Bekering, levensstijl en vruchten

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:
Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Dus je bent "links" als je een broek draagt!?
Wij kennen géén weekdiensten, "moet" je die dan elders bezoeken?
Orchidee, in de rechterflank van de gereformeerde gezindte is het dragen van een broek 'links' en zijn weekdiensten een normaal fenomeen. Je zou dit wel kunnen weten, er zelfs een aparte topic met weekdiensten. Er zijn vele, vele weekdiensten, vooral op bijvoorbeeld woensdag zijn het er wel meer dan tien in den lande.
Is dat een antwoord op mijn vraag?
Niet helemaal zie ik.

Als je tot de Gereformeerde gezindte behoort, ben je links als je een broek draagt.

Je moet geen weekdiensten bezoeken, al is het wel aan te raden.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Marco »

Dat heeft wel een vrij hoog 'omdat het nou eenmaal zo is' gehalte. Terwijl m.i. het antwoord op Mara's vraag zou moeten zijn: 'uit dankbaarheid'. Als daar alles uit voortkomt kan je de rest ook verklaren. Ook de vraag van Orchidee.
Laatst gewijzigd door Marco op 01 sep 2021, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Orchidee »

Ik zal vast een muggenzifter zijn maar hoe, wat en waar ga je op selecteren om zo'n weekdienst te bezoeken?
Het word al gauw selectief!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Ik zal vast een muggenzifter zijn maar hoe, wat en waar ga je op selecteren om zo'n weekdienst te bezoeken?
Het word al gauw selectief!
Gewoon, afstand. De dichtstbijzijnde.

Maar laat ik je uit de droom helpen. Er wordt heel selectief geshopt in weekdiensten. En het is echt voor de liefhebbers. Hier in de omgeving worden weekdiensten slecht bezocht. Het is echt niet wat het lijkt. Het mooiste is wanneer een eigen predikant weekdiensten houdt in de vorm van bijbellezingen.

In geen enkel geval zijn onze weekdiensten vergelijkbaar met de weekdiensten in de tijd van de oudvaders.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Ik heb al eerder aangegeven dat je mijn woorden verdraait. Dat noemde je op de persoon spelen. Ik heb daar niet meer op gereageerd omdat de ervaring leert dat ik dan een banwaarschuwing van Eilander krijg. Het doet me pijn dat jij alle ruimte hebt om je gang te gaan en mijn woorden weer verdraaid. Ik heb nergens gepleit voor het loslaten van kledingregels omdat betreffende mevrouw zich niet kleedde naar refo-maatstaven. Ik heb meerdere keren aangegeven dat voor mij de Schrift de enige norm is. Maar dat noem je dan 'niet inhoudelijk'. Dit steeds weer bewust proberen mij in een hoek te zetten en zwart te maken begint me flink tegen te staan en ik hoop dat je daar mee stopt.
Ik stel volgens mij ook niet dat je pleit om regels los te laten. Ik heb alleen aangegeven dat de regel van de kleding voor de vrouw in refoland niet afhankelijk is van wat in andere culturen gewoon is. Ik wil dat graag loskoppelen. Ik zie dus oprecht niet in wat ik verdraai.

Verder is je posting wederom erg op de persoon, ik zal dat melden. Probeer dat niet te doen.
Sorry Ad, maar misschien kun je proberen mensen serieus te nemen. Ditbenik legt keurig uit, zonder lelijk te doen. Ik vind het behoorlijk flauw wat je nu doet, en dan druk ik mij netjes uit!

Ik heb de neiging om jouw bericht te melden, heb ook op het punt gestaan, maar doe dat liever niet.
Ah, fijn, ik begrijp het namelijk echt niet. Waar probeer ik deze man bewust zwart te maken en in een hoek te zetten? Ik begrijp dat echt niet? Wat doe ik verkeerd? Wellicht kun jij het uitleggen? Dan is het mij maar duidelijk.
Ik reageer op deze post van Ditbenik, waarin overduidelijk pijn doorklinkt. Ditbenik legt keurig uit, zonder daarbij lelijk te doen. Ditbenik benoemt eerlijk wat hem/haar pijn doet. Dat is inderdaad richting jou. Misschien bedoel jij het wel helemaal niet zo, maar uit de reactie blijkt overduidelijk dat het wel zo ervaren wordt. Maar in plaats van er op een nette manier op in te gaan, kom je weer met de mededeling dat het op de persoon is, dat je het zelfs gaat melden. Lekker bot, goed voorbeeld maar niet heus.

Je had bijvoorbeeld ook even aan zelfreflectie kunnen doen, en na enig nadenken kunnen reageren op een manier van "ik heb dat zo niet bedoeld, sorry dat het zo overkomt" of "misschien begrijpen wij elkaar niet goed, kun je uitleggen wat ik verdraai dan?" of iets in die strekking. In plaats daarvan kom je met het vingertje: "dat mag niet, probeer dat niet te doen".

Ik denk dat je er als mod best rekening mee mag houden dat je een voorbeeld functie hebt. Al type je in zwart, en ben je dus niet in functie, iedereen weet dat jij mod bent. Laat dan ook zien hoe je op een respectvolle manier met elkaar om kan gaan. Vergelijk het met een predikant die in zijn vrije tijd door rood licht fietst. Hij is niet in functie, toch heeft hij nog steeds een voorbeeld functie.

Daarbij is het een beetje vreemd dat een mod een reactie tegen hemzelf gaat melden. Volgens mij heb je medeforummers en mede-mods genoeg die dat voor jou kunnen doen.
Dit voelt een beetje alsof jij de 'mighty-mod-man' bent en wij vooral moeten luisteren. Deze toon sla je vaker aan, maar wij zijn je leerlingen niet. Wij zijn volwassen mensen met een eigen mening. Soms net als bij jou een sterke eigen mening. En dat botst wel eens, nou en? We hoeven het toch niet altijd eens te zijn?

Ik vraag je hier serieus over na te denken. Waarvoor dank.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Ad Anker »

:love
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Maar ter linkerzijde zijn er bijbelkringen of andere bezinnende activiteiten. De dorst naar God kan daarmee worden gelest. In gemeenten waar weekdiensten zijn is er soms helemaal geen verenigingsleven en zijn bijbelkringen niet toegestaan.
Die Bijbelkringen zijn er alleen tijdens de seizoenen, zo ongeveer van half september tot ergens in mei, en dan ook nog niet eens elke week.
Hoe kom je daar nou bij? Bij ons gaat het gewoon door, weliswaar inderdaad met soms wat minder bezoekers vanwege vakantie, maar anderen haken dan juist extra aan.
Jouw gemeente is ook geen standaardgemeente binnen de reformatorische gezindte.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Toch lees ik in dit topic ( wellicht te zwart/wit gesteld) dat als je echt bekeerd bent de tv/Netflix uitgaat en men zich anders (met jurk/rok gaat kleden. Daarmee impliceer je naar mijn idee dat mensen die een broek dragen niet echt bekeerd kunnen zijn. Vandaag mijn stelling en vraag ;)
Aangezien ik een opmerking over Netflix heb gemaakt, neem ik aan dat je op mijn bijdrage doelt. Als dat het geval is geef je er wel je eigen draai aan, en concludeer je zaken die ik niet gezegt heb.
J.C. Philpot schreef:Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit (of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken). En dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht.
  • Bij TV/Netflix heb ik de nuance toegevoegd: of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken
  • Bij kleding zeg ik: en dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht. Ik heb hier niets gezegt over een rok, en dat dat de enige mogelijkheid is om je als vrouw te kleden.
Een conclusie dat iemand die een broek draagt geen genade kan hebben, kun je zeker niet aan mijn posting toeschrijven.
Ik doelde niet specifiek op jouw post. De nuance die je aanbracht in dit bericht ontging mij niet.

Wel valt mij in de strekking van dit topic op dat zoveel uiterlijke vormen gekoppeld worden aan bekering. Nu staan goede werken natuurlijk niet los van geloof, maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de menselijke en culturele maat meespeelt zoals soort en kleur kleding, week diensten bezoeken, wel/geen baard etc.Terwijl het m.i. hier niet om draait. Het gaat om het uitdragen van het geloof en hierin keuzes maken ' midden in de wereld' en je niet afzonderen van de wereld.

Gisteren kwam iemand bij ons wat repareren. Het gesprek kwam op vaccineren. Hij wilde van leer trekken over rare christenen die zich niet lieten vaccineren. Ik reageerde met de opmerking dat wij ook christen waren en bewust wel voor vaccinatie gekozen hadden. Zijn reactie ' o, maar jij ziet er wel normaal uit'. Uiteindelijk een positief gesprek gehad over de achtergrond van mensen om zich niet te laten vaccineren en de reden en achtergrond waarom wij het wel doen. Hij ging met een positiever beeld over christenen de deur uit. Ik vraag mij af of dit gesprek mogelijk was geweest als de setting anders was
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef: Ik reageer op deze post van Ditbenik, waarin overduidelijk pijn doorklinkt. Ditbenik legt keurig uit, zonder daarbij lelijk te doen. Ditbenik benoemt eerlijk wat hem/haar pijn doet. Dat is inderdaad richting jou. Misschien bedoel jij het wel helemaal niet zo, maar uit de reactie blijkt overduidelijk dat het wel zo ervaren wordt. Maar in plaats van er op een nette manier op in te gaan, kom je weer met de mededeling dat het op de persoon is, dat je het zelfs gaat melden. Lekker bot, goed voorbeeld maar niet heus.

Je had bijvoorbeeld ook even aan zelfreflectie kunnen doen, en na enig nadenken kunnen reageren op een manier van "ik heb dat zo niet bedoeld, sorry dat het zo overkomt" of "misschien begrijpen wij elkaar niet goed, kun je uitleggen wat ik verdraai dan?" of iets in die strekking. In plaats daarvan kom je met het vingertje: "dat mag niet, probeer dat niet te doen".

Ik denk dat je er als mod best rekening mee mag houden dat je een voorbeeld functie hebt. Al type je in zwart, en ben je dus niet in functie, iedereen weet dat jij mod bent. Laat dan ook zien hoe je op een respectvolle manier met elkaar om kan gaan. Vergelijk het met een predikant die in zijn vrije tijd door rood licht fietst. Hij is niet in functie, toch heeft hij nog steeds een voorbeeld functie.

Daarbij is het een beetje vreemd dat een mod een reactie tegen hemzelf gaat melden. Volgens mij heb je medeforummers en mede-mods genoeg die dat voor jou kunnen doen.
Dit voelt een beetje alsof jij de 'mighty-mod-man' bent en wij vooral moeten luisteren. Deze toon sla je vaker aan, maar wij zijn je leerlingen niet. Wij zijn volwassen mensen met een eigen mening. Soms net als bij jou een sterke eigen mening. En dat botst wel eens, nou en? We hoeven het toch niet altijd eens te zijn?

Ik vraag je hier serieus over na te denken. Waarvoor dank.
Forummer, neem een borreltje en ga lekker slapen joh :) Er is hier niets aan de hand, het lijkt alsof er de laatste tijd selectief als door een wesp gestoken wordt gereageerd. Deze tactiek gebruikt Ditbenik vaker, ga er niet in mee zou ik zeggen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij nergens op gebaseerd. Het gebeurt van beide kanten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Zita »

We gaan hier niet langer over de discussie discussiëren.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mogen we wel discussiëren over de vraag of we mogen discussiëren over de discussie?
:yahoo

En nu serieus: het is jammer dat er geen antwoord komt op de onderstaande alinea die ik vanmiddag hier postte:
GerefGemeente-lid schreef:Juist in een periode van rust is het goed om meer aandacht te besteden aan onze ziel. En dat geldt zeker in de jachtige tijd waarin we thans leven. Dit aardse leven is toch slechts een voorbereiding op de allesbeslissende en de nimmereindigende eeuwigheid. Meer niet. Als we onszelf dan geen tijd gunnen om naar Gods huis op te gaan als de gelegenheid geboden wordt, is dat toch niet goed?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door CvdW »

Die rustige periode is dan van juni t/m augustus.
Deze zomer viel de warmte mee. Wanneer het 30+ graden is dan vraagt een tuin extra aandacht. Ja, mijn ziel vraagt dagelijks aandacht!
Er wordt ons gelegenheid gegund om naar Gods huis te gaan. Dan is het zeker goed om te gaan, of thuis een preek te lezen.
Misschien een teer puntje: laten predikanten in deze periode gratis preken. Misschien zien we dan iets gebeuren wat we niet verwachten.
Mogen mensen nu doordeweeks al naar een naburige kerkdienst gaan?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Die rustige periode is dan van juni t/m augustus.
Deze zomer viel de warmte mee. Wanneer het 30+ graden is dan vraagt een tuin extra aandacht. Ja, mijn ziel vraagt dagelijks aandacht!
Er wordt ons gelegenheid gegund om naar Gods huis te gaan. Dan is het zeker goed om te gaan, of thuis een preek te lezen.
Misschien een teer puntje: laten predikanten in deze periode gratis preken. Misschien zien we dan iets gebeuren wat we niet verwachten.
Mogen mensen nu doordeweeks al naar een naburige kerkdienst gaan?

Mooie reactie CvdW, alleen begrijp ik de logica van het gratis preken niet. Ik kan me werkelijk geen belemmering uit deze hoek voor de geest brengen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Ad Anker »

Omdat weekdiensten in sommige gevallen verliesgevend zijn. De dominee kost meer dan wat de collecte opbrengt. Ik vind het een prima idee om voor weekdiensten alleen reiskosten te vergoeden.

Ik pleit voor trouw aan de eigen gemeente. Als daar een weekdienst is ben je er gewoon zoveel als mogelijk. Predikanten met een eigen gemeente verzorgen bijbellezingen of andere bezinnende bijeenkomsten in de week.

Het bijwonen van weekdiensten in de omgeving mag natuurlijk altijd. Maar het is raar om dit te verplichten of dit als vrucht van bekering te zien.
Plaats reactie