Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Job schreef:Ik denk dat ook meespeelt dat critici en liefhebbers van de Geref. Gemeenten elkaar toenemend in de houdgreep hebben, al vele jaren. Een kip-ei verhaal, ik kan niet beoordelen welke partij er ooit is begonnen. Maar feit is dat er nogal wat GG-gefrustreerden rondlopen en dat als tegenreactie daarop er een groep is die de GG te vuur en te zwaard verdedigt (het kan ook andersom zijn begonnen). Waar de gefrustreerden zich weer aan storen, zich niet gehoord voelen, er een schepje bovenop doen. De "blind lovers" doen dat dan ook, enz.

Zo zijn er ook allerlei ontwikkelingen geweest tussen de kerkelijke leiding en critici, waardoor de opinie en soms ook omgangsvormen verhard zijn. Dat werkt door. Al zie ik een minder defensieve houding bij de nieuwe generaties predikanten en denk dat dat een belangrijke ontwikkeling is in de richting van een meer volwassen omgaan met diverse meningen.
Maar eerlijk is eerlijk: het zal ook nuance vragen bij critici en oud-leden. Daar zit vaak zoveel wrok, zuurheid, betweterigheid. Ook gekwetsheid. Soms ook trauma. Je merkt het ook hier regelmatig.
Zelf zit ik meer aan de liefhebberskant en merk dat ik ook geneigd ben als ik deze mensen ontmoet of ze in hun verwijten hoor blijven zitten, de GG blindelings te verdedigen. Ik besef dat dat niet altijd goed is en werk eraan :)
Nog een schepje dieper, waarom lopen er dan niet zoveel ex-HHK'ers rond met zuurheid, betweterigheid etc? Of dat we de term CGK-wrok in het leven roepen?

Waarom zie je dit fenomeen overdreven veel bij GG?

Als het aan de ex-leden zou liggen zou je het ook bij ex-leden van andere kerkverbanden moeten hebben lijkt me. De strijd herken ik wel, ook op het forum. Ik denk ook dat daar ergens wel dit geheim verstopt zit. Het is een soort haat-liefde verhouding. Water en vuur. Maar dan nog begrijp ik niet waarom dit alleen rond de GG afspeelt. Vragen GG leden dit zichzelf niet eens af? Of zijn ze er trots op deze exclusiviteit?
De vraag is of het werkelijk bij de GG zich afspeelt. Ik vraag me dit wel af ja.
We kunnen de vraag stellen en weer verder slapen. We kunnen ook de acta's erbij halen en lezen wat er in het verleden is gebeurd. Op een gegeven moment kwam men op het idee om een deel van de acta's niet meer openbaar te maken. Zo wordt geprobeerd om het binnenkamers te houden.
Ik slaap gelukkig nu niet, maar ik neem ook niet gefrustreerd mijn plekje in de kerk in.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Zo staat het anders niet op de website.
Ok, dan is het in dat geval anders.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Ik slaap gelukkig nu niet, maar ik neem ook niet gefrustreerd mijn plekje in de kerk in.
Dat zullen er op dit moment sowieso weinig doen, denk ik. ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Ik slaap gelukkig nu niet, maar ik neem ook niet gefrustreerd mijn plekje in de kerk in.
Dat zullen er op dit moment sowieso weinig doen, denk ik. ;)
Haha, het ging over de vraag stellen en verder slapen...zodoende mijn gevat antwoord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zita »

Thea schreef:Ik denk wel eens als ik mensen hoor vloeken: er is geen beter Godsbewijs dan dit.
Oh. Waarom? Ik zie hier vanuit de Bijbel totaal geen grond voor.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Het is een beetje off-topic, maar wat ik ermee wil zeggen, is dat het negatieve effect ergens van, juist de waarheid ervan bevestigd. Waarom zouden er anders zoveel mensen vloeken, als God niet bestaat?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:Het is een beetje off-topic, maar wat ik ermee wil zeggen, is dat het negatieve effect ergens van, juist de waarheid ervan bevestigd. Waarom zouden er anders zoveel mensen vloeken, als God niet bestaat?
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik vraag me werkelijk waar af of je dit echt meent...
Ik vind het heel kortzichtig om te stellen dat een negatief effect/reactie de waarheid bevestigd. Je zou dat simpelweg om kunnen draaien. De GG-bashers geven wat aan, er volgt een negatieve reactie, en de bashers zeggen: Zie je nou, die bevestigt alles.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Thea schreef:Het is een beetje off-topic, maar wat ik ermee wil zeggen, is dat het negatieve effect ergens van, juist de waarheid ervan bevestigd. Waarom zouden er anders zoveel mensen vloeken, als God niet bestaat?
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik vraag me werkelijk waar af of je dit echt meent...
Ik vind het heel kortzichtig om te stellen dat een negatief effect/reactie de waarheid bevestigd. Je zou dat simpelweg om kunnen draaien. De GG-bashers geven wat aan, er volgt een negatieve reactie, en de bashers zeggen: Zie je nou, die bevestigt alles.
Als je dit over alles heen legt heb je een punt, op dit ene punt heeft Thea denk ik een punt. Op de hele wereld wordt gevloekt, en men gebruikt allemaal dezelfde verwoordingen en namen. Waarom roept men niet over de hele wereld 'Mohammed'? Ik denk zeker dat Thea hierin een punt heeft.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Thea schreef:Het is een beetje off-topic, maar wat ik ermee wil zeggen, is dat het negatieve effect ergens van, juist de waarheid ervan bevestigd. Waarom zouden er anders zoveel mensen vloeken, als God niet bestaat?
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik vraag me werkelijk waar af of je dit echt meent...
Ik vind het heel kortzichtig om te stellen dat een negatief effect/reactie de waarheid bevestigd. Je zou dat simpelweg om kunnen draaien. De GG-bashers geven wat aan, er volgt een negatieve reactie, en de bashers zeggen: Zie je nou, die bevestigt alles.
Als je dit over alles heen legt heb je een punt, op dit ene punt heeft Thea denk ik een punt. Op de hele wereld wordt gevloekt, en men gebruikt allemaal dezelfde verwoordingen en namen. Waarom roept men niet over de hele wereld 'Mohammed'? Ik denk zeker dat Thea hierin een punt heeft.
Eens, dat klopt. Maar dan kom je denk eerder uit op het ingeschapen godskennis.
En dat is inderdaad een ander (interessant) thema. Ik vraag me waar er mee gescholden/gevloekt word in Moslim landen?

Ze zei dit namelijk in de context van waar de discussie over gaat. En die is GG gerelateerd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Thea schreef:Het is een beetje off-topic, maar wat ik ermee wil zeggen, is dat het negatieve effect ergens van, juist de waarheid ervan bevestigd. Waarom zouden er anders zoveel mensen vloeken, als God niet bestaat?
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik vraag me werkelijk waar af of je dit echt meent...
Ik vind het heel kortzichtig om te stellen dat een negatief effect/reactie de waarheid bevestigd. Je zou dat simpelweg om kunnen draaien. De GG-bashers geven wat aan, er volgt een negatieve reactie, en de bashers zeggen: Zie je nou, die bevestigt alles.
Als je dit over alles heen legt heb je een punt, op dit ene punt heeft Thea denk ik een punt. Op de hele wereld wordt gevloekt, en men gebruikt allemaal dezelfde verwoordingen en namen. Waarom roept men niet over de hele wereld 'Mohammed'? Ik denk zeker dat Thea hierin een punt heeft.
Eens, dat klopt. Maar dan kom je denk eerder uit op het ingeschapen godskennis.
En dat is inderdaad een ander (interessant) thema.

Ze zei dit namelijk in de context van waar de discussie over gaat. En die is GG gerelateerd.
Haha, ja dat kun je denk ik inderdaad niet in die context stellen. Want dan zo de GGiN nog over de GG heen gaat, mijn inziens komt daar vaak nog veel meer op af namelijk ;) Offtopic: Wat dat betreft valt de OGGiN dan vaak weer buiten de slagen, misschien omdat ze niet zo uitgesproken mening hebben? Zich meer op het eigene richten in plaats van de invloeden van buitenaf?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Het gaat mij niet zozeer om de gg, maar over 'de waarheid'. Het is de duivel er alles aan gelegen om 'de waarheid' ongeloofwaardig te maken. Maar hier stop ik nu ook mee.
GGG038
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door GGG038 »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
windorgel schreef:In Moerkapelle is er ook een pastoraal werker.
Zo'n pastoraal werker garandeert echt niets hoor.
Bovendien vraag ik me af of hij voor de kerkelijke gemeente aangesteld is. Volgens mij namelijk voor het zorgcentrum. En 'bij geval' is hij ook ouderling van de kerkelijke gemeente.
In de GG van Gouda is er ook een pastoraal werker. Deze man is ook ouderling.
Hij werkt parttime en de overige dagen is hij officieel in dienst als pastoraal werker. Niet verbonden aan een zorgcentrum, maar puur voor de eigen gemeente. Dit omdat dominee Clements ook andere taken in het kerkverband heeft die veel tijd en aandacht vragen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Mister »

Thea schreef:Het gaat mij niet zozeer om de gg, maar over 'de waarheid'. Het is de duivel er alles aan gelegen om 'de waarheid' ongeloofwaardig te maken. Maar hier stop ik nu ook mee.
Misschien moet je dat laatste dan ook doen, ik lees het binnen een half uur drie keer.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Het gaat mij niet zozeer om de gg, maar over 'de waarheid'. Het is de duivel er alles aan gelegen om 'de waarheid' ongeloofwaardig te maken. Maar hier stop ik nu ook mee.
Het aardige van deze redenering is dat dit doorgaans een bevestiging is van het eigen gelijk:

“Ik verdedig de waarheid, een ieder die dat bestrijd is daarmee een werktuig van de boze”.

Om even een voorbeeld uit een ander draadje te halen: ds. Van de Brink heeft vrijwel in gelijke bewoordingen zijn stellingen verdedigd, maar het gebeurd andersom ook. Of om bij het onderwerp in dit draadje te blijven: de vertrekkers uit de GG kunnen deze bewering is stelling brengen, maar de blijvers ook.

Daarmee is de stelling zeer waar, maar wordt het gebruik daarvan doorgaans misbruikt voor het eigen gelijk of de wens daarvan.

(Overigens dit niet specifiek gericht aan @Thea, maar in het algemeen gesproken. Dit soort argumentatie komt in discussies redelijk vaak voor).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:Het gaat mij niet zozeer om de gg, maar over 'de waarheid'. Het is de duivel er alles aan gelegen om 'de waarheid' ongeloofwaardig te maken. Maar hier stop ik nu ook mee.
Ja ik zou dat toch niet over mijzelf durven zeggen, dat ik de waarheid heb. Ik denk ook dat een christen juist zoveel vragen heeft, juist niet alles snapt, ook geestelijk niet. De duivel wil alleen mensen van God vandaan houden. Of dat nou in de kerk is of de kroeg, dat maakt niet uit. Ik zou echt oppassen met dit soort uitspraken, je poneert nogal niet wat, vind ik.

Je bent wel een beetje een stoptrein hoor :D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie