Visie op genadeverbond

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door J.C. Philpot »

Emma de Jong schreef:Volgens mij klopt je redenering niet. Je zegt dat ik niet kan stellen dat er onkunde is bij ds. Schot, want hij lijkt jou een kundig man. Dat is toch geen goed argument
Dat is inderdaad geen logische redernering, maar dat is ook niet mijn stelling.

Ik ga er vanuit dat iedereen selectief citeert. Mij zul je niet zo snel ds. Kersten zien citeren, omdat ik me me meer identificeer met de bredere schriftuurlijk-bevindelijke stroming. Ik ga er vanuit dat ds. Schot net als ik selectief selecteert, en juist wel ds. Kersten citeert omdat diens visie met de zijne overeenkomt. Dat zou kunnen verklaren waarom hij geen andere schrijvers aanhaalt.

Nu zou het inderdaad kunnen zijn dat het aan zijn deskundigheid ligt, maar ik trek dat soort conclusies liever niet te snel. Ik heb het liever over de zaken waar ik over van mening verschil.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Emma de Jong »

Ik stel even een andere vraag om mijn punt nog iets duidelijker te maken: vind jij dat als jij over een belangrijk onderwerp een bepaalde mening of visie hebt, die je overdraagt op anderen, dat je dan moet laten doorschemeren dat het om jouw persoonlijke mening of visie gaat, maar dat er ook andere opvattingen zijn, waarvoor op bepaalde punten ook wat te zeggen valt? Of mag je je mening of visie dusdanig verwoorden dat het lijkt alsof jouw visie dé enige juiste visie is en dat andere visies niet juist zijn?

Dat laatste is mijn zorgpunt. Het gaat niet zomaar om een klein dingetje, het gaat om de uitleg van de Bijbel. Mensen tijdens deze bijeenkomst krijgen de indruk dat er maar één juiste verbondsvisie is en dat van de andere verbondsvisies krachtig afstand moet worden gedaan, omdat die gevaarlijke kanten hebben. Daarom zet je alle reformatorische theologen die een andere opvatting zijn toegedaan, toch buiten de deur? Terwijl je ook nog eens de schijn wekt dat jouw opvatting dé reformatorische verbondsvisie is, die ook in het verleden door de meeste theologen zo is verwoord. Dan geef je toch geen eerlijk beeld? En kijk je toch ook niet eerlijk naar de zwakke kanten van je eigen opvattingen?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door DDD »

Eens hoor. Als je dat doet, dan is dat dom of leugenachtig. Maar dit is alleen een krantenartikel, natuurlijk. De lezing zal nog wel gepubliceerd worden.
Plaats reactie