Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Posthoorn schreef:Het sterven van anderen kan je bezighouden als het geliefden betreft met wie je een innige geestelijke band had. Dat staat helemaal los van de vraag of ik me wel of niet druk maak om mijn eigen zielenheil.

Ten tweede komt dat niet per se doordat mensen denken dat het maar beter is om het niet zeker te weten. Ik weet nl. dat dit helemaal geen rol hoeft te spelen, juist niet.

Ten derde kwamen ook vroeger al van deze mensen veel voor in het gezelschapsleven. Er waren dan maar enkele mensen die de rechtvaardigmaking hadden meegemaakt, velen stonden nog 'voor de zaak' (of ze meenden dat ze voor de zaak stonden). Ik weet dit uit de vele boeken die ik hierover heb gelezen.
1. Zie mijn vorige antwoord
2. Dat denk ik ook niet.
3. Dat klopt. Het is van alle tijden
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

helma schreef:Eens met Posthoorn.

En dit is ook niet van toepassing bij de mensen die ik schaar onder 'zoekers'

"Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant"
Maar je bent het toch wel met me eens dat de Heere vrij is in Zijn leidingen. In Gods Woord komen toch ook de Hemans en de Paulussen voor?
Het geloof is echt een genadegift Gods. De toerekening is volkomen...en de Heere zal ware zoekers doen vinden. Is het niet in dit leven, dan wel daarna.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Eens met Posthoorn.

En dit is ook niet van toepassing bij de mensen die ik schaar onder 'zoekers'

"Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant"
Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Lijkt me niet als de predikant deze uitspraken doet dat de overledene een zoekend mens was. De predikant heeft dat dan juist over genomen van de overledene. Er is dus geen sprake geweest van blokkade.
Maar wel laat je de overgeblevenen met veel vragen achter. Maar wat heeft dat voor zin? En hoe had de predikant dit kunnen voorkomen? Door te zeggen dat het wel goed was? Of door niets hierover te zeggen en het Woord te preken zoals hierboven beschreven.
En ik begrijp Posthoorn dit graag te willen weten. Maar als iemand zo sterft, wat had dan gezegd moeten worden?
Ik heb er eerder niet op gereageerd, omdat ik het met de verdere strekking van je bericht eens ben. Alleen die zin vind ik een beetje een dissonant.
Ik denk zelf ook niet dat het goed is om zoekers 'in de hemel te zetten', zoals het wel eens uitgedrukt wordt. Want zo iemand is in geen geval een goed voorbeeld voor anderen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Ouderling schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Eens met Posthoorn.

En dit is ook niet van toepassing bij de mensen die ik schaar onder 'zoekers'

"Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant"
Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Lijkt me niet als de predikant deze uitspraken doet dat de overledene een zoekend mens was. De predikant heeft dat dan juist over genomen van de overledene. Er is dus geen sprake geweest van blokkade.
Maar wel laat je de overgeblevenen met veel vragen achter. Maar wat heeft dat voor zin? En hoe had de predikant dit kunnen voorkomen? Door te zeggen dat het wel goed was? Of door niets hierover te zeggen en het Woord te preken zoals hierboven beschreven.
En ik begrijp Posthoorn dit graag te willen weten. Maar als iemand zo sterft, wat had dan gezegd moeten worden?
Ik heb er eerder niet op gereageerd, omdat ik het met de verdere strekking van je bericht eens ben. Alleen die zin vind ik een beetje een dissonant.
Ik denk zelf ook niet dat het goed is om zoekers 'in de hemel te zetten', zoals het wel eens uitgedrukt wordt. Want zo iemand is in geen geval een goed voorbeeld voor anderen.
Okay helder. Dat ik deze gedachte heb over zoeken, komt omdat dat in de Bijbel op vele manieren beschreven staat dat het zo is.
Niet dat ik vind dat predikanten dat in het pastoraat vooral moeten laten blijken
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:Okay helder. Dat ik deze gedachte heb over zoeken, komt omdat dat in de Bijbel op vele manieren beschreven staat dat het zo is.
Niet dat ik vind dat predikanten dat in het pastoraat vooral moeten laten blijken
Soms bekruipt me in de praktijk van het pastoraat dat gevoel ook wel hoor, wat je eerder zei.
Maar het is denk ik goed om dat gewoon te benoemen: 'Ik hoor u zeggen, dat u zoekend bent, maar hoe rijmt u dat met ...?'
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Ouderling schreef:Okay helder. Dat ik deze gedachte heb over zoeken, komt omdat dat in de Bijbel op vele manieren beschreven staat dat het zo is.
Niet dat ik vind dat predikanten dat in het pastoraat vooral moeten laten blijken
Soms bekruipt me in de praktijk van het pastoraat dat gevoel ook wel hoor, wat je eerder zei.
Maar het is denk ik goed om dat gewoon te benoemen: 'Ik hoor u zeggen, dat u zoekend bent, maar hoe rijmt u dat met ...?'
Inderdaad, dat is een mogelijkheid. Hoewel dat misschien dan juist wantrouwen geeft.
Hoewel ik echt denk dat een ware zoeker dit moet kunnen verdragen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Zekerheid krijgen heeft denk ik ook te maken met de mate van zoeken, hoewel ik dat niet als conclusie zou willen noemen. Je moet net zo lang zoeken, totdat je het hebt gevonden. En daarin wil de Heere zich ook laten vinden.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

zekerheid zit er in de rechte bediening van het Woord.
Als er de zekerheid verdacht wordt gemaakt tijdens de bediening, zal de zoeker niet heel vlug verder komen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
helma schreef:Eens met Posthoorn.

En dit is ook niet van toepassing bij de mensen die ik schaar onder 'zoekers'

"Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant"
Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Ik zie hier geen wantrouwen maar de oude lijn die we ook wensen na te volgen. Ook al weet ik wel dat die lijn niet meer 'van deze tijd' lijkt. Laten vasthouden aan wat ons van de ouden is overgeleverd, en ook ziende de uitkomst van de wandeling van dat volk met deze belijdenis. Zie ook wat de Bijbel hiervan zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Ik zie tussen de reactie van bertiel en mij het verschil waar het m.i om gaat in deze discussie. Zoek je de zekerheid in het Woord of in jezelf? Of te wel: is het Woord alleen genoeg of moet het toegepast worden aan je hart door het geloof door de Heilige Geest?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods

dat sluit elkaar niet uit maar elkaar in
Dus en het woord en de toepassing daarvan door het gehoor
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Zekerheid krijgen heeft denk ik ook te maken met de mate van zoeken, hoewel ik dat niet als conclusie zou willen noemen. Je moet net zo lang zoeken, totdat je het hebt gevonden. En daarin wil de Heere zich ook laten vinden.
Dat is het punt nu juist: dit lijkt niet voor alle zoekers op te gaan, dat vinden. Er zijn er die sterven zoals ze geleefd hebben: zoekende. Misschien dat ze het vlak voor hun sterven wel gevonden hebben, maar dat weet je niet.
Natuurlijk is dit koren op de molen van hen die niet zo van 'bevinding' houden: Zie je wel, dat heb je nu van dat zware gedoe. Heel je leven tobben en uiteindelijk levert het je niets op. En ja, wat moet je dán zeggen?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

dan moeten we eerst met elkaar op zoek naar wat de bijbelse omschrijving van bevinding is
Want daarin bestaan heel veel gradaties!

wat ik een keer hoorde in een preek was:
bevinding is dat het Woord waar is en dat het Woord voor mij waar is!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Terri »

Tiberius schreef: Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Dat is precies het punt. Als er geen open mind is, blokkeren ze, zeggen niet de 'juiste dingen' en dan hoeft er niet eens door de pastorale bezoeker veel gezegd te worden, sterker nog, juist vaak dat zwijgen, de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal (vooral voor sensitieve personen) maken dat gesprekken niet goed gaan.
Als ik dan de gunnende preken lees van onze puriteinen enz denk ik dat we een weg ingeslagen zijn die niet Bijbels is. Dus ja ik ben bang dat het echt komt doordat de Bijbel niet als richtsnoer wordt gebruikt, maar veelal de 'bevindingen' van Gods volk.
Zelf heb ik veel gehad aan de tekst: 'dwing ze om in te gaan', en niet om maar te zoeken, maar te geloven in de Heere Jezus!
En een preek over de verlamde die door zijn vrienden aan de voeten van de Heere Jezus werd gebracht: En Jezus hun geloof ziende....
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Ik snap je worsteling, @ Posthoorn. Ik bedoel ook niet te zeggen: eigen schuld. Ik ken deze voorbeelden ook in mijn eigen familie. Toch heb ik achteraf ook wel eens getuigenis hierover gekregen van de Heere. Ik denk dat alles moet verbinden aan Gods genadetroon. Daar moet het toch verkregen worden.
Plaats reactie