Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Ik vond het interview met mevrouw Kooijman wel interessant. Het valt mij wel op dat toetreders bij bestaande gemeenten altijd hoger opgeleiden zijn, en bezoekers van evangelisatieposten lager opgeleiden. Dat vind ik wel zorgelijk.
Dat zie ik ook in de gemeente waar ik kerk, die heeft een sterk missionaire inslag. Je ziet echter een duidelijke sociaaleconomische kloof tussen de bezoekers en de mensen van boven de rivieren. Ik vind dat zelf erg vervelend.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zeeuw »

Louis2 schreef:Ik vond het interview met mevrouw Kooijman wel interessant. Het valt mij wel op dat toetreders bij bestaande gemeenten altijd hoger opgeleiden zijn, en bezoekers van evangelisatieposten lager opgeleiden. Dat vind ik wel zorgelijk.
Dat zie ik ook in de gemeente waar ik kerk, die heeft een sterk missionaire inslag. Je ziet echter een duidelijke sociaaleconomische kloof tussen de bezoekers en de mensen van boven de rivieren. Ik vind dat zelf erg vervelend.
Waar zie je dit?
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Ik ken de toetreden in Groningen, die zijn hoger opgeleid. Zaterdag kon u in het RD een interview lezen met mevrouw Kooiman en de nieuwe voorzitter van SGPJ, beide toetreders.
De nieuwelingen in mijn huidige gemeente, zijn over het algemeen niet HBO of universitair geschoold. Dat vind ik jammer, aangezien ik veel geestelijke nood binnen de universitaire bubbel zie, en het voor mij leven in twee werelden betekent.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door parsifal »

Met de wreedheden in Oekraine in het nieuws, moest ik hier aan denken.
One could object that it is not worthy of God to wield the sword. Is God not love, long-suffering and all-powerful love? A counter-question could go something like this: Is it not a bit too arrogant to presume that our contemporary sensibilities about what is compatible with God’s love are so much healthier than those of the people of God throughout the whole history of Judaism and Christianity? Recalling my arguments about the self-immunization of the evildoers, one could further argue that in a world of violence it would not be worthy of God not to wield the sword; if God were not angry at injustice and deception and did not make the final end to violence God would not be worthy of our worship. Here, however, I am less interested in arguing that God’s violence is not unworthy of God than in showing that it is beneficial to us. Atlan has rightly drawn our attention to the fact that in a world of violence we are faced with an inescapable alternative: either God’s violence or human violence. Most people who insist on God’s “nonviolence” cannot resist using violence themselves (or tacitly sanctioning its use by others). They deem the talk of God’s judgment irreverent, but think nothing of entrusting judgment into human hands, persuaded presumably that this is less dangerous and more humane than to believe in a God who judges! That we should bring “down the powerful from their thrones” (Luke 1:51-52) seems responsible; that God should do the same, as the song of that revolutionary Virgin explicitly states, seems crude. And so violence thrives, secretly nourished by belief in a God who refuses to wield the sword.


My thesis that the practice of nonviolence requires a belief in divine vengeance will be unpopular with many Christians, especially theologians in the West. To the person who is inclined to dismiss it, I suggest imagining that you are delivering a lecture in a war zone (which is where a paper that underlies this chapter was originally delivered). Among your listeners are people whose cities and villages have been first plundered, then burned and leveled to the ground, whose daughters and sisters have been raped, whose fathers and brothers have had their throats slit. The topic of the lecture: a Christian attitude toward violence. The thesis: we should not retaliate since God is perfect noncoercive love. Soon you would discover that it takes the quiet of a suburban home for the birth of the thesis that human nonviolence corresponds to God’s refusal to judge. In a scorched land, soaked in the blood of the innocent, it will invariably die. And as one watches it die, one will do well to reflect about many other pleasant captivities of the liberal mind.
Exclusion and Embrace by Miroslav Volf pgs. 303-304
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik had het gelezen ja. Nu vroeg ik mij wel af of hij qua prediking in de HHK past, als je ziet dat de meer linksere dominees stuk langer moeten wachten dan de meer rechtsere broeders.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Ik had het gelezen ja. Nu vroeg ik mij wel af of hij qua prediking in de HHK past, als je ziet dat de meer linksere dominees stuk langer moeten wachten dan de meer rechtsere broeders.
Is zijn prediking zo 'links'? Kwestie van perspectief misschien :huhu
Er zijn wellicht ook niet zoveel vacante gemeenten (Is dat trouwens ergens te zien?).
Hoe dan ook, het lijkt me een lastige kwestie voor zowel hem als zijn gemeente.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ik had het gelezen ja. Nu vroeg ik mij wel af of hij qua prediking in de HHK past, als je ziet dat de meer linksere dominees stuk langer moeten wachten dan de meer rechtsere broeders.
Is zijn prediking zo 'links'? Kwestie van perspectief misschien :huhu
Er zijn wellicht ook niet zoveel vacante gemeenten (Is dat trouwens ergens te zien?).
Hoe dan ook, het lijkt me een lastige kwestie voor zowel hem als zijn gemeente.
Ik heb hem ook nog nooit gehoord maar ik verwacht dat hij meer in de linkse hoek zit, als hij in de HHK zou komen.
Je zou dat wellicht vinden in het jaarboek van de kerk, ook al is dat boek ook gedateerd.
Zeker, ik hoop dat hij rust mag vinden in de beslissingen die hij neemt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

De positie van ds. Klaassen in de HHK is volstrekt niet aan de orde, dus daar hoeft ook niet over gespeculeerd te worden.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/972967-ds-van ... -tijd-neer
Dat is toch ook ingrijpend voor hem (en voor het evangelisatiewerk vanuit de CGK bij onze zuiderburen).
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Job »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/972967-ds-van ... -tijd-neer
Dat is toch ook ingrijpend voor hem (en voor het evangelisatiewerk vanuit de CGK bij onze zuiderburen).
Ontzettend ingrijpend.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:De positie van ds. Klaassen in de HHK is volstrekt niet aan de orde, dus daar hoeft ook niet over gespeculeerd te worden.
Maar toch staat dat wel in het bericht van Trouw. Heb jij dat ook gelezen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Habitat »

Geytenbeekje schreef: Ik heb hem ook nog nooit gehoord maar ik verwacht dat hij meer in de linkse hoek zit, als hij in de HHK zou komen.
Als u hem nog nooit gehoord heeft, weet u er dus weinig van. Dan zou ik de verwachting die u uitspreekt ook achterwege laten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ararat »

Ik breng graag een artikel in het RD van vandaag (za 23 april) op de forumpagina onder de aandacht:

"kerk na corona vraagt om sterke relaties met jongeren"

De auteur benoemt dat de band tussen kerk en jongeren door de coronapandemie losser is geraakt. Hij richt zich tot kerken en noemt 2 valkuilen en reikt 3 suggesties aan.
Valkuilen:
1. Berusting. Teveel blijven hangen in handelingsverlegenheid
2. Terugvallen in oude structuren in de hoop dat het wel goedkomt

Suggesties:
1. Ondersteun geloofsopvoeding door ouders
2. Investeer in relaties binnen de gemeente
3. Denk na over ruimere vormgeving van gemeente-zijn

Ik hoor in mijn omgeving regelmatig dat de zorgen groot zijn, maar oplossingen blijven vaak achterwege. Daarom ben ik blij met deze aanzet.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Ararat schreef:Ik hoor in mijn omgeving regelmatig dat de zorgen groot zijn, maar oplossingen blijven vaak achterwege.
Week in week uit wordt in breed kerkelijk Nederland tweemaal per zondag gepreekt. Dat is een prima oplossing, maar daar kijken we vaak langsheen. Omdat we die oplossing, namelijk een boodschap van God zelf, niet meer als oplossing zien?
Plaats reactie