meer als Boston ( verschil recht van toegang/rechr van bezit). Tenminste dat is mijn interpretatie......Bij de ggin is de doop alleen effectief bij de uitverkorenen.
Kun je dat een wat nader toelichten wat je daarmee bedoeld? Recht van toegang/bezit en hoe dat in de GG dan geleerd wordt?
En wat is er bij de GGiN effectief aan de doop bij een uitverkorenen? Begint het doopformulier niet met "...tenzij wij van nieuws geboren worden"?
Dat zo'n iemand kan pleiten op de belofte.
Vanuit de ggin-zienswijze dan. Vanuit de andere zienswijze is dat elke gedoopte dat kan.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef:
Simon0612 schreef:
Thea schreef:Natuurlijk is v d Brink het niet eens met de doopvisie in de gg. Hij is er niet voor niets weg gegaan. Ik denk dat de gg de doop ruimer ziet dan de ggin. Zij zien het meer als Boston ( verschil recht van toegang/rechr van bezit). Tenminste dat is mijn interpretatie......Bij de ggin is de doop alleen effectief bij de uitverkorenen.
Kun je dat een wat nader toelichten wat je daarmee bedoeld? Recht van toegang/bezit en hoe dat in de GG dan geleerd wordt?
En wat is er bij de GGiN effectief aan de doop bij een uitverkorenen? Begint het doopformulier niet met "...tenzij wij van nieuws geboren worden"?
Dat zo'n iemand kan pleiten op de belofte.
Vanuit de ggin-zienswijze dan. Vanuit de andere zienswijze is dat elke gedoopte dat kan.
Volgens mij leert het merendeel van de GG predikanten dit hetzelfde. Het tal van predikanten horen zeggen dat er niet op de doop gepleit kan worden. Mij is nog steeds niet duidelijk waar het verschil dan wel zit.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Hendrien »

Thea schreef:@ helma, dat is inderdaad moeilijk. Ik denk dat het beter zou zijn, als de dominee zich er niet over uitspreekt, als er geen duidelijk getuigenis is. Natuurlijk ben je alleen zalig door Christus. Maar dat kan ook met een zwak geloof zijn.
Erg herkenbaar @helma, die worsteling. Ik kom er ook niet uit...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door helma »

Thea schreef:@ helma, dat is inderdaad moeilijk. Ik denk dat het beter zou zijn, als de dominee zich er niet over uitspreekt, als er geen duidelijk getuigenis is. Natuurlijk ben je alleen zalig door Christus. Maar dat kan ook met een zwak geloof zijn.
Ze worden niet zaliggesproken, (soms wel..) er wordt gewoon verteld hoe het lag van binnen. Dat vind ik natuurlijk prima, maar ik zoek een oorzaak dat zoveel mensen 'met de nachtschuit vertrekken'
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door gallio »

helma schreef:...maar ik zoek een oorzaak dat zoveel mensen 'met de nachtschuit vertrekken'
In de Bijbel lezen we dat er soms dat er een straf op een gemeente kan liggen vanwege bepaalde zonden. Dan vraag ik me af als God een gemeente niet straft als Zijn kinderen niet tot meer zekerheid van het geloof komen en een licht zijn voor anderen. Over welke zonden dit kunnen zijn ga ik niet speculeren want dan kijkt men vaak naar de zonden van anderen ipv eigen zonden. Ook zal dit verschillen per gemeente.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Terri dat kom ik ook veel tegen...ik loop daar echt al een poos over na te denken. Op begrafenissen hoor je dan ook dat ze zoekend waren, leefden met Gods Woord, maar zich niets durfden toe te eigenen. Echt het besef dat ze Christus nodig hebben, maar toch niet tot een doorbraak komen.Ik vind dat echt een hele moeilijke, maar ook tere kwestie. Laat de Heere dan toch zoekers niet vinden? Of ligt het aan de prediking? Of opvoeding? 'Vallen ze dan toch met schrik in de hemel'?
Ik loop daar ook al een hele tijd over de prakkizeren. Wie spreekt het verlossende woord?
Plaats reactie