Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Kan dat orgelgebeuren niet afgesplitst worden in deze topic? ::please
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven? Ik lees ook wel eens iets wat niet direct mijn belangstelling heeft.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven? Ik lees ook wel eens iets wat niet direct mijn belangstelling heeft.
Het duurt nu al bladzijden lang. Dus vandaar mijn oproep.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nou, ik ben stiekem toch wel een beetje trots dat het orgelspel in mijn gemeente aanleiding is tot een nieuw draadje op Refoforum. :)

Dat gezegd hebbende, zal ik nu antwoorden op de vraag van @DDD:
DDD schreef:Maar wat vond je er nu zelf van? Ik begreep dat het niet jouw smaak was, maar wat nu het probleem was, is mij nog niet erg duidelijk.
Ik vind het orgelspel te snel. De organist zet te vroeg in. Dat vind ik een kleine ergernis.

Verder vind ik de tonen soms te rauw en te hard. Technisch zit het zeker goed in elkaar, maar de registratie laat dusdanig te wensen over, dat ik het persoonlijk niet mooi vind.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Ik zat net op de fiets naar en van het station, omdat de treinen niet reden. Ik bedacht dat het misschien toch niet zo'n gek idee is om het orgelspel in een apart draadje te bespreken. Al was het maar omdat er mensen zijn die menen dat het een bijzaak zou zijn bij het bespreken van een kerkdienst. En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar commentaar op mijn orgelspel. Ik ben maar een amateur die niet eens noten kan lezen, maar opmerkingen en suggesties zijn altijd welkom.

Maar goed: de organist zet mijns inziens niet te snel in. Hij doet het keurig in de maat. Het is mij onduidelijk waarom mensen pas halverwege beginnen met zingen. Dat doe je toch anders ook niet.

De heldere klanken vind ik zelf wel mooi. De registraties als zodanig ook, maar niet altijd passend bij de tekst.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Nou, ik ben stiekem toch wel een beetje trots dat het orgelspel in mijn gemeente aanleiding is tot een nieuw draadje op Refoforum. :)
Toch blij dat ik hier een beetje aan mee heb mogen helpen om je dat gevoel te kunnen geven...
Moet opeens denken aan al die pagina's over ds. Verschuure en onze gemeente. Ik ervaarde toen een groot gevoel van bevreemding.
GerefGemeente-lid schreef: Dat gezegd hebbende, zal ik nu antwoorden op de vraag van @DDD:
DDD schreef:Maar wat vond je er nu zelf van? Ik begreep dat het niet jouw smaak was, maar wat nu het probleem was, is mij nog niet erg duidelijk.
Ik vind het orgelspel te snel. De organist zet te vroeg in. Dat vind ik een kleine ergernis.

Verder vind ik de tonen soms te rauw en te hard. Technisch zit het zeker goed in elkaar, maar de registratie laat dusdanig te wensen over, dat ik het persoonlijk niet mooi vind.
Een kleine ergernis was van de week nog 'een groene en gele ergernis'. Toch fijn dat je het enigszins hebt gerelativeerd.

Ik luister nog wel eens een dienst extra als ik een dag vrij heb (HHK, PKN, CGK, GG). Het orgelspel valt me vaak tegen. Dat komt denk ik ook omdat het orgelspel in mijn eigen gemeente over het algemeen op een redelijk hoog niveau ligt (we hebben ook een organist die dezelfde stijl heeft als de organist van Oostkapelle afgelopen woensdag, alleen net iets minder vlot). Daarnaast hecht ik echt aan kwaliteit. Volgens mij is de dienst van de Heere het ook waard om kwalitatieve muziek te maken.

Van de week viel het orgelspel me al verrassend genoeg op. Zoals ik al zei wel wat kleine opmerkingen. Die liggen vooral aan de inzet van de gemeente. Ik denk dat je er als organist goed aan doet om hier rekening mee te houden door de eerste noot een halve tel langer aan te houden. Anders wordt het erg gejaagd, terwijl juist het vlotte zingen prettig is (persoonlijke mening natuurlijk). Gejaagd en vlot zijn twee verschillende dingen wat mij betreft.
Ook is de registratie niet helemaal gelukkig gekozen zoals @DDD aangaf. Echter, ik vind dit nog niet enorm storend. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet zo'n heel bijzonder orgel is, als ik zo meerdere diensten beluister.
Verder is het jammer dat het uitleidend orgelspel niet opgenomen is, want ook dit was erg mooi.

Overigens luisterde ik de dienst niet mee om naar het orgelspel te luisteren. De prediking was rijk. Daarin verschil ik met @GerefGemeente-lid ook echt van mening.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: Verder vind ik de tonen soms te rauw en te hard. Technisch zit het zeker goed in elkaar, maar de registratie laat dusdanig te wensen over, dat ik het persoonlijk niet mooi vind.
De registratie laat dusdanig te wensen over.... dat klinkt alsof er een absolute norm bestaat hoe een registratie behoort te zijn. Je bedoelt dat jij de registratie niet mooi vond. Dan mag je dat gewoon zo zeggen hoor ;). We kennen je tenslotte al wat langer dan vandaag of gisteren.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Volgens mij doe je daarmee ook niet helemaal recht aan de situatie. Ik denk dat hij bedoelde dat er zijns inziens ten onrechte een verband ontbreekt tussen de registratie en de gezongen tekst. Mistig en ik vinden dat ook. Daarmee is het nog geen feit, maar blijft het een visie op hoe orgelspel dienstbaar is aan de eredienst.

Dat neemt niet weg, dat jouw formulering evenmin recht doet aan de discussie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet zo'n heel bijzonder orgel is, als ik zo meerdere diensten beluister.
Het is de bedoeling dat het orgel binnen afzienbare tijd wordt uitgebreid met enkele extra stemmen. Dus dat zal de kwaliteit vast verbeteren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet zo'n heel bijzonder orgel is, als ik zo meerdere diensten beluister.
Het is de bedoeling dat het orgel binnen afzienbare tijd wordt uitgebreid met enkele extra stemmen. Dus dat zal de kwaliteit vast verbeteren.
Dat hangt ervan af wie dat doet, groter is lang niet altijd mooier. Het zou het eerste orgel niet zijn wat verknoeid wordt bij een ombouw.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Volgens mij doe je daarmee ook niet helemaal recht aan de situatie. Ik denk dat hij bedoelde dat er zijns inziens ten onrechte een verband ontbreekt tussen de registratie en de gezongen tekst. Mistig en ik vinden dat ook. Daarmee is het nog geen feit, maar blijft het een visie op hoe orgelspel dienstbaar is aan de eredienst.

Dat neemt niet weg, dat jouw formulering evenmin recht doet aan de discussie.
Ik denk dat hij bedoelde... speak for yourself, zoals de Fransen zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Volgens mij doe je daarmee ook niet helemaal recht aan de situatie. Ik denk dat hij bedoelde dat er zijns inziens ten onrechte een verband ontbreekt tussen de registratie en de gezongen tekst. Mistig en ik vinden dat ook. Daarmee is het nog geen feit, maar blijft het een visie op hoe orgelspel dienstbaar is aan de eredienst.

Dat neemt niet weg, dat jouw formulering evenmin recht doet aan de discussie.
Ik denk dat hij bedoelde... speak for yourself, zoals de Fransen zeggen.
Nee hoor, @DDD heeft gewoon helemaal gelijk. Hij zal vast wel denken:
Hendrikus schreef:We kennen je tenslotte al wat langer dan vandaag of gisteren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Ik luister nog wel eens een dienst extra als ik een dag vrij heb (HHK, PKN, CGK, GG). Het orgelspel valt me vaak tegen. Dat komt denk ik ook omdat het orgelspel in mijn eigen gemeente over het algemeen op een redelijk hoog niveau ligt (we hebben ook een organist die dezelfde stijl heeft als de organist van Oostkapelle afgelopen woensdag, alleen net iets minder vlot). Daarnaast hecht ik echt aan kwaliteit. Volgens mij is de dienst van de Heere het ook waard om kwalitatieve muziek te maken.
Als jullie 1 organist hebben, dan hebben jullie het inderdaad heel erg getroffen met deze man. Wat een uitzonderlijk talent :super
Hij mocht een keer "uitpakken" in een huwelijksbevestingsdienst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Volgens mij doe je daarmee ook niet helemaal recht aan de situatie. Ik denk dat hij bedoelde dat er zijns inziens ten onrechte een verband ontbreekt tussen de registratie en de gezongen tekst. Mistig en ik vinden dat ook. Daarmee is het nog geen feit, maar blijft het een visie op hoe orgelspel dienstbaar is aan de eredienst.

Dat neemt niet weg, dat jouw formulering evenmin recht doet aan de discussie.
Ik denk dat hij bedoelde... speak for yourself, zoals de Fransen zeggen.
Je leest gewoon niet goed. Dit is nou niet een erg aardige reactie op een vriendelijke correctie.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Mistig schreef: Ik luister nog wel eens een dienst extra als ik een dag vrij heb (HHK, PKN, CGK, GG). Het orgelspel valt me vaak tegen. Dat komt denk ik ook omdat het orgelspel in mijn eigen gemeente over het algemeen op een redelijk hoog niveau ligt (we hebben ook een organist die dezelfde stijl heeft als de organist van Oostkapelle afgelopen woensdag, alleen net iets minder vlot). Daarnaast hecht ik echt aan kwaliteit. Volgens mij is de dienst van de Heere het ook waard om kwalitatieve muziek te maken.
Als jullie 1 organist hebben, dan hebben jullie het inderdaad heel erg getroffen met deze man. Wat een uitzonderlijk talent :super
Hij mocht een keer "uitpakken" in een huwelijksbevestingsdienst.
Daar had ik het vermoedelijk ook over. Onbegrijpelijk dat hij niet wereldberoemd is in refo-land.
Plaats reactie