Visie op genadeverbond
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26
Visie op genadeverbond
Vandaag las ik dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/943430-ds-a-s ... erkverbond. Ik vond sommige uitspraken behoorlijk stellig en ik vroeg me af of de belangrijkste theologen uit de geschiedenis niet op een hele andere manier over dit onderwerp spreken.
Re: Visie op genadeverbond
Dat is wel zeker. Maar ds. Schot is altijd wel duidelijk, maar niet altijd in lijn met de hoofdstroom van de Nadere Reformatie.
Re: Visie op genadeverbond
Ik denk dat een mens het zich heel gemakkelijk maakt als hij zich laat meevoeren met de mainstreem... Ik denk dat ds. Schot dat idd niet altijd doet.DDD schreef:Dat is wel zeker. Maar ds. Schot is altijd wel duidelijk, maar niet altijd in lijn met de hoofdstroom van de Nadere Reformatie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Visie op genadeverbond
Er staat dat ds Schot zegt dar God mensen "verbondsgewijze" regeert. Dat vind ik moeilijk om terug te zien in het Nieuwe Testament. Iemand uitleg hiervan?
Verder ben ik het met hem eens als hij zegt dat niet elke gedoopte wezenlijk ik het verbond is.
Verder ben ik het met hem eens als hij zegt dat niet elke gedoopte wezenlijk ik het verbond is.
Re: Visie op genadeverbond
Bedoel je daarmee dat de doopbeloften niet voor alle gedoopten welgemeend zijn?
Re: Visie op genadeverbond
Nee, daar dacht ik niet aan eigenlijk. Ik geloof dat God, door Zijn genade en vanuit Zijn zondaarsliefde, in het Evangelie de zaligheid in Christus aanbiedt aan alle zondaren die het horen (of lezen). Binnen of buiten de kerk. Dus: de beloften van het Evangelie komen tot alle hoorders van het Evangelie. En de beloften zijn welgemeend.DDD schreef:Bedoel je daarmee dat de doopbeloften niet voor alle gedoopten welgemeend zijn?
Naar mijn idee ging mijn vraag niet over de evangeliebeloften.
Re: Visie op genadeverbond
Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
Re: Visie op genadeverbond
Romeinen 5 is een voorbeeld waar deze gedachte ook in het NT heel duidelijk naar voren komt.Susanna schreef:Er staat dat ds Schot zegt dar God mensen "verbondsgewijze" regeert. Dat vind ik moeilijk om terug te zien in het Nieuwe Testament. Iemand uitleg hiervan?
Als ik ds. Schot (en Hellenbroek, want van hem was de uitspraak) goed begrijp, gaat het hier vooral over dat God mensen aanziet in een 'hoofd' en zo met hen handelt.
Zoals Rom. 5 schrijft:
"Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden."
Hier wordt twee keer "één mens" tegenover elkaar gezet, Adam en Christus. Hun beider daden strekken zich uit tot "velen".
Dat is anders dan hoe wij gewend zijn om te denken, want wij denken vooral individualistisch. Ik ben verantwoordelijk voor mijn daden. Maar God handelt verbondsgewijs met mensen, dus ziet hen ook aan in hun omgeving. Je ziet dat het sterkst bij Adam en Christus, die wel verbondshoofden zijn genoemd.
Maar op een andere manier zie je dit ook terug in bijv. de Tien Geboden: "een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten". Er loopt blijkbaar een verbondslijn door de geslachten, die in een vloek veranderd kan worden. En omgekeerd evengoed: de Heere verbindt Zijn zegen over het godvruchtige leven van ouders ook aan hun nageslacht.
Re: Visie op genadeverbond
In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
Re: Visie op genadeverbond
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wie Rollock was.
Maar in ieder geval houd je er verrassende standpunten op na. Dat is wel interessant.
Maar in ieder geval houd je er verrassende standpunten op na. Dat is wel interessant.
-
- Berichten: 8286
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Visie op genadeverbond
Zulke visie is wel heel erg gericht op de mens.Susanna schreef:In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
De mens die gelooft, de mens die aanneemt, de mens die voldoen.
Is het niet mooier en omvangrijker om vanuit God te denken?
Wat ik ook niet begrijp is dat dominees die leren zoals ds Schot net doen alsof dominees die zeggen dat dominees als ds Vlastuin, prof Baars niet oproepen tot bekering, ze weten toch ook wel beter denk ik dan?
Re: Visie op genadeverbond
Is het niet zo dat het verbond der genade bij God vandaan komt? Evenals het welgemeende aanbod aan alle mensen? God neemt het initiatief: de geroepenen roepen zichzelf niet; zij worden geroepen. Misschien is dat op de mens gericht. Maar het is de HEERE ook om de mens en de redding van verlorenen te doen. Hij heeft er een welbehagen in.Geytenbeekje schreef:Zulke visie is wel heel erg gericht op de mens.Susanna schreef:In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
De mens die gelooft, de mens die aanneemt, de mens die voldoen.
Is het niet mooier en omvangrijker om vanuit God te denken?
-
- Berichten: 8286
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Visie op genadeverbond
Ja dat klopt, maar zo'n visie wat jij deed komt nogal gauw bij de mens uit, vandaar.Susanna schreef:Is het niet zo dat het verbond der genade bij God vandaan komt? Evenals het welgemeende aanbod aan alle mensen? God neemt het initiatief: de geroepenen roepen zichzelf niet; zij worden geroepen. Misschien is dat op de mens gericht. Maar het is de HEERE ook om de mens en de redding van verlorenen te doen. Hij heeft er een welbehagen in.Geytenbeekje schreef:Zulke visie is wel heel erg gericht op de mens.Susanna schreef:In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
De mens die gelooft, de mens die aanneemt, de mens die voldoen.
Is het niet mooier en omvangrijker om vanuit God te denken?
Re: Visie op genadeverbond
Wat ik niet begrijp is deze zin. Wie zegt er nu wat?Geytenbeekje schreef:Wat ik ook niet begrijp is dat dominees die leren zoals ds Schot net doen alsof dominees die zeggen dat dominees als ds Vlastuin, prof Baars niet oproepen tot bekering, ze weten toch ook wel beter denk ik dan?
-
Re: Visie op genadeverbond
Geytenbeekje schrijft zoals hij ws praat, zonder punten en komma's enzMannetje schreef:Wat ik niet begrijp is deze zin. Wie zegt er nu wat?Geytenbeekje schreef:Wat ik ook niet begrijp is dat dominees die leren zoals ds Schot net doen alsof dominees die zeggen dat dominees als ds Vlastuin, prof Baars niet oproepen tot bekering, ze weten toch ook wel beter denk ik dan?