Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef: Als jullie 1 organist hebben, dan hebben jullie het inderdaad heel erg getroffen met deze man. Wat een uitzonderlijk talent :super
Hij mocht een keer "uitpakken" in een huwelijksbevestingsdienst.
Daar had ik het vermoedelijk ook over. Onbegrijpelijk dat hij niet wereldberoemd is in refo-land.
Hij is erg bescheiden.
Ik hoor weleens orgelspel (met en zonder zang) op de refomroep, waarvan ik denk dat het even op een maandagochtend is opgenomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Mara schreef:
Mistig schreef: Ik luister nog wel eens een dienst extra als ik een dag vrij heb (HHK, PKN, CGK, GG). Het orgelspel valt me vaak tegen. Dat komt denk ik ook omdat het orgelspel in mijn eigen gemeente over het algemeen op een redelijk hoog niveau ligt (we hebben ook een organist die dezelfde stijl heeft als de organist van Oostkapelle afgelopen woensdag, alleen net iets minder vlot). Daarnaast hecht ik echt aan kwaliteit. Volgens mij is de dienst van de Heere het ook waard om kwalitatieve muziek te maken.
Als jullie 1 organist hebben, dan hebben jullie het inderdaad heel erg getroffen met deze man. Wat een uitzonderlijk talent :super
Hij mocht een keer "uitpakken" in een huwelijksbevestingsdienst.
Daar had ik het vermoedelijk ook over. Onbegrijpelijk dat hij niet wereldberoemd is in refo-land.
Nu wordt ik toch ook wel nieuwsgierig naar die organist zijn kunsten.

Is daar ook een fragment van?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

Hoe heet hij?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
Mistig schreef: Ik luister nog wel eens een dienst extra als ik een dag vrij heb (HHK, PKN, CGK, GG). Het orgelspel valt me vaak tegen. Dat komt denk ik ook omdat het orgelspel in mijn eigen gemeente over het algemeen op een redelijk hoog niveau ligt (we hebben ook een organist die dezelfde stijl heeft als de organist van Oostkapelle afgelopen woensdag, alleen net iets minder vlot). Daarnaast hecht ik echt aan kwaliteit. Volgens mij is de dienst van de Heere het ook waard om kwalitatieve muziek te maken.
Als jullie 1 organist hebben, dan hebben jullie het inderdaad heel erg getroffen met deze man. Wat een uitzonderlijk talent :super
Hij mocht een keer "uitpakken" in een huwelijksbevestingsdienst.
We hebben 5 organisten...
En ze zijn alle 5 (heel) verschillend.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
Mara schreef:
Mistig schreef: Ik luister nog wel eens een dienst extra als ik een dag vrij heb (HHK, PKN, CGK, GG). Het orgelspel valt me vaak tegen. Dat komt denk ik ook omdat het orgelspel in mijn eigen gemeente over het algemeen op een redelijk hoog niveau ligt (we hebben ook een organist die dezelfde stijl heeft als de organist van Oostkapelle afgelopen woensdag, alleen net iets minder vlot). Daarnaast hecht ik echt aan kwaliteit. Volgens mij is de dienst van de Heere het ook waard om kwalitatieve muziek te maken.
Als jullie 1 organist hebben, dan hebben jullie het inderdaad heel erg getroffen met deze man. Wat een uitzonderlijk talent :super
Hij mocht een keer "uitpakken" in een huwelijksbevestingsdienst.
Daar had ik het vermoedelijk ook over. Onbegrijpelijk dat hij niet wereldberoemd is in refo-land.
Nu wordt ik toch ook wel nieuwsgierig naar die organist zijn kunsten.

Is daar ook een fragment van?
Als @DDD dezelfde organist bedoelt als ik, dan zou je de dienst van afgelopen zondagochtend terug kunnen luisteren. Bijvoorbeeld Psalm 118:1 en Psalm 89:1.

Edit: Ik kom er net achter dat ze bij ons dus ook voorspelen knippen (soms) :banghead
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Henk J »

Het heeft even geduurd maar ik ben er ook aan toe gekomen om het even na te luisteren.
Inderdaad heb je geluk als je organisten van dit niveau in je gemeente hebt. Dat is gewoon schaars in refoland.
De registraties zijn mijns inziens wel aardig goed, ik hou niet van veel registreren in een psalm. Zeker bij een orgel met een beperkte omvang zoals dit orgel is het al voldoende als je een keer de trompet en/of de fagot erbij trekt of weg doet. Niet veel meer doen, geeft alleen maar onrust en sowieso altijd de prestanten erin laten(maak het wel eens anders mee :banghead ). Bij psalm 118 vers 3 geven ook alleen de eerste twee regels echt aanleiding tot het veranderen van de registratie, dat de organist dan kiest voor eenheid in zijn registratie ipv strak de tekst na te volgen begrijp ik wel.
Wel vind ik het jammer dat hij de rusten niet speelt, dat vind ik persoonlijk mooier.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:Het heeft even geduurd maar ik ben er ook aan toe gekomen om het even na te luisteren.
Inderdaad heb je geluk als je organisten van dit niveau in je gemeente hebt. Dat is gewoon schaars in refoland.
[...]
Wel vind ik het jammer dat hij de rusten niet speelt, dat vind ik persoonlijk mooier.
Rusten zijn er om rust te houden. Ik neem tenminste aan dat je bedoelt: jammer dat hij de rusten niet dóórspeelt. Nou, dat kán mooi zijn, maar als de rust correct gehouden wordt, is dat ook mooi.
Hier wordt prima orgel gespeeld én prima gezongen. De gemeente zet (nagenoeg) op tijd in, dat maak je bij niet-ritmisch zingende gemeenten maar zelden mee.
~~Soli Deo Gloria~~
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Peter-ooievaar »

DDD schreef:Ik luister geen kerkdiensten zonder voorspel. Ik heb sowieso een hekel aan het geknip. Een kerkdienst heeft een begin en een eind, en als de kerkdienst goed in elkaar zit, hoort dat allemaal bij elkaar.
Ik ken mensen, in mijn directe omgeving, die een ooit opgenomen preek, 30 jaar of 1 dag geleden en alles wat er tussen zit (cassettebandje, CD, online) in zijn geheel beluisteren waarbij tijdens het gebed, wat dan bijvoorbeeld al 30 jaar geleden is uitgesproken, een heel eerbiedige gebedshouding aannemen 'want nu gaan we bidden'. En dat zijn niet 2 mensen, ook geen 20, het zijn hele groepen met een bepaalde rechtzinnigheid en de 'aloude ooit uitgesproken waarheid' zover koesteren dat zei dat bijna als een 'Orbi et Urbi' zien.

Daarom nemen kerkenraden soms een beslissing om gedeeltes uit een preek te halen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Wat is er voor bezwaar tegen om eerbiedig te zijn tijdens het bidden? Dat lijkt mij wel de allerlaatste reden om een gebed uit een opname van de kerkdienst te knippen. Het is dan geen kerkdienst meer, trouwens, en ook geen verkondiging van het heilig Evangelie, maar een verhandeling met wat omlijstende psalmen of gezangen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef:Het heeft even geduurd maar ik ben er ook aan toe gekomen om het even na te luisteren.
Inderdaad heb je geluk als je organisten van dit niveau in je gemeente hebt. Dat is gewoon schaars in refoland.
[...]
Wel vind ik het jammer dat hij de rusten niet speelt, dat vind ik persoonlijk mooier.
Rusten zijn er om rust te houden. Ik neem tenminste aan dat je bedoelt: jammer dat hij de rusten niet dóórspeelt. Nou, dat kán mooi zijn, maar als de rust correct gehouden wordt, is dat ook mooi.
Hier wordt prima orgel gespeeld én prima gezongen. De gemeente zet (nagenoeg) op tijd in, dat maak je bij niet-ritmisch zingende gemeenten maar zelden mee.
:super Zo. Dat compliment van jou neemt niemand onze gemeente meer af. :)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Peter-ooievaar »

DDD schreef:Wat is er voor bezwaar tegen om eerbiedig te zijn tijdens het bidden? Dat lijkt mij wel de allerlaatste reden om een gebed uit een opname van de kerkdienst te knippen. Het is dan geen kerkdienst meer, trouwens, en ook geen verkondiging van het heilig Evangelie, maar een verhandeling met wat omlijstende psalmen of gezangen.
Doel je op mijn eerder bericht?

Ik gaf aan hoe kerkenraden (van sommige weet ik dat uit de eerste hand) daar mee omgaan.
En ik vindt dat ze eigenlijk nog wel een punt hebben ook: een ooit uitgesproken gebed op een geluidsdrager eindeloos herhalen is volgens mij geen bidden zoals bidden behoort...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Waarom?

Het onzevader kunnen we ook eindeloos herhalen. Daar is niets oneerbiedig aan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Terri »

Ik denk dat je moet denken aan bv gebeden voor mensen die ziek zijn en inmiddels niet meer leven.
Voor speciale gebeurtenissen, welke al lang plaats gehad hebben.
Voor een te beroepen predikant die inmiddels al weer weg is.
En zo is er best veel wat 'pijnlijk' kan zijn, omdat deze gebeden uitgesproken zijn in een actuele situatie. Bij ons worden er zelfs namen van personen genoemd.
Het onze Vader, en zo zijn er meer gebeden, hebben een 'neutraal' karakter en benoemen niet expliciet gebeurtenissen.
Maar goed, ik heb er geen moeite mee, maar begrijp wel dat een ander daar anders in kan staan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Peter-ooievaar schreef: Ik ken mensen, in mijn directe omgeving, die een ooit opgenomen preek, 30 jaar of 1 dag geleden en alles wat er tussen zit (cassettebandje, CD, online) in zijn geheel beluisteren
Ik heb dat laatst ook gedaan, preek uit begin jaren '70.
Ik had moeite om het gebed door te "schuiven", voor mij hoorde het in die tijdrede, want in een gebed kun je al veel horen hoe de gemoedsgesteldheid van de predikant was, of is.
Peter-ooievaar schreef:een heel eerbiedige gebedshouding aannemen 'want nu gaan we bidden'.
Bij een geluidsdrager kan ik me dat nog wel voorstellen, maar zittend voor een computer met een koptelefoon op....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie