Bekering, levensstijl en vruchten

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: Toets idd alles aan de Schrift. Dus toon aan, uit de Schrift, dat 1 onzin is.
Wim mag gerust een vraag stellen, wat DDD er ook van vindt...

1 is geen onzin, geenszins. Ik gebruik ook heel bewust dit voorbeeld. Zalig zijn die hongeren, en in Gods huis worden dikwijls hongerigen gevoed. Maar om dit op te voeren als vrucht vind ik vergaand.

Het telkens specificeren van refo-vruchten (de zwart-pak-opmerking) van Ambtenaar vind ik derhalve wat irritant. Ik wil daar liefst wat van wegblijven.
Natuurlijk kun je van alles vragen. Maar in het kader van zijn bijdrage ging het over tricky redereringen. Daar hoort niet bij dat je van de ander vraagt om het tegendeel te bewijzen.

Los daarvan vind ik de tekst over het hongeren en dorsten naar gerechtigheid niets te maken hebben met kerkgang. Maar goed, dat zal aan een vergeestelijkte interpretatie van de tekst liggen en is een onderwerp apart.
Zeker wel. Ps. 42 spreekt over dorst naar God. God laat Zich juist ook in Zijn huis ontmoeten. Natuurlijk heeft de zaligspreking een andere, verinnerlijkte, strekking maar het verband tussen die twee is glashelder. Inderdaad, dat zou een apart draadje zijn.
Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik zie wel overeenkomsten tussen het wel/niet dragen van een rok en het wel/niet bezoeken van een doordeweekse kerkdienst.

In onze gezindte is ter linkerzijde een broek geaccepteerd, maar de weekdiensten worden minimaal bezocht. Ter rechterzijde is een broek niet geaccepteerd, maar is de kerk tijdens een doordeweekse kerkdienst nagenoeg vol.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Erskinees »

Maar ter linkerzijde zijn er bijbelkringen of andere bezinnende activiteiten. De dorst naar God kan daarmee worden gelest. In gemeenten waar weekdiensten zijn is er soms helemaal geen verenigingsleven en zijn bijbelkringen niet toegestaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Adagio schreef:
Erskinees schreef:Van breed verwoorde Bijbelse vruchten hebben we in onze gezindte soms versmalde eigen vruchten gemaakt. Helemaal fout is het dus niet, maar het zou algemener verwoord moeten worden.
Juist, terug dus naar de breedte van de verwoording door David: "Eén ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de lieflijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel."
Die tempel was de plaats waar God Zijn woning had. Behalve de priesters en de levieten kwam geen enkele Israeliet daar elke dag. Het voorhangsel is inmiddels gescheurd en er is geen tempel meer. Waar David toen naar zocht, is nu overal te vinden. Niet alleen in (doordeweekse) kerkdiensten. Niet alleen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Misschien juist daarom beter om het wel te zeggen. Niet iedere christen zit in een refobubbel. De meeste christenen namelijk niet. Afgelopen dagen had ik een jeans aan met een sweater en sneakers, vandaag een leren rok naar kantoor met hoge hakken. Maakt mij dat vandaag een betere christen dan de afgelopen dagen? Kan je daarmee stellen dat ik de vruchten van de Geest hiermee niet laat zien of juist vandaag wel?
Het gaat om het hart. Je hart wordt niet anders als je 's morgens een rok aantrekt. Dus vind ik het een heel vreemde gedachte dat je dit per dag zou bekijken, al naar gelang hoe je je die dag kleedt/gedraagt.
Dat ben ik helemaal met je eens. Toch lees ik in dit topic ( wellicht te zwart/wit gesteld) dat als je echt bekeerd bent de tv/Netflix uitgaat en men zich anders (met jurk/rok gaat kleden. Daarmee impliceer je naar mijn idee dat mensen die een broek dragen niet echt bekeerd kunnen zijn. Vandaag mijn stelling en vraag ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Toch lees ik in dit topic ( wellicht te zwart/wit gesteld) dat als je echt bekeerd bent de tv/Netflix uitgaat en men zich anders (met jurk/rok gaat kleden. Daarmee impliceer je naar mijn idee dat mensen die een broek dragen niet echt bekeerd kunnen zijn. Vandaag mijn stelling en vraag ;)
Aangezien ik een opmerking over Netflix heb gemaakt, neem ik aan dat je op mijn bijdrage doelt. Als dat het geval is geef je er wel je eigen draai aan, en concludeer je zaken die ik niet gezegt heb.
J.C. Philpot schreef:Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit (of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken). En dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht.
  • Bij TV/Netflix heb ik de nuance toegevoegd: of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken
  • Bij kleding zeg ik: en dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht. Ik heb hier niets gezegt over een rok, en dat dat de enige mogelijkheid is om je als vrouw te kleden.
Een conclusie dat iemand die een broek draagt geen genade kan hebben, kun je zeker niet aan mijn posting toeschrijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Ik heb al eerder aangegeven dat je mijn woorden verdraait. Dat noemde je op de persoon spelen. Ik heb daar niet meer op gereageerd omdat de ervaring leert dat ik dan een banwaarschuwing van Eilander krijg. Het doet me pijn dat jij alle ruimte hebt om je gang te gaan en mijn woorden weer verdraaid. Ik heb nergens gepleit voor het loslaten van kledingregels omdat betreffende mevrouw zich niet kleedde naar refo-maatstaven. Ik heb meerdere keren aangegeven dat voor mij de Schrift de enige norm is. Maar dat noem je dan 'niet inhoudelijk'. Dit steeds weer bewust proberen mij in een hoek te zetten en zwart te maken begint me flink tegen te staan en ik hoop dat je daar mee stopt.
Ik stel volgens mij ook niet dat je pleit om regels los te laten. Ik heb alleen aangegeven dat de regel van de kleding voor de vrouw in refoland niet afhankelijk is van wat in andere culturen gewoon is. Ik wil dat graag loskoppelen. Ik zie dus oprecht niet in wat ik verdraai.

Verder is je posting wederom erg op de persoon, ik zal dat melden. Probeer dat niet te doen.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef: Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik zie wel overeenkomsten tussen het wel/niet dragen van een rok en het wel/niet bezoeken van een doordeweekse kerkdienst.

In onze gezindte is ter linkerzijde een broek geaccepteerd, maar de weekdiensten worden minimaal bezocht. Ter rechterzijde is een broek niet geaccepteerd, maar is de kerk tijdens een doordeweekse kerkdienst nagenoeg vol.
Het bezoeken van een doordeweekse dienst kan ook een onderdeel zijn van een subcultuur, maar ik vind je stellingname op zijn minst grappig.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik zie wel overeenkomsten tussen het wel/niet dragen van een rok en het wel/niet bezoeken van een doordeweekse kerkdienst.

In onze gezindte is ter linkerzijde een broek geaccepteerd, maar de weekdiensten worden minimaal bezocht. Ter rechterzijde is een broek niet geaccepteerd, maar is de kerk tijdens een doordeweekse kerkdienst nagenoeg vol.
Het bezoeken van een doordeweekse dienst kan ook een onderdeel zijn van een subcultuur, maar ik vind je stellingname op zijn minst grappig.
Maar wel onzin natuurlijk. In bepaalde gemeenten is meer de focus op (persoonlijke) bijbelstudie, wat net zo goed is als een doordeweekse kerkdienst. Refo en anderen refereren daar al aan.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef: Als de Heere gaat werken:

vrucht 1: je zoekt naar alle mogelijkheden om naar de kerk te gaan, ook door de weeks
vrucht 2: je kunt over geen strootje heenstappen zonder de Heere te vragen
vrucht 3: etc.
vrucht 4: etc.

Je kunt ze wel verzinnen. Wellicht allemaal waarheden, maar over vrucht 1 heb ik me wel eens bezwaard gevoeld. Ik heb gewoon een gezin, werk en wel eens geen zin 's avonds. Dus het is ook een soort wetticisme waar we ons aan gaan spiegelen.

De Bijbel heeft het over andere vruchten. Herman haalt dat aan. En soms liggen de uiterlijke kenmerken in het verlengde van die vruchten, als antwoord op @Tiberius.
Dat ben ik wel met je eens. Het lijkt me duidelijk dat een vrucht van het geloof ook het hongeren naar het Woord (en dus zeker de prediking, en al helemaal op zondag) is. De manier hoe het soms vanaf de kansel verwoord wordt ("dan ga je alle weekdiensten in de regio bezoeken" en "je slaat geen dienst meer over") houden geen rekening met ons mens-zijn. Ondanks het hongeren naar het Woord kan een mens toch motivatie missen. Vermoeid zijn. Of gewoonweg andere verplichtingen hebben. Van breed verwoorde Bijbelse vruchten hebben we in onze gezindte soms versmalde eigen vruchten gemaakt. Helemaal fout is het dus niet, maar het zou algemener verwoord moeten worden.
Helemaal mee eens.
Evenals de "ontdekkende" opmerking: 'leg uw hart er maar eens naast'...

Bij het grootste deel van de dingen waar 'het hart naast gelegd moet worden' ervaar ik in meer of mindere mate herkenning. Het komt ook voor dat er geen herkenning is, bijvoorbeeld bij opmerkingen over 's nachts wakker liggen. Dat heb ik gewoonweg niet. Terwijl juist door het karakter van deze opmerkingen het nogal eens ervaren wordt als een maatstaf. Het gevaar bestaat dan dat gedacht gaat worden: ik voldoe niet aan de kenmerken van 's nachts wakker liggen, dus ik ben nog geen kind van God (of nog geen goed kind van God). Daarmee worden mensen nogal teruggeworpen op zichzelf. Het uitroepen naar God kent geen voorwaarde aan tijdstip. Dit is mijns inziens een breed voorkomend probleem. Hoewel ik meestal redelijk nuchter ben, en redelijk weet te relativeren, maak ik ook mee dat ik door zulke (ongetwijfeld goedbedoelde) woorden vanaf de kansel aangevochten wordt, twijfel krijg. We moeten niet op onszelf teruggeworpen worden, maar naar op Christus geworpen worden.

Daarbij bestaat ook nog het gevaar dat zulke kenmerken als "goede werken" en daarmee als eigengerechtigheid gaan fungeren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik zie wel overeenkomsten tussen het wel/niet dragen van een rok en het wel/niet bezoeken van een doordeweekse kerkdienst.

In onze gezindte is ter linkerzijde een broek geaccepteerd, maar de weekdiensten worden minimaal bezocht. Ter rechterzijde is een broek niet geaccepteerd, maar is de kerk tijdens een doordeweekse kerkdienst nagenoeg vol.
Het bezoeken van een doordeweekse dienst kan ook een onderdeel zijn van een subcultuur, maar ik vind je stellingname op zijn minst grappig.
Maar wel onzin natuurlijk. In bepaalde gemeenten is meer de focus op (persoonlijke) bijbelstudie, wat net zo goed is als een doordeweekse kerkdienst. Refo en anderen refereren daar al aan.
Klopt. Bovendien is een kerkdienst makkelijker, omdat je daar niets van jezelf hoeft te laten zien. Op een bijbelstudie meestal wel.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik zie wel overeenkomsten tussen het wel/niet dragen van een rok en het wel/niet bezoeken van een doordeweekse kerkdienst.

In onze gezindte is ter linkerzijde een broek geaccepteerd, maar de weekdiensten worden minimaal bezocht. Ter rechterzijde is een broek niet geaccepteerd, maar is de kerk tijdens een doordeweekse kerkdienst nagenoeg vol.
Het bezoeken van een doordeweekse dienst kan ook een onderdeel zijn van een subcultuur, maar ik vind je stellingname op zijn minst grappig.
Maar wel onzin natuurlijk. In bepaalde gemeenten is meer de focus op (persoonlijke) bijbelstudie, wat net zo goed is als een doordeweekse kerkdienst. Refo en anderen refereren daar al aan.
Ik denk dat deze stellingname wel klopt, ik herken hem wel in mijn omgeving. Betekend niet dat degenen die geen weekdiensten bezoeken of hebben minder zouden zijn ofzo. In die kerken is dan vaak een Bijbelkring of verenigingswerk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef: Wim mag gerust een vraag stellen, wat DDD er ook van vindt...

1 is geen onzin, geenszins. Ik gebruik ook heel bewust dit voorbeeld. Zalig zijn die hongeren, en in Gods huis worden dikwijls hongerigen gevoed. Maar om dit op te voeren als vrucht vind ik vergaand.

Het telkens specificeren van refo-vruchten (de zwart-pak-opmerking) van Ambtenaar vind ik derhalve wat irritant. Ik wil daar liefst wat van wegblijven.
Natuurlijk kun je van alles vragen. Maar in het kader van zijn bijdrage ging het over tricky redereringen. Daar hoort niet bij dat je van de ander vraagt om het tegendeel te bewijzen.

Los daarvan vind ik de tekst over het hongeren en dorsten naar gerechtigheid niets te maken hebben met kerkgang. Maar goed, dat zal aan een vergeestelijkte interpretatie van de tekst liggen en is een onderwerp apart.
Zeker wel. Ps. 42 spreekt over dorst naar God. God laat Zich juist ook in Zijn huis ontmoeten. Natuurlijk heeft de zaligspreking een andere, verinnerlijkte, strekking maar het verband tussen die twee is glashelder. Inderdaad, dat zou een apart draadje zijn.
Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik zie wel overeenkomsten tussen het wel/niet dragen van een rok en het wel/niet bezoeken van een doordeweekse kerkdienst.

In onze gezindte is ter linkerzijde een broek geaccepteerd, maar de weekdiensten worden minimaal bezocht. Ter rechterzijde is een broek niet geaccepteerd, maar is de kerk tijdens een doordeweekse kerkdienst nagenoeg vol.
Dus je bent "links" als je een broek draagt!?
Wij kennen géén weekdiensten, "moet" je die dan elders bezoeken?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Dus je bent "links" als je een broek draagt!?
Wij kennen géén weekdiensten, "moet" je die dan elders bezoeken?
Orchidee, in de rechterflank van de gereformeerde gezindte is het dragen van een broek 'links' en zijn weekdiensten een normaal fenomeen. Je zou dit wel kunnen weten, er zelfs een aparte topic met weekdiensten. Er zijn vele, vele weekdiensten, vooral op bijvoorbeeld woensdag zijn het er wel meer dan tien in den lande.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Ik heb al eerder aangegeven dat je mijn woorden verdraait. Dat noemde je op de persoon spelen. Ik heb daar niet meer op gereageerd omdat de ervaring leert dat ik dan een banwaarschuwing van Eilander krijg. Het doet me pijn dat jij alle ruimte hebt om je gang te gaan en mijn woorden weer verdraaid. Ik heb nergens gepleit voor het loslaten van kledingregels omdat betreffende mevrouw zich niet kleedde naar refo-maatstaven. Ik heb meerdere keren aangegeven dat voor mij de Schrift de enige norm is. Maar dat noem je dan 'niet inhoudelijk'. Dit steeds weer bewust proberen mij in een hoek te zetten en zwart te maken begint me flink tegen te staan en ik hoop dat je daar mee stopt.
Ik stel volgens mij ook niet dat je pleit om regels los te laten. Ik heb alleen aangegeven dat de regel van de kleding voor de vrouw in refoland niet afhankelijk is van wat in andere culturen gewoon is. Ik wil dat graag loskoppelen. Ik zie dus oprecht niet in wat ik verdraai.

Verder is je posting wederom erg op de persoon, ik zal dat melden. Probeer dat niet te doen.
Sorry Ad, maar misschien kun je proberen mensen serieus te nemen. Ditbenik legt keurig uit, zonder lelijk te doen. Ik vind het behoorlijk flauw wat je nu doet, en dan druk ik mij netjes uit!

Ik heb de neiging om jouw bericht te melden, heb ook op het punt gestaan, maar doe dat liever niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Ik heb al eerder aangegeven dat je mijn woorden verdraait. Dat noemde je op de persoon spelen. Ik heb daar niet meer op gereageerd omdat de ervaring leert dat ik dan een banwaarschuwing van Eilander krijg. Het doet me pijn dat jij alle ruimte hebt om je gang te gaan en mijn woorden weer verdraaid. Ik heb nergens gepleit voor het loslaten van kledingregels omdat betreffende mevrouw zich niet kleedde naar refo-maatstaven. Ik heb meerdere keren aangegeven dat voor mij de Schrift de enige norm is. Maar dat noem je dan 'niet inhoudelijk'. Dit steeds weer bewust proberen mij in een hoek te zetten en zwart te maken begint me flink tegen te staan en ik hoop dat je daar mee stopt.
Ik stel volgens mij ook niet dat je pleit om regels los te laten. Ik heb alleen aangegeven dat de regel van de kleding voor de vrouw in refoland niet afhankelijk is van wat in andere culturen gewoon is. Ik wil dat graag loskoppelen. Ik zie dus oprecht niet in wat ik verdraai.

Verder is je posting wederom erg op de persoon, ik zal dat melden. Probeer dat niet te doen.
Sorry Ad, maar misschien kun je proberen mensen serieus te nemen. Ditbenik legt keurig uit, zonder lelijk te doen. Ik vind het behoorlijk flauw wat je nu doet, en dan druk ik mij netjes uit!

Ik heb de neiging om jouw bericht te melden, heb ook op het punt gestaan, maar doe dat liever niet.
Ah, fijn, ik begrijp het namelijk echt niet. Waar probeer ik deze man bewust zwart te maken en in een hoek te zetten? Ik begrijp dat echt niet? Wat doe ik verkeerd? Wellicht kun jij het uitleggen? Dan is het mij maar duidelijk.
Plaats reactie