Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Mara »

Bogerman schreef: Helemaal mee eens.
En al die dingen die Bezorgd noemt die langzaam aan het verschuiven zijn, zijn een teken aan de wand. Als de vormen en tradities veranderen en verdwijnen, verandert ook de inhoud die daarbij hoort. Je word ook moe en verdrietig van alle discussies over dingen die altijd onder ons zeker waren. Niks is meer heilig.
Ik heb het in onze gemeente ook zien gebeuren. Er werd niets meer gezegd over de kleding. Dat werd ook een glijdende schaal.
Op een normale zomerdag zit ik dus soms tegen een blote rug aan te kijken.
We hadden een jonge invalkoster, die in een korte broek op slippers bij de deur stond. Niemand die er iets van zei.
Maar voorbijgangers hadden dit ook gezien en vonden het nogal raar.
Ik heb het dus gemeld bij de kerkenraad, die er vervolgens niets mee deed, onder het mom van: koster is geen ambt.
Maar je bent toch een visitekaartje als het ware?
Als je bij een onbekende gemeente komt, de eerste die daar ziet is meestal de koster.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ambtenaar »

Bogerman schreef: Helemaal mee eens.
En al die dingen die Bezorgd noemt die langzaam aan het verschuiven zijn, zijn een teken aan de wand. Als de vormen en tradities veranderen en verdwijnen, verandert ook de inhoud die daarbij hoort. Je word ook moe en verdrietig van alle discussies over dingen die altijd onder ons zeker waren. Niks is meer heilig.
De vraag is waar de traditie op gestoeld is. Vaak is het ballast, louter vorm.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

Ik moet zeggen wat ik zie: Verwarring en ontbinding. Helaas we kunnen het niet anders waarnemen. Een andere forummer zou het wellicht naargeestig gemopper noemen. Maar wij kunnen het niet anders zien dan een kerk in verwarring en ontbinding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Susanna »

Bogerman schreef:
Wim Anker schreef:Hardlopen, wielrennen zijn uiteraard zowieso zinloze bezigheden, voor iedereen. Ga dan hout zagen of kloven. Of een tuin spitten. Of een huis verven. Of een tuin aanleggen bij de buren. Vast wel gemeenteleden waar dat toegevoegde waarde levert. Maar met energie smijten zonder enig rendement is hetzelfde als eten weggooien.
En van een tuin aanleggen wordt het lichaam prima getraind.
Helemaal mee eens.
En al die dingen die Bezorgd noemt die langzaam aan het verschuiven zijn, zijn een teken aan de wand. Als de vormen en tradities veranderen en verdwijnen, verandert ook de inhoud die daarbij hoort. Je word ook moe en verdrietig van alle discussies over dingen die altijd onder ons zeker waren. Niks is meer heilig.
Hardlopen en wielrennen mogen geen afgod worden.

Maar wielrennen en hardlopen zijn geen zinloze bezigheden. Dat vind ik te ver gaan. Wielrennen doe je vaak in een groep. Het is goed om met een groepje een hobby uit te oefenen. Juist voor mensen die niet zo sociaal zijn, kan het een laagdrempelige bezigheid zijn die hen veel plezier geeft. Alleen al het uitzetten van van route, bepalen waar je samen een ijsje gaat eten of wat drinken. Je komt nog eens ergens, mooie gebieden, natuur, lekker buiten, samen praten. Wielrennen helpt ook mee met het in toom houden van ADHD. Iedereen weet dat sporten kan helpen bij het verminderen van stress. En het is zo fijn om in groepsverband te sporten.

Hardlopen is ook bepaald niet zinloos. Het is "geen smijten met energie smijten zonder enig rendement". Het is goede, eenvoudige en effectieve oefening. Goed voor je lijf. Tegen obesitas en helpend als je vecht tegen een depressieve stemming. En het groepselement heeft velen uit de eenzaamheid gered. Er zijn veel eenzame mensen, die lid worden van een hardloopgroep. Ook eenzame christenen. Soms ontstaan er goede vriendschappen uit.

En kleding? Je trekt natuurlijk kleding aan die past bij de activiteit. De kans op zadelpijn, een veel voorkomend kwaaltje bij wielrenners, kan worden verlaagd met goede wielerkleding. Je fietst niet zomaar een paar meter. Je fiets kilometers. Daarnaast moet sportkleding voldoende ondersteuning bieden en temperatuur en vocht reguleren.

Dit wilde ik even gezegd hebben.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Susanna »

Bogerman schreef:
Bezorgd schreef:
Bogerman schreef:
GGotK schreef:Zomerserie over wat predikanten doen in de zomerperiode (en daarbuiten) ter ontspanning. De tweede aflevering met ds. Kazen.

https://www.youtube.com/watch?v=Hdh7rN1TNFU
Ik heb er toch wel moeite mee dat een dienaar van het Woord op een racefiets stapt en ook racekleding aan doet. Ik denk niet dat dit past bij het ambt van predikant. Niet in de gereformeerde gezindte in ieder geval. Wordt deze wereld niet gelijkvormig!! Een dominee moet altijd herkenbaar zijn als dominee. Ook in z’n vrije tijd. Ik zou er wel moeite mee hebben om hem dan zondags nog serieus te nemen als hij spreekt over de ernst van de zonde en de naderende eeuwigheid.
Vind je serieus dat een predikant alleen in zijn zwarte pak een rondje mag fietsen?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat M'Cheyne in zijn ambtskleding aan de rekstok hing.
Ik zei dat een predikant altijd herkenbaar moet zijn.
Dat betekent in dit geval dat een predikant niet op een racefiets thuishoort. Natuurlijk mag een predikant ook fietsen; dat is zelfs heel gezond, maar doe dan wel een lange zwarte broek aan, en in ieder geval een wit overhemd.
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

We kunnen niets inbrengen tegen gezond bewegen. Daar kunnen we alleen maar positief tegenover staan. Daar gaat het ook niet over. Bewegen is zorgen voor ons lichaam, en dat zijn we ook verplicht te onderhouden.
Anders is het als we denken aan competitiesport of de Olympische Spelen. We zien in het Woord wel een verwijzing naar deze spelen, maar geen aanmoediging. Wel staat er, als ik het goed lees. dat de lichamelijke oefening (in tegenstelling tot oefeningen in het geloof) tot weinig nu zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

Susanna schreef:
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik ken je niet, maar vraag me toch wat af: je zit op een refoforum en het fenomeen zwart pak is je echt vreemd?
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Reformer »

-DIA- schreef:We kunnen niets inbrengen tegen gezond bewegen. Daar kunnen we alleen maar positief tegenover staan. Daar gaat het ook niet over. Bewegen is zorgen voor ons lichaam, en dat zijn we ook verplicht te onderhouden.
Anders is het als we denken aan competitiesport of de Olympische Spelen. We zien in het Woord wel een verwijzing naar deze spelen, maar geen aanmoediging. Wel staat er, als ik het goed lees. dat de lichamelijke oefening (in tegenstelling tot oefeningen in het geloof) tot weinig nu zijn.
Dat is een mooie tekst die je noemt, Dia, over de verhouding van oefenen tot godzaligheid en de lichamelijke oefening. In dat verband is de tekst waarmee ds. Kazen intrede deed in Hoevelaken veelzeggend!

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f79ec4ba9e
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Susanna schreef:
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik ken je niet, maar vraag me toch wat af: je zit op een refoforum en het fenomeen zwart pak is je echt vreemd?
Dat deze forummer vaak geheel andere en ongereformeerde, of niet-reformatorische gedachten naar voren brengt hebben we al lang kunnen merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

Reformer schreef:
-DIA- schreef:We kunnen niets inbrengen tegen gezond bewegen. Daar kunnen we alleen maar positief tegenover staan. Daar gaat het ook niet over. Bewegen is zorgen voor ons lichaam, en dat zijn we ook verplicht te onderhouden.
Anders is het als we denken aan competitiesport of de Olympische Spelen. We zien in het Woord wel een verwijzing naar deze spelen, maar geen aanmoediging. Wel staat er, als ik het goed lees. dat de lichamelijke oefening (in tegenstelling tot oefeningen in het geloof) tot weinig nu zijn.
Dat is een mooie tekst die je noemt, Dia, over de verhouding van oefenen tot godzaligheid en de lichamelijke oefening. In dat verband is de tekst waarmee ds. Kazen intrede deed in Hoevelaken veelzeggend!

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f79ec4ba9e
Dat is dus ook wat ik bedoel. Maar het zegt vanzelf niets over waar deze consternatie over is begonnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bogerman »

Susanna schreef:
Bogerman schreef:Ik zei dat een predikant altijd herkenbaar moet zijn.
Dat betekent in dit geval dat een predikant niet op een racefiets thuishoort. Natuurlijk mag een predikant ook fietsen; dat is zelfs heel gezond, maar doe dan wel een lange zwarte broek aan, en in ieder geval een wit overhemd.
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik bedoel het serieus! Hoeft niet een broek zijn die bij een pak hoort, maar kan de vrije tijd ook van een andere stof zijn, maar hij moet wel herkenbaar zijn als dominee. Want ook in zijn vrije tijd is hij dienaar van het goddelijke woord.
Kijk dan maar naar dit eerste filmpje, van ds. Brugge. https://www.youtube.com/watch?v=Jh7eNw2BCfI
JAM
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2020, 11:49

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door JAM »

We zien in alle dingen, ook in de voorbeelden die Bezorgd noemde, dat we (ikzelf inclusief) afglijden. Je kunt het heilige huisjes noemen, maar ook een proberen te leven overeenkomstig hoe de Heere het van ons vraagt. En dat is dat we deze wereld niet gelijkvormig moeten zijn. De vraag die we onszelf in deze tijd moeten stellen is: waarin we ons nog van de wereld onderscheiden. Alles wat we fijn of leuk vinden, moet gewoon kunnen. Onszelf dingen ontzeggen omdat ze Bijbels gezien misschien niet geoorloofd zijn, vinden we zo moeilijk dat we gewoon allerlei redenen bedenken om het toch te doen. Dat geldt zowel gewone gemeenteleden als ambtsdragers. Maar wie naar Gods Woord wil leven loopt niet op het randje van wat geoorloofd is, maar houdt zich daar verre van.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

JAM schreef:We zien in alle dingen, ook in de voorbeelden die Bezorgd noemde, dat we (ikzelf inclusief) afglijden. Je kunt het heilige huisjes noemen, maar ook een proberen te leven overeenkomstig hoe de Heere het van ons vraagt. En dat is dat we deze wereld niet gelijkvormig moeten zijn. De vraag die we onszelf in deze tijd moeten stellen is: waarin we ons nog van de wereld onderscheiden. Alles wat we fijn of leuk vinden, moet gewoon kunnen. Onszelf dingen ontzeggen omdat ze Bijbels gezien misschien niet geoorloofd zijn, vinden we zo moeilijk dat we gewoon allerlei redenen bedenken om het toch te doen. Dat geldt zowel gewone gemeenteleden als ambtsdragers. Maar wie naar Gods Woord wil leven loopt niet op het randje van wat geoorloofd is, maar houdt zich daar verre van.
Een onverwacht positief geluid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Het gevaar is wel dat bij alles vragen stellen wat onder ons volkomen zekerheid heeft ook ingewikkeld is.
Interessante gedachte. Herkenbaar ook.
Twintig jaar geleden was het ook makkelijker. Iedere refo leefde ongeveer hetzelfde. Het behoefde geen uitleg. Het was gewoon zo.
Tegenwoordig is er meer diversiteit in levenstijl. Dat leer ook zaken heroverwegen.
Ik weet het vaak niet meer zo zeker.
Is het onbijbels dat: (om zo maar wat te noemen, er zijn tal van voorbeelden)
- je kinderen lekker buiten spelen op zondag.
- een broek voor een vrouw.
- een TV waar je goede programma's kijkt.
- Inhoudelijk goede liederen zingen in de kerkdienst.
- Een leuk rondje toeren op zondag
- 'Kerk'shoppen en combineren met visite.
- Met spijkerbroek naar de kerk.
- Een sportwedstrijd in stadion bezoeken.

Zomaar een rijtje. Allerlei zaken die vroeger volkomen duidelijkheid hadden.
En niet om ze stuk voor stuk te gaan bediscusseren en maar niet meer na te volgen. Maar veel is gewoon niet uitteleggen maar onderdeel van onze cultuur. En worden door andere christenen (bv in buitenland) heel anders uitgelegd.
Vroeger was het makkelijker "iedereen deed het zo" , maar ik vind het toch ook wel goed om echt te beargumenteren of onze regels nu wel zo bijbels uit te leggen zijn.
Ik vind het in die zin lastig dat ik mensen ken die ik (geestelijk) hoogacht maar andere keuzes maken op grond van zondagsheiliging en TV gebruik bijvoorbeeld. Ik ben geneigd om me daar niet druk over te maken. Toch merk ik in mijn omgeving dat er snel geoordeeld wordt.

Voor mij zit het gevaar erin dat met zo'n houding alles gebagatelliseerd wordt. Ik merk dat hier ook. Lang leve de vrede, zeg er maar niks van, ieder maakt zijn eigen keuzes en veel is niet letterlijk in de Bijbel terug te vinden. Ik gruw ervan.
Ik begrijp je gedachte. En je terughoudendheid. Veel van deze zaken ga ik ook niet in mee.
En toch. Veel van dit soort zaken, en de lijst is eindeloos uit te breiden, zijn ook wel echt Nederlands.
Zijn het zelfgebouwde sociologische kaders waar we ons prettig bij voelen? Of is alles bijbels onderbouwd?
Dat is mijn vraag.

Te meer omdat veel buitenlandse christen op heel andere zaken letten ipv deze onder ons gebruikelijke regels. Bv praktisch christendom etc. De Brief aan Diognetus is al eerder genoemd, maar daar zie je dat christen door heel andere zaken 'opvallen'
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Susanna schreef:
Bogerman schreef:Ik zei dat een predikant altijd herkenbaar moet zijn.
Dat betekent in dit geval dat een predikant niet op een racefiets thuishoort. Natuurlijk mag een predikant ook fietsen; dat is zelfs heel gezond, maar doe dan wel een lange zwarte broek aan, en in ieder geval een wit overhemd.
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik bedoel het serieus! Hoeft niet een broek zijn die bij een pak hoort, maar kan de vrije tijd ook van een andere stof zijn, maar hij moet wel herkenbaar zijn als dominee. Want ook in zijn vrije tijd is hij dienaar van het goddelijke woord.
Kijk dan maar naar dit eerste filmpje, van ds. Brugge. https://www.youtube.com/watch?v=Jh7eNw2BCfI
Ja, wat u allemaal vindt en bedoelt is wel duidelijk maar de onderbouwing uit de Schrift ontbreekt totaal. Nergens in het Nieuwe Testament lees je iets over ambtskleding. Dat betekent dat u spreekt over eigen bedachte regels en wetten die opkomen uit de traditie. Ik verwees al eerder naar de NGB artikel 7. Dat doe ik nogmaals. Ik merk dat eigen wetten, regels en traditie boven de Schrift worden gesteld. Dat is de dood in de pot. Voor mij is de Schrift de norm en alles wat door overheen gelegd wordt verduisterd het evangelie van de Heere Jezus Christus. Ik verzet me daar tegen met alles wat in me is.

Ik vind dit hele topic ook diep beschamend. Niet de vraag of iemand in Christus is, is bepalend voor het respect wat we voor iemand hebben, maar zijn zwarte pak is bepalend. Johannes de Doper zou hier niet welkom zijn. Dan heb je geen Herodes meer nodig. Spreken met respect over ambtsdragers zoals een van de regels op dit forum is, blijkt alleen te gelden als het om een ambtsdrager in een zwart pak gaat. Als hij dat niet aan heeft, mogen we helemaal los gaan en hem volledig afbranden.
Iemand schreef al dat hij dan liever een zware dominee hoorde die Gods Woord wel recht bracht. Wat mij betreft mag die topic gesloten worden en het is nog beter om het geheel in de prullenbak te gooien.
Gesloten