Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Johannes S »

Klopt, @DDD. Ik bedoelde uiteraard het aangehaalde stukje van predikant Zondag.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door huisman »

mcgk schreef:
huisman schreef:
Hij heeft het over ‘mogelijk wat opschalen’ maar de rest zo laten dat is echt wat anders dan het advies van ons kerkverband (CGK) https://cgk.nl/15-meter-in-de-kerk-niet-langer-nodig/
Verder zou hij verstandig moeten zijn en zijn zeer particuliere mening binnen zijn kerkenraad moeten uitdragen en de rest van de communicatie aan zijn kerkverband moeten laten.
Hier wreekt zich dat predikanten vaak denken dat hun persoonlijke mening de moeite waard is om breed te publiceren.
Het advies van het CIO sluit anders goed aan bij het stuk van prof. Zondag. Het advies van de CGK is veel te rigoreus en onze gemeente volgt het gelukkig ook niet op. We versoepelen wel maar wel langzaam.
Ik denk dat het advies van de CIO tussen het CGK advies en ds Zondag zijn schrijven in staat. Nogmaals ook ik pleit voor het rekening houden met kwetsbaren en die leden die het te spannend vinden. Bij het uitnodigen van de hele gemeente moet voor die leden in ieder geval een (tijdelijke) oplossing zijn.

Mijn inhoudelijke kritiek blijf ik hebben op het schrijven van ds. Zondag. Toch wil ik mijn te sterke bewoordingen terugnemen. Ik realiseerde mij vandaag opeens dat de vader van ds Zondag zeer recent is overleden aan corona.
Dus ik blijf het eens met het advies van de CGK maar heb meer begrip voor het schrijven van ds. Zondag gekregen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Amstelodamense »

Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Forummer »

Amstelodamense schreef:Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Ik denk dat het meer ligt aan het verheffen van bepaalde denkbeelden tot 'kenmerk van het ware' met alle gevolgen van dien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Amstelodamense »

Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Ik denk dat het meer ligt aan het verheffen van bepaalde denkbeelden tot 'kenmerk van het ware' met alle gevolgen van dien.
Hoe bedoel je dat precies? Dat ds Zondag in die lijn acteert? Nee toch?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Uiteraard mag hij dit opschrijven. Dat stimuleert het gesprek. Je mag er echter ook alles van vinden, dat houdt het gesprek gaande. Tegengas geven beschouwen als ondermijnen van een volwassen gesprekscultuur of het verheffen van bepaalde denkbeelden is dan juist weer niet volwassen in mijn optiek. Zeker niet in een krant of op een forum.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Bezorgd »

Wij gaan naar twee groepen.
En de zaal open voor hen die de 1,5 met zekerheid willen handhaven.

Een coronapas is echter voor kerken niet verplicht en de kerkenraad zou dat middel ook absoluut niet willen inzetten om
mensen toegang te kunnen verlenen tot de kerkdienst. Wel of niet vaccineren beschouwt de kerkenraad als een persoonlijke zaak voor Gods aangezicht waarin we elkaars mening willen respecteren en verdragen.

(..)
Misschien gaat het u te langzaam, misschien te snel. De kerkenraad zoekt in deze een weg om samen gemeente te zijn en vraagt daarvoor ieders begrip. Dat we ook in deze dingen eensgezind mogen zijn onder elkaar, naar Christus Jezus (Romeinen 15:5) waarbij Paulus oproept om elkaars zwakheden te dragen (Romeinen 15:1)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Forummer »

Amstelodamense schreef:
Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Ik denk dat het meer ligt aan het verheffen van bepaalde denkbeelden tot 'kenmerk van het ware' met alle gevolgen van dien.
Hoe bedoel je dat precies? Dat ds Zondag in die lijn acteert? Nee toch?
Nee, ds Zondag juist niet. Juist sommigen van degenen die zich over ds Zondag verbazen en er van alles van vinden.

Wie de schoen past, trekke hem aan.
Laatst gewijzigd door Forummer op 18 sep 2021, 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door refo »

vriend-en-metgezel schreef:
Dat geloven met het hart en nadenken met het hoofd samen gaan, geldt op heel veel terreinen. Tegen de ondergrondse kerk zeggen we ook niet: kom maar gewoon in het openbaar samen. Toch zou ik mensen die in het geheim samenkomen niet durven beschuldigen van een gebrek aan geloof. Tegelijkertijd worden christenen in die situaties soms op een bijzondere manier bewaard.
God kan wonderen doen, maar we moeten wel voorzichtig zijn als er gevaar dreigt. Zo is het zonde als je je van de tempel af laat vallen, want je mag de Heere uw God niet verzoeken. Zo mag je je ten tijde van besmettelijke ziektes ook niet moedwillig in gevaar begeven.
Het niet vaccineren en niet hutje mutje in de kerkdienst gaan zitten, horen juist bij elkaar.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Uiteraard mag hij dit opschrijven. Dat stimuleert het gesprek. Je mag er echter ook alles van vinden, dat houdt het gesprek gaande. Tegengas geven beschouwen als ondermijnen van een volwassen gesprekscultuur of het verheffen van bepaalde denkbeelden is dan juist weer niet volwassen in mijn optiek. Zeker niet in een krant of op een forum.
Zeker mag dat! Doen. Over inhoud debatteren is uitstekend. Er werd echter ergens gezegd dat hij, gezien z’n rol, voor verwarring en tweedracht zou zorgen. Dan gaat het niet meer over de inhoud maar wel over de uitwerking.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Amstelodamense »

Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:
Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Ik denk dat het meer ligt aan het verheffen van bepaalde denkbeelden tot 'kenmerk van het ware' met alle gevolgen van dien.
Hoe bedoel je dat precies? Dat ds Zondag in die lijn acteert? Nee toch?
Nee, ds Zondag juist niet. Juist sommigen van degenen die zich over ds Zondag verbazen en er van alles van vinden.

Wie de schoen past, trekke hem aan.
Dan snap ik het!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:Ik lees dat sommigen vinden dat ds Zondag dit niet zou mogen opschrijven (vanuit zijn rol). Als je met elkaar een volwassen dialoog durft te voeren, dan schrikt dit je toch niet af?

Staat of valt weer met een volwassen gesprekscultuur
Uiteraard mag hij dit opschrijven. Dat stimuleert het gesprek. Je mag er echter ook alles van vinden, dat houdt het gesprek gaande. Tegengas geven beschouwen als ondermijnen van een volwassen gesprekscultuur of het verheffen van bepaalde denkbeelden is dan juist weer niet volwassen in mijn optiek. Zeker niet in een krant of op een forum.
Zeker mag dat! Doen. Over inhoud debatteren is uitstekend. Er werd echter ergens gezegd dat hij, gezien z’n rol, voor verwarring en tweedracht zou zorgen. Dan gaat het niet meer over de inhoud maar wel over de uitwerking.
Maar dat is toch ook inhoud. En volgens huisman bijv. is inhoud en persoon in deze casus erg verweven. Daar moet je inderdaad voorzichtig mee omgaan. Er is hier ook nogal eens gezegd dat predikanten niet mogen wijzen op het feit dat volgens hen vaccinatie indruist tegen Gods voorzienigheid ivm verwarring en tweedracht. Hoe kijk jij daar tegenaan? Schrikt dat ook niet af?
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door vriend-en-metgezel »

refo schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Dat geloven met het hart en nadenken met het hoofd samen gaan, geldt op heel veel terreinen. Tegen de ondergrondse kerk zeggen we ook niet: kom maar gewoon in het openbaar samen. Toch zou ik mensen die in het geheim samenkomen niet durven beschuldigen van een gebrek aan geloof. Tegelijkertijd worden christenen in die situaties soms op een bijzondere manier bewaard.
God kan wonderen doen, maar we moeten wel voorzichtig zijn als er gevaar dreigt. Zo is het zonde als je je van de tempel af laat vallen, want je mag de Heere uw God niet verzoeken. Zo mag je je ten tijde van besmettelijke ziektes ook niet moedwillig in gevaar begeven.
Het niet vaccineren en niet hutje mutje in de kerkdienst gaan zitten, horen juist bij elkaar.
Eens! Dat is geheel in lijn met mijn betoog.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door FlyingEagle »

Vanmorgen was er een vrouw van 70 uit de gemeente bij ons op bezoek. Ze wilde we 1,5m afstand houden en zag erg op tegen de versoepelingen die eraan komen. Ze moest er nog niet aan denken om in een bomvolle kerk te aan zitten.
Zo zullen er vast meer zijn. Daarom ben ik het helemaal eens met het stuk van ds. Zondag.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Terri »

FlyingEagle schreef:Vanmorgen was er een vrouw van 70 uit de gemeente bij ons op bezoek. Ze wilde we 1,5m afstand houden en zag erg op tegen de versoepelingen die eraan komen. Ze moest er nog niet aan denken om in een bomvolle kerk te aan zitten.
Zo zullen er vast meer zijn. Daarom ben ik het helemaal eens met het stuk van ds. Zondag.
Ik ook.
Heb het er moeilijk mee, maar probeer gedoseerd de draad weer op te pakken.
Bij ons is de middagdienst niet zo overvol, dus als er gekozen moet worden tussen 's ochtends of 's middags, dan kiezen wij 's middags.
Plaats reactie