Bekering, levensstijl en vruchten

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Susanna »

Ik zou beginnen met het woordje bekering. Echte bekering is een beslissende breuk met oude patronen van zonde en de wereld en het omarmen van nieuw leven in Christus door geloof.
Deze bekering is zo diepgaand dat het veel veranderingen in een persoon met zich meebrengt. Het brengt een verandering van geest met zich mee, wat een intellectuele verandering is; en een verandering van visie, een nieuwe erkenning van God, ons ik, de zonde en Christus. Steve Lawson
Een christelijke levensstijl staat gelijk aan toegewijd leven. Aan moslims uitgelegd: "Een christelijke levensstijl is geen lijst met regels. Christenen concentreren hun aandacht het op Christus en volgen Zijn voorbeeld. Wat deed Hij?
1. Hij communiceerde met God ( Mattheüs 11:25-26 ; Markus 6:46 ; 14:32 )
2. Erkende de betekenis van de Heilige Geest ( Johannes 14:16-17 , 26 )
3. Gehoorzaamde de wil van Zijn hemelse Vader ( Lukas 22:42 ; Johannes 6:38-39 )
4. Weerstond verleiding door standvastig te zijn aan het Woord van God ( Lukas 4:1-13 )
5. Reikte uit naar degenen die als hopeloze zondaars werden beschouwd ( Marcus 2:15-16 ; Lucas 19:5-9 )
6. Diende anderen, Zichzelf vernederend voor zijn hemelse Vader ( Johannes 13:3-5 , 12-15 )
7. Volhard in geloof en liefde ( Johannes 4:34 , Johannes 9:4 ; Johannes 17:23 )

Om als christen te leven, moet je het karakter van Christus hebben. Er moet een transformatie plaatsvinden als gevolg van de inwoning van de Heilige Geest ( Galaten 5:24-25 )."

Dat is wat waar ik aan denk bij: bekering, levensstijl en vruchten
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Tiberius »

Beste vrienden, ik vind het geen goed idee om dat in een lopend topic te doen. Wellicht kunnen jullie elkaar per mail of liever nog fysiek spreken?
Mocht ik daarin kunnen faciliteren, dan hoor ik het graag. Graag via de mail die volgens mij gewoon open staat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Sorry Ad, maar misschien kun je proberen mensen serieus te nemen. Ditbenik legt keurig uit, zonder lelijk te doen. Ik vind het behoorlijk flauw wat je nu doet, en dan druk ik mij netjes uit!

Ik heb de neiging om jouw bericht te melden, heb ook op het punt gestaan, maar doe dat liever niet.
Ah, fijn, ik begrijp het namelijk echt niet. Waar probeer ik deze man bewust zwart te maken en in een hoek te zetten? Ik begrijp dat echt niet? Wat doe ik verkeerd? Wellicht kun jij het uitleggen? Dan is het mij maar duidelijk.
Ditbenik reageerd op deze quote:
Ad Anker schreef:Helemaal mee eens. Ik heb juist deze topic gesplitst en niet een titel 'broek of rok' gegeven. Natuurlijk ligt het in een seculiere omgeving anders. Ditbenik heeft een voorbeeld gegeven van een oprecht christin die zich niet kleedde naar refo-maatstaven. Dat respecteer en begrijp ik. Ik heb ook iets meer van de wereld gezien, ging in een ander werelddeel met oprechte christenen op zondag uit de kerk de weekboodschappen doen. Ik pleit derhalve niet voor openstelling van alle winkels op zondag.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo ook niet zie waar @Ad Anker hier de fout in gaat. Maar het kan zijn dat dat eerder in de discussie is gebeurd, en dat ik dat niet heb gelezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Mara »

Gek genoeg ben ik juist minder wettisch gaan leven, na het beluisteren van een GG predikant.
Ik leefde vooral op de zondag, heel strikt. En tijdens die preek werden mijn ogen geopend dat ik daarmee niet de zaligheid kan verdienen.
Want dat is vaak wel de achtergrond hiervan.
Zo netjes mogelijk leven.
Maar waarom laat je bepaalde dingen? Waarom doe je juist bepaalde dingen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:De Bijbel heeft het over andere vruchten. Herman haalt dat aan. En soms liggen de uiterlijke kenmerken in het verlengde van die vruchten, als antwoord op @Tiberius.
Soms, wellicht. Maar lang niet altijd.
Het gaat nu in dit topic hier over rokkendragende vrouwen. Waarom zou dat in het verlengde liggen van de Bijbelse vruchten?

Ik begrijp wel vanuit welk referentiekader je typt, maar ik zit er zo'n beetje hetzelfde in als Ditbenik: in een seculiere omgeving en niet in de Biblebelt.
'Uiterlijk kenmerk in het verlengde van de Bijbelse vruchten' is dan eerbaar gekleed. En dat hoeft voor een vrouw niet persé in een al dan niet miniem rokje te zijn denk ik. Ik kan dat althans nog niet zien.
De door jouw aangehaalde foto uit het RD bij de schooljaaropening in Barneveld, is toch een goed uitgangspunt voor de eerbare kleding, als je tegen broeken bent?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Maar ter linkerzijde zijn er bijbelkringen of andere bezinnende activiteiten. De dorst naar God kan daarmee worden gelest. In gemeenten waar weekdiensten zijn is er soms helemaal geen verenigingsleven en zijn bijbelkringen niet toegestaan.
Die Bijbelkringen zijn er alleen tijdens de seizoenen, zo ongeveer van half september tot ergens in mei, en dan ook nog niet eens elke week. Van mei tot september zijn er dus gewoon weekdiensten mogelijk.

Dus die redenering gaat geenszins op.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 01 sep 2021, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik zie wel overeenkomsten tussen het wel/niet dragen van een rok en het wel/niet bezoeken van een doordeweekse kerkdienst.

In onze gezindte is ter linkerzijde een broek geaccepteerd, maar de weekdiensten worden minimaal bezocht. Ter rechterzijde is een broek niet geaccepteerd, maar is de kerk tijdens een doordeweekse kerkdienst nagenoeg vol.
Het bezoeken van een doordeweekse dienst kan ook een onderdeel zijn van een subcultuur, maar ik vind je stellingname op zijn minst grappig.
Maar wel onzin natuurlijk. In bepaalde gemeenten is meer de focus op (persoonlijke) bijbelstudie, wat net zo goed is als een doordeweekse kerkdienst. Refo en anderen refereren daar al aan.
Zie mijn eerdere post richting @Erskinees. Juist in een periode van rust, tijdens de zomermaanden, zie ik niet waarom weekdiensten niet gewoon bezocht kunnen worden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Erskinees »

Precies, die periode van rust is er niet voor niets. Dat lijkt me niet bedoeld als weekdienstseizoen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Precies, die periode van rust is er niet voor niets. Dat lijkt me niet bedoeld als weekdienstseizoen.
Oneens.

Juist in een periode van rust is het goed om meer aandacht te besteden aan onze ziel. En dat geldt zeker in de jachtige tijd waarin we thans leven. Dit aardse leven is toch slechts een voorbereiding op de allesbeslissende en de nimmereindigende eeuwigheid. Meer niet. Als we onszelf dan geen tijd gunnen om naar Gods huis op te gaan als de gelegenheid geboden wordt, is dat toch niet goed?

Het is bekend dat onze oudvaders vroeger wekelijks doordeweeks kerkdiensten hielden. Denk aan ds. Petrus Immens en ook aan ds. Bernardus Smytegelt.
En de mensen in die tijd waren ook druk met het boerenleven. Maar ze ontbraken nooit tijdens de diensten.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 01 sep 2021, 16:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Dus je bent "links" als je een broek draagt!?
Wij kennen géén weekdiensten, "moet" je die dan elders bezoeken?
Orchidee, in de rechterflank van de gereformeerde gezindte is het dragen van een broek 'links' en zijn weekdiensten een normaal fenomeen. Je zou dit wel kunnen weten, er zelfs een aparte topic met weekdiensten. Er zijn vele, vele weekdiensten, vooral op bijvoorbeeld woensdag zijn het er wel meer dan tien in den lande.
Is dat een antwoord op mijn vraag?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Adagio »

Mara schreef:Maar waarom laat je bepaalde dingen? Waarom doe je juist bepaalde dingen?
Denk dan bijvoorbeeld aan:

Romeinen 12:
"Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehaaglijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is." "Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben, alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden." "Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven."

Romeinen 13:
"De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet."
"Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden."

Romeinen 14:
"Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden. Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie buigen, en alle tong zal God belijden. Zo dan, een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven. Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft."

1 Kor. 13:
"Al ware het dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal of luidende schel geworden. En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap, en al ware het dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets. En al ware het dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het dat ik mijn lichaam overgaf opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef: Ik heb alleen aangegeven dat de regel van de kleding voor de vrouw in refoland niet afhankelijk is van wat in andere culturen gewoon is. Ik wil dat graag loskoppelen.
Hier ben ik het helemaal mee eens met als kanttekening dat er dus ook geen waardeoordeel aan gegeven moet worden als "als een vrouw bekeerd wordt gaat ze niet meer naar de kapper en zal ze geen broek aantrekken".
Dat wil ik graag loskoppelen van een goede en waardevolle groepscultuur.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: Het is bekend dat onze oudvaders vroeger wekelijks doordeweeks kerkdiensten hielden. Denk aan ds. Petrus Imminck en ook aan ds. Bernardus Smytegelt.
En de mensen in die tijd waren ook druk met het boerenleven. Maar ze ontbraken nooit tijdens de diensten.
Doel je niet op Immens? Beiden hielden in Middelburg zover ik weet alleen doordeweekse diensten in het winterseizoen en in de avondmaalsweken. Dat ging dus ook niet het hele jaar en in de zomer door. Bovendien kende men toen geen verenigingsleven, geen kerktelefoon en geen kinderoppas.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het is bekend dat onze oudvaders vroeger wekelijks doordeweeks kerkdiensten hielden. Denk aan ds. Petrus Imminck en ook aan ds. Bernardus Smytegelt.
En de mensen in die tijd waren ook druk met het boerenleven. Maar ze ontbraken nooit tijdens de diensten.
Doel je niet op Immens? Beiden hielden in Middelburg zover ik weet alleen doordeweekse diensten in het winterseizoen en in de avondmaalsweken. Dat ging dus ook niet het hele jaar en in de zomer door.
Die bedoel ik inderdaad.

Dat kan waar zijn, maar er was wel elke week doordeweeks kerk. En geloof maar dat Gods Woord daarnaast ook nog werd onderzocht.

Vandaag de dag is één avond in de week al genoeg. Ik vind dat een teken van de tijd en ook zorgelijk. Er komt straks een tijd waarin ook binnen onze gezindte er gezegd gaat worden dat 1 dienst op zondag ook wel kan. Het verachten van de weekdiensten is daar het begin van.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Maar ter linkerzijde zijn er bijbelkringen of andere bezinnende activiteiten. De dorst naar God kan daarmee worden gelest. In gemeenten waar weekdiensten zijn is er soms helemaal geen verenigingsleven en zijn bijbelkringen niet toegestaan.
Die Bijbelkringen zijn er alleen tijdens de seizoenen, zo ongeveer van half september tot ergens in mei, en dan ook nog niet eens elke week.
Hoe kom je daar nou bij? Bij ons gaat het gewoon door, weliswaar inderdaad met soms wat minder bezoekers vanwege vakantie, maar anderen haken dan juist extra aan.
Plaats reactie