Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Terri schreef:
Tiberius schreef: Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Dat is precies het punt. Als er geen open mind is, blokkeren ze, zeggen niet de 'juiste dingen' en dan hoeft er niet eens door de pastorale bezoeker veel gezegd te worden, sterker nog, juist vaak dat zwijgen, de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal (vooral voor sensitieve personen) maken dat gesprekken niet goed gaan.
Als ik dan de gunnende preken lees van onze puriteinen enz denk ik dat we een weg ingeslagen zijn die niet Bijbels is. Dus ja ik ben bang dat het echt komt doordat de Bijbel niet als richtsnoer wordt gebruikt, maar veelal de 'bevindingen' van Gods volk.
Zelf heb ik veel gehad aan de tekst: 'dwing ze om in te gaan', en niet om maar te zoeken, maar te geloven in de Heere Jezus!
En een preek over de verlamde die door zijn vrienden aan de voeten van de Heere Jezus werd gebracht: En Jezus hun geloof ziende....
Okay, dus het antwoord op de vraag van Helma en Posthoorn waarom zoekers zo sterven is volgens jou:
De predikanten hebben daarin niet goed pastoraal gehandeld.
Is dat wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ik zou het niet alleen tot pastoraat willen beperken maar ook tot de prediking. Een goede pastor (herder) weet wat er in zijn gemeente leeft en hoort in de prediking weide te geven.
Ds. Veenendaal noemde dat ze dan 'niet goed gebakerd' zijn.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:Ik zou het niet alleen tot pastoraat willen beperken maar ook tot de prediking. Een goede pastor (herder) weet wat er in zijn gemeente leeft en hoort in de prediking weide te geven.
Ds. Veenendaal noemde dat ze dan 'niet goed gebakerd' zijn.
Okay, even voor mijn helderheid. Als mensen zoekende sterven, heeft dat gelegen aan pastoraat en prediking?
Als ze dat wel gehad hadden, zouden ze in de zekerheid overleden zijn.
Is dat wat jullie bedoelen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:
Tiberius schreef:Ik zou het niet alleen tot pastoraat willen beperken maar ook tot de prediking. Een goede pastor (herder) weet wat er in zijn gemeente leeft en hoort in de prediking weide te geven.
Ds. Veenendaal noemde dat ze dan 'niet goed gebakerd' zijn.
Okay, even voor mijn helderheid. Als mensen zoekende sterven, heeft dat gelegen aan pastoraat en prediking?
Als ze dat wel gehad hadden, zouden ze in de zekerheid overleden zijn.
Is dat wat jullie bedoelen?
Ga daar maar even vanuit, ja. Het is niet het hele verhaal, en het zal zeker niet voor alle zoekers gelden, maar ik denk dat je dan al een grote groep te pakken hebt.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door KDD »

Bunyan geeft nog een reden:


(…) U moet weten, dat aan het begin van deze weg nog een laan komt van de BREDEWEGSPOORT af, genaamd DOODMANSLAAN, vanwege de moorden, die daar gewoonlijk worden begaan.
En deze KLEINGELOOF hierheen reizende, waagde het, daar te gaan zitten slapen. Toen gebeurde het, dat drie snode schelmen van de BREDEWEGSPOORT af deze laan inkwamen; hun namen waren FLAUWHART, WANTROUWEN en SCHULD, (het waren drie broers). Toen zij KLEINGELOOF in het oog kregen, liepen zij snel naar hem toe. En terwijl de goede man juist uit zijn slaap was ontwaakt en zich gereed maakte, om zijn reis voort te zetten, overvielen zij hem en bevalen hem met dreigende gebaren halt te houden. KLEINGELOOF bestierf het bijna, hij werd zo wit als de sneeuw en had geen kracht, noch om te vechten, noch om te vluchten. (…)

HOPENDE. "Maar namen zij hem alles af, wat hij had?"
CHRISTEN. "Neen, de plaats waar hij zijn juwelen verborgen had, vonden zij niet, hoe zij hem ook onderzochten, en zo behield hij die. Maar de goede man was zeer terneergeslagen over zijn verlies; want de dieven waren met het grootste gedeelte van zijn spaargeld er vandoor. Wat zij hem niet ontnomen hadden, waren, zoals ik zei, zijn juwelen; ook had hij nog wat klein geld behouden, maar nauwelijks genoeg, om hem aan het einde van zijn reis te brengen (1 Petr. 4:18); ja als ik niet verkeerd ingelicht ben, werd hij gedwongen te gaan bedelen om in leven te blijven, want zijn juwelen mocht hij niet verkopen. Hij deed wat hij kon en bedelde soms wel eens wat; evenwel ging hij menigmaal op zijn reis met een hongerige buik op stap."
(…)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Als het waar is wat Tiberius zegt, dat het aan de prediking ligt als er geen zekerheid is, dan zal een dominee ook veel 'gemeende' zekerheden afnemen. En dat wordt hem in de regel niet in dank afgenomen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Hoe waar het is, weet ik niet; het is alleen mijn waarneming.
Het lastige van dat wel of niet in dank afnemen is, dat vaak de verkeerde mensen het zich aantrekken. Degenen bij wie je de zekerheid zou 'moeten' afnemen als prediker, denken dat het niet over hen gaat. En andersom.
Maar goed, dat is mensen eigen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Ouderling schreef:
Tiberius schreef:Ik zou het niet alleen tot pastoraat willen beperken maar ook tot de prediking. Een goede pastor (herder) weet wat er in zijn gemeente leeft en hoort in de prediking weide te geven.
Ds. Veenendaal noemde dat ze dan 'niet goed gebakerd' zijn.
Okay, even voor mijn helderheid. Als mensen zoekende sterven, heeft dat gelegen aan pastoraat en prediking?
Als ze dat wel gehad hadden, zouden ze in de zekerheid overleden zijn.
Is dat wat jullie bedoelen?
Ga daar maar even vanuit, ja. Het is niet het hele verhaal, en het zal zeker niet voor alle zoekers gelden, maar ik denk dat je dan al een grote groep te pakken hebt.
Ik ben het er niet echt mee eens en vind het ook echt te makkelijk gezegd. Want anderen die onder dezelfde prediking en pastoraat verkeren, hebben wel de volle zekerheid en hebben ruim zicht en veel kennis van Christus mogen ontvangen onder dezelfde prediking.
En nogmaals, wij zien aan wat voor ogen is...
Ik heb eerder de Hemans genoemd. Z'n hele leven doodbrakende. Was dat het gevolg van een verkeerde prediking of pastoraat?
Nogmaals wil ik benadrukken dat we de Heere vrij moeten laten in wat Hij Zijn volk schenkt. Her geloof is een genadegift Gods. En uiteraard bedoel ik dan niet dat er een gelaten afwachten moet zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ja ik snap jouw reactie wel, omdat je eerst generaliseert, en als ik vervolgens zeg 'ga daar maar even van uit' met een tegenvoorbeeld komt die die generalisatie onderuit haalt. Dat is niet zo netjes.
Ik ken zelf ook van die tegenvoorbeelden, maar die lezen dan bijvoorbeeld veel puriteinen, of luisteren veel naar andere predikanten, enz. Dus dat is lastig te vergelijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

En wat Heman betreft: die zou ik zeker niet als een zoeker bestempelen, met zijn 'O HEERE, Gods mijns heils'.
Hij is iemand die in grote nood is, maar dat is niet persé een zoeker.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:Ja ik snap jouw reactie wel, omdat je eerst generaliseert, en als ik vervolgens zeg 'ga daar maar even van uit' met een tegenvoorbeeld komt die die generalisatie onderuit haalt. Dat is niet zo netjes.
Ik ken zelf ook van die tegenvoorbeelden, maar die lezen dan bijvoorbeeld veel puriteinen, of luisteren veel naar andere predikanten, enz. Dus dat is lastig te vergelijken.
Wacht even, het waren verhelderingsvragen of ik goed begrijp of dat hetgene is wat je bedoelt.
Heeft niets met generaliseren te maken, je had ook 'nee' mogen zeggen.
En nee, die voorbeelden ken ik genoeg waarvan mensen onder dezelfde prediking voor de ene een ruime zegen ontvangen of waarin Christus hen is geopenbaard werd terwijl het voor een ander totaal donker blijft. En die onder die prediking blijvende zegen en onderwijs en zekerheid ontvangen.
Bij jouw antwoord lijkt het er eigenlijk op alsof dat niet kan. Ja het kan alleen als ze daarnaast ook puriteinen en andere predikanten lezen. Of althans, jij schijnt die mensen niet te kennen. Als ik het verkeerd begrepen heb, mag je dat gewoon aangeven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:
Tiberius schreef:Ja ik snap jouw reactie wel, omdat je eerst generaliseert, en als ik vervolgens zeg 'ga daar maar even van uit' met een tegenvoorbeeld komt die die generalisatie onderuit haalt. Dat is niet zo netjes.
Ik ken zelf ook van die tegenvoorbeelden, maar die lezen dan bijvoorbeeld veel puriteinen, of luisteren veel naar andere predikanten, enz. Dus dat is lastig te vergelijken.
Wacht even, het waren verhelderingsvragen of ik goed begrijp of dat hetgene is wat je bedoelt.
Heeft niets met generaliseren te maken, je had ook 'nee' mogen zeggen.
En nee, die voorbeelden ken ik genoeg waarvan mensen onder dezelfde prediking voor de ene een ruime zegen ontvangen of waarin Christus hen is geopenbaard werd terwijl het voor een ander totaal donker blijft. En die onder die prediking blijvende zegen en onderwijs en zekerheid ontvangen.
Bij jouw antwoord lijkt het er eigenlijk op alsof dat niet kan. Ja het kan alleen als ze daarnaast ook puriteinen en andere predikanten lezen. Of althans, jij schijnt die mensen niet te kennen. Als ik het verkeerd begrepen heb, mag je dat gewoon aangeven.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het bij een grote groep mensen zo niet werkt.
Ik ken die voorbeelden die jij noemt ook, maar zeker niet 'genoeg', want er is een veel grotere groep die door een bepaalde prediking juist zoekend gehouden worden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Terri »

Ouderling schreef:
Terri schreef:
Tiberius schreef: Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Dat is precies het punt. Als er geen open mind is, blokkeren ze, zeggen niet de 'juiste dingen' en dan hoeft er niet eens door de pastorale bezoeker veel gezegd te worden, sterker nog, juist vaak dat zwijgen, de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal (vooral voor sensitieve personen) maken dat gesprekken niet goed gaan.
Als ik dan de gunnende preken lees van onze puriteinen enz denk ik dat we een weg ingeslagen zijn die niet Bijbels is. Dus ja ik ben bang dat het echt komt doordat de Bijbel niet als richtsnoer wordt gebruikt, maar veelal de 'bevindingen' van Gods volk.
Zelf heb ik veel gehad aan de tekst: 'dwing ze om in te gaan', en niet om maar te zoeken, maar te geloven in de Heere Jezus!
En een preek over de verlamde die door zijn vrienden aan de voeten van de Heere Jezus werd gebracht: En Jezus hun geloof ziende....
Okay, dus het antwoord op de vraag van Helma en Posthoorn waarom zoekers zo sterven is volgens jou:
De predikanten hebben daarin niet goed pastoraal gehandeld.
Is dat wat je bedoelt?
@Ouderling, ik bedoel exact hetzelfde als Tiberius, dus zie dat als mijn antwoord. :)
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Ouderling schreef:
Tiberius schreef:Ja ik snap jouw reactie wel, omdat je eerst generaliseert, en als ik vervolgens zeg 'ga daar maar even van uit' met een tegenvoorbeeld komt die die generalisatie onderuit haalt. Dat is niet zo netjes.
Ik ken zelf ook van die tegenvoorbeelden, maar die lezen dan bijvoorbeeld veel puriteinen, of luisteren veel naar andere predikanten, enz. Dus dat is lastig te vergelijken.
Wacht even, het waren verhelderingsvragen of ik goed begrijp of dat hetgene is wat je bedoelt.
Heeft niets met generaliseren te maken, je had ook 'nee' mogen zeggen.
En nee, die voorbeelden ken ik genoeg waarvan mensen onder dezelfde prediking voor de ene een ruime zegen ontvangen of waarin Christus hen is geopenbaard werd terwijl het voor een ander totaal donker blijft. En die onder die prediking blijvende zegen en onderwijs en zekerheid ontvangen.
Bij jouw antwoord lijkt het er eigenlijk op alsof dat niet kan. Ja het kan alleen als ze daarnaast ook puriteinen en andere predikanten lezen. Of althans, jij schijnt die mensen niet te kennen. Als ik het verkeerd begrepen heb, mag je dat gewoon aangeven.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het bij een grote groep mensen zo niet werkt.
Ik ken die voorbeelden die jij noemt ook, maar zeker niet 'genoeg', want er is een veel grotere groep die door een bepaalde prediking juist zoekend gehouden worden.
Ik zou andersom kunnen stellen dat er grote groepen mensen een zekerheid aangepraat wordt op valse gronden, maar dat is de discussie nu niet.
Jij laat de zekerheid van het geloof afhangen van mensen. Ik houd het erbij dat ware zoekers zullen vinden en dat de Heere vrij is in Zijn leidingen en de mate waarin Hij dit geeft en ook de zekerheid geeft. Mensen gaan niet verloren omdat ze onder de verkeerde prediking gezeten hebben
De prediking moet naar de Schrift zijn, en voor de ene zal dat zijn een reuke des doods ten dode, en voor de ander een reuke des levens ten leven. . Precies dezelfde prediking!
Laatst gewijzigd door Ouderling op 30 jun 2022, 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door helma »

Ik wil niet perse de schuldkaart naar het pastoraat of prediking van het 'moment' schuiven. Denk dat vooral bij ouderen meespeelt hoe er in hun omgeving gesproken/gedacht werd over de toe-eigening. Dat zou een blokkade kunnen zijn.
Plaats reactie