Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Geytenbeekje schreef:Dat zo'n iemand kan pleiten op de belofte.
Vanuit de ggin-zienswijze dan. Vanuit de andere zienswijze is dat elke gedoopte dat kan.
Sterker nog: iedereen die het evangelie hoort, mag pleiten op de belofte, wat je er dan ook mee bedoelt. Er is geen specialer evangelie voor gedoopten dan het evangelie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:@ helma, dat is inderdaad moeilijk. Ik denk dat het beter zou zijn, als de dominee zich er niet over uitspreekt, als er geen duidelijk getuigenis is. Natuurlijk ben je alleen zalig door Christus. Maar dat kan ook met een zwak geloof zijn.
Of een predikant zich er nu wel of niet over uitspreekt, die mensen zijn wel op hun eeuwige bestemming aangekomen. Maar waar?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat zo'n iemand kan pleiten op de belofte.
Vanuit de ggin-zienswijze dan. Vanuit de andere zienswijze is dat elke gedoopte dat kan.
Sterker nog: iedereen die het evangelie hoort, mag pleiten op de belofte, wat je er dan ook mee bedoelt. Er is geen specialer evangelie voor gedoopten dan het evangelie.
Ik bedoel in dit verband, pleiten op de belofte die God bij de doop heeft toegezegd.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Posthoorn schreef:
Thea schreef:@ helma, dat is inderdaad moeilijk. Ik denk dat het beter zou zijn, als de dominee zich er niet over uitspreekt, als er geen duidelijk getuigenis is. Natuurlijk ben je alleen zalig door Christus. Maar dat kan ook met een zwak geloof zijn.
Of een predikant zich er nu wel of niet over uitspreekt, die mensen zijn wel op hun eeuwige bestemming aangekomen. Maar waar?
De ouden zeiden: de toerekening is volmaakt, maar in de gelovige omhelzing is trap en mate.

De grond ligt niet in het zoeken, want dat deed de rijke jongeling ook.
Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant. Dat klinkt hard, maar zo bedoel ik het niet.
Dus de vraag: waar zijn ze nu? moeten we misschien niet stellen. De Heere is vrij in zijn leidingen en inderdaad: ware zoekers zullen vinden, maar wij zien aan wat voor ogen is maar de Heere aanschouwt het hart.
Dus ja: het kan zeker zijn dat ze in de hemel zijn maar hier op aarde nooit de zekerheid daarvan gekregen hebben. Andersom ook trouwens.
Ten diepste houd ik niet zo van uitspraken op een begrafenis van: hij was zoekend en wist dat Christus nodig was.
Preek het Woord en alles wat in Hem te verkrijgen is en in welke weg dat verkregen wordt. En leg daar je eigen hart naast.
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Hendrien »

Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat zo'n iemand kan pleiten op de belofte.
Vanuit de ggin-zienswijze dan. Vanuit de andere zienswijze is dat elke gedoopte dat kan.
Sterker nog: iedereen die het evangelie hoort, mag pleiten op de belofte, wat je er dan ook mee bedoelt. Er is geen specialer evangelie voor gedoopten dan het evangelie.
Maar het is wel een groot verschil met welke God je opgevoed wordt. Een belovende, getrouwe God die je het geloof wil schenken en jou op het oog heeft of een God die heel misschien jou uitverkoren heeft, maar die kans is niet groot gezien het aantal avondmaalgangers en ouderlingen in de GGinNed.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat zo'n iemand kan pleiten op de belofte.
Vanuit de ggin-zienswijze dan. Vanuit de andere zienswijze is dat elke gedoopte dat kan.
Sterker nog: iedereen die het evangelie hoort, mag pleiten op de belofte, wat je er dan ook mee bedoelt. Er is geen specialer evangelie voor gedoopten dan het evangelie.
Ik bedoel in dit verband, pleiten op de belofte die God bij de doop heeft toegezegd.
Dat is geen andere belofte dan het Evangelie.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Maar móet het niet botsen tussen bv. iemand als ds. G.A. van den Brink en de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Deze liggen theologisch zover uit elkaar. Dat botst mijns inziens per definitie. Een eerlijk gesprek is zodoende onmogelijk, lijkt mij. Je kunt niet één maken, zoals Refoweb denkt te kunnen, wat helemaal niet één is.
Natuurlijk is een eerlijk gesprek wel mogelijk als je het niet met elkaar eens bent. Als je althans het fatsoen en het vermogen hebt om naar elkaar te luisteren.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Thea schreef:@ Erskinees, ik heb inderdaad moeite met de letterlijke lezing van het doopformulier. Alsook allerlei uitspraken van oudvaders hierover. Dat zal ik eerlijk zeggen. Nogmaals, je moet m.i het verbond niet onderschatten, maar ook niet overschatten.
Dat is precies wat ik ongereformeerd zou noemen.Afbeelding
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Simon0612 schreef:
Thea schreef:Natuurlijk is v d Brink het niet eens met de doopvisie in de gg. Hij is er niet voor niets weg gegaan. Ik denk dat de gg de doop ruimer ziet dan de ggin. Zij zien het meer als Boston ( verschil recht van toegang/rechr van bezit). Tenminste dat is mijn interpretatie......Bij de ggin is de doop alleen effectief bij de uitverkorenen.
Kun je dat een wat nader toelichten wat je daarmee bedoeld? Recht van toegang/bezit en hoe dat in de GG dan geleerd wordt?
En wat is er bij de GGiN effectief aan de doop bij een uitverkorenen? Begint het doopformulier niet met "...tenzij wij van nieuws geboren worden"?
Dat zo'n iemand kan pleiten op de belofte.
Vanuit de ggin-zienswijze dan. Vanuit de andere zienswijze is dat elke gedoopte dat kan.
Volgens mij leert het merendeel van de GG predikanten dit hetzelfde. Het tal van predikanten horen zeggen dat er niet op de doop gepleit kan worden. Mij is nog steeds niet duidelijk waar het verschil dan wel zit.
Maar dat was 50 jaar geleden niet zo. Toen was het een kleine minderheid en ik betwijfel ook of het nu een meerderheid is. Vergeet niet dat een deel helemaal niet het verstand heeft om hier een standpunt over in te nemen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2949
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Job »

Posthoorn schreef:
helma schreef:Terri dat kom ik ook veel tegen...ik loop daar echt al een poos over na te denken. Op begrafenissen hoor je dan ook dat ze zoekend waren, leefden met Gods Woord, maar zich niets durfden toe te eigenen. Echt het besef dat ze Christus nodig hebben, maar toch niet tot een doorbraak komen.Ik vind dat echt een hele moeilijke, maar ook tere kwestie. Laat de Heere dan toch zoekers niet vinden? Of ligt het aan de prediking? Of opvoeding? 'Vallen ze dan toch met schrik in de hemel'?
Ik loop daar ook al een hele tijd over de prakkizeren. Wie spreekt het verlossende woord?
Uiteindelijk God.

Dat poneer ik niet als dooddoener; het is bemoedigend dat Hij werkelijk overal doorheen kan breken.

Toch, als dat doorberekend werk steeds meer gemist wordt, is dat een veeg teken. Terri noemt tere, herkenbare punten. Zou er onbewust ook een sociologisch onderdeel mee kunnen spelen? Omdat het soms eerder als doel en zegen wordt gepreekt om bij de missende kerk te horen dan bij hen "die het hebben, bezitten, eigenen"? Ook ik stel dit in alle teerheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door pierre27 »

Ouderling schreef:
Posthoorn schreef:
Thea schreef:@ helma, dat is inderdaad moeilijk. Ik denk dat het beter zou zijn, als de dominee zich er niet over uitspreekt, als er geen duidelijk getuigenis is. Natuurlijk ben je alleen zalig door Christus. Maar dat kan ook met een zwak geloof zijn.
Of een predikant zich er nu wel of niet over uitspreekt, die mensen zijn wel op hun eeuwige bestemming aangekomen. Maar waar?
De ouden zeiden: de toerekening is volmaakt, maar in de gelovige omhelzing is trap en mate.

De grond ligt niet in het zoeken, want dat deed de rijke jongeling ook.
Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant. Dat klinkt hard, maar zo bedoel ik het niet.
Dus de vraag: waar zijn ze nu? moeten we misschien niet stellen. De Heere is vrij in zijn leidingen en inderdaad: ware zoekers zullen vinden, maar wij zien aan wat voor ogen is maar de Heere aanschouwt het hart.
Dus ja: het kan zeker zijn dat ze in de hemel zijn maar hier op aarde nooit de zekerheid daarvan gekregen hebben. Andersom ook trouwens.
Ten diepste houd ik niet zo van uitspraken op een begrafenis van: hij was zoekend en wist dat Christus nodig was.
Preek het Woord en alles wat in Hem te verkrijgen is en in welke weg dat verkregen wordt. En leg daar je eigen hart naast.
Van harte eens met dit mooie en nuchtere antwoord. Verbazingwekkend hoeveel mensen zich bezig houden met het sterven van anderen en het zelfonderzoek aangaande hun eigen einde onbesproken willen laten. Juist in de christelijke wereld valt dit zo op.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Het sterven van anderen kan je bezighouden als het geliefden betreft met wie je een innige geestelijke band had. Dat staat helemaal los van de vraag of ik me wel of niet druk maak om mijn eigen zielenheil.

Ten tweede komt dat niet per se doordat mensen denken dat het maar beter is om het niet zeker te weten. Ik weet nl. dat dit helemaal geen rol hoeft te spelen, juist niet.

Ten derde kwamen ook vroeger al van deze mensen veel voor in het gezelschapsleven. Er waren dan maar enkele mensen die de rechtvaardigmaking hadden meegemaakt, velen stonden nog 'voor de zaak' (of ze meenden dat ze voor de zaak stonden). Ik weet dit uit de vele boeken die ik hierover heb gelezen.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door helma »

Eens met Posthoorn.

En dit is ook niet van toepassing bij de mensen die ik schaar onder 'zoekers'

"Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Eens met Posthoorn.

En dit is ook niet van toepassing bij de mensen die ik schaar onder 'zoekers'

"Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant"
Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
helma schreef:Eens met Posthoorn.

En dit is ook niet van toepassing bij de mensen die ik schaar onder 'zoekers'

"Hoeveel zoekers zullen er zijn die met de ene hand zoeken en de andere hand alles wat in de wereld leeft tot zich nemen. Dat laatste is meestal niet verteld tegen de predikant"
Ik struikelde ook over dit soort wantrouwen, waarmee men 'zoekers' direct al in een bepaalde hoek zet.
Dit vaak niet-uitgesproken wantrouwen werkt blokkerend in het pastoraat: mensen voelen echt wel aan, dat de 'pastorale' bezoeker deze gedachte in zijn achterhoofd heeft.
Lijkt me niet als de predikant deze uitspraken doet dat de overledene een zoekend mens was. De predikant heeft dat dan juist over genomen van de overledene. Er is dus geen sprake geweest van blokkade.
Maar wel laat je de overgeblevenen met veel vragen achter. Maar wat heeft dat voor zin? En hoe had de predikant dit kunnen voorkomen? Door te zeggen dat het wel goed was? Of door niets hierover te zeggen en het Woord te preken zoals hierboven beschreven.
En ik begrijp Posthoorn dit graag te willen weten. Maar als iemand zo sterft, wat had dan gezegd moeten worden?
Plaats reactie