Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Ararat »

Erik1960 schreef:
ZWP schreef:
Forummer schreef:Het is denk ik niet van belang of wij wel of niet reformatorisch zijn, onze God is ook niet reformatorisch, en ook niet bijvoorbeeld evangelisch. Het komt erop aan of wij een Christen zijn. Gekocht door het bloed van het Lam. Geborgen in Christus. En of wij dan op een reformatorische, evangelische of bij wijze van spreken Russisch-orthodoxe manier tot geloof gekomen zijn dat maakt voor God geen verschil.

Het is op zich niet verkeerd om uit te pluizen wat nu wel of niet reformatorisch is. Het is wél verkeerd om daar een scheidslijn aan te hangen. Ik ben daar héél erg bang voor. Wij mensen mogen nooit op Gods stoel gaan zitten.
Helemaal eens!
Van harte!
Ik denk dat deze post een waardige afsluiting is van dit topic! Hierna kan het mijns inziens alleen maar gaan ontsporen en dat wilde degene die dit topic startte juist niet. Oprechte dank forummer!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door -DIA- »

Ik had ook geen doorbraak verwacht.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 mar 2022, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:@Dia, wat hoor je deze predikanten dan zeggen?
Of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort op grond van Schrift en belijdenis? Of zeggen ze iets anders?
Deze vragen stel ik om verheldering te krijgen, dit komt omdat ik algemene bewoordingen lees en ik heb het graag concreet.
Ik de bewogenheid niet nadoen, en dat past ook niet. Laten we ons liever verootmoedigen over onze schuld. Misschien is het beter te horen dan na te zeggen. Luister zondag maar eens mee met Kruiningen of met Genemuiden.
Ik begrijp dat bewogenheid niet nagedaan kan worden, daar vroeg ik ook niet om. Klopt mijn tweede zin?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:@Dia, wat hoor je deze predikanten dan zeggen?
Of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort op grond van Schrift en belijdenis? Of zeggen ze iets anders?
Deze vragen stel ik om verheldering te krijgen, dit komt omdat ik algemene bewoordingen lees en ik heb het graag concreet.
Ik de bewogenheid niet nadoen, en dat past ook niet. Laten we ons liever verootmoedigen over onze schuld. Misschien is het beter te horen dan na te zeggen. Luister zondag maar eens mee met Kruiningen of met Genemuiden.
Ik begrijp dat bewogenheid niet nagedaan kan worden, daar vroeg ik ook niet om. Klopt mijn tweede zin?
Kun je droefheid nadoen? Dan zijn het verschillende woorden waaronder je dit uit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:Die verdeeldheid, wie draagt daar leed over? Echt leed, lijden. Ik merk dit tot hiertoe eigenlijk alleen in die zin bij de bevindelijken. Denk dan aan het boekje, of de brief van ds. Hoogerland. Bij ds. Hoogerland is het leed om gescheidenheid te merken in zijn preken en in zijn gebed. Ook bij ds. Verschuure merken we dit, en ook bv. bij onze predikant. Ik bedoel niet dat dit beperkt zou zijn tot deze drie, maar van deze hoor ik het regelmatig.
-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:@Dia, wat hoor je deze predikanten dan zeggen?
Of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort op grond van Schrift en belijdenis? Of zeggen ze iets anders?
Deze vragen stel ik om verheldering te krijgen, dit komt omdat ik algemene bewoordingen lees en ik heb het graag concreet.
Ik de bewogenheid niet nadoen, en dat past ook niet. Laten we ons liever verootmoedigen over onze schuld. Misschien is het beter te horen dan na te zeggen. Luister zondag maar eens mee met Kruiningen of met Genemuiden.
Ik begrijp dat bewogenheid niet nagedaan kan worden, daar vroeg ik ook niet om. Klopt mijn tweede zin?
Kun je droefheid nadoen? Dan zijn het verschillende woorden waaronder je dit uit.
Mooi dat er sprake is van leed, lijden en droefheid. Mooi dat dit met bewogenheid wordt geuit. Ik vraag me dan wel vervolgens af:

En dan?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door CvdW »

Ik ben benieuwd wat er precies wordt gezegd vanaf de preekstoel?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Herman »

Het is toch altijd weer ironisch om te zien dat mensen buiten de reformatorisch grenzen net zo kleinzielig zijn als die er binnen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het gaat er bij mij om dat we evenwichtig spreken, gegrond op Gods Woord, Zijn heilzame inzettingen en geboden en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften. Alleen in die weg zijn we waarlijk reformatorisch.

Het doet me pijn dat ik de laatste tijd soms onderhuids voel dat er forummers zijn die niet rechtstreeks Gods Woord hierin willen naspreken. Ik bedoel dan voornamelijk het belijden van de doodstaat des mensen en het eisende recht Gods, waar de Zondagen 2 tot en met 5 zo duidelijk van spreken. Zeker, God is Liefde, maar nooit buiten Zijn heilig recht om. Dat is ontzettend belangrijk, want hier staat of valt onze hele belijdenis mee!
Waarmee je feitelijk claimt dat jij degene bent die wel Gods woord naspreekt. Jij hangt je belijdenis op aan zondag 2 tot en met 5, ik vind de kern in zondag 1, een derde in zondag 17 en 18 (willekeurige getallen). Wat maakt jouw claim dan sterker dan anderen?
Je maakt een karikatuur van wat GerefGemeente-lid zegt. Hij geeft feitelijk aan dat je niet kunt grasduinen in de belijdenis, maar dat het gaat om het gehele Woord van God en de gehele belijdenis. Is dat bij jou dan niet zo, ben jij tevreden met een selectie?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben niet zo overtuigd van de lijden aan verdeeldheid of het hebben van grote droefheid daarover. Dan zou er veel meer actie zijn, al heeft ds. Hoogerland de pen ter hand genomen om er wat over te schijven. En verder blijft het stil en komt er geen actie. Het lijkt er op dat we het in die verdeeldheid en droefheid nog best kunnen uithouden.

En wat de start van dit onderwerp betreft: het lijkt er op dat we veel zaken vermengen. Ik lees ‘de oude waarheid’, ik lees over dat wat in de belijdenisgeschriften staat, ik lees over vermeende verschillen tussen Calvijn en ‘oudvaders’. Ik lees over een identificatie met bevindelijk-gereformeerden.

Om op de vraag (want het is best een overdenking waard) in te gaan wat reformatorisch is zou ik het volgende antwoorden:

Een groep mensen die zich vanuit traditie en historie, een klein percentage vanuit een levend geloof, een subcultuur in stand houden, wat zich concentreert rond de kerken die zich wat betreft leer gefundeerd zien op de drie formulieren van enigheid.

Reformatorisch heeft mijns inziens niets te maken met ‘de oude leer’, bevindelijk-gereformeerd, Calvijn of oudvaders, Kersten of vd Groe enz. In brede zin is het een benaming van een subcultuur waarbinnen zich van alles afspeelt.

Ik denk dat reformatorisch in enge zin niet bestaat. Ik kan mij hartelijk vinden in de definite van de ‘ons’ zoals @DIA aangeeft: zij die de rechtvaardiging van de goddeloze door de offerande van Christus belijden en kennen. Maar velen die dat bevindelijk hebben geleerd worden vaak verdacht gemaakt (ter linker en ter rechterzijde) omdat de klank, de verwoording of ander uitingen van hun zieleroerselen niet passend zijn in het eigen frame van reformatorisch, bevindelijk, oude-waarheid, etc.

Daarom zie ik geen basis voor een duiding van reformatorisch in enge zin.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 11 mar 2022, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het gaat er bij mij om dat we evenwichtig spreken, gegrond op Gods Woord, Zijn heilzame inzettingen en geboden en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften. Alleen in die weg zijn we waarlijk reformatorisch.

Het doet me pijn dat ik de laatste tijd soms onderhuids voel dat er forummers zijn die niet rechtstreeks Gods Woord hierin willen naspreken. Ik bedoel dan voornamelijk het belijden van de doodstaat des mensen en het eisende recht Gods, waar de Zondagen 2 tot en met 5 zo duidelijk van spreken. Zeker, God is Liefde, maar nooit buiten Zijn heilig recht om. Dat is ontzettend belangrijk, want hier staat of valt onze hele belijdenis mee!
Waarmee je feitelijk claimt dat jij degene bent die wel Gods woord naspreekt. Jij hangt je belijdenis op aan zondag 2 tot en met 5, ik vind de kern in zondag 1, een derde in zondag 17 en 18 (willekeurige getallen). Wat maakt jouw claim dan sterker dan anderen?
Je maakt een karikatuur van wat GerefGemeente-lid zegt. Hij geeft feitelijk aan dat je niet kunt grasduinen in de belijdenis, maar dat het gaat om het gehele Woord van God en de gehele belijdenis. Is dat bij jou dan niet zo, ben jij tevreden met een selectie?
Er is geen greintje karikatuur in mijn vraag aan GGL. Wanneer er niet te grasduinen valt in de belijdenis, waarom dan ook hier het accent op zondag 2 t/m 5? En is dat dan een beter accent dan zondag 1 of zondag 17 en 18?
Aanvullend: ik heb er moeite mee wanneer mensen de indruk wekken zelf Gods Woord beter na te spreken dan anderen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het gaat er bij mij om dat we evenwichtig spreken, gegrond op Gods Woord, Zijn heilzame inzettingen en geboden en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften. Alleen in die weg zijn we waarlijk reformatorisch.

Het doet me pijn dat ik de laatste tijd soms onderhuids voel dat er forummers zijn die niet rechtstreeks Gods Woord hierin willen naspreken. Ik bedoel dan voornamelijk het belijden van de doodstaat des mensen en het eisende recht Gods, waar de Zondagen 2 tot en met 5 zo duidelijk van spreken. Zeker, God is Liefde, maar nooit buiten Zijn heilig recht om. Dat is ontzettend belangrijk, want hier staat of valt onze hele belijdenis mee!
Waarmee je feitelijk claimt dat jij degene bent die wel Gods woord naspreekt. Jij hangt je belijdenis op aan zondag 2 tot en met 5, ik vind de kern in zondag 1, een derde in zondag 17 en 18 (willekeurige getallen). Wat maakt jouw claim dan sterker dan anderen?
Je maakt een karikatuur van wat GerefGemeente-lid zegt. Hij geeft feitelijk aan dat je niet kunt grasduinen in de belijdenis, maar dat het gaat om het gehele Woord van God en de gehele belijdenis. Is dat bij jou dan niet zo, ben jij tevreden met een selectie?
Er is geen greintje karikatuur in mijn vraag aan GGL. Wanneer er niet te grasduinen valt in de belijdenis, waarom dan ook hier het accent op zondag 2 t/m 5? En is dat dan een beter accent dan zondag 1 of zondag 17 en 18?
Aanvullend: ik heb er moeite mee wanneer mensen de indruk wekken zelf Gods Woord beter na te spreken dan anderen.
@Valcke heeft helemaal gelijk. Ik belijd de gehele Belijdenis, maar mijn punt is nou juist dat er hier forummers zijn die bepaalde elementen uit die Belijdenis lijken weg te poetsen, waaronder de Zondagen 2 tot en met 5. Het eisende recht Gods en de noodzaak dat wij als zondige Adamskinderen onszelf (voor het eerst en steeds weer bij vernieuwing) recht leren kennen, leren mishagen en voor God leren verootmoedigen (zie het Avondmaalsformulier), lijkt voor sommigen vreemde taal of een overbodige of voorwaardelijk element geworden. Dáár leg ik de vinger bij en vandaar mijn opmerking: God is Liefde en Hij is barmhartig, maar nooit buiten Zijn eisend recht en buiten Zijn rechtvaardigheid om. Als we dat op dit forum niet rechtstreeks meer mogen zeggen of belijden en we ook niet meer mogen verwachten dat iedereen dat belijdt en erkent dan is er geen sprake meer van een reformatorische gezindte!! En ja, dan ben ik zeker van mijn uitspraak en dan zie ik dat als dé waarheid, omdat Gods Woord mij dat leert!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:@Valcke heeft helemaal gelijk. Ik belijd de gehele Belijdenis, maar mijn punt is nou juist dat er hier forummers zijn die bepaalde elementen uit die Belijdenis lijken weg te poetsen, waaronder de Zondagen 2 tot en met 5. Het eisende recht Gods en de noodzaak dat wij als zondige Adamskinderen onszelf (voor het eerst en steeds weer bij vernieuwing) recht leren kennen, leren mishagen en voor God leren verootmoedigen (zie het Avondmaalsformulier), lijkt voor sommigen vreemde taal of een overbodige of voorwaardelijk element geworden. Dáár leg ik de vinger bij en vandaar mijn opmerking: God is Liefde en Hij is barmhartig, maar nooit buiten Zijn eisend recht en buiten Zijn rechtvaardigheid om. Als we dat op dit forum niet rechtstreeks meer mogen zeggen of belijden en we ook niet meer mogen verwachten dat iedereen dat belijdt en erkent dan is er geen sprake meer van een reformatorische gezindte!! En ja, dan ben ik zeker van mijn uitspraak en dan zie ik dat als dé waarheid, omdat Gods Woord mij dat leert!
Zo geformuleerd is het een heel krachtige belijdenis-uitspraak die ik met respect tot mij neem.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door CvdW »

Dit geldt ook de andere kant. Er zijn drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid) en als we alleen over zondag 2 t/m 5 hebben doen we onze belijdenis te kort.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@Valcke heeft helemaal gelijk. Ik belijd de gehele Belijdenis, maar mijn punt is nou juist dat er hier forummers zijn die bepaalde elementen uit die Belijdenis lijken weg te poetsen, waaronder de Zondagen 2 tot en met 5. Het eisende recht Gods en de noodzaak dat wij als zondige Adamskinderen onszelf (voor het eerst en steeds weer bij vernieuwing) recht leren kennen, leren mishagen en voor God leren verootmoedigen (zie het Avondmaalsformulier), lijkt voor sommigen vreemde taal of een overbodige of voorwaardelijk element geworden. Dáár leg ik de vinger bij en vandaar mijn opmerking: God is Liefde en Hij is barmhartig, maar nooit buiten Zijn eisend recht en buiten Zijn rechtvaardigheid om. Als we dat op dit forum niet rechtstreeks meer mogen zeggen of belijden en we ook niet meer mogen verwachten dat iedereen dat belijdt en erkent dan is er geen sprake meer van een reformatorische gezindte!! En ja, dan ben ik zeker van mijn uitspraak en dan zie ik dat als dé waarheid, omdat Gods Woord mij dat leert!
Zo geformuleerd is het een heel krachtige belijdenis-uitspraak die ik met respect tot mij neem.
Dat is fijn.

Maar de vraag is nu voor ons persoonlijk: hebben we er, door genade, al 'Amen!' op leren zeggen? Mijn ziele, doorziet gij uw lot? Hoe zal ik, persoonlijk, rechtvaardig verschijnen voor God? Dat is de meest wezenlijke vraag om waarlijk gereformeerd te worden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef:Dit geldt ook de andere kant. Er zijn drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid) en als we alleen over zondag 2 t/m 5 hebben doen we onze belijdenis te kort.
Eens. Maar dat was nu mijn punt uiteraard niet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie