Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Henk J
Berichten: 2595
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Henk J »

Forummer schreef: Het oordeel der liefde volgens de Dordtse Leerregels:

Van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend”. (DL III/IV, 15).

Nog een duidelijk artikel daarover:

https://www.rd.nl/artikel/891639-kwalij ... -ontbreekt
Juist ja, als ik het dus goed begrijp worden alle gedoopte kinderen(ook voor kinderen des Heeren, dus voor bekeerd, gehouden tenzij ze blijven leven in openbare zonden. Zo wordt de doop bij ons niet uitgelegd, alhoewel ik wel denk dat de lijn van dr. Van de Brink dichter aansluit bij het doopformulier. Vanavond maar eens lezen wat hierover staat in de Institutie.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Susanna »

Thea schreef:Volgens mij zegt dr van de Brink, dat elk gedoopt op grond van de doop zalig is, mits het tegendeel blijkt.
Hij zegt:
Ikzelf voel mij het meeste thuis bij de positie van Beza. Zijn visie kun je omschrijven als ‘veronderstelde uitverkiezing’. Ouders houden hun kind ten doop in het geloof dat hun kind uitverkoren is, dus dat ergens in de loop van zijn leven wedergeboorte en geloof worden geschonken. Of dit voor de doop is of pas vlak voor het sterven mogen we aan Gods voorzienigheid overlaten.
Sorry, ik vergat de bron te noemen: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... inderdoop/
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Adagio »

Henk J schreef:Juist ja, als ik het dus goed begrijp worden alle gedoopte kinderen ook voor kinderen des Heeren, dus voor bekeerd, gehouden tenzij ze blijven leven in openbare zonden. Zo wordt de doop bij ons niet uitgelegd, alhoewel ik wel denk dat de lijn van dr. Van de Brink dichter aansluit bij het doopformulier. Vanavond maar eens lezen wat hierover staat in de Institutie.
Het oordeel der liefde kun je (pas) geven over een gedane belijdenis van een persoon, waarbij belijdenis, leer en leven naar Gods Woord is (o.a. Joh, 17: 3, Matth. 11: 28, Matth. 5: 6, Luk. 1: 74, Joh. 13: 35 en Matth. 7: 21).

En m.b.t. een eventuele aansluiting van dr. Van de Brink op het doopformulier, dan moet er toch connectie zijn met het volgende begin:
  • "Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden een mishagen aan onszelven te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelven te zoeken."
In de belijdenisgeschriften worden allen die de zichtbare kerk vormen, naar de kern collectief als gelovigen aangesproken. Ook gebeurde dit bij de nieuwtestamentische gemeente; naar wat zij naar haar wezen zij, nl. de gemeente des Heeren. Daar worden de 'goederen' van het verbond der genade betekend en verzegeld. Maar daar is koren en kaf. Ook Paulus stelde aan de Korinthiërs het OT-volk Israël voor als waarschuwing: in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad.

En als je Calvijn gaat raadplegen, dan komt je vast veel tegen. Misschien bijvoorbeeld zijn Schriftverklaringen, zoals die van Hos. 6: 4:
  • Maar van de andere kant: daar de geveinsden altijd op zich toepassen wat alleen aan de gelovigen toekomt, en dus roekeloos spotten met God, voegen de profeten nog een andere uitzondering aan toe, waardoor zij te kennen geven, dat Gods belofte om genadig en barmhartig te zijn voor Zijn volk niet in het algemeen gesproken is, en dat die belofte dus niet aan iedereen zonder onderscheid gegeven is. (...) Vandaar dat de beloften, die wij onder de bedreigingen en bestraffingen van de profeten vinden, niet in het algemeen en op allen van toepassing zijn, niet het gehele volk golden, maar, gelijk wij gezegd hebben, alleen voor de gelovigen waren, die toen slechts weinigen in getal zijn geweest. Dit is dus de reden waarom de profeten aan de goddeloze verachters van God hun zelfbehagen ontnamen, als zij er bijvoegden: Gij behoort uit de belofte, die Ik aan de kinderen Gods voorhoud, geen hoop op verlossing voor uzelf te koesteren, want God geeft de honden het brood niet, dat Hij alleen voor Zijn kinderen bestemd heeft.
Over Ezech. 11:21 zegt Calvijn weer:
  • Want in het midden van het uitverkoren volk waren altijd vele goddelozen, omdat niet allen, die van Abraham afkomstig waren, ware Israëlieten waren. Daar dit nu zo is, toont de profeet hier terecht aan, dat wat Hij tevoren beloofd had, bijzonder voor de uitverkorenen des Heeren was, voor de ware en wettige leden der kerk, echter niet voor de onechten en ontaarden, of degenen die niet wedergeboren zijn uit waar en onvergankelijk zaad.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

Maar juist omdat wij niet weten wie er daadwerkelijk uitverkoren zijn en wie niet, moeten wij het oordeel der liefde hanteren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door TSD »

Susanna schreef:
Thea schreef:Volgens mij zegt dr van de Brink, dat elk gedoopt op grond van de doop zalig is, mits het tegendeel blijkt.
Hij zegt:
Ikzelf voel mij het meeste thuis bij de positie van Beza. Zijn visie kun je omschrijven als ‘veronderstelde uitverkiezing’. Ouders houden hun kind ten doop in het geloof dat hun kind uitverkoren is, dus dat ergens in de loop van zijn leven wedergeboorte en geloof worden geschonken. Of dit voor de doop is of pas vlak voor het sterven mogen we aan Gods voorzienigheid overlaten.
Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.

Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.

Ik vraag me af welke Bijbelse grond Beza / vd Brink dan ziet dat elk kind van gelovige ouders daadwerkelijk uitverkoren is en zo ja, hoe dan.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Adagio »

Forummer schreef:Maar juist omdat wij niet weten wie er daadwerkelijk uitverkoren zijn en wie niet, moeten wij het oordeel der liefde hanteren.
De duivel weet ook niet wie uitverkoren is, maar denk jij soms dat hij daarom niet let op hoe iemand nu daadwerkelijk ernst maakt met Gods geboden, de zonden in het hart en zijn zondige aard, het gemis van God, de betaling van schuld? Ik denk dat al zijn zintuigen daarop gespitst zijn, zodat bij onraad zijn alarmbellen gaan rinkelen. Laat ons echter Gods Woord volgen, te denken valt aan de teksten die ik in de vorige post genoemd heb. Maar Schriftgezag schijnt steeds meer een dingetje te worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Forummer schreef:Maar juist omdat wij niet weten wie er daadwerkelijk uitverkoren zijn en wie niet, moeten wij het oordeel der liefde hanteren.
Dus de prediking van Jezus was ook fout? Degene die Wet en Evangelie preekte was Hij het wel, volkomen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:Maar juist omdat wij niet weten wie er daadwerkelijk uitverkoren zijn en wie niet, moeten wij het oordeel der liefde hanteren.
Dus de prediking van Jezus was ook fout? Degene die Wet en Evangelie preekte was Hij het wel, volkomen.
Natuurlijk niet, Jezus wist wat Hij deed, Hij is Zelf God. Maar wij zijn dat niet, en mogen ook niet op Gods plaats gaan staan. Het is Gods verborgen wil wie er uitverkoren is en wie niet. Daarom zijn wij eraan gehouden het oordeel der liefde te hanteren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

Adagio schreef:
Forummer schreef:Maar juist omdat wij niet weten wie er daadwerkelijk uitverkoren zijn en wie niet, moeten wij het oordeel der liefde hanteren.
De duivel weet ook niet wie uitverkoren is, maar denk jij soms dat hij daarom niet let op hoe iemand nu daadwerkelijk ernst maakt met Gods geboden, de zonden in het hart en zijn zondige aard, het gemis van God, de betaling van schuld? Ik denk dat al zijn zintuigen daarop gespitst zijn, zodat bij onraad zijn alarmbellen gaan rinkelen. Laat ons echter Gods Woord volgen, te denken valt aan de teksten die ik in de vorige post genoemd heb. Maar Schriftgezag schijnt steeds meer een dingetje te worden.
Als je Schriftgezag serieus wilt nemen, neem dan heel de Schrift serieus en niet een selectief aantal verzen.

Ik weet wel zeker dat de duivel daarop let, juist als je dicht bij God leeft valt de duivel des te feller aan. Ik heb elke dag kracht nodig om de duivel te weerstaan, en daar bid ik dan ook elke dag om. En God wil dat verhoren, waarvoor ik ook dankbaar mag zijn en wil zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Forummer schreef:
Adagio schreef:
Forummer schreef:Maar juist omdat wij niet weten wie er daadwerkelijk uitverkoren zijn en wie niet, moeten wij het oordeel der liefde hanteren.
De duivel weet ook niet wie uitverkoren is, maar denk jij soms dat hij daarom niet let op hoe iemand nu daadwerkelijk ernst maakt met Gods geboden, de zonden in het hart en zijn zondige aard, het gemis van God, de betaling van schuld? Ik denk dat al zijn zintuigen daarop gespitst zijn, zodat bij onraad zijn alarmbellen gaan rinkelen. Laat ons echter Gods Woord volgen, te denken valt aan de teksten die ik in de vorige post genoemd heb. Maar Schriftgezag schijnt steeds meer een dingetje te worden.
Als je Schriftgezag serieus wilt nemen, neem dan heel de Schrift serieus en niet een selectief aantal verzen.

Ik weet wel zeker dat de duivel daarop let, juist als je dicht bij God leeft valt de duivel des te feller aan. Ik heb elke dag kracht nodig om de duivel te weerstaan, en daar bid ik dan ook elke dag om. En God wil dat verhoren, waarvoor ik ook dankbaar mag zijn en wil zijn.
Dus elke dag weersta jij de duivel? Ik weet wat je bedoelt, maar je zegt ermee dat je zonder zonde leeft en dat je nooit in de valstrikken van de duivel valt.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

TSD schreef:
Susanna schreef:
Thea schreef:Volgens mij zegt dr van de Brink, dat elk gedoopt op grond van de doop zalig is, mits het tegendeel blijkt.
Hij zegt:
Ikzelf voel mij het meeste thuis bij de positie van Beza. Zijn visie kun je omschrijven als ‘veronderstelde uitverkiezing’. Ouders houden hun kind ten doop in het geloof dat hun kind uitverkoren is, dus dat ergens in de loop van zijn leven wedergeboorte en geloof worden geschonken. Of dit voor de doop is of pas vlak voor het sterven mogen we aan Gods voorzienigheid overlaten.
Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.

Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.

Ik vraag me af welke Bijbelse grond Beza / vd Brink dan ziet dat elk kind van gelovige ouders daadwerkelijk uitverkoren is en zo ja, hoe dan.
Dit is niet fair, je laat ds. van den Brink nu buikspreken én je bent aan het framen.

Heb je alle links gelezen?

Hierbij nog de link naar de vraag op RW:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... nederland/
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Adagio schreef:
Forummer schreef:Maar juist omdat wij niet weten wie er daadwerkelijk uitverkoren zijn en wie niet, moeten wij het oordeel der liefde hanteren.
De duivel weet ook niet wie uitverkoren is, maar denk jij soms dat hij daarom niet let op hoe iemand nu daadwerkelijk ernst maakt met Gods geboden, de zonden in het hart en zijn zondige aard, het gemis van God, de betaling van schuld? Ik denk dat al zijn zintuigen daarop gespitst zijn, zodat bij onraad zijn alarmbellen gaan rinkelen. Laat ons echter Gods Woord volgen, te denken valt aan de teksten die ik in de vorige post genoemd heb. Maar Schriftgezag schijnt steeds meer een dingetje te worden.
Als je Schriftgezag serieus wilt nemen, neem dan heel de Schrift serieus en niet een selectief aantal verzen.

Ik weet wel zeker dat de duivel daarop let, juist als je dicht bij God leeft valt de duivel des te feller aan. Ik heb elke dag kracht nodig om de duivel te weerstaan, en daar bid ik dan ook elke dag om. En God wil dat verhoren, waarvoor ik ook dankbaar mag zijn en wil zijn.
Dus elke dag weersta jij de duivel? Ik weet wat je bedoelt, maar je zegt ermee dat je zonder zonde leeft en dat je nooit in de valstrikken van de duivel valt.
Nee ik leef niet zonder zonden. Maar ik heb veel last van 1 oude zonde waar de duivel mij veel mee aanvalt, en vrijwel elke dag schenkt God mij genadig de kracht om daarin de duivel te weerstaan. Die kracht heb ik niet van mijzelf, ik ben zwak. Maar God wil mijn kracht zijn! Hij houdt mij vast, zelfs als ik de verkeerde kant op loop houdt Hij mij tegen!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Ja maar als je de verkeerde kant oploopt, heb je die zonde in principe al wel gedaan, hetzij gedekt.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door TSD »

Forummer schreef:
TSD schreef:
Susanna schreef:
Thea schreef:Volgens mij zegt dr van de Brink, dat elk gedoopt op grond van de doop zalig is, mits het tegendeel blijkt.
Hij zegt:
Ikzelf voel mij het meeste thuis bij de positie van Beza. Zijn visie kun je omschrijven als ‘veronderstelde uitverkiezing’. Ouders houden hun kind ten doop in het geloof dat hun kind uitverkoren is, dus dat ergens in de loop van zijn leven wedergeboorte en geloof worden geschonken. Of dit voor de doop is of pas vlak voor het sterven mogen we aan Gods voorzienigheid overlaten.
Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.

Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.

Ik vraag me af welke Bijbelse grond Beza / vd Brink dan ziet dat elk kind van gelovige ouders daadwerkelijk uitverkoren is en zo ja, hoe dan.
Dit is niet fair, je laat ds. van den Brink nu buikspreken én je bent aan het framen.

Heb je alle links gelezen?

Hierbij nog de link naar de vraag op RW:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... nederland/
Ja, ik heb alle links gelezen en je hoeft mij niet te betichten van dingen die je niet hard kunt maken. Ik heb verder eerder al letterlijk uitgebreid uit dat artikel geciteerd en heb helemaal geen behoefte aan het framen van een predikant of die bewust te laten buikspreken.

Ik reageer gewoon op een letterlijk citaat van Suzanna waaruit ik een eenvoudige conclusie trek. Ik laat me graag corrigeren als vd Brink wat anders bedoelt. Hij lijkt echt tegen deze visie aan te schuren, met enige nuances (ik las ergens "tot het tegendeel blijkt").
Laatst gewijzigd door TSD op 01 jun 2022, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

Geytenbeekje schreef:Ja maar als je de verkeerde kant oploopt, heb je die zonde in principe al wel gedaan, hetzij gedekt.
Onderweg zijn om zonde in de praktijk te gaan brengen, en dan tegengehouden worden is heel beschamend, en tegelijkertijd voelt het enorm als een arm om je heen. God laat mij niet los!
Ik zal je de details besparen. Ik wil hiermee getuigen dat God goed voor mij is.

In mijn directe omgeving ben ik er overigens bijzonder open over. Juist omdat het me bij God gebracht heeft. En ik weet inmiddels dat alles wat in het duister is (stiekem gebeurt) kan voortwoekeren, daarom moet het in het licht gebracht worden.

Ik heb veel om mij voor te schamen, maar ik heb ook veel om dankbaar voor te zijn.

Maar op dit forum voel ik me niet veilig genoeg om alles te delen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie