Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door CvdW »

Tip: lees de twee delen van Hooglied van James Durham.

Verder mogen gerust geestelijke lessen getrokken worden uit de geschiedenis van Ruth. De vergeestelijking past goed binnen bepaalde kerkverbanden, maar is niet juist.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Geytenbeekje »

@merel
Hoe moet je Hooglied dan gaan zien ?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:@merel
Hoe moet je Hooglied dan gaan zien ?
Letterlijk
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:@merel
Hoe moet je Hooglied dan gaan zien ?
Letterlijk
Dat is een ernstige dwaling. Lees de kanttekeningen maar of Matthew Henry.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Bertiel »

Kan je niet op een normale manier reageren?
Om de haverklap van die grote woorden over ernstige dwalingen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Bertiel schreef:Hooglied is letterlijk geschreven maar de Heilige Geest heeft geïnspireerd zodat we er geestelijke lessen uit mogen halen.
In Ruth zitten ook geestelijke lessen.
Beiden zijn niet te gebruiken om dogmatiek te bedrijven.
Hooglied heeft een erotische lading. Is men die geestelijke les niet gaan zoeken om de erotiek te dempen?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Bertiel »

Kan meegespeeld hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Zita »

Discussies over geestelijke lessen uit Hooglied of Ruth kunnen beter in een ander topic gevoerd worden. Waarschijnlijk is er wel eentje te vinden, en anders mag het geopend worden. Hier gaan we verder over het vertrek van leden van de GG naar andere kerkgenootschappen en kerkverbanden.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Bertiel »

Af te splitsen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

Over Ruth hebben we elders een topic van 10 pagina's:

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =3&t=14491
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

Enkele berichten van na de moderatoraanwijzing geknipt en geplakt naar het Ruth topic.
Dank voor het opzoeken van het goede topic @forummer
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

CvdW schreef:Dan hoop ik dat nu de ogen open gaan en tot de ontdekking komt dat het niet in elke gemeente hetzelfde is. De gemeente alhier laat slechts een kleine selectie toe op de preekstoel. Dat heeft al iets te zeggen.
Dat lijkt me duidelijk dat het niet overal hetzelfde is.

Ook bij ons wordt selectief uitgenodigd hoor.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Forummer schreef:Ook bij ons wordt selectief uitgenodigd hoor.
Hoe weet je dat?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

Tiberius schreef:
Forummer schreef:Ook bij ons wordt selectief uitgenodigd hoor.
Hoe weet je dat?
Omdat er voor het overgrote deel een bepaalde flank op de kansel staat. Hooguit in vakantietijd of tijdens een weekdienst wijkt dat wat af.
Bovendien past het bij de ligging van de mannenbroeders van de kerkenraad.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Simon0612 »

Philip schreef:
Herman schreef:
Philip schreef:Ik denk dat de gemiddelde GerGem-preek zou leiden tot een afwijzing voor het verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk.
Hoe kom je bij deze gedachte? Hoewel er een commissie opleiding en vorming is, worden toch redelijk wat kandidaten met een grote diversiteit binnen de gemeenten beroepbaar gesteld. En daarvan komt een gedeelte ook gewoon aan de slag. Uiteindelijk ligt de sleutel voor de toegang tot het ambt in lokale kerkenraden en daarvan zijn er genoeg die niet al te analytisch in elkaar steken, laat staan dat ze iets vinden van een universitaire studie. Op kerkenraadsniveau zijn dikwijls heel andere elementen van belang, waarvan ligging de belangrijkste is.
Omdat deze toets binnen de PTHU niet een formaliteit is. Er worden zeer regelmatig kandidaten 'op herkansing' gestuurd. Ik weet van een (inmiddels) predikant (mavo-opleiding van oorsprong) dat hij nauwelijks door de toetsing heen wist te komen vanwege een zwakke exegese. Als kerkganger vond ik dat wel meevallen, maar de hoge heren dachten daar anders over. Dan gaat het niet om ligging of om 'rechtse predikanten pesten', maar puur om de exegese. Wat staat er nu eigenlijk in de tekst?

Een dergelijke toetsing bestaat in de GerGem gewoonweg niet of nauwelijks. Daar toetst men vooral of de kandidaten de goede leer belijden. En begrijp me niet verkeerd, dat is heel belangrijk.

De auteur van deze site geeft een mooi voorbeeld: http://www.500jaarluther.nl/de-plaats-e ... -ruth.html
2.13.1 Hoe het niet moet
Ter inleiding op het boekje van ds. A. Moerkerken 'De bruid van Bethlehem' merkt boekhandel Den Hertog op: 'Het boek Ruth, een van de kleinste geschriften uit de Bijbel, wil ons vooral twee dingen leren. In de eerste plaats hoe een heidens meisje uit Moab een moeder werd van de Heere Jezus. En vervolgens in welke weg een arme zondaar het eigendom kan worden van Jezus Christus, de Meerdere van Boaz'.
​Vooral bij dit laatste wil ik de vinger leggen. Het boek Ruth wijst beslist niet aan hoe een arme zondaar het eigendom kan worden van Jezus Christus, de Meerdere van Boaz. Wie dat wil weten moet te raden gaan bij de brieven van de apostelen en met name bij de Romeinenbrief en de Galatenbrief van Paulus.
​Helaas heeft men het boek Ruth gebruikt om de vermeende standenleer op het boek toe te passen. Met het boek Ruth komt men daar aardig mee weg. Ruth is dan het type van een christen die in het uur van de wedergeboorte een keuze voor God heeft mogen maken maar Jezus (Boaz) nog niet kent. Die kennis van Jezus (Boaz) voltrekt zich langzaam aan. Eerst mag ze dan leren leven van de weldaden van Jezus (Boaz) en pas later wordt ze bewust eigendom van Hem (Boaz in de poort). In de poort vindt dan de rechtvaardigmaking in de vierschaar plaats. In dit soort preken lijdt het aanbod van genade een kwijnend bestaan. Men wordt aan het bevindelijke lijntje gehouden. Deze visie is helaas sinds de afscheiding gemeengoed geworden bij de bevindelijk gereformeerden.
(Dat is dit citaat geef, betekent niet dat ik alles onderschrijf, 'men wordt aan het bevindelijke lijntje gehouden' is wel tamelijk kort door de bocht.
Ds. C. Smits (CGK) zei het gisteren nog (leespreek): Tegenwoordig weten ze het zo goed, ze worden onderwezen op de universiteiten, maar het leven zit er niet in, het is verstandskennis, ze bedriegen zichzelven en de hoorders!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie