Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Wim Anker »

Hardlopen, wielrennen zijn uiteraard zowieso zinloze bezigheden, voor iedereen. Ga dan hout zagen of kloven. Of een tuin spitten. Of een huis verven. Of een tuin aanleggen bij de buren. Vast wel gemeenteleden waar dat toegevoegde waarde levert. Maar met energie smijten zonder enig rendement is hetzelfde als eten weggooien.
En van een tuin aanleggen wordt het lichaam prima getraind.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 aug 2021, 08:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Forummer »

Mijn vorige reactie houdt een stevige veroordeling in van degenen die erg graag vasthouden aan tradities. Dat vind ik achteraf niet netjes van mijzelf. Ik heb afgelopen week mogen doorbrengen op een christelijke/evangelische camping en daar goede gesprekken mogen hebben, over kerkmuren heen mogen kijken naar hoe God werkt, bij ieder verschillend. God was daar aanwezig, kreeg de eer die Hem daarvoor toekomt. En als ik dan terugkom en op zo een discussie stuit, dan huilt mijn hart dat we binnen onze kringen discussiëren over zulke randzaken.
Door mijn verdriet was ik de liefde even kwijt en heb ik wat te scherp gereageerd.

Het tweede deel van mijn reactie sta ik nog wel volledig achter: laten we ons bezig houden met de kern van het geloof. Dan kan en mag het volgende gezegde ook waarheid worden: Één in hoofdzaken, verschillend in bijzaken.

Laten we God maar danken dat Hij nog predikanten geeft die Zijn Woord mogen verkondigen. En of die predikant dan tuinieren, schaken, wielrennen of paravliegen als hobby heeft, doet er niet toe. We maken van een predikant teveel een 'heilige', laten we nuchter blijven en beseffen dat niet iedereen op elk vlak evenveel gaven heeft gekregen, óók predikanten niet. En dat zij juist door die te hoog gespannen verwachtingen én door de hoge werkdruk behoefte hebben aan ontspanning, en dat ontspanning niet voor iedereen hetzelfde inhoudt.

Mijns inziens zouden predikanten de taken waar ze minder goed in zijn, deels moeten kunnen delegeren naar de kerkenraad, om zo de hoge werkdruk wat te verlichten. Al besef ik dat bij een tekort aan predikanten én een tekort aan ambtsdragers dit wel wat moeilijk wordt. Misschien moet in dat geval sommige taken weer gedelegeerd worden naar gemeenteleden.
Maar goed, ik dwaal af.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door DDD »

Hardlopen is eten weggooien :D

Het is jammer dat ik deze vindingrijkheid niet had toen ik nog gymlessen had op de middelbare school. Dan zou ik dat zeker hebben aangevoerd.

Met even weinig kans op succes als bij andere pogingen, natuurlijk, omdat het flauwekul is. Maar het is goed gevonden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door merel »

@ddd Waarom zou overgewicht voor een predikant niet kunnen en voor het gemiddelde kerklid wel?
Voor mij heeft een predikant geen extra bijzondere status binnen de kerk. Hij is ook een zondig mens en heeft het verlossende werk van Christus net zo hard nodig als omdat heb. Ik denk dat wij zijn voorbeeldfunctie en de daarbij behorende kenmerken vooral uit de bijbel moeten halen en niet zelf moeten invullen met extra regels waaraan een predikant moet voldoen.
In dat kader is het voor mij prima als een predikant sport, zijn oprit bestraat of de heg snoeit inde kleding die daarbij past.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Orchidee »

Ik denk dat je toch eens bij jezelf moet gaan "spitten" als je jezelf zo ergert aan rand en bijzaken!
Als het je belemmert in het luisteren naar een dienaar van het Goddelijke Woord moet je zeker ook wat meer aan zelfonderzoek doen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Ik denk dat je toch eens bij jezelf moet gaan "spitten" als je jezelf zo ergert aan rand en bijzaken!
Als het je belemmert in het luisteren naar een dienaar van het Goddelijke Woord moet je zeker ook wat meer aan zelfonderzoek doen!
De Bijbel zegt dat je de ander niet moet ergeren. Jij zegt dat je jezelf niet zo moet ergeren. Hoe zit het nu?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Van Ewijk »

Orchidee schreef:Ik denk dat je toch eens bij jezelf moet gaan "spitten" als je jezelf zo ergert aan rand en bijzaken!
Als het je belemmert in het luisteren naar een dienaar van het Goddelijke Woord moet je zeker ook wat meer aan zelfonderzoek doen!
De boze fluistert ons Allerhande dingen in om het gezag van Gods woord te ondermijnen.
Variërend van grove profaniteit tot holle vroomheid.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door DDD »

merel schreef:@ddd Waarom zou overgewicht voor een predikant niet kunnen en voor het gemiddelde kerklid wel?
Voor mij heeft een predikant geen extra bijzondere status binnen de kerk. Hij is ook een zondig mens en heeft het verlossende werk van Christus net zo hard nodig als omdat heb. Ik denk dat wij zijn voorbeeldfunctie en de daarbij behorende kenmerken vooral uit de bijbel moeten halen en niet zelf moeten invullen met extra regels waaraan een predikant moet voldoen.
In dat kader is het voor mij prima als een predikant sport, zijn oprit bestraat of de heg snoeit inde kleding die daarbij past.
Geen idee. Heb ik zoiets gesuggereerd dan?

Ik schreef alleen dat overgewicht minder past bij het ambt dan wielrennen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Van Ewijk »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Ik denk dat je toch eens bij jezelf moet gaan "spitten" als je jezelf zo ergert aan rand en bijzaken!
Als het je belemmert in het luisteren naar een dienaar van het Goddelijke Woord moet je zeker ook wat meer aan zelfonderzoek doen!
De Bijbel zegt dat je de ander niet moet ergeren. Jij zegt dat je jezelf niet zo moet ergeren. Hoe zit het nu?
Ik denk dat de bijbel er heel duidelijk in is dat dat "ergeren" op dezelfde manier opgevat kan worden als in dezelfde zin van pesten, treiteren, provoceren, lompheid en dergelijke.
Dat is heel iets anders dan dat iemand zich aan je ergert om zaken die open liggen voor arbitrage.

Als u mij ergert omdat u een scheiding in uw haar laat aanbrengen gaat u dan op schriftelijke basis opnieuw naar de kapper?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef: Wat vreemd. Hoe reageerde hij er zelf eigenlijk op?
Het was een heel gevoelig persoon die zich alles aantrok en zich helemaal inschikte naar wat de gemeente van hem eiste. Dat was niet altijd makkelijk voor hem.
De volgende predikant ging met z’n kinderen op (toen nog) Koninginnedag meelopen in de optocht naar de aubade en kreeg daar commentaar op. Hij trok zich er niet veel van aan en was ook niet zo inschikkelijk, hij heeft helemaal geen goede periode gehad. Puur omdat hij niet altijd deed wat de gemeente van hem verlangde.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Het gevaar is wel dat bij alles vragen stellen wat onder ons volkomen zekerheid heeft ook ingewikkeld is.
Interessante gedachte. Herkenbaar ook.
Twintig jaar geleden was het ook makkelijker. Iedere refo leefde ongeveer hetzelfde. Het behoefde geen uitleg. Het was gewoon zo.
Tegenwoordig is er meer diversiteit in levenstijl. Dat leer ook zaken heroverwegen.
Ik weet het vaak niet meer zo zeker.
Is het onbijbels dat: (om zo maar wat te noemen, er zijn tal van voorbeelden)
- je kinderen lekker buiten spelen op zondag.
- een broek voor een vrouw.
- een TV waar je goede programma's kijkt.
- Inhoudelijk goede liederen zingen in de kerkdienst.
- Een leuk rondje toeren op zondag
- 'Kerk'shoppen en combineren met visite.
- Met spijkerbroek naar de kerk.
- Een sportwedstrijd in stadion bezoeken.

Zomaar een rijtje. Allerlei zaken die vroeger volkomen duidelijkheid hadden.
En niet om ze stuk voor stuk te gaan bediscusseren en maar niet meer na te volgen. Maar veel is gewoon niet uitteleggen maar onderdeel van onze cultuur. En worden door andere christenen (bv in buitenland) heel anders uitgelegd.
Vroeger was het makkelijker "iedereen deed het zo" , maar ik vind het toch ook wel goed om echt te beargumenteren of onze regels nu wel zo bijbels uit te leggen zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

We zien ook wel vreemde gewaden in de kerk waar mijn ouders zijn uitgeleid:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 7420002036
Dit lijkt meer op een veruiterlijking door indrukwekkende gewaden en een prachtige liturgie. Wel moeten we opmerken dat de preken niet in overeenstemming zijn met de gereformeerde belijdenis. Maar het gaat hier toch om de outfit van de ambtsdragers en ambtsdrageressen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Het gevaar is wel dat bij alles vragen stellen wat onder ons volkomen zekerheid heeft ook ingewikkeld is.
Interessante gedachte. Herkenbaar ook.
Twintig jaar geleden was het ook makkelijker. Iedere refo leefde ongeveer hetzelfde. Het behoefde geen uitleg. Het was gewoon zo.
Tegenwoordig is er meer diversiteit in levenstijl. Dat leer ook zaken heroverwegen.
Ik weet het vaak niet meer zo zeker.
Is het onbijbels dat: (om zo maar wat te noemen, er zijn tal van voorbeelden)
- je kinderen lekker buiten spelen op zondag.
- een broek voor een vrouw.
- een TV waar je goede programma's kijkt.
- Inhoudelijk goede liederen zingen in de kerkdienst.
- Een leuk rondje toeren op zondag
- 'Kerk'shoppen en combineren met visite.
- Met spijkerbroek naar de kerk.
- Een sportwedstrijd in stadion bezoeken.

Zomaar een rijtje. Allerlei zaken die vroeger volkomen duidelijkheid hadden.
En niet om ze stuk voor stuk te gaan bediscusseren en maar niet meer na te volgen. Maar veel is gewoon niet uitteleggen maar onderdeel van onze cultuur. En worden door andere christenen (bv in buitenland) heel anders uitgelegd.
Vroeger was het makkelijker "iedereen deed het zo" , maar ik vind het toch ook wel goed om echt te beargumenteren of onze regels nu wel zo bijbels uit te leggen zijn.
Ik vind het in die zin lastig dat ik mensen ken die ik (geestelijk) hoogacht maar andere keuzes maken op grond van zondagsheiliging en TV gebruik bijvoorbeeld. Ik ben geneigd om me daar niet druk over te maken. Toch merk ik in mijn omgeving dat er snel geoordeeld wordt.

Voor mij zit het gevaar erin dat met zo'n houding alles gebagatelliseerd wordt. Ik merk dat hier ook. Lang leve de vrede, zeg er maar niks van, ieder maakt zijn eigen keuzes en veel is niet letterlijk in de Bijbel terug te vinden. Ik gruw ervan.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bogerman »

Wim Anker schreef:Hardlopen, wielrennen zijn uiteraard zowieso zinloze bezigheden, voor iedereen. Ga dan hout zagen of kloven. Of een tuin spitten. Of een huis verven. Of een tuin aanleggen bij de buren. Vast wel gemeenteleden waar dat toegevoegde waarde levert. Maar met energie smijten zonder enig rendement is hetzelfde als eten weggooien.
En van een tuin aanleggen wordt het lichaam prima getraind.
Helemaal mee eens.
En al die dingen die Bezorgd noemt die langzaam aan het verschuiven zijn, zijn een teken aan de wand. Als de vormen en tradities veranderen en verdwijnen, verandert ook de inhoud die daarbij hoort. Je word ook moe en verdrietig van alle discussies over dingen die altijd onder ons zeker waren. Niks is meer heilig.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Orchidee »

Het waren misschien zelfgebouwde heilige huisjes.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten