Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

Zijn we niet met ons allen in de donkere middeleeuwen beland, waar het ging over de uiterlijkheden en daarin blijven steken, en de werkelijke essentie van het Woord vergeten zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ditbenik »

JAM schreef:We zien in alle dingen, ook in de voorbeelden die Bezorgd noemde, dat we (ikzelf inclusief) afglijden. Je kunt het heilige huisjes noemen, maar ook een proberen te leven overeenkomstig hoe de Heere het van ons vraagt. En dat is dat we deze wereld niet gelijkvormig moeten zijn. De vraag die we onszelf in deze tijd moeten stellen is: waarin we ons nog van de wereld onderscheiden. Alles wat we fijn of leuk vinden, moet gewoon kunnen. Onszelf dingen ontzeggen omdat ze Bijbels gezien misschien niet geoorloofd zijn, vinden we zo moeilijk dat we gewoon allerlei redenen bedenken om het toch te doen. Dat geldt zowel gewone gemeenteleden als ambtsdragers. Maar wie naar Gods Woord wil leven loopt niet op het randje van wat geoorloofd is, maar houdt zich daar verre van.
Het argument van wereldgelijkvormigheid wordt ook de Gerefgemeente-lid regelmatig gebruikt onder verwijzing naar Romeinen 12. Ik ga er vanuit dat niemand stopt met auto rijden omdat de 'wereldse' buurman ook een auto rijdt. Voor veel andere zaken wordt dit opeens wel aangevoerd. In Romeinen 12 gaat het in het eerste vers over 'uw redelijke godsdienst'. Je lichaam stellen een levende en Gode welbehaaglijke offerande. Je hele leven over hebben voor het dienen van God. En daaraan wordt in vers 2 gekoppeld het aan deze wereld niet gelijkvormig worden, maar het veranderd worden door de vernieuwing van je gemoed, welke de goede en welbahgelijke en volmaakte wil van God zij. Het gaat dus om de vernieuwing van het binnenste. Wie niet innerlijk vernieuwd is, is aan deze wereld gelijkvormig. De kleur van je pak en heel veel andere zaken die nu zo ongeveer als kenmerk van het ware worden aangevoerd hebben daar niets mee te maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:Waar is ‘gij geheel anders’ gebleven.
Ik heb niet het de hele discussie kunnen volgen vanwege de snelheid van posten en andere dingen die ik moet doen. maar hier wil ik even op reageren.

De geciteerde tekst staat in Efeze 4:20.
Maar deze tekst heeft helemaal niets met kledingvoorschriften te maken. Het gaat over de kennis van Christus van de Efezers. De Statenvertalers vertalen deze tekst als: Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd.
De kanttekenaren zeggen hierbij: Dat is, de leer van Christus en van de gemeenschap met Hem.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door newton »

Tiberius schreef:
Bogerman schreef:Waar is ‘gij geheel anders’ gebleven.
Ik heb niet het de hele discussie kunnen volgen vanwege de snelheid van posten en andere dingen die ik moet doen. maar hier wil ik even op reageren.

De geciteerde tekst staat in Efeze 4:20.
Maar deze tekst heeft helemaal niets met kledingvoorschriften te maken. Het gaat over de kennis van Christus van de Efezers. De Statenvertalers vertalen deze tekst als: Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd.
De kanttekenaren zeggen hierbij: Dat is, de leer van Christus en van de gemeenschap met Hem.
De SV is de enige ware vertaling, maar soms komt het goed uit om NBG51 uit de context te citeren :-D
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Susanna schreef:
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik ken je niet, maar vraag me toch wat af: je zit op een refoforum en het fenomeen zwart pak is je echt vreemd?
Dat deze forummer vaak geheel andere en ongereformeerde, of niet-reformatorische gedachten naar voren brengt hebben we al lang kunnen merken.
Is het feit dat ze jou in redelijkheid terecht heeft gewezen de aanleiding tot deze sneer? Je uit een ernstige beschuldiging die je op geen enkele wijze onderbouwt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Susanna schreef:
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik ken je niet, maar vraag me toch wat af: je zit op een refoforum en het fenomeen zwart pak is je echt vreemd?
Dat deze forummer vaak geheel andere en ongereformeerde, of niet-reformatorische gedachten naar voren brengt hebben we al lang kunnen merken.
Ik heb dit bericht gemeld. Onbehoorlijk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Susanna schreef:
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik ken je niet, maar vraag me toch wat af: je zit op een refoforum en het fenomeen zwart pak is je echt vreemd?
Dat deze forummer vaak geheel andere en ongereformeerde, of niet-reformatorische gedachten naar voren brengt hebben we al lang kunnen merken.
Op de persoon publieke aan de schandpaal nagelen zonder enige onderbouwing. Schande!
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bogerman »

Ditbenik schreef:
Bogerman schreef:
Susanna schreef:
Bogerman schreef:Ik zei dat een predikant altijd herkenbaar moet zijn.
Dat betekent in dit geval dat een predikant niet op een racefiets thuishoort. Natuurlijk mag een predikant ook fietsen; dat is zelfs heel gezond, maar doe dan wel een lange zwarte broek aan, en in ieder geval een wit overhemd.
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik bedoel het serieus! Hoeft niet een broek zijn die bij een pak hoort, maar kan de vrije tijd ook van een andere stof zijn, maar hij moet wel herkenbaar zijn als dominee. Want ook in zijn vrije tijd is hij dienaar van het goddelijke woord.
Kijk dan maar naar dit eerste filmpje, van ds. Brugge. https://www.youtube.com/watch?v=Jh7eNw2BCfI
Ja, wat u allemaal vindt en bedoelt is wel duidelijk maar de onderbouwing uit de Schrift ontbreekt totaal. Nergens in het Nieuwe Testament lees je iets over ambtskleding. Dat betekent dat u spreekt over eigen bedachte regels en wetten die opkomen uit de traditie. Ik verwees al eerder naar de NGB artikel 7. Dat doe ik nogmaals. Ik merk dat eigen wetten, regels en traditie boven de Schrift worden gesteld. Dat is de dood in de pot. Voor mij is de Schrift de norm en alles wat door overheen gelegd wordt verduisterd het evangelie van de Heere Jezus Christus. Ik verzet me daar tegen met alles wat in me is.

Ik vind dit hele topic ook diep beschamend. Niet de vraag of iemand in Christus is, is bepalend voor het respect wat we voor iemand hebben, maar zijn zwarte pak is bepalend. Johannes de Doper zou hier niet welkom zijn. Dan heb je geen Herodes meer nodig. Spreken met respect over ambtsdragers zoals een van de regels op dit forum is, blijkt alleen te gelden als het om een ambtsdrager in een zwart pak gaat. Als hij dat niet aan heeft, mogen we helemaal los gaan en hem volledig afbranden.
Iemand schreef al dat hij dan liever een zware dominee hoorde die Gods Woord wel recht bracht. Wat mij betreft mag die topic gesloten worden en het is nog beter om het geheel in de prullenbak te gooien.
Ook de traditie is belangrijk. Die heeft velen bewaard voor werelds leven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Ditbenik schreef:
Bogerman schreef:
Susanna schreef:
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik bedoel het serieus! Hoeft niet een broek zijn die bij een pak hoort, maar kan de vrije tijd ook van een andere stof zijn, maar hij moet wel herkenbaar zijn als dominee. Want ook in zijn vrije tijd is hij dienaar van het goddelijke woord.
Kijk dan maar naar dit eerste filmpje, van ds. Brugge. https://www.youtube.com/watch?v=Jh7eNw2BCfI
Ja, wat u allemaal vindt en bedoelt is wel duidelijk maar de onderbouwing uit de Schrift ontbreekt totaal. Nergens in het Nieuwe Testament lees je iets over ambtskleding. Dat betekent dat u spreekt over eigen bedachte regels en wetten die opkomen uit de traditie. Ik verwees al eerder naar de NGB artikel 7. Dat doe ik nogmaals. Ik merk dat eigen wetten, regels en traditie boven de Schrift worden gesteld. Dat is de dood in de pot. Voor mij is de Schrift de norm en alles wat door overheen gelegd wordt verduisterd het evangelie van de Heere Jezus Christus. Ik verzet me daar tegen met alles wat in me is.

Ik vind dit hele topic ook diep beschamend. Niet de vraag of iemand in Christus is, is bepalend voor het respect wat we voor iemand hebben, maar zijn zwarte pak is bepalend. Johannes de Doper zou hier niet welkom zijn. Dan heb je geen Herodes meer nodig. Spreken met respect over ambtsdragers zoals een van de regels op dit forum is, blijkt alleen te gelden als het om een ambtsdrager in een zwart pak gaat. Als hij dat niet aan heeft, mogen we helemaal los gaan en hem volledig afbranden.
Iemand schreef al dat hij dan liever een zware dominee hoorde die Gods Woord wel recht bracht. Wat mij betreft mag die topic gesloten worden en het is nog beter om het geheel in de prullenbak te gooien.
Ook de traditie is belangrijk. Die heeft velen bewaard voor werelds leven.
De leer van Rome ja. Schrift en traditie. De reformatie leerde alleen de Schrift.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Op de persoon publieke aan de schandpaal nagelen zonder enige onderbouwing. Schande!
Heb je het bericht dat iemand een scheurmaker wordt genoemd, dan ook gemeld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Op de persoon publieke aan de schandpaal nagelen zonder enige onderbouwing. Schande!
Heb je het bericht dat iemand een scheurmaker wordt genoemd, dan ook gemeld?
Ik heb niks gemeld. Hoe kom je daar bij?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Op de persoon publieke aan de schandpaal nagelen zonder enige onderbouwing. Schande!
Heb je het bericht dat iemand een scheurmaker wordt genoemd, dan ook gemeld?
Ik heb niks gemeld. Hoe kom je daar bij?
Je benoemt het. En dat scheurmaker is toch ook op de persoon?
Maar er is hier meestal selectieve verontwaardiging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

Mara schreef:
Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Op de persoon publieke aan de schandpaal nagelen zonder enige onderbouwing. Schande!
Heb je het bericht dat iemand een scheurmaker wordt genoemd, dan ook gemeld?
Ik heb niks gemeld. Hoe kom je daar bij?
Je benoemt het. En dat scheurmaker is toch ook op de persoon?
Maar er is hier meestal selectieve verontwaardiging.
Eens!! Tevens vind ik dat DIA dit zo niet moet zeggen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Susanna schreef:
Bedoel je dit echt serieus? Van die lange zwarte broek? En waarom dan? Als ik zo iemand zie, denk ik dat het iemand is die net een begrafenis gehad heeft. Aanvulling: ik ken niemand met een zwart pak in mijn kerk (zo: cultuurverschil)
Ik ken je niet, maar vraag me toch wat af: je zit op een refoforum en het fenomeen zwart pak is je echt vreemd?
Dat deze forummer vaak geheel andere en ongereformeerde, of niet-reformatorische gedachten naar voren brengt hebben we al lang kunnen merken.
@Dia ik denk dat je niet door hebt wat je schrijft.
Ik ervaar het juist andersom, @Suzanna verdiept zich intens in de Schrift en onderzoekt. Ze kreeg juist van de week nog complimenten dat haar vragen en nieuwe topics zo waardevol zijn.
Maar goed, misschien zit je niet lekker in je vel, want je bent in mijn beleving in wel meer topics op 'oorlogspad' .
@Mara tegen de posting 'scheurmaker' is wel degelijk geageerd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bezorgd »

Allemaal vijandschap mensen. De waarheid mag niet meer gehoord worden.
Och mochten jullie het nog eens verstaan.
Gesloten