Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

Ik kijk hier even vluchtig door het boekje Gedoopt voor het leven van P. Korteweg (HHK) en daar wordt ook de kinderdoop in lijn met vd Brink uitgelegd. Zo ook het oordeel in liefde.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Oké, @ Nasrani, het was mijn gedachte. Ik vind het in ieder geval een hele gevaarlijke visie en sta meer in de traditie van 'tweeërlei kinderen van het verbond'.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ditbenik »

Thea schreef:Oké, @ Nasrani, het was mijn gedachte. Ik vind het in ieder geval een hele gevaarlijke visie en sta meer in de traditie van 'tweeërlei kinderen van het verbond'.
En daarmee suggereer dat ds Van de Brink niet uitgaat van tweeërlei kinderen van het verbond?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Orchidee »

Mijn oma heeft dit standpunt ook haar hele leven getuigd.
Zo vreemd is dat niet...(zij was van 1911)
Eerlijk gezegd vind/vond ik er geen speld tussen te krijgen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Nasrani »

Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Dat is ook de gedachte van Calvijn. In de link van Refoweb lees ik dat Ursinus dat ook leert. Blijkbaar staat dr vd Brink met deze gedachte op een stevig fundament.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Dat sluit elkaar toch helemaal niet uit? Integendeel. Ze zijn behouden door Gods genade of niet behouden omdat zij de beloften van het verbond niet geloven, maar allebei kinderen van het verbond.

Los daarvan zegt hij denk ik niet dat ze behouden zijn, maar dat dat wel het uitgangspunt is om naar de leden van de kerk te kijken.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Ik vind het vooral ook verwarrend. Maar ik blijf bij de mening, dat het verbond kan worden overschat. En daar zie je de 'bittere' vruchten van....
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Daar ben ik gisteren geruige van geweest en daar ben ik nog steeds van van slag.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:
Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Dat sluit elkaar toch helemaal niet uit? Integendeel. Ze zijn behouden door Gods genade of niet behouden omdat zij de beloften van het verbond niet geloven, maar allebei kinderen van het verbond.

Los daarvan zegt hij denk ik niet dat ze behouden zijn, maar dat dat wel het uitgangspunt is om naar de leden van de kerk te kijken.
Zoiets zegt dr vd Brink ook in een eerder antwoord op Refoweb https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-belofte/
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door CvdW »

Allerlei gedachten komen in dit topic langs.
Wat betekent gedoopt zijn?
Wat betekent het als ongelovige ouders dopen?
Wat betekent het als gelovige ouders dopen?
Waarom worden er heden ten dage kinderen gedoopt? Wat is meerwaarde t.o.v. niet-gedoopte?
Duidelijke antwoorden heb ik in deze tegenwoordige tijd weinig gekregen. Inderdaad zoals Calvijn het beschrijft, daar ben ik het mee eens
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Overigens zegt Van den Brink dat de GG met 'bediening' niet de uiterlijke openbaringsvorm zouden bedoelen. Hij heeft er duidelijk meer verstand van dan ik, maar ik vraag mij toch af of dat zo is. Ik denk dat degenen die deze woorden in de GG introduceerden, heel goed begrepen wat Olevianus bedoelde.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door refo »

DDD schreef:
Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Dat sluit elkaar toch helemaal niet uit? Integendeel. Ze zijn behouden door Gods genade of niet behouden omdat zij de beloften van het verbond niet geloven, maar allebei kinderen van het verbond.

Los daarvan zegt hij denk ik niet dat ze behouden zijn, maar dat dat wel het uitgangspunt is om naar de leden van de kerk te kijken.
Het is een dopers idee dat we wat van de dopeling moeten vinden bij de doop. Dat hoeft helemaal niet. Het gaat om Gods beloften die zeker en vast zijn. Dat mogelijk de dopeling later die beloften niet gelooft, doet aan de beloften niets af.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Daar denkt dr. Van den Brink dan weer heel anders over. Dus alleen dopers is dat idee niet.
Plaats reactie