Bekering, levensstijl en vruchten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Omdat weekdiensten in sommige gevallen verliesgevend zijn. De dominee kost meer dan wat de collecte opbrengt. Ik vind het een prima idee om voor weekdiensten alleen reiskosten te vergoeden.

Ik pleit voor trouw aan de eigen gemeente. Als daar een weekdienst is ben je er gewoon zoveel als mogelijk. Predikanten met een eigen gemeente verzorgen bijbellezingen of andere bezinnende bijeenkomsten in de week.

Het bijwonen van weekdiensten in de omgeving mag natuurlijk altijd. Maar het is raar om dit te verplichten of dit als vrucht van bekering te zien.
Oke, helder. Ik heb daar nooit aan gedacht dat collecten te weinig zouden opbrengen, nu snap ik de opmerking van CvdW goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:Omdat weekdiensten in sommige gevallen verliesgevend zijn. De dominee kost meer dan wat de collecte opbrengt. Ik vind het een prima idee om voor weekdiensten alleen reiskosten te vergoeden.

Ik pleit voor trouw aan de eigen gemeente. Als daar een weekdienst is ben je er gewoon zoveel als mogelijk. Predikanten met een eigen gemeente verzorgen bijbellezingen of andere bezinnende bijeenkomsten in de week.

Het bijwonen van weekdiensten in de omgeving mag natuurlijk altijd. Maar het is raar om dit te verplichten of dit als vrucht van bekering te zien.
Maar waarom zou je naar zo'n dienst gaan? Gewoon omdat 'veel kerkdiensten' beter is dan 'minder kerkdiensten'? Waarom is er dan niet elke avond iets, als het zo van belang is?

Er komt bij ons soms een dominee in de avond. Begint om half acht. Tien over negen zegt hij een keer dat hij 'om des tijds wille' een beetje zal opschieten (hij zegt het netter). Dan gaat hij nog door tot tegen half tien. En als dan steeds uitgelegd wordt hoe God een mens bekeert (volgens hem) dan denk ik de volgende keer: we lezen maar een boek.
Voor je beeld: ik ga meestal wel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Mogen we wel discussiëren over de vraag of we mogen discussiëren over de discussie?
:yahoo

En nu serieus: het is jammer dat er geen antwoord komt op de onderstaande alinea die ik vanmiddag hier postte:
GerefGemeente-lid schreef:Juist in een periode van rust is het goed om meer aandacht te besteden aan onze ziel. En dat geldt zeker in de jachtige tijd waarin we thans leven. Dit aardse leven is toch slechts een voorbereiding op de allesbeslissende en de nimmereindigende eeuwigheid. Meer niet. Als we onszelf dan geen tijd gunnen om naar Gods huis op te gaan als de gelegenheid geboden wordt, is dat toch niet goed?
Het is goed om naar een weekdienst te gaan. Ik ervaar die diensten vaak ook als een rustpunt in een week met een druk gezin, baan en nevenfuncties. En de Heere wil werken door de prediking.

Maar er is ook een andere kant. Soms komt het gewoonweg niet uit, soms is de energie een beetje op. Weekdiensten bezoeken wordt gezien als een kenmerk van ware bekering, waarbij de hoeveelheid bezochte weekdiensten, in wijde omgeving, de graadmeter is voor de vrome kerkmens. Zo moet het niet zijn.

Een hart wat onderwijs nodig heeft, zoekt die kennis in weekdiensten, goede boeken, gezelschappen/kringen, misschien intensief luistern naar een Bach-cantate. Het hart zoekt die kennis en omgang met de Heere omdat het behoefte heeft, niet omdat ‘het moet’.

(En trouwens: nav je post: de eeuwigheid beslist niets, het moet in de tijd beslist worden.)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:(...)laten predikanten in deze periode gratis preken. (...)
Wat een rare suggestie; het lijkt Prins Bernhard jr. wel.
Waarom zouden ze gratis moeten preken? Kost een preek voorbereiden in de zomer minder tijd of zo? Of is de arbeider alleen in de winter zijn loon waardig?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
CvdW schreef:(...)laten predikanten in deze periode gratis preken. (...)
Wat een rare suggestie; het lijkt Prins Bernhard jr. wel.
Waarom zouden ze gratis moeten preken? Kost een preek voorbereiden in de zomer minder tijd of zo? Of is de arbeider alleen in de winter zijn loon waardig?
Jij weet toch zeker ook wel dat preken in weekdiensten (m.u.v. Bijbellezingen) meestal uit de oude doos komen?

Tenminste, ik geloof niet dat er predikanten zijn die speciaal een nieuwe preek maken voor een weekdienst in een vacante gemeente.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
GerefGemeente-lid schreef: En nu serieus: het is jammer dat er geen antwoord komt op de onderstaande alinea die ik vanmiddag hier postte:
GerefGemeente-lid schreef:Juist in een periode van rust is het goed om meer aandacht te besteden aan onze ziel. En dat geldt zeker in de jachtige tijd waarin we thans leven. Dit aardse leven is toch slechts een voorbereiding op de allesbeslissende en de nimmereindigende eeuwigheid. Meer niet. Als we onszelf dan geen tijd gunnen om naar Gods huis op te gaan als de gelegenheid geboden wordt, is dat toch niet goed?
Het is goed om naar een weekdienst te gaan. Ik ervaar die diensten vaak ook als een rustpunt in een week met een druk gezin, baan en nevenfuncties. En de Heere wil werken door de prediking.

Maar er is ook een andere kant. Soms komt het gewoonweg niet uit, soms is de energie een beetje op. Weekdiensten bezoeken wordt gezien als een kenmerk van ware bekering, waarbij de hoeveelheid bezochte weekdiensten, in wijde omgeving, de graadmeter is voor de vrome kerkmens. Zo moet het niet zijn.

Een hart wat onderwijs nodig heeft, zoekt die kennis in weekdiensten, goede boeken, gezelschappen/kringen, misschien intensief luistern naar een Bach-cantate. Het hart zoekt die kennis en omgang met de Heere omdat het behoefte heeft, niet omdat ‘het moet’.

(En trouwens: nav je post: de eeuwigheid beslist niets, het moet in de tijd beslist worden.)
Grotendeels eens. Al begrijp ik vaak niet waarom mensen de agenda niet vrijhouden als er een weekdienst is. Meestal is die vooraankondiging al maanden van te voren in het kerkblad.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
CvdW schreef:(...)laten predikanten in deze periode gratis preken. (...)
Wat een rare suggestie; het lijkt Prins Bernhard jr. wel.
Waarom zouden ze gratis moeten preken? Kost een preek voorbereiden in de zomer minder tijd of zo? Of is de arbeider alleen in de winter zijn loon waardig?
Jij weet toch zeker ook wel dat preken in weekdiensten (m.u.v. Bijbellezingen) meestal uit de oude doos komen?

Tenminste, ik geloof niet dat er predikanten zijn die speciaal een nieuwe preek maken voor een weekdienst in een vacante gemeente.
Dan moet je dat als argument gebruiken, niet de zomerperiode.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eensch. Je zou eventueel wel de benzinekosten nog kunnen vergoeden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Jij weet toch zeker ook wel dat preken in weekdiensten (m.u.v. Bijbellezingen) meestal uit de oude doos komen?

Tenminste, ik geloof niet dat er predikanten zijn die speciaal een nieuwe preek maken voor een weekdienst in een vacante gemeente.
Ik denk niet dat we het tarief moeten gaan laten afhangen van de preek. Dan is er de verleiding voor de predikanten om de preken om te katten (zodat ze voor nieuw aangezien worden), of om de preek aan te passen aan het tarief.

Dan krijg je in bepaalde gemeenten extra betaald per 50 woorden bevinding, of bij een andere kerkenraad voor wat extra exegese - hoe meer griekse woorden er worden genoemd, hoe hoger het tarief.

Wat mij betreft dus gewoon 1 tarief.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 sep 2021, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Eensch. Je zou eventueel wel de benzinekosten nog kunnen vergoeden.
Daar ben ik het overigens ook niet mee eens. Zelfs al komt een preek volgens jou uit de oude doos, dan nog zal het een predikant tijd kosten om de preek actueel te maken voor de gemeente waar hij dan voorgaat. Het is geen goede zaak als hij dat niet doet. Bovendien kost het hem ook tijd en energie.
Niet doen dus.

Edit> Eens met Philpot dus.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Jij weet toch zeker ook wel dat preken in weekdiensten (m.u.v. Bijbellezingen) meestal uit de oude doos komen?

Tenminste, ik geloof niet dat er predikanten zijn die speciaal een nieuwe preek maken voor een weekdienst in een vacante gemeente.
Ik denk niet dat we het tarief moeten gaan laten afhangen van de preek. Dan is er de verleiding voor de predikanten om de preken om te katten (zodat ze voor nieuw aangezien worden), of om de preek aan te passen aan het tarief.

Dan krijg je in bepaalde gemeenten extra betaald per 50 woorden bevinding, of bij een andere kerkenraad voor wat extra exegese - hoe meer griekse woorden er worden genoemd, hoe hoger het tarief.

Wat mij betreft dus gewoon 1 tarief.
Heerlijk jouw voorbeelden :)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Maanenschijn »

Nu we het er toch over hebben: ik ben voor preken op de zak.

Het mag ook natuurlijk dat de predikant een ‘gewone’ job heeft en het er bij doet, net als bijvoorbeeld in veel Russische kerken. Maar al die vastgestelde tarieven en declaraties, allemaal niks.

Zonder dollen: over de honorering van predikanten zou een apart draadje gevuld kunnen worden, maar heeft weinig raakvlakken met het verband van de topic-titel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Herman »

Paulus vond het - onder omstandigheden - eerbaar om geen honorering voor zijn werk te ontvangen. Daarmee trekken we het onderwerp naar de vruchten van bekering. Er zijn voldoende predikanten die snappen dat een kleine gemeente met enkele bezoekers geen volle vergoeding kunnen betalen, en daar nochtans heengaan om te preken. Draagt elkanders lasten betekent in dit geval dan heel concreet dat zo 'n voorganger meelijdt in de tekorten van de noodlijdende gemeente.
(Ik spreek dan uiteraard niet over de gemiddelde gergem met een liquiditeitssaldo van boven de € 10.000 in kas).

Als ik me niet vergis kan je de opmerking van CvdW ook cynisch nemen. Als ze geen vergoeding krijgen, is het snel gedaan met die moreel opgelegde doordeweekse preken. Maar dat zal wel het slechte deel van mijn hart zijn dat dat bedenkt.
Laatst gewijzigd door Herman op 02 sep 2021, 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:(Ik spreek dan uiteraard niet ver de gemiddelde gergem met een liquiditeitssaldo van boven de € 10.000 in kas).
Sorry, maar dat is juist een armlastige GerGem. :)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Mistig »

Gratis preken lijkt me niet goed. In kerkelijke kring denken we al snel dat veel gratis kan.
Muzikanten of sprekers voor een concert, predikanten voor allerlei gelegenheden, etc.

Misschien kunnen we wat meer geven (zeg ik in z'n algemeenheid). Iemand die niets of weinig heeft hoeft niets te geven.
Maar volgens mij hoeven er geen arme kerkelijke gemeenten te zijn. Zeker niet in de reformatorische kring.

Overigens zijn doordeweekse diensten heerlijk. Juist in de zomerperiode, wanneer er wat minder te doen is.
Een rustmoment, om op te laden. Zo maar door de week.
En het lijkt me prachtig als (ook in gemeenten met een predikant) hier heel breed voor wordt uitgenodigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie