Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

refo schreef:Het is helemaal niet bijbels duidelijk hoe de verkiezing in zijn werk gaat. Alles wat daarover gezegd is, is zelf bedacht. Meestal menselijke logica of filosofie.
Hoe kun je dan wel stellen wat het niet moet zijn? Misschien moet ik het anders zeggen. Hij (van den Brink) zegt dat hij er wel in geloofd. Maar als je het filmpje kijkt, krijg je het idee dat hij het juist logend!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

refo schreef:Het is helemaal niet bijbels duidelijk hoe de verkiezing in zijn werk gaat. Alles wat daarover gezegd is, is zelf bedacht. Meestal menselijke logica of filosofie.
De kerk belijdt vele schriftuurlijke zaken zoals opgenomen in de Dordtse Leerregels.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

De discussie over de lezing van dr. G.A. van den Brink is afgesplitst naar een apart topic.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Orchidee »

refo schreef:Het is helemaal niet bijbels duidelijk hoe de verkiezing in zijn werk gaat. Alles wat daarover gezegd is, is zelf bedacht. Meestal menselijke logica of filosofie.
Eens
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:
refo schreef:Het is helemaal niet bijbels duidelijk hoe de verkiezing in zijn werk gaat. Alles wat daarover gezegd is, is zelf bedacht. Meestal menselijke logica of filosofie.
Eens
Bedoel je daar de DL ook mee?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door CvD »

mulder schreef:Nou Thea de d.l. passen juist bij het antwoord van ds Vd Brink. Zie bijv h1 art 17 en zo zijn er nog vele andere voorbeelden.

Als gginer durf ik best te zeggen dat de doopvisie van de ggin ongereformeerd is. Het antwoord van ds Vd Brink op Refoweb is niet alleraardigst geschreven. Maar er is dan ook veel mis met de doop in de ggin. Het is een symbool en daar moet je het mee doen. Het zorgt voor verwarring en verarming wel beluister ik bij de nieuwe predikanten iets meer waardering voor de doop. Maar het nieuwe boekje heeft al mijn hoop en verwachting op veranderingen weer verbrijzeld
Maar war vindt u dan van het boekje van ds van der Groe Het ware zaligmakend Geloof Mulder? Van Groe schrijft daar duidelijk de weg van de waarachtige bekering. Niet dat we als we gedoopt zijn verbondskinderen zijn en moeten geloven. Ik ken GGMin Ned heel goed. Een heb meerdere doopdienst bij gewoont. Maar daar wordt dan toch echt gewezen dat alleen het bloed van Jezus Christus wast en reinigt van alle zonden. Maar hoe ervaart of ziet u de doop dan daar?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Hier graag on topic
Discussieren over dit thema kan hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 39&t=15121
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Al eerder gehoord, maar om nog eens na luisteren, een gratis luisterboek van prof. G. Wisse: "De droefheid naar God". Het is een van de meest gelezen geschriften van deze geliefde professor uit de Christelijke Gereformeerde Kerken, maar van afkomst 'synodaal gereformeerd' zoals de "vrijgemaakten" dat plachten te noemen.
https://preken.mobi/index.php?app=&dir= ... naar%20God
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Al eerder gehoord, maar om nog eens na luisteren, een gratis luisterboek van prof. G. Wisse: "De droefheid naar God". Het is een van de meest gelezen geschriften van deze geliefde professor uit de Christelijke Gereformeerde Kerken, maar van afkomst 'synodaal gereformeerd' zoals de "vrijgemaakten" dat plachten te noemen.
https://preken.mobi/index.php?app=&dir= ... naar%20God
Ds De Vries schreef van de week een recensie over de biografie die C.M van Driel schreef "Een wereld op zichzelf. Prof. Gerard Wisse (1873-1957)": https://bit.ly/3Bsb3eW
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Al eerder gehoord, maar om nog eens na luisteren, een gratis luisterboek van prof. G. Wisse: "De droefheid naar God". Het is een van de meest gelezen geschriften van deze geliefde professor uit de Christelijke Gereformeerde Kerken, maar van afkomst 'synodaal gereformeerd' zoals de "vrijgemaakten" dat plachten te noemen.
https://preken.mobi/index.php?app=&dir= ... naar%20God
Ds De Vries schreef van de week een recensie over de biografie die C.M van Driel schreef "Een wereld op zichzelf. Prof. Gerard Wisse (1873-1957)": https://bit.ly/3Bsb3eW
De schrijver van dit boek gaat teveel in op suggestieve aannames, zo lijkt me. Aan eind van de boekbespreking staat iets waar ik het wel mee aan zou kunnen zijn:
"Wie zich in het leven van Wisse verdiept, zal niet verschuivingen bij Wisse zelf opvallen maar verschuivingen binnen kerkelijk Nederland en dan niet in de laatste plaats in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Dat maakte dat Wisse steeds meer een vertegenwoordiger werd van de behoudende stroming binnen dit kerkverband. Wisse was wars van neocalvinisme, maar ging contacten met vertegenwoordigers van de Gereformeerde Kerken en later de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt niet uit de weg."
Dit nemen wij ook waar in onze tijd, nog veel breder dan in de tijd van prof. Wisse: Verschuivingen waardoor zij die daarin niet meegaan legt niet zelden de schuld bij hen die niet meegaan, terwijl er in werkelijkheid een verschuiving plaats vond aan de andere kant. Daarom ook vind ik deze publicatie over prof Wisse niet aan te bevelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Al eerder gehoord, maar om nog eens na luisteren, een gratis luisterboek van prof. G. Wisse: "De droefheid naar God". Het is een van de meest gelezen geschriften van deze geliefde professor uit de Christelijke Gereformeerde Kerken, maar van afkomst 'synodaal gereformeerd' zoals de "vrijgemaakten" dat plachten te noemen.
https://preken.mobi/index.php?app=&dir= ... naar%20God
Ds De Vries schreef van de week een recensie over de biografie die C.M van Driel schreef "Een wereld op zichzelf. Prof. Gerard Wisse (1873-1957)": https://bit.ly/3Bsb3eW
De schrijver van dit boek gaat teveel in op suggestieve aannames, zo lijkt me. Aan eind van de boekbespreking staat iets waar ik het wel mee aan zou kunnen zijn:
"Wie zich in het leven van Wisse verdiept, zal niet verschuivingen bij Wisse zelf opvallen maar verschuivingen binnen kerkelijk Nederland en dan niet in de laatste plaats in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Dat maakte dat Wisse steeds meer een vertegenwoordiger werd van de behoudende stroming binnen dit kerkverband. Wisse was wars van neocalvinisme, maar ging contacten met vertegenwoordigers van de Gereformeerde Kerken en later de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt niet uit de weg."
Dit nemen wij ook waar in onze tijd, nog veel breder dan in de tijd van prof. Wisse: Verschuivingen waardoor zij die daarin niet meegaan legt niet zelden de schuld bij hen die niet meegaan, terwijl er in werkelijkheid een verschuiving plaats vond aan de andere kant. Daarom ook vind ik deze publicatie over prof Wisse niet aan te bevelen.
Mooie recensie, ik kan je wel begrijpen DIA, ik heb mijn ouders en andere ouderen te positief over deze predikant horen spreken om er negatief over te kunnen oordelen. Anderzijds realiseer ik me ook dat ik dan te gekleurd ben en mijn ogen wellicht sluit voor mogelijke fouten en/ of gebreken. Ik zou het wensen dat er anno 2022 meer dergelijke verbindende predikanten zijn, nu zie ik vooral die de ontbinding zoeken i.p.v. de verbinding
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Podcast #78 - Refofeminisme van DOCS. Over zelfontplooiing van vrouwen in reformatorische kring.

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... 2MjA?ep=14
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Refojongere »

Uit Zicht op de Kerk 22 juli 2022:
Aan een dominee werd door een lid van een jeugdvereniging de volgende vraag gesteld: ‘Behoort in de prediking de Wet of het Evangelie het sterkst te worden benadrukt?’

Op deze vraag kwam het volgende antwoord:

’In een hervormde gemeente in ons vaderland is het geschied dat een dominee het sterkst de Wet preekte. Hij hield niets achter van wat over de eis en de vloek der Wet gezegd moest worden. Deze prediking gaf beslag in de gehele gemeente. Velen raakten in de klem. Doch de dominee preekte verder met grote nadruk op de Wet. Toen stierf deze dominee. Hierna kwam een andere dominee. In zijn prediking kwam het Evangelie het sterkst naar voren. Dat was voor velen die onder de Wet waren, een blijde boodschap. Onder de bediening van de laatste dominee zijn velen tot het geloof in Christus gekomen. Wil ik nu beweren dat het Evangelie altijd het sterkst moet uitkomen? Nee, ik bedoel te zeggen dat door Gods voorzienigheid deze gemeente de juiste prediking op de juiste tijd heeft gehad. De ene tijd moet de Wet het sterkst uitkomen en de andere tijd het Evangelie.

En dan komt het hierop aan, dat de Wet niet half wordt gepreekt en ook het Evangelie niet half. Let op het laatste. Er wordt teveel half het ene en half het andere gepreekt. Dat is altijd af te keuren.’

Welke dominee gaf dit antwoord? Ds. L. Vroegindeweij. Hij verzorgde de rubriek 'Vragenbus’, die te vinden was in De Vaandrager, een veertiendaags periodiek van de Bond van Ned. Herv. Jongelingsverenigingen op gereformeerde grondslag.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ararat »

Dan heb ik liever een prediking van 200%... en niet een ds 100% van het één en dan een poosje later een ander 100% van het ander :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door refo »

Wordt er wel Wet en wordt er wel Evangelie gepreekt?
Wat is dat eigenlijk: Wet preken ?
En wat is dat eigenlijk: Evangelie preken ?
Plaats reactie