Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1122
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Anselmus »

Prachtig interview. Op haar visie na dat ze als vrouw predikant kan zijn, voel ik me van harte verbonden met wat ze zegt. We hebben meer van dergelijke vrouwen in onze gemeenten nodig die uitdragen wat geloven voor hen betekent en die op een zelfde bewuste manier hun kinderen opvoeden en hiermee ook andere vrouwen en moeders kunnen helpen.
Fides Quaerens Intellectum
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Piet Puk »

Gelezen: 1 van de 4 inleidingspredikaties voor de Heidelbergse Catechismus van ds. Petrus Van der Hagen.

Jammer dat deze waarschijnlijk nooit in kerk zelf gelezen worden, omdat meestal,zoals dit jaar, in de morgendienst een nieuwjaarpredikatie word gelezen en in andere jaren na zondag 52 weer direct met zondag 1 begonnen word. Althans in de gemeenten die de Catechismus behandelen binnen het kalenderjaar.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Ik heb het idee dat je in het verkeerde draadje zit.
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:Ik heb het idee dat je in het verkeerde draadje zit.
Heb je een suggestie voor me? Had zelf al zitten zoeken, waar het anders in kon, maar niet kunnen vinden
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Er is wel degelijk sprake van toenemende segregatie. Kijk ook naar de Betuwe, waar bijvoorbeeld openbare scholen sluiten door import van buiten die voor het reformatorisch onderwijs kiest.
Het lijkt mij niet geheel juist om deze beweging met segregatie te linken. De achterliggende jaren hebben wij bijvoorbeeld zogenaamde import uit andere refobolwerken in de gemeente erbij gekregen, maar niemand die vanuit Amsterdam is gekomen. De onderliggende reden is ofwel werk gerelateerd of het gevolg van het starten van een eigen gezin, waarvan één van de partners al in deze streek is opgegroeid.
Ik zie wel wie er uit Amsterdam vertrekken en volgens mij vergis je je. Wellicht kiezen ze niet voor jullie gemeente, dat zou kunnen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
DDD schreef:Ik heb het idee dat je in het verkeerde draadje zit.
Heb je een suggestie voor me? Had zelf al zitten zoeken, waar het anders in kon, maar niet kunnen vinden
De andere gelezen, gedacht, gehoord.Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik zie wel wie er uit Amsterdam vertrekken en volgens mij vergis je je. Wellicht kiezen ze niet voor jullie gemeente, dat zou kunnen.
Dat zal best, maar niet alle ontwikkelingen (zoals het sluiten van openbare scholen) zijn aan segregatie toe te schrijven en ook niet alle import in de Betuwe komt uit een grote stad.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Mannetje »

Net als anderen kan ik alleen de inleiding lezen, maar dat zegt genoeg:

https://www.rd.nl/artikel/1012523-de-ba ... elparadijs

En als je dan de huisregels opzoekt, regel 18: "Iedereen is welkom, maar bidden in De Ballebak is niet toegestaan."

https://deballebak.nl/brielle/huisregels/

Dan gaat dat best wel heel veel te ver.
-
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 13 mar 2023, 19:06 Net als anderen kan ik alleen de inleiding lezen, maar dat zegt genoeg:

https://www.rd.nl/artikel/1012523-de-ba ... elparadijs

En als je dan de huisregels opzoekt, regel 18: "Iedereen is welkom, maar bidden in De Ballebak is niet toegestaan."

https://deballebak.nl/brielle/huisregels/

Dan gaat dat best wel heel veel te ver.
Vind je het verbod te ver gaan of het bidden in de ballenbak?
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Mannetje »

Het verbod. Het gaat hier niet om een verbod om te bidden in een ballenbak, maar in heel de accomodatie...
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef: 13 mar 2023, 19:06 Net als anderen kan ik alleen de inleiding lezen, maar dat zegt genoeg:

https://www.rd.nl/artikel/1012523-de-ba ... elparadijs

En als je dan de huisregels opzoekt, regel 18: "Iedereen is welkom, maar bidden in De Ballebak is niet toegestaan."

https://deballebak.nl/brielle/huisregels/

Dan gaat dat best wel heel veel te ver.
Het verbaast me dat jij geen RD abonnement hebt.
De advocaat van Wille Donker spreekt er duidelijke taal over.
Het verbod geldt voornamelijk voor de paden, maar is wat knullig geformuleerd.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Mannetje »

Ik lees tweedehands kranten ;)
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Maanenschijn »

Mannetje schreef:Het verbod. Het gaat hier niet om een verbod om te bidden in een ballenbak, maar in heel de accomodatie...
Ik heb wel wat begrip. Stel je voor: Je hebt een speeltuin, een locatie die je als onderneming exploiteert. Er zijn er diversen van in ons land. Als uitbater ben je overtuigd christen.

Ik zou het heel moeilijk vinden als daar iemand zijn gebedsmatje uitrolt en een islamitisch gebed uitspreekt wat voor mij afgoderij betekent.

Hoe zou jij hier mee omgaan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Mannetje »

Maanenschijn schreef: 13 mar 2023, 19:24 Hoe zou jij hier mee omgaan?
In ieder geval niet door bidden in zijn totaliteit te verbieden. Dan verbied je ook je medechristenen om hun gebed voor het eten te doen.
Dus moet je op zoek naar een andere formulering, die past bij wat je wilt.
"Bidden is prima, maar doe het aan je eigen tafeltje en niet harder dan dat je eigen gezelschap het hoort."

Hoe ver gaat je eigen verantwoordelijkheid als uitbater in dezen? Dat vind ik best een moeilijke vraag trouwens. Want inderdaad zou ik niet blij zijn met gasten die luidkeels tot een afgod liggen te schreeuwen. Tegelijk ben ik ook niet blij met gasten die als er wat mis gaat Gods Naam misbruiken.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Dat zo'n advocaat zich voor zo'n artikel laat gebruiken. Bidden kan helemaal niet verboden worden, gelukkig. Althans, zolang men nog geen gedachten lezen kan. Natuurlijk gaat het om de gebedsmatjes in de gangpaden. Wellicht wat onhandig geformuleerd.
Maar goed, wat die advocaat zegt zal juridisch wel kloppen.
Plaats reactie