Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

https://www.rd.nl/artikel/999494-derde- ... lternatief

Ik begrijp niet dat iemand een opinieartikel in het RD schrijft met zoveel vooroordelen over reformatorische kerken!
Soms
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 feb 2018, 22:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Soms »

Louis2 schreef:https://www.rd.nl/artikel/999494-derde- ... lternatief

Ik begrijp niet dat iemand een opinieartikel in het RD schrijft met zoveel vooroordelen over reformatorische kerken!
Wat deze dominee doet is vooral ergens duiding aangeven en zijn visie uiteenzetten.Hij noemt een aantal punten binnen de GKV+NGK die totaal anders zijn dan binnen de bevindelijk gereformeerde kerken maar veroordeeld ze niet perse maar kan zich ook niet vinden in de rechtse hoek, als ik het zo mag zeggen. Vanuit zijn oogpunt een heldere opiniestuk wat mij betreft.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

Indrukwekkend!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door helma »

Inderdaad..
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Prachtig en onroerend.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een aangrijpend, ontroerend en openhartig interview.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef:
Job schreef:Ik denk dat ook meespeelt dat critici en liefhebbers van de Geref. Gemeenten elkaar toenemend in de houdgreep hebben, al vele jaren. Een kip-ei verhaal, ik kan niet beoordelen welke partij er ooit is begonnen. Maar feit is dat er nogal wat GG-gefrustreerden rondlopen en dat als tegenreactie daarop er een groep is die de GG te vuur en te zwaard verdedigt (het kan ook andersom zijn begonnen). Waar de gefrustreerden zich weer aan storen, zich niet gehoord voelen, er een schepje bovenop doen. De "blind lovers" doen dat dan ook, enz.

Zo zijn er ook allerlei ontwikkelingen geweest tussen de kerkelijke leiding en critici, waardoor de opinie en soms ook omgangsvormen verhard zijn. Dat werkt door. Al zie ik een minder defensieve houding bij de nieuwe generaties predikanten en denk dat dat een belangrijke ontwikkeling is in de richting van een meer volwassen omgaan met diverse meningen.
Maar eerlijk is eerlijk: het zal ook nuance vragen bij critici en oud-leden. Daar zit vaak zoveel wrok, zuurheid, betweterigheid. Ook gekwetsheid. Soms ook trauma. Je merkt het ook hier regelmatig.
Zelf zit ik meer aan de liefhebberskant en merk dat ik ook geneigd ben als ik deze mensen ontmoet of ze in hun verwijten hoor blijven zitten, de GG blindelings te verdedigen. Ik besef dat dat niet altijd goed is en werk eraan :)
Nog een schepje dieper, waarom lopen er dan niet zoveel ex-HHK'ers rond met zuurheid, betweterigheid etc? Of dat we de term CGK-wrok in het leven roepen?

Waarom zie je dit fenomeen overdreven veel bij GG?

Als het aan de ex-leden zou liggen zou je het ook bij ex-leden van andere kerkverbanden moeten hebben lijkt me. De strijd herken ik wel, ook op het forum. Ik denk ook dat daar ergens wel dit geheim verstopt zit. Het is een soort haat-liefde verhouding. Water en vuur. Maar dan nog begrijp ik niet waarom dit alleen rond de GG afspeelt. Vragen GG leden dit zichzelf niet eens af? Of zijn ze er trots op deze exclusiviteit?
Hey HersteldHervormd, ik probeerde in mijn bijdrage juist weg te blijven vd stelling dat het (alleen) aan ex-leden ligt. Zowel uitgesproken voor- als uitgesproken tegenstanders lijken een rol te hebben.

Een antwoord op je vraag heb ik verder niet. Echt geen idee. Misschien maakt ook uit dat de Gereformeerde Gemeenten een wonderlijk kerkverband zijn. Gepositioneerd op de rechterflank, bevindelijk, net als de gergeminned en oudgergem, maar tegelijk een machinerie aan kerkelijke organisaties hebben waar je u tegen zegt. Bijzonder vooruitstrevend. Een eigen reisbureau, hulpverlening, flitsende communicatie op werkelijk allerlei terrein...en tegelijk de behoudendheid qua leer.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door MGG »

Job schreef:
HersteldHervormd schreef:
Job schreef:Ik denk dat ook meespeelt dat critici en liefhebbers van de Geref. Gemeenten elkaar toenemend in de houdgreep hebben, al vele jaren. Een kip-ei verhaal, ik kan niet beoordelen welke partij er ooit is begonnen. Maar feit is dat er nogal wat GG-gefrustreerden rondlopen en dat als tegenreactie daarop er een groep is die de GG te vuur en te zwaard verdedigt (het kan ook andersom zijn begonnen). Waar de gefrustreerden zich weer aan storen, zich niet gehoord voelen, er een schepje bovenop doen. De "blind lovers" doen dat dan ook, enz.

Zo zijn er ook allerlei ontwikkelingen geweest tussen de kerkelijke leiding en critici, waardoor de opinie en soms ook omgangsvormen verhard zijn. Dat werkt door. Al zie ik een minder defensieve houding bij de nieuwe generaties predikanten en denk dat dat een belangrijke ontwikkeling is in de richting van een meer volwassen omgaan met diverse meningen.
Maar eerlijk is eerlijk: het zal ook nuance vragen bij critici en oud-leden. Daar zit vaak zoveel wrok, zuurheid, betweterigheid. Ook gekwetsheid. Soms ook trauma. Je merkt het ook hier regelmatig.
Zelf zit ik meer aan de liefhebberskant en merk dat ik ook geneigd ben als ik deze mensen ontmoet of ze in hun verwijten hoor blijven zitten, de GG blindelings te verdedigen. Ik besef dat dat niet altijd goed is en werk eraan :)
Nog een schepje dieper, waarom lopen er dan niet zoveel ex-HHK'ers rond met zuurheid, betweterigheid etc? Of dat we de term CGK-wrok in het leven roepen?

Waarom zie je dit fenomeen overdreven veel bij GG?

Als het aan de ex-leden zou liggen zou je het ook bij ex-leden van andere kerkverbanden moeten hebben lijkt me. De strijd herken ik wel, ook op het forum. Ik denk ook dat daar ergens wel dit geheim verstopt zit. Het is een soort haat-liefde verhouding. Water en vuur. Maar dan nog begrijp ik niet waarom dit alleen rond de GG afspeelt. Vragen GG leden dit zichzelf niet eens af? Of zijn ze er trots op deze exclusiviteit?
Hey HersteldHervormd, ik probeerde in mijn bijdrage juist weg te blijven vd stelling dat het (alleen) aan ex-leden ligt. Zowel uitgesproken voor- als uitgesproken tegenstanders lijken een rol te hebben.

Een antwoord op je vraag heb ik verder niet. Echt geen idee. Misschien maakt ook uit dat de Gereformeerde Gemeenten een wonderlijk kerkverband zijn. Gepositioneerd op de rechterflank, bevindelijk, net als de gergeminned en oudgergem, maar tegelijk een machinerie aan kerkelijke organisaties hebben waar je u tegen zegt. Bijzonder vooruitstrevend. Een eigen reisbureau, hulpverlening, flitsende communicatie op werkelijk allerlei terrein...en tegelijk de behoudendheid qua leer.
Daarbij komt dat de gg het grootste bevindelijk gereformeerden kerkverband is. In absolute getallen een hoge score zegt daarom ook weinig. (Nog los van het feit dat wat een individu ziet een kleine deelwaarneming is) Het is de vraag of de gg ook relatief hoog scoort.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Soms schreef:
Louis2 schreef:https://www.rd.nl/artikel/999494-derde- ... lternatief

Ik begrijp niet dat iemand een opinieartikel in het RD schrijft met zoveel vooroordelen over reformatorische kerken!
Wat deze dominee doet is vooral ergens duiding aangeven en zijn visie uiteenzetten.Hij noemt een aantal punten binnen de GKV+NGK die totaal anders zijn dan binnen de bevindelijk gereformeerde kerken maar veroordeeld ze niet perse maar kan zich ook niet vinden in de rechtse hoek, als ik het zo mag zeggen. Vanuit zijn oogpunt een heldere opiniestuk wat mij betreft.
Ik denk dat grote delen van de CGK en de GKV gewoon overeenkomen. Beide groepen hebben hun wortels in de Afgescheiden Kerken van 1834-1892. Dat is echt niet allemaal weg, zeker niet onder de bezwaarden. Daarom zouden ze beter voor die optie kunnen gaan en zal het niet zo snel tot een verbinding met kerken zoals de (O)GG(in).
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Herman schreef:
Soms schreef:
Louis2 schreef:https://www.rd.nl/artikel/999494-derde- ... lternatief

Ik begrijp niet dat iemand een opinieartikel in het RD schrijft met zoveel vooroordelen over reformatorische kerken!
Wat deze dominee doet is vooral ergens duiding aangeven en zijn visie uiteenzetten.Hij noemt een aantal punten binnen de GKV+NGK die totaal anders zijn dan binnen de bevindelijk gereformeerde kerken maar veroordeeld ze niet perse maar kan zich ook niet vinden in de rechtse hoek, als ik het zo mag zeggen. Vanuit zijn oogpunt een heldere opiniestuk wat mij betreft.
Ik denk dat grote delen van de CGK en de GKV gewoon overeenkomen. Beide groepen hebben hun wortels in de Afgescheiden Kerken van 1834-1892. Dat is echt niet allemaal weg, zeker niet onder de bezwaarden. Daarom zouden ze beter voor die optie kunnen gaan en zal het niet zo snel tot een verbinding met kerken zoals de (O)GG(in).
Dat begrijp ik ook wel hoor.
Maar wat niet klopt is dat veel gemeenten binnen de GG, CGK of HHK een soort afgesloten, reformatorische bolwerken zouden zijn. Mijn ervaring is dat de grens tussen kerken die echt afgescheiden zijn (en dus een sterk behoudend karakter, maar ook cultuur hebben) dwars door kerkverbanden heenloopt.
Veel stadsgemeenten in de HHK of GG zijn naar mijn mening eigenlijk toch wel volkskerken. dat geldt ook voor veel behoudende CGK-gemeenten zoals Eemdijk, Utrecht-West of Culemborg. Het verschil "tussen twee oren" is niet erg groot.

Maar poneren dat reformatorische kerken zich af zouden scheiden van de samenleving, vind ik in elk geval grote onzin.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Louis2 schreef:Maar poneren dat reformatorische kerken zich af zouden scheiden van de samenleving, vind ik in elk geval grote onzin.
Dat is wel degelijk een belangrijk verschil. Wij zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld. Dit onderscheid functioneert nog maar matig in alles wat bij de voormalige gereformeerde kerken hoort, die hebben deze zinsnede verandert in de stelling dat ze met een open blik in de wereld willen staan. Of ze daarmee een terecht beroep op Abraham Kuyper doen, dat waag ik te betwijfelen. Participeren in de plaatselijke politiek is nog wat anders dan meedoen met de Oranjegekte of een wekelijks bioscoop bezoek.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Louis2 schreef: Veel stadsgemeenten in de HHK of GG zijn naar mijn mening eigenlijk toch wel volkskerken. dat geldt ook voor veel behoudende CGK-gemeenten zoals Eemdijk, Utrecht-West of Culemborg. Het verschil "tussen twee oren" is niet erg groot.
Ik denk dat je beeld niet overeenkomt met de realiteit, zeg ik als stadsbewoner. Maar dat hangt wellicht af van je definitie van het begrip volkskerk.
Maar poneren dat reformatorische kerken zich af zouden scheiden van de samenleving, vind ik in elk geval grote onzin.
En wat is daar dan precies onzin aan? Ik ben juist geneigd deze stelling te onderschrijven, onder meer door de opkomst van radicale bewegingen zoals het Bijbels Beraad M/V en eerder ook de Nashville-verklaring.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bijnaam »

Ambtenaar schreef:
Maar poneren dat reformatorische kerken zich af zouden scheiden van de samenleving, vind ik in elk geval grote onzin.
En wat is daar dan precies onzin aan? Ik ben juist geneigd deze stelling te onderschrijven, onder meer door de opkomst van radicale bewegingen zoals het Bijbels Beraad M/V en eerder ook de Nashville-verklaring.
Scheiden van de samenleving is wezenlijk iets anders dan een kritisch-tegenover willen zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Bijnaam schreef:Scheiden van de samenleving is wezenlijk iets anders dan een kritisch-tegenover willen zijn.
Wellicht generaliseer ik te veel, maar het ontstaan van refobolwerken zoals Barneveld vind ik wijzen op segregatie.
Plaats reactie