Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Henk J schreef:
Refiosi schreef:Kijk je kunt het niet met me eens zijn, maar als je dan herhaalt wat ik zeg dan zie ik weinig reden om wat op te schrijven. Exegese is vrij binnen de regels die voor exegese gelden. Maar dat betekent wel dat je tot een verschillende uitleg van de tekst kunt komen. Dat is wat ik zeg.

Een opleiding gaat over die exegetische regels. Daar kun je ook andere accenten leggen, maar aan de Boezemsingel komt dat ook uitgebreid aan de orde.
De geschiedenis van Ruth op een geestelijke wijze uitleggen en daarbij verschillende standen in het genadeleven aanwijzen vinden een aantal hier geen exegese maar inlegkunde.
Daarom is het goed om onderscheid te maken tussen de exegese en de hermeneutiek, is mijn ervaring.
Als je bij de exegese de plank mis slaat (in dit geval door Ruth op geestelijke wijze uit te leggen), kan je eigenlijk al geen goede boodschap meer krijgen.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refiosi »

Henk J schreef:
Refiosi schreef:Kijk je kunt het niet met me eens zijn, maar als je dan herhaalt wat ik zeg dan zie ik weinig reden om wat op te schrijven. Exegese is vrij binnen de regels die voor exegese gelden. Maar dat betekent wel dat je tot een verschillende uitleg van de tekst kunt komen. Dat is wat ik zeg.

Een opleiding gaat over die exegetische regels. Daar kun je ook andere accenten leggen, maar aan de Boezemsingel komt dat ook uitgebreid aan de orde.
De geschiedenis van Ruth op een geestelijke wijze uitleggen en daarbij verschillende standen in het genadeleven aanwijzen vinden een aantal hier geen exegese maar inlegkunde.
Daar mag je van mening over verschillen, maar ga dat niet ophangen aan wel of geen universitaire opleiding. Dat is het punt dat ik wil maken.

Overigens is Ruth natuurlijk wel een voorbeeld van de uitwerking van proselietenwetgeving, die in zich een schaduw heeft van de inlijving in Christus.

Philip denkt trouwens dat er op de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten geen tentamens en examens worden afgenomen. Opmerkelijk.
Online
Philip
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Philip »

Refiosi schreef: Philip denkt trouwens dat er op de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten geen tentamens en examens worden afgenomen. Opmerkelijk.
Pardon? Dat heb ik nooit beweerd.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refiosi »

Philip schreef:
Refiosi schreef: Philip denkt trouwens dat er op de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten geen tentamens en examens worden afgenomen. Opmerkelijk.
Pardon? Dat heb ik nooit beweerd.
Hoe moet ik dit dan opvatten:
verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk

Omdat deze toets binnen de PTHU niet een formaliteit is. Er worden zeer regelmatig kandidaten 'op herkansing' gestuurd. Ik weet van een (inmiddels) predikant (mavo-opleiding van oorsprong) dat hij nauwelijks door de toetsing heen wist te komen vanwege een zwakke exegese. Als kerkganger vond ik dat wel meevallen, maar de hoge heren dachten daar anders over. Dan gaat het niet om ligging of om 'rechtse predikanten pesten', maar puur om de exegese. Wat staat er nu eigenlijk in de tekst?

Een dergelijke toetsing bestaat in de GerGem gewoonweg niet of nauwelijks. Daar toetst men vooral of de kandidaten de goede leer belijden. En begrijp me niet verkeerd, dat is heel belangrijk.
Online
Philip
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Philip »

Refiosi schreef:
Philip schreef:
Refiosi schreef: Philip denkt trouwens dat er op de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten geen tentamens en examens worden afgenomen. Opmerkelijk.
Pardon? Dat heb ik nooit beweerd.
Hoe moet ik dit dan opvatten:
verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk

Omdat deze toets binnen de PTHU niet een formaliteit is. Er worden zeer regelmatig kandidaten 'op herkansing' gestuurd. Ik weet van een (inmiddels) predikant (mavo-opleiding van oorsprong) dat hij nauwelijks door de toetsing heen wist te komen vanwege een zwakke exegese. Als kerkganger vond ik dat wel meevallen, maar de hoge heren dachten daar anders over. Dan gaat het niet om ligging of om 'rechtse predikanten pesten', maar puur om de exegese. Wat staat er nu eigenlijk in de tekst?

Een dergelijke toetsing bestaat in de GerGem gewoonweg niet of nauwelijks. Daar toetst men vooral of de kandidaten de goede leer belijden. En begrijp me niet verkeerd, dat is heel belangrijk.
Non sequitur.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Als je bij de exegese de plank mis slaat (in dit geval door Ruth op geestelijke wijze uit te leggen), kan je eigenlijk al geen goede boodschap meer krijgen.
Je bedoelt toch niet, dat Gods Woord is geïnspireerd door de Heilige Geest, om Ruth op lichamelijke wijze uit te leggen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Als je bij de exegese de plank mis slaat (in dit geval door Ruth op geestelijke wijze uit te leggen), kan je eigenlijk al geen goede boodschap meer krijgen.
Je bedoelt toch niet, dat Gods Woord is geïnspireerd door de Heilige Geest, om Ruth op lichamelijke wijze uit te leggen?
Nee, zie ook boven. Ik bedoel daarmee een allegorische uitleg om de standenleer in het boek Ruth te persen en dan triomfantelijk te zeggen: kijk eens, het staat in de Bijbel, je kan het hier zo lezen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Thea »

Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
En Kohlbrugge is canoniek?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Thea schreef:Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
En Kohlbrugge is canoniek?
Nee. Maar jouw visie ook niet. :langue
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
Thea schreef:Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
En Kohlbrugge is canoniek?
Nee. Maar jouw visie ook niet. :langue
Op RF wel toch? :OO3
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:
Adagio schreef:
Tiberius schreef:Als je bij de exegese de plank mis slaat (in dit geval door Ruth op geestelijke wijze uit te leggen), kan je eigenlijk al geen goede boodschap meer krijgen.
Je bedoelt toch niet, dat Gods Woord is geïnspireerd door de Heilige Geest, om Ruth op lichamelijke wijze uit te leggen?
Nee, zie ook boven. Ik bedoel daarmee een allegorische uitleg om de standenleer in het boek Ruth te persen en dan triomfantelijk te zeggen: kijk eens, het staat in de Bijbel, je kan het hier zo lezen.
Mooi, dan ben je het vast wel eens met onze Dordtse vaderen, die in de voorrede op het boek Ruth hebben geschreven over de wonderlijke analogie. Een beetje ouderwetse hermeneutiek, maar nog steeds goed voor onze tijd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Weet je het verschil tussen analogie en allegorie? (niet stiekem googelen).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Thea schreef:Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
En Kohlbrugge is canoniek?
Ik heb jaren geleden met de 'oude' Tiberius over de gebruikelijke GG uitleg van Ruth gediscussieerd.
Die Tiberius verdedigde toen behoorlijk deze lijn. O.a met verwijzing naar Kohlbrugge.

Kan verkeren zei Bredero .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Thea schreef:Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
En Kohlbrugge is canoniek?
Ik heb jaren geleden met de 'oude' Tiberius over de gebruikelijke GG uitleg van Ruth gediscussieerd.
Die Tiberius verdedigde toen behoorlijk deze lijn. O.a met verwijzing naar Kohlbrugge.

Kan verkeren zei Bredero .
De jonge Tiberius, zal je bedoelen.
Wees blij: je lessen hebben vrucht gedragen. ;)
Plaats reactie