Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Op gergeminfo.nl zijn van een groot deel van de gemeenten de ledentallen van 2022 te vinden. De getallen van 2021 zijn niet meer in te zien online maar ik had toevallig het jaarboek nog in de kast staan. Even vergeleken. Het zou zo kunnen zijn dat de GG dit jaar gaan krimpen schat ik. Ik heb dat niet berekend en ga dat ook niet doen maar het valt me even rondklikkend wel op dat het afgelopen coronajaar geen goed jaar is geweest voor de GG. Veel gemeenten krimpen, zowel links als rechts. Ook gemeenten waar een prediker mag dienen. Ik vermoed dat dit veel jongvolwassenen, jonge stellen en gezinnen zijn. Hoe zou dat komen?

Zonder specifieke gevallen te willen bespreken maar meer om de nood aan te geven: in de gehele classis Rotterdam groeide alleen de gemeente van Zuidwijk licht. Veel verlies ook in de regio Zwijndrecht/Ambacht/Slikkerveer en Barendrecht. Bijna geen groei in Zeeland. Ook allerlei kleine gemeenten verliezen wel heel snel leden (bijv. Lelystad, Meeuwen, Rilland). In voorheen stabiele gemeenten daalt het ledental ook (bijv. Amersfoort, Benthuizen, Yerseke en Kootwijkerbroek). Slechts een paar voorbeelden.

Het gaat me niet om de plaatsnamen maar wel om de vraag: wat gaat er fout binnen de GG dat het ledental opeens zo breed daalt? En heeft corona hier nog een rol in gespeeld? Hoe denken jullie hier over?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee of dat nu in alle gevallen dezelfde oorzaak heeft. Ik denk dat de coronaperiode een lagere drempel vormde om eens bij andere gemeenten te kijken. Bij ons stijgt het aantal kerkbezoekers overigens denk ik weer, na ruimschoots een halvering.

Ik denk in zijn algemeenheid dat het aantal geboorten afneemt. Het is nu niet zo dat er nu meer conflicten zijn dan 20 jaar geleden bijvoorbeeld. Er zijn altijd al predikanten geweest die gemeenten hebben laten krimpen, soms zelfs verschillende gemeenten flink kleiner hebben gemaakt. Daarnaast zijn er mensen die teleurgesteld zijn in kerkelijke ontwikkelingen.

Voor rechterflank-gemeenten geldt daarnaast de aantrekkingskracht van de HHK: daar is vaker een predikant en er zijn veel overeenkomsten, zeker als een belangrijk deel van de ambtsdragers door oud-leden van de GG gevormd wordt.

Voor gemeenten meer aan de linkerflank van het spectrum is het vrijwel onmogelijk om op een normale manier in de preekvoorziening te voorzien. Een deel van de leden vertrekt dan naar andere gemeenten. Niet iedereen is gezegend met evenveel geduld en wijsheid en als je een gezin hebt, heb je ook nog een verantwoordelijkheid voor de kinderen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Tom schreef:Op gergeminfo.nl zijn van een groot deel van de gemeenten de ledentallen van 2022 te vinden. De getallen van 2021 zijn niet meer in te zien online maar ik had toevallig het jaarboek nog in de kast staan. Even vergeleken. Het zou zo kunnen zijn dat de GG dit jaar gaan krimpen schat ik. Ik heb dat niet berekend en ga dat ook niet doen maar het valt me even rondklikkend wel op dat het afgelopen coronajaar geen goed jaar is geweest voor de GG. Veel gemeenten krimpen, zowel links als rechts. Ook gemeenten waar een prediker mag dienen. Ik vermoed dat dit veel jongvolwassenen, jonge stellen en gezinnen zijn. Hoe zou dat komen?

Zonder specifieke gevallen te willen bespreken maar meer om de nood aan te geven: in de gehele classis Rotterdam groeide alleen de gemeente van Zuidwijk licht. Veel verlies ook in de regio Zwijndrecht/Ambacht/Slikkerveer en Barendrecht. Bijna geen groei in Zeeland. Ook allerlei kleine gemeenten verliezen wel heel snel leden (bijv. Lelystad, Meeuwen, Rilland). In voorheen stabiele gemeenten daalt het ledental ook (bijv. Amersfoort, Benthuizen, Yerseke en Kootwijkerbroek). Slechts een paar voorbeelden.

Het gaat me niet om de plaatsnamen maar wel om de vraag: wat gaat er fout binnen de GG dat het ledental opeens zo breed daalt? En heeft corona hier nog een rol in gespeeld? Hoe denken jullie hier over?
Corona kan daar zeker een rol in hebben gespeeld.
Allereerst is er natuurlijk de oversterfte in met name vergrijzende gemeenten.
Verder kan ik mij voorstellen dat als het in de eigen gemeente keer op keer leesdienst is, en je die vanuit thuis meeluistert, het erg aanlokkelijk kan zijn om eens een naburige gemeente met beeld in te schakelen, waar je de buurman/collega/zus steeds zo positief over hoort. En dan blijkt dat die preken je buitengewoon raken. Vanuit de eigen gemeente is er weinig contact, en na meerdere perioden met afstandskerkgang is de stap wellicht wat kleiner om over te stappen naar een andere gemeente.
Ook kan ontkerkelijking versneld zijn. Waar je voorheen je plek niet wilde leeglaten, is het nu makkelijk om je online plek leeg te laten. En je bleek niks te missen. Dan kun je na twee jaar de knoop hebben doorgehakt om er helemaal mee te stoppen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Tom schreef:Op gergeminfo.nl zijn van een groot deel van de gemeenten de ledentallen van 2022 te vinden. De getallen van 2021 zijn niet meer in te zien online maar ik had toevallig het jaarboek nog in de kast staan. Even vergeleken. Het zou zo kunnen zijn dat de GG dit jaar gaan krimpen schat ik. Ik heb dat niet berekend en ga dat ook niet doen maar het valt me even rondklikkend wel op dat het afgelopen coronajaar geen goed jaar is geweest voor de GG. Veel gemeenten krimpen, zowel links als rechts. Ook gemeenten waar een prediker mag dienen. Ik vermoed dat dit veel jongvolwassenen, jonge stellen en gezinnen zijn. Hoe zou dat komen?

Zonder specifieke gevallen te willen bespreken maar meer om de nood aan te geven: in de gehele classis Rotterdam groeide alleen de gemeente van Zuidwijk licht. Veel verlies ook in de regio Zwijndrecht/Ambacht/Slikkerveer en Barendrecht. Bijna geen groei in Zeeland. Ook allerlei kleine gemeenten verliezen wel heel snel leden (bijv. Lelystad, Meeuwen, Rilland). In voorheen stabiele gemeenten daalt het ledental ook (bijv. Amersfoort, Benthuizen, Yerseke en Kootwijkerbroek). Slechts een paar voorbeelden.

Het gaat me niet om de plaatsnamen maar wel om de vraag: wat gaat er fout binnen de GG dat het ledental opeens zo breed daalt? En heeft corona hier nog een rol in gespeeld? Hoe denken jullie hier over?
Volgens mij is Kootwijkerbroek niet gekrompen...? Dus niet alles wat je opschrijft, klopt
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Van 2.433 naar 2.405. Klopt volgens mij wel.

Maar opnieuw wil ik aangeven dat het me gaat om de landelijke trend en de oorzaken daarvan. Niet gemeenten lokaal bespreken.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zie het niet zo terug. Boskoop en Bodegraven groeien. Benthuizen krimpt iets. Dat kunnen gewoon verhuizingen zijn in de regio.

In de meeste gevallen is er een duidelijke reden waarom gemeenten krimpen. Als je die redenen niet wilt bespreken, dan kun je daar ook geen gesprek over voeren, mijns inziens.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Tom schreef:Van 2.433 naar 2.405. Klopt volgens mij wel.

Maar opnieuw wil ik aangeven dat het me gaat om de landelijke trend en de oorzaken daarvan. Niet gemeenten lokaal bespreken.
-knip- niet op de persoon graag. Geef gewoon de feiten zoals jij denkt dat ze zijn.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Ik vind het het wel opvallend dat de gemeenten Bodegraven, Eindhoven, Groningen en Rotterdam-Zuidwijk wel gegroeid zijn.
Persoonlijk dat de Gereformeerde Gemeenten zich in leer te veel af laten leiden van het woord. De opvattingen van predikanten is te veel centraal komen te staan, het schrift wordt gezien als gesneden koek.
Dat zie je bv. bij conferentie voor mijn leeftijd (20-30) de JBGG/zinn-in vertrekken van een thema, daar waar de HHJO, LCJ en HJW veel meer en intensievere Bijbelstudie doen tijdens hun conferenties.
Zelf verwacht ik dat er binnen de Gereformeerde Gemeenten vanuit de wat standsere gemeenten een hernieuwingsbeweging gaat komen, met de contacten die ik heb, heb ik daar genoeg vertrouwen in.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Onze gemeente krimpt ook behoorlijk en ik denk zeker dat corona het proces versnelt. Eigenlijk is er maar weinig uitstroom naar evangelische kerken of de "lichte" bondsgemeente in de buurt. Dat was vroeger veel meer. Er vertrekken nu best wat mensen naar HHK of een CGK-BhP gemeente. Erg jammer maar ik kan het wel begrijpen. In mijn omgeving zijn dat geen gemeenten waar je makkelijker bekeerd wordt of waar alles maar mag. Het zijn wel gemeenten waar de prediking meer aanspreekt en waar ruimte is voor onderlinge verschillen. Predikanten lijken meer studie te maken van de preek. Verder zullen de leesdiensten ook een afknapper zijn. Wij kerken in een gemeente die je als midden-links zou labelen. Zicht op een eigen predikant vrij klein want de groep wordt steeds kleiner. Ook dat zal meespelen voor de vertrekkers. Gelukkig kan de Heere nog wonderen doen en zorgt hij voor de Kerk met een hoofdletter.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Wat Zwijndrecht en Ambacht betreft: dat heeft niets met corona te maken, maar met prediking en pastoraat. Die trend was al langer bezig.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Wat Zwijndrecht en Ambacht betreft: dat heeft niets met corona te maken, maar met prediking en pastoraat. Die trend was al langer bezig.
Hendrik-Ido-Ambacht ook??

Onze gemeente groeit langzaam. Westkapelle groeit ook. Alle overige gemeenten op Walcheren dalen.

Vergeet ook de groei van Opheusden niet, trouwens... Er is niet voor niks een nieuwe gemeente bijgekomen in Kesteren.

En de gemeenten Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Ede groeien ook.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 mar 2022, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jazeker, Hendrik-Ido-Ambacht ook al langere tijd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Jazeker, Hendrik-Ido-Ambacht ook al langere tijd.
O. Wonderlijk.

En dan te bedenken dat wij hier zo graag er eentje willen hebben... Moeilijk hoor.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 mar 2022, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Ik zou graag willen wijzen op twee zaken die het probleem wel duiden.
Als eerste het interview op radio 1, ongeveer een jaar geleden, met de heren Spruyt en Paas.
Dat geeft de situatie wel goed weer, zowel in positieve als in negatieve zin.
Zoals dat een ruimte die niet gelucht wordt, muf gaat ruiken.
Tegelijk zie ik "gergemmers" of "refo", wat een smerige termen zeg, heel moeilijk gesprekken met andere aangaan, maar als dat wel lukt zijn dat wel goede gesprekken. Ze zijn niet gewend over zichzelf te praten, omdat je daar hoogmoedig van zou kunnen worden.
Je krijgt zo een wereldje die voor buitenstaander bijna enkel uit stereotyperingen bestaan. Gergemmers zijn mensen die met een aparte stijl en hoedje op naar een lange preek in oud-Nederlands gaan luisteren....de rest mag je verder invullen.
En mensen niet; dat zijn gewone, godvrezende mensen, waarmee je hele goede gesprekken kunt hebben. En terwijl je die goede gesprekken hebt, zijn ze er totaal niet op uit je te bekeren...
Verder denkt dat de heer van Maldegem in een recent opinieartikel ook wel gelijk had: de prediking in veel kerken is te veel gericht op zielenheil.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erik1960 »

Toevallig (?) vandaag in Trouw een artikel over het boek ‘als God renoveert’. Weliswaar geschreven vanaf een ander kerkelijk erf, maar de ervaringen kunnen ook anderen van nut zijn.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bd7c90c9/
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie