Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Posthoorn, de discussie startte met jouw verbazing over mijn aanbeveling van Bunyan’s boek Komen tot Jezus Christus en jouw stelling dat de GG mbt de wedergeboorteleer zich terecht op Bunyan kunnen beroepen. Dit was de insteek en ik heb mij nauwgezet op dit onderwerp gericht. Jij kan meer op het oog hebben gehad maar ik ben van die discussie weggebleven. Ga nu niet in de evaluatie een en ander breder trekken tot in het persoonlijke toe; ik ervaar dat niet als fair.
Ik trek de discussie niet breder, van meet af aan ging het idd. om de wedergeboorteleer én de 'standenleer' van de GG. Dat ik het 'persoonlijk' trek is omdat jij hier op RF altijd pretendeert op dit punt de leer van de reformatoren en oudvaders te vertolken. Dat vind ik niet eerlijk als ik kijk naar bijv. wat Bunyan schrijft. Wat heb ik daarmee miszegd?
Overigens klopt ook in je laatste post niet wat je over mijn opvatting van de rechtvaardigmaking (bewuste, zoals je schrijft) schrijft. Ik spreek überhaupt nooit over de “bewuste” rechtvaardigmaking (dat is geen term uit de klassieke gereformeerde theologie), maar over de rechtvaardigmaking door het geloof. Vul alsjeblieft niet voor een ander in wat hij/zij zou leren of zeggen. Ik doe nogmaals een beroep op je om mij te quoten en niet mijn opvattingen in jouw woorden te beschrijven, want dan gaat het direct mis!
Ik weet wat jij bedoelt en ik weet dat jij het anders formuleert, maar we bedoelen beiden hetzelfde. Ik 'vul' dus niets 'in', maar gebruik een andere formulering omdat ik die zelf duidelijker vind. Ook hierin heb ik m.i. niets miszegd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Valcke »

Posthoorn, ik stop! Wat het tweede punt betreft: de term die gebruikt wordt is voor mij juist essentieel. Om het naar Bunyans Christenreis door te trekken: ik verbind de rechtvaardigmaking met het ingaan door de poort. Wanneer je over de ‘bewuste rechtvaardigmaking’ spreekt, denkt het hele forum aan het moment dat Christen bij het kruis komt. Het maakt dus wel degelijk een groot verschil welke uitdrukking je gebruikt. Maar ik heb weinig zin om verder te gaan op dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Posthoorn, ik stop! Wat het tweede punt betreft: de term die gebruikt wordt is voor mij juist essentieel. Om het naar Bunyans Christenreis door te trekken: ik verbind de rechtvaardigmaking met het ingaan door de poort. Wanneer je over de ‘bewuste rechtvaardigmaking’ spreekt, denkt het hele forum aan het moment dat Christen bij het kruis komt. Het maakt dus wel degelijk een groot verschil welke uitdrukking je gebruikt. Maar ik heb weinig zin om verder te gaan op dit onderwerp.
Het punt is niet dat wij verschillend over de rechtvaardiging door het geloof denken, het verschil zit 'm in de interpretatie van wat Bunyan schrijft.
Zoals jij het nu formuleert, denk ik dat het hele forum juist géén goed beeld van jouw standpunt krijgt. Voor alle duidelijkheid citeer ik hier wat ds. Paauwe schrijft over het geloof (en wat ik geheel onderschrijf, en jij waarschijnlijk ook):
ds. Paauwe schreef:Een mens die gelooft, heeft een openbaring ontvangen. Wat is hem dan geopenbaard? Het heilgeheim, het heilgeheim dat u vindt in Johannes 3 vers 16: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.' Dat wil niet zeggen dat zijn aandacht op deze tékst gevallen is. Maar de inhoud van deze tekst en van zo veel andere teksten, de inhoud is hem geopenbaard, zodat hij een openbaring ontvangen heeft van God in Zijn Zoon, door de Heilige Geest. Of een mens weten kan of hij deze openbaring ontvangen heeft? Stellig! Stellig! Hij ziet God en hij hoort God.
Dit noem ik de bewuste rechtvaardigmaking en dát is m.i. wat er gebeurt als Christen bij het kruis komt!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door CvdW »

@Posthoorn gaat voor mij invullen dat ik @Valcke niet begrijp. Dank u.
Ik begrijp @Valcke heel goed en ben het ook niet eens met uw (Posthoorn) interpretatie.
@Posthoorn zegt dus in de poort is er een onbewuste rechtvaardigmaking. Wel in Christus, maar Hem nog niet kennen. Ik ben wel getrouwd met mijn vrouw, maar ik ken haar nog niet.
Laatst gewijzigd door CvdW op 25 mei 2022, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb het idee dat Posthoorn te graag bepaalde dingen terug wil lezen, maar ik ken de dingen die zij noemt ook niet van Bunyan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Valcke »

Ik ben het oneens met je (Posthoorn), maar omdat het mosterd na de maaltijd is, ga ik er niet op in. Voor mij ligt alles geconcentreerd bij de poort, en dat doet Bunyan ook, wanneer we hem maar recht verstaan. En lees dan ook de Christinnereis op dit punt erbij.
::bye
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ik ben het oneens met je (Posthoorn), maar omdat het mosterd na de maaltijd is, ga ik er niet op in. Voor mij ligt alles geconcentreerd bij de poort, en dat doet Bunyan ook, wanneer we hem maar recht verstaan. En lees dan ook de Christinnereis op dit punt erbij.
::bye
Ik denk dat je mij in mijn beschrijving van het geloof zeker bijvalt. We verschillen dus alleen in de interpretatie van Bunyan (en mogelijk andere oude schrijvers). Daar kun je toch gewoon normaal op reageren en niet zo geërgerd?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Valcke »

Ik ben geërgerd omdat je steeds zegt (post na post inmiddels) wat ik - volgens jou dan - vindt, terwijl ik mij daar (vaak) niet in herken. Ik vind het echt buitengewoon vervelend, het spijt mij. En dat heeft inderdaad alles te maken met het feit dat je iets invult voor een ander; daar ben je nogal hardnekkig in.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Terri »

Jammer, dat er nu toch kribbigheid ontstaat. Ik heb geprobeerd met interesse deze discussie te volgen. Idd, waarom zo geërgerd?
Alhoewel, discussiëren is ook niet voor iedereen weggelegd :huhu
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:Ik ben geërgerd omdat je steeds zegt (post na post inmiddels) wat ik - volgens jou dan - vindt, terwijl ik mij daar (vaak) niet in herken. Ik vind het echt buitengewoon vervelend, het spijt mij. En dat heeft inderdaad alles te maken met het feit dat je iets invult voor een ander; daar ben je nogal hardnekkig in.
In dezen interpreteert Posthoorn Valcke dus verkeerd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door DDD »

Dat weet ik zo net nog niet.

Er zijn op het forum meerdere mensen met een bovengemiddelde standvastigheid in het lezen en in het schrijven. Volgens mij praten ze beiden langs elkaar heen en ligt dat zeker niet alleen aan Posthoorn, maar minstens zoveel aan hun beider neiging om de eigen definitie als maatstaf te nemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Tiberius »

Fijne toevoegingen weer. :nonnon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door pierre27 »

Terri schreef:Jammer, dat er nu toch kribbigheid ontstaat. Ik heb geprobeerd met interesse deze discussie te volgen. Idd, waarom zo geërgerd?
Alhoewel, discussiëren is ook niet voor iedereen weggelegd :huhu
Ik volg het ook met interesse deze discussie waar enkele ''buitenstaanders'' tussendoor komen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:
Valcke schreef:Ik ben geërgerd omdat je steeds zegt (post na post inmiddels) wat ik - volgens jou dan - vindt, terwijl ik mij daar (vaak) niet in herken. Ik vind het echt buitengewoon vervelend, het spijt mij. En dat heeft inderdaad alles te maken met het feit dat je iets invult voor een ander; daar ben je nogal hardnekkig in.
In dezen interpreteert Posthoorn Valcke dus verkeerd.
Sorry ik had dit als vraag neer moeten zetten in plaats van als stelling.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Terri schreef:Jammer, dat er nu toch kribbigheid ontstaat. Ik heb geprobeerd met interesse deze discussie te volgen. Idd, waarom zo geërgerd?
Alhoewel, discussiëren is ook niet voor iedereen weggelegd :huhu
Ik volg het ook met interesse deze discussie waar enkele ''buitenstaanders'' tussendoor komen.
Bedankt voor de positieve review Pierre.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie