Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bogerman »

Ditbenik schreef: De leer van Rome ja. Schrift en traditie. De reformatie leerde alleen de Schrift.
U maakt er een karikatuur van. Je hebt altijd een vorm nodig. Dus als u de ene vorm afwijst of niet belangrijk vindt dan moet u een andere vorm kiezen. Wij hadden een paar geleden een preek over de Rechabieten uit Jeremia 35. Die behielden uit respect voor het voorgeslacht bepaalde tradities vast die niet in de wetten van Mozes staan. Ik vind het een slecht teken als alles maar moet kunnen omdat het een bijzaak of een randzaak is. Zo is het de gereformeerde kerken ook begonnen. Aan het eind zie je dat verandering van vormen ook voor verandering van inhoud zorgt. Natuurlijk ben ik het met u eens dat om de kennis van Christus gaat, maar u bedoelt niet dat verder niks van uiterlijke zaken ertoe doet?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door ejvl »

Bogerman schreef:
Ditbenik schreef: De leer van Rome ja. Schrift en traditie. De reformatie leerde alleen de Schrift.
U maakt er een karikatuur van. Je hebt altijd een vorm nodig. Dus als u de ene vorm afwijst of niet belangrijk vindt dan moet u een andere vorm kiezen. Wij hadden een paar geleden een preek over de Rechabieten uit Jeremia 35. Die behielden uit respect voor het voorgeslacht bepaalde tradities vast die niet in de wetten van Mozes staan. Ik vind het een slecht teken als alles maar moet kunnen omdat het een bijzaak of een randzaak is. Zo is het de gereformeerde kerken ook begonnen. Aan het eind zie je dat verandering van vormen ook voor verandering van inhoud zorgt. Natuurlijk ben ik het met u eens dat om de kennis van Christus gaat, maar u bedoelt niet dat verder niks van uiterlijke zaken ertoe doet?
Uiterlijke zaken doen er zeker wel toe. Groepscultuur hoeft niet verkeerd te zijn, kan heel nuttig en waardevol zijn.
Iets anders is het als men aan de hand hiervan, iemand veroordeeld alsof het geen knecht van God zou kunnen zijn of iemands bekering in twijfel trekt of zegt dat het zonde is.

Persoonlijk kan men er moeite mee hebben, wat niet per definitie betekent dat het ook zondig is.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Van Ewijk »

Bogerman schreef:
Ditbenik schreef: De leer van Rome ja. Schrift en traditie. De reformatie leerde alleen de Schrift.
U maakt er een karikatuur van. Je hebt altijd een vorm nodig. Dus als u de ene vorm afwijst of niet belangrijk vindt dan moet u een andere vorm kiezen. Wij hadden een paar geleden een preek over de Rechabieten uit Jeremia 35. Die behielden uit respect voor het voorgeslacht bepaalde tradities vast die niet in de wetten van Mozes staan. Ik vind het een slecht teken als alles maar moet kunnen omdat het een bijzaak of een randzaak is. Zo is het de gereformeerde kerken ook begonnen. Aan het eind zie je dat verandering van vormen ook voor verandering van inhoud zorgt. Natuurlijk ben ik het met u eens dat om de kennis van Christus gaat, maar u bedoelt niet dat verder niks van uiterlijke zaken ertoe doet?
En in het nieuwe testament is de Heere Jezus er zeer duidelijk in, overduidelijk zelfs, dat rand en blijken geen hoofdzaken moeten worden.
Anders krijgt men inhoudsloze tradities en gebruiken die op het einde van de dag niet meer bekijken te zijn dan menselijke inzettingen die Gods woord uithollen.
Dit komt in de evangeliën meerdere keren terug.
De Heere Jezus maakte hier populair gezegd korte metten mee.
Als u bijbels wilt gaan argumenteren, doe het dan goed en niet selectief.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef: Eens!! Tevens vind ik dat DIA dit zo niet moet zeggen.
Mijn excuses, maar dat maakt onverlet dat ik het wel opmerkte. Ik besefte niet dat deze constatering zo'n impact had. We moeten ook heel voorzichtig zijn met onze woorden richting de lhtb-enz en homolobby. Voor je het weet zeg je teveel en de gevolgen daarvan zijn nog niet te overzien.
Anderzijds is het een teken aan de wand, dat men niet meer rechtuit de waarheid kan zeggen, maar men zogenaamd respect voor ieders mening. Dat is niet Bijbels. Anders ligt dat voor een mens in het algemeen, maar niet voor een leer die niet overeenkomt met de ons overgeleverde leer zoals in die in Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid verwoord zijn,
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Amstelodamense »

Heb wat reacties gelezen, hier ga je toch niet uitkomen met elkaar. Heeft volgens mij ook alles met karakter en smaak te maken.

Sinds wij zijn overgegaan van de GG naar de PKN, ervaar ik het juist als plezierig dat ik onze predikant op het schoolplein tegenkom in een "normale burger outfit". Het komt op mij plezieriger over dat hij niet zin z'n zwarte pak z'n kinderen naar school brengt, maar in zijn "normale" kleding. Het maakt mij voor mij de drempel lager om hem aan te spreken en ik ervaar meer verbinding dan altijd dat zwarte pak.

Maar ik geef grif toe: dit is zeker gebaseerd op mijn eigen persoonlijke smaak. Ik houd sowieso niet van de "kleur" zwart en ben eerder informeel dan formeel. Ik weet ook dat er juist veel mensen zijn die veel waarde hechten aan dat zwarte pak van de predikant, wat mij betreft ook prima.

Overigens: een predikant die overweegt te gaan mountainbiken, kan kiezen voor een wijde mountainbroek. Je hoeft niet perse in een strakke broek te gaan rijden. Terwijl ik het opschrijf, vind ik het al weer een rare zin van mezelf. Dit geldt niet voor predikanten, maar voor een ieder die deze (heerlijke!) sport overweegt.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door GGotK »

Wat zouden nu de 'universele' uiterlijke kenmerken zijn van het vreemdelingschap waar alle refoforumleden, of nog breder gesteld, alle christenen op deze aarde, elkaar nog wel in herkennen en bovendien als wezenlijk worden geacht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Tiberius »

Geen. Het gaat helemaal niet om het uiterlijk maar om het innerlijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:Wat zouden nu de 'universele' uiterlijke kenmerken zijn van het vreemdelingschap waar alle refoforumleden, of nog breder gesteld, alle christenen op deze aarde, elkaar nog wel in herkennen en bovendien als wezenlijk worden geacht?
Ik heb bij een ander topic hier ook vragen over gesteld, in andere bewoordingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:We kunnen niets inbrengen tegen gezond bewegen. Daar kunnen we alleen maar positief tegenover staan. Daar gaat het ook niet over. Bewegen is zorgen voor ons lichaam, en dat zijn we ook verplicht te onderhouden.
Anders is het als we denken aan competitiesport of de Olympische Spelen. We zien in het Woord wel een verwijzing naar deze spelen, maar geen aanmoediging. Wel staat er, als ik het goed lees. dat de lichamelijke oefening (in tegenstelling tot oefeningen in het geloof) tot weinig nu zijn.
Helemaal mee eens.

"Maar verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen; en oefen uzelven tot godzaligheid. Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens." 1 Timotheus 4:7-8

Lichamelijke oefening slaat hier volgens Johannes Calvijn niet op lopen, worstelen of handenarbeid. Hij vertelt dat het ziet op de manier waarop allerlei uitwendige werken die tot godsdienstigheid behoren gedaan worden, zoals lange vasting, op de harde grond slapen, en dergelijke. Calvijn verkleint ze en zegt dat zij niet heel erg bevorderlijk zijn. Tot weinig nut.
Ofschoon het gemoed zeer oprecht is, en het einde recht: nochtans vindt Paulus in de uitwendig handelingen niets dat hij groot acht. Dit is een zeer nodige vermaning: want de wereld (in de kerk of in je hart) is altijd daartoe genegen dat zij God met uitwendige oefeningen wil dienen, hetwelk een dodelijk gedichtsel is. Onze natuur trekt ons altijd daarheen, dat wij de strengheid des levens meer toeschrijven dan het betaamt; alsof het een zonderling stuk der Christelijke heiligheid ware. Wat zegt Paulus daartegen? Te weten dat als iemand zich lang en veel daarin vermoeid heeft, zo zal hij er weinig vrucht daarvan hebben.


Kanttekeningen: "Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins, gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt Col. 2:23; maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig."

Maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Geen. Het gaat helemaal niet om het uiterlijk maar om het innerlijk.
Een innerlijk dat geen gevolgen heeft voor het uiterlijk is slechts schone schijn.

Hoewel de bijbel geen gedetailleerde kledingaanwijzingen geeft (zoals een bepaalde kleur, zoals zwart), zijn er wel de aanwijzingen dat kleding de naaktheid moet bedekken (en niet onthullen), eenvoud, kuisheid en matigheid.

We willen dat het liefst gedetailleerd invullen om het overzichtelijk te houden. Maar ik denk dat we al genoeg werk hebben om terug te gaan naar de bovenstaande bijbelse criteria. Waarbij we zoals altijd weer vooral onszelf moeten beoordelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Geen. Het gaat helemaal niet om het uiterlijk maar om het innerlijk.
Een innerlijk dat geen gevolgen heeft voor het uiterlijk is slechts schone schijn.
Precies andersom ;) Uiterlijk zonder inhoud is slechts schijn. Of het schoon is, is een kwestie van smaak.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Op de persoon publieke aan de schandpaal nagelen zonder enige onderbouwing. Schande!
Heb je het bericht dat iemand een scheurmaker wordt genoemd, dan ook gemeld?
Ik heb niks gemeld. Hoe kom je daar bij?
Je benoemt het. En dat scheurmaker is toch ook op de persoon?
Maar er is hier meestal selectieve verontwaardiging.
Ik heb ook nergens iemand een scheurmaker genoemd. Niks selectieve verontwaardiging. Hier wordt iemand aan de schandpaal genageld en weggezet als iemand die hier niet thuis hoort zonder dat daar enige reden voor opgegeven wordt. Daar neem ik het voor op. Ik vind dat een schande. Dat blijkt van jou niet te mogen en dat ga je onderbouwen met een totale onterechte bewering. Laat maar zien waar ik iemand een scheurmaker genoemd heb.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef: Eens!! Tevens vind ik dat DIA dit zo niet moet zeggen.
Mijn excuses, maar dat maakt onverlet dat ik het wel opmerkte. Ik besefte niet dat deze constatering zo'n impact had. We moeten ook heel voorzichtig zijn met onze woorden richting de lhtb-enz en homolobby. Voor je het weet zeg je teveel en de gevolgen daarvan zijn nog niet te overzien.
Anderzijds is het een teken aan de wand, dat men niet meer rechtuit de waarheid kan zeggen, maar men zogenaamd respect voor ieders mening. Dat is niet Bijbels. Anders ligt dat voor een mens in het algemeen, maar niet voor een leer die niet overeenkomt met de ons overgeleverde leer zoals in die in Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid verwoord zijn,
Het gaat er niet om dat je constatering impact had maar dat hij volkomen onterecht is. Nu maak je het nog veel erger door niet je eigen fout te erkennen maar de reacties daarop te vergelijken met de reacties van uit de homoloby. Het is een teken aan de wand dat je je niet-onderbouwde beschuldiging op deze manier nog even subtiel aan zet. Dat komt niet overeen met de leer zoals die in de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid verwoord zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
pierre27 schreef: Eens!! Tevens vind ik dat DIA dit zo niet moet zeggen.
Mijn excuses, maar dat maakt onverlet dat ik het wel opmerkte. Ik besefte niet dat deze constatering zo'n impact had. We moeten ook heel voorzichtig zijn met onze woorden richting de lhtb-enz en homolobby. Voor je het weet zeg je teveel en de gevolgen daarvan zijn nog niet te overzien.
Anderzijds is het een teken aan de wand, dat men niet meer rechtuit de waarheid kan zeggen, maar men zogenaamd respect voor ieders mening. Dat is niet Bijbels. Anders ligt dat voor een mens in het algemeen, maar niet voor een leer die niet overeenkomt met de ons overgeleverde leer zoals in die in Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid verwoord zijn,
Het gaat er niet om dat je constatering impact had maar dat hij volkomen onterecht is. Nu maak je het nog veel erger door niet je eigen fout te erkennen maar de reacties daarop te vergelijken met de reacties van uit de homoloby. Het is een teken aan de wand dat je je niet-onderbouwde beschuldiging op deze manier nog even subtiel aan zet. Dat komt niet overeen met de leer zoals die in de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid verwoord zijn.
Juist. En in een ander topic ook nog even voor de 1001e keer vragen of er nog ruimte is voor de reformatorische leer..
Natuurlijk DIA. Maar stop nu eens met die tunnelvisie van je. En niet aan komen met wat je eventueel mankeert, ik reageer op wat je schrijft. Niet meer en niet minder
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Forummer »

GGotK schreef:Wat zouden nu de 'universele' uiterlijke kenmerken zijn van het vreemdelingschap waar alle refoforumleden, of nog breder gesteld, alle christenen op deze aarde, elkaar nog wel in herkennen en bovendien als wezenlijk worden geacht?
Waarschijnlijk slechts 1: eerbaar!

Wat een heerlijk toekomst perspectief om na dit leven in witte klederen te mogen wandelen. In de nabijheid van God. Geen ruzie meer, geen moeiten, geen pijn en geen verdriet. Ik kan er echt naar uitzien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gesloten