Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Bruna »

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... andemie-22

Er wordt nog niet geadviseerd om veel op te schalen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Je kunt in de gemeente alhier deze week een mail sturen naar de contactpersoon van de kerkenraad met betrekking tot de erediensten in Coronatijd, als je de anderhalvemeterafstand nog op prijs stelt tijdens de kerkdienst. Afhankelijk van de inhoud en de hoeveelheid van de reacties zal de kerkenraad een definitief besluit nemen over de versoepelingen.

Dus ik heb goede hoop dat de gehele gemeente aanstaande zondag weer lijfelijk vertegenwoordigd mag zijn onder Gods Woord en dat er voor diegenen die afstand willen houden een apart gedeelte gereserveerd zal worden, bijvoorbeeld de zaal van de kerk. Ik schat de vaccinatiegraad in mijn gemeente vrij hoog in en bovendien zijn er in de burgerlijke gemeente en ook in de omliggende gemeenten binnen het kerkverband weinig tot geen besmettingen, dus dat scheelt ook aanzienlijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Dodo »

Hoe je tussen de eerste alinea en de tweede het woordje "dus" kunt gebruiken, ontgaat me. Je schijnt er geen enkele antenne voor te hebben dat mensen het ontwend zijn om in een vol kerkgebouw te zitten (of in een volle huiskamer bijvoorbeeld), of ze nu ingeënt zijn of niet.
Ik las ergens een advies om langzaamaan weer op te schalen in de kerken, en dat lijkt me veel verstandiger. Kijk eerst maar eens aan hoe de zaken zich ontwikkelen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door helma »

Mijn dochter heeft ASS en ziet er erg tegenop dat we weer een volle kerk krijgen... Het zal voor meer mensen wennen zijn.

Best een lastige afweging voor kerkenraden.
Bernadientje
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
Locatie: tuin-huis

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Bernadientje »

Zal zeker lastig zijn voor kerkenraden om een goed standpunt te bepalen. Mijn man en ik vinden het ook wel spannend om schouder aan schouder te gaan zitten in een gemeente waar vermoedelijk het grootste gedeelte niet gevaccineerd is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Herman »

Bij ons schalen ze in de komende 5 weken op naar volledige bezetting en ondertussen kan de gemeente hun ervaringen bij de kerkenraad melden, zodat die er iets mee kan doen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door DDD »

Bernadientje schreef:Zal zeker lastig zijn voor kerkenraden om een goed standpunt te bepalen. Mijn man en ik vinden het ook wel spannend om schouder aan schouder te gaan zitten in een gemeente waar vermoedelijk het grootste gedeelte niet gevaccineerd is.
Dat zou ik ook heel onprettig vinden. Want vaccinatie werkt alleen goed als de meerderheid van de mensen daaraan deelneemt. Ik heb daar in sommige gemeenschappen niet zoveel vertrouwen in.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Mijn dochter heeft ASS en ziet er erg tegenop dat we weer een volle kerk krijgen... Het zal voor meer mensen wennen zijn.

Best een lastige afweging voor kerkenraden.
Heel herkenbaar. Ik heb jarenlang in Enter, Wierden en (toen nog) af en toe Almelo gekerkt, dat was in mijn geval door acute hyperventilatie aanvallen. Als je niet weet kan dat nogal angstig zijn. We zaten dan ergens midden in de kerk, en dan zag je al dat volk voor je, achter je en aan drie kanten de galerijen die je dan als het ware op je af zag komen. Ik een kerkje als in Enter of Wierden had ik daar veel minder last van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door eilander »

Het gaat hier over de kerk. Ik pleit niet voor onvoorzichtigheid of het over gevoelens heen walsen. Maar mogen we alsjeblieft ook eens hoger opzien en het niet alleen van vaccinaties en 1,5-metermaatregelen verwachten? De Heere regeert. Hij heeft laten zien dat de maakbaarheid van onze samenleving niets voorstelt.

Wat ik zeg, is niet de oplossing voor de vraag: wat moeten we vanaf 26-9 doen? Maar wel een oproep om meer van de Heere te verwachten.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door DDD »

Wat bedoel je met 'dat de maakbaarheid van de samenleving niets voorstelt'? Als je nu in Peru woonde, dan zou ik het begrijpen, en nog wat kortzichtig vinden. Maar mijns inziens mogen we heel blij zijn met daadkrachtig optreden en met de grote positieve effecten daarvan, zelfs nu een deel van de samenleving zijn eigen weg gaat.

Al zou het optreden tot uitbreiding van de zorg mijns inziens wel wat effectiever mogen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Herman »

De kerken gingen dicht vanwege een acuut gevaar. Dat acute is er inmiddels wel al een hele tijd af.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door eilander »

Daar bedoel ik mee dat er 1,5 jaar geleden gezegd werd: 'samen krijgen we het virus onder controle'. Soms leek het erop, tot er weer een nieuwe variant de kop op dook. Maatregelen zijn versoepeld en toch weer aangescherpt. Twee prikken zijn niet altijd genoeg, soms is een derde prik nodig.

Ik zeg niet - en dat lijk je een beetje te suggereren - dat maatregelen geen effect hebben en dat je daarom net zo goed niets kunt doen. Ik zeg wel dat wij meer zouden moeten zien dat de Heere regeert.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eens met @eilander.

Ik word een beetje narrig van al die mensen die tegen een volle kerk opzien. Het lijkt net alsof men een lege kerk wel fijn vindt. Maar dat vind ik nog steeds heel erg moeilijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door aggieoudje »

Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Tiberius »

Bij ons kunnen mensen zich aanmelden als ze toch afstand willen houden; daar wordt dan ruimte voor gereserveerd.
Plaats reactie