Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Scheiden van de samenleving is wezenlijk iets anders dan een kritisch-tegenover willen zijn.
Wellicht generaliseer ik te veel, maar het ontstaan van refobolwerken zoals Barneveld vind ik wijzen op segregatie.
Dat bedoel ik dus met kerken die geen deel uitmaken van de volkskerk.
Die zijn vaak gelegen in plaatsen met een heel kerkelijk keuzemenu.

Ik denk echter dat veel gemeenten in grote steden, of die de enige zijn in hun dorp of stad, wel degelijk een soort volkskerk zijn.
Mijn ervaringen in de GG te Groningen bv., zou die gemeente echt niet rekenen tot een echte afgescheiden kerk, en ik denk bv. de HHK en GG te Apeldoorn ook niet.
Wel geeft het midden in de samenleving willen staan een spanning tussen moderne opvattingen en Bijbelse opvattingen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Scheiden van de samenleving is wezenlijk iets anders dan een kritisch-tegenover willen zijn.
Wellicht generaliseer ik te veel, maar het ontstaan van refobolwerken zoals Barneveld vind ik wijzen op segregatie.
Dat is weer iets heel anders dan wat je daarnet zei. :?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Louis2 schreef:
Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Scheiden van de samenleving is wezenlijk iets anders dan een kritisch-tegenover willen zijn.
Wellicht generaliseer ik te veel, maar het ontstaan van refobolwerken zoals Barneveld vind ik wijzen op segregatie.
Dat bedoel ik dus met kerken die geen deel uitmaken van de volkskerk.
Die zijn vaak gelegen in plaatsen met een heel kerkelijk keuzemenu.

Ik denk echter dat veel gemeenten in grote steden, of die de enige zijn in hun dorp of stad, wel degelijk een soort volkskerk zijn.
Mijn ervaringen in de GG te Groningen bv., zou die gemeente echt niet rekenen tot een echte afgescheiden kerk, en ik denk bv. de HHK en GG te Apeldoorn ook niet.
Wel geeft het midden in de samenleving willen staan een spanning tussen moderne opvattingen en Bijbelse opvattingen.
Stedelijke gebieden hebben juist minder vaak volkskerk-eigenschappen. Ik zou mij eerst eens verdiepen in wat een volkskerk is.

Wel is het zo dat naarmate er minder keuzemogelijkheden zijn en naarmate mensen minder geneigd zijn om van ieder detail een punt te maken, een kerkelijke gemeente een minder of meer open uitstraling heeft. Maar dat is niet hetzelfde als een 'volkskerk' zijn. Ik denk dat in de GG Rijssen meer trekjes heeft van een volkskerk dan Groningen. Kenmerkend voor een volkskerk kan bijvoorbeeld zijn een groot verschil tussen theorie en praktijk. Dat vind je in stedelijke gebieden juist minder.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Dat is weer iets heel anders dan wat je daarnet zei. :?
Is dat zo? Barneveld is een fysiek waarneembaar gevolg van de toenemende segregatie.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

DDD schreef:
Louis2 schreef:
Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Scheiden van de samenleving is wezenlijk iets anders dan een kritisch-tegenover willen zijn.
Wellicht generaliseer ik te veel, maar het ontstaan van refobolwerken zoals Barneveld vind ik wijzen op segregatie.
Dat bedoel ik dus met kerken die geen deel uitmaken van de volkskerk.
Die zijn vaak gelegen in plaatsen met een heel kerkelijk keuzemenu.

Ik denk echter dat veel gemeenten in grote steden, of die de enige zijn in hun dorp of stad, wel degelijk een soort volkskerk zijn.
Mijn ervaringen in de GG te Groningen bv., zou die gemeente echt niet rekenen tot een echte afgescheiden kerk, en ik denk bv. de HHK en GG te Apeldoorn ook niet.
Wel geeft het midden in de samenleving willen staan een spanning tussen moderne opvattingen en Bijbelse opvattingen.
Stedelijke gebieden hebben juist minder vaak volkskerk-eigenschappen. Ik zou mij eerst eens verdiepen in wat een volkskerk is.

Wel is het zo dat naarmate er minder keuzemogelijkheden zijn en naarmate mensen minder geneigd zijn om van ieder detail een punt te maken, een kerkelijke gemeente een minder of meer open uitstraling heeft. Maar dat is niet hetzelfde als een 'volkskerk' zijn. Ik denk dat in de GG Rijssen meer trekjes heeft van een volkskerk dan Groningen. Kenmerkend voor een volkskerk kan bijvoorbeeld zijn een groot verschil tussen theorie en praktijk. Dat vind je in stedelijke gebieden juist minder.
@DDD
Ik bedoel met een volkskerk een kerk waar mensen met uiteenlopende inkomens, opleidingsniveaus en etnische achtergronden samenkomen.
En ja, je hebt in steden ook kerken die specifiek een sociale groep trekken, maar dat geldt volgens mij niet voor de door mij genoemde gemeenten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Louis2 schreef: Ik bedoel met een volkskerk een kerk waar mensen met uiteenlopende inkomens, opleidingsniveaus en etnische achtergronden samenkomen.
Als dat een kernmerk is van een volkskerk, dan voldoen stadsgemeentes daar maar zeer beperkt aan, zeker in universiteitssteden. En al die gemeentes zijn ook zo wit als het maar kan.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Dat is weer iets heel anders dan wat je daarnet zei. :?
Is dat zo? Barneveld is een fysiek waarneembaar gevolg van de toenemende segregatie.
Bron? Barneveld is al generaties lang een christelijk dorp. Dat het aandeel reformatorische christen stijgt is logisch gezien het gemiddelde kinderaantal. Ik zie geen bewuste segregatie, maar een natuurlijke ontwikkeling.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bijnaam »

Ik ken geen afgescheiden gemeenten die op een volkskerk lijken. Binnen de HHK spelen soms die verlangens nog. Wel zijn er meerdere afgescheiden gemeenten die bewust met een open blik in een stad, dorp of wijk staan en actief in de nabije omgeving participeren.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door MGG »

Reformatorische kerken bestaan in de regel bijna volledig uit blanke autochtonen. In onze gemeenten voldoet circa 98% aan deze omschrijving. In Nederland heeft ruim een kwart van de mensen een migratieachtergrond.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Bron? Barneveld is al generaties lang een christelijk dorp. Dat het aandeel reformatorische christen stijgt is logisch gezien het gemiddelde kinderaantal. Ik zie geen bewuste segregatie, maar een natuurlijke ontwikkeling.
Het percentage stemmen op de SGP is bijvoorbeeld een indicatie. Dat is over de jaren licht gestegen.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef:
MGG schreef: Bron? Barneveld is al generaties lang een christelijk dorp. Dat het aandeel reformatorische christen stijgt is logisch gezien het gemiddelde kinderaantal. Ik zie geen bewuste segregatie, maar een natuurlijke ontwikkeling.
Het percentage stemmen op de SGP is bijvoorbeeld een indicatie. Dat is over de jaren licht gestegen.
Klopt, maar komt dat door natuurlijke bevolkingsgroei of door bewuste segregatie? Ik vermoed dat het aandeel sgp vrouwen dat stemt over de decennia ook is toegenomen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
MGG schreef: Bron? Barneveld is al generaties lang een christelijk dorp. Dat het aandeel reformatorische christen stijgt is logisch gezien het gemiddelde kinderaantal. Ik zie geen bewuste segregatie, maar een natuurlijke ontwikkeling.
Het percentage stemmen op de SGP is bijvoorbeeld een indicatie. Dat is over de jaren licht gestegen.
Dat is dus geen indicatie, anders zou het hard moeten zijn gestegen.

Overigens praat je nu om de vraag van Posthoorn heen. Want Barneveld als schijnvoorbeeld voor segregatie is wat anders dan maatschappelijke organisaties als Bijbels Beraad M/V.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Henk J »

MGG schreef:
Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Dat is weer iets heel anders dan wat je daarnet zei. :?
Is dat zo? Barneveld is een fysiek waarneembaar gevolg van de toenemende segregatie.
Bron? Barneveld is al generaties lang een christelijk dorp. Dat het aandeel reformatorische christen stijgt is logisch gezien het gemiddelde kinderaantal. Ik zie geen bewuste segregatie, maar een natuurlijke ontwikkeling.
Je ziet wel dat reformatorische christenen snel naar Barneveld trekken. Als ik kijk naar de groei van de verschillende kerken in Barneveld dan is dat niet alleen maar natuurlijke groei. Mensen kiezen vaak bewust voor Barneveld vanwege reformatorische voorzieningen zoals een basisschool, middelbare school en een verzorgingshuis. Ook het gegeven dat de winkels hier op zondag dicht zijn en werkgevers vaak ook reformatorisch zijn of begrip hebben voor onze opvattingen speelt mee.
Is het bewuste segregatie? Om dat vast te stellen zou er eerst onderzoek gedaan moeten worden maar het is wel een gegeven dat mensen graag wonen in een omgeving waarin ze enigszins op kunnen gaan in de massa.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Dat is weer iets heel anders dan wat je daarnet zei. :?
Is dat zo? Barneveld is een fysiek waarneembaar gevolg van de toenemende segregatie.
Deze uitspraak gaat over iets heel anders:
Ambtenaar schreef:]En wat is daar dan precies onzin aan? Ik ben juist geneigd deze stelling te onderschrijven, onder meer door de opkomst van radicale bewegingen zoals het Bijbels Beraad M/V en eerder ook de Nashville-verklaring.
Edit> Ik zie dat Herman hier ook al op gereageerd heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Dat is dus geen indicatie, anders zou het hard moeten zijn gestegen.
Dat is natuurlijk een onzinnige uitspraak eersteklas. Het stijgt van iets boven de 20% in 1994 naar ruim 28% in 2022. Dat is een significant verschil.
Overigens praat je nu om de vraag van Posthoorn heen. Want Barneveld als schijnvoorbeeld voor segregatie is wat anders dan maatschappelijke organisaties als Bijbels Beraad M/V.
Het zijn twee verschillende verschijningsvormen van dezelfde ontwikkeling.
Plaats reactie