Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

pierre27 schreef:
Ik weet niet of het Ds. V is hoor:)
Oh dan trek ik de verkeerde conclusie uit je post ;)

(Over iets horen en verkeerde conclusies trekken gesproken ;) )
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

windorgel schreef:
Forummer schreef:@ Ad, nee ik heb de predikant niet gesproken. Maar ik ben wel benieuwd naar zijn uitleg. Daarom vind ik het ook jammer dat hij niet per mail bereikbaar is.

Ik vind het ronduit vervelend dat je insinueert dat het me niet interesseert. Ik heb sterk de indruk dat je me niet begrijpt. Dat kan, dat is ook niet erg. Maar door dit soort opmerkingen krijg ik het idee dat je me ook niet wílt begrijpen...
Je kan hem toch bellen? Hij zal je vriendelijk te woord staan, dat kan ik je verzekeren.
Een predikant die niet per mail of whatapp bereikbaar is, kun je niet echt benaderbaar noemen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5396
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

TSD schreef:
pierre27 schreef:
Ik weet niet of het Ds. V is hoor:)
Oh dan trek ik de verkeerde conclusie uit je post ;)

(Over iets horen en verkeerde conclusies trekken gesproken ;) )
Kan gebeuren, het was een opmerking over Ds. V n.a.v. een preek gehouden in Scherpenzeel waarin hij een en ander zei over bekommerden. Dat was voor mij toen duidelijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:
Een predikant die niet per mail of whatapp bereikbaar is, kun je niet echt benaderbaar noemen.
App is dan toch alleen voor gemeenteleden en niet voor "buitenstaanders"?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Bezorgd schreef:
Een predikant die niet per mail of whatapp bereikbaar is, kun je niet echt benaderbaar noemen.
App is dan toch alleen voor gemeenteleden en niet voor "buitenstaanders"?

Waarom niet?
Er zullen geregeld niet gemeenteleden onder je gehoor zitten. Zeker ook als je als gastpredikant diensten vervuld. Dan is het niet meer dan logisch dat je openstaat voor vragen of reacties. En dat moet je dan op een zo'n laagdrempelig mogelijke manier doen. Er zijn er velen die niet zomaar een gesprek aan durven. Maar een mail of app, waar je over na kunt denken wat je zeggen/schrijven wilt, is dan een veel betere manier.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

TSD schreef:
Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad, zit ik echt zo sterk in je irritatie zone? Sorry hoor maar je neemt me openlijk niet serieus. Ik vind dit niet respectvol naar je medemens toe.

Als je liever hebt dat ik weer oprot, wees dan een vent en zeg het hardop.
Je bent hier zeer welkom. Maar je moet er wel tegen kunnen dat er wat vragen worden gesteld. En je leest niet goed, waardoor je onterecht lelijk tegen me doet. Dat is tegen de spelregels, op de persoon.
Overigens mag je iets wat in het openbaar gezegd is, ook in het openbaar bespreken. Dus dat gepush van 'bel die predikant op' en zo, vind ik net zo min terecht.
Ben ik niet helemaal eens. Er wordt nu een individuele zin uit een hele preek besproken, uitgesproken in een plaatselijke gemeente, die slechts 1 persoon heeft gehoord, die hier anoniem op het forum zit, dus behalve een paar ingewijden weet werkelijk niemand over wie of wat het gaat en is het niet mogelijk de context van die uitspraak te beluisteren.

Ik vind dat helemaal niet zo ‘openbaar’ eigenlijk. Zeker niet als je als medelid niets een de vraag mag stellen of de betreffende persoon de predikant wel goed begrepen heeft. We discussiëren nu over een “feit” waar niemand echt weet wat er bedoeld is en degene die daar achter kan komen is degene die onder zijn gehoor heeft gezeten.

Nu ik zojuist lees over welke predikant het gaat vind ik het verhaal steeds vager worden. Ds. V blijft altijd heel dicht bij de Schrift in zijn preken, ook aangaande dit onderwerp vind ik geposte artikel uit de Terdege voor zich spreken. Ik denk dat het heel erg aannemelijk is dat Forummer een heel verhelderend antwoord krijgt van deze Ds. wat mogelijk heel anders is als wat hij nu denkt.

Ik snap dus heel goed de dringende raadgevingen. Als je het echt wilt weten en het is een “dringende” vraag, dan zoek je naar mogelijkheden om contact te zoeken in plaats van je te concentreren op de beperkingen en nota bene de predikant zelf te schuld hiervan te geven omdat zijn e-mailadres niet openbaar is.

Het zullen wel niet de reacties zijn die Forummer op voorhand wilde horen, maar in mijn ogen wel de voor hem meest waardevolle.
Het gaat niet om ds V.

Overigens is het ook niet van belang om welke predikant het gaat. Het gaat om de vraag of het Bijbels is dat de meeste van Gods kinderen bekommerden zijn, en dat zelfs de bevestigden meestal geen zicht op de bevestiging hebben.

Mijns inziens niet, en ik denk ook dat het meer van liefde getuigt door hiervoor te waarschuwen dan het te vergoeilijken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Mara schreef: Het kan een tijdsbeeld zijn, grotendeels.
Er werd - zeker vroeger - vaak gezegd: krijg maar geen gist in de schoenen. Iemand moest 'laag' gehouden worden.
In gezelschapskringen werd er goed op elkaar gelet, dat er geen bedrieger tussen zat. Af en toe werd er eentje ontmaskert.
Het kan ook zijn dat je de geheimtaal niet machtig bent. Als je het in gewone woorden zegt, kan dat in sommige kringen gewantrouwd worden.
Kortom, het hangt van veel factoren af.
TSD schreef:Al beginnende met voor jezelf uit te sluiten dat je de betreffende predikant niet goed hebt begrepen of wellicht tot een door hem niet bedoelde conclusie komt.
Forummer zou bijvoorbeeld het fragment nogmaals kunnen beluisteren. Desnoods met iemand erbij en dan vragen: wat bedoelt de predikant hiermee te zeggen?
Forummer schreef:komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik ZAL u RUST geven.
Ja, maar dan is er toch eerst bekommernis, of zo je wilt, onrust?
Dit antwoord, het geeft ruimte aan twee kanten, ik heb mijn post weggelaten (maar dan weet je iig wat ik bedoel) wil het liever niet weer naar boven halen, doet eigenlijk te veel pijn....

Verder laat ik het erbij, want inmiddels hebben anderen al aangegeven wat ze er van vinden ( de vraag en de beantwoording van/naar Forummer) en is voor mij e.e.a. duidelijk hoe dit soort dingen werken.
En voor mijzelf, ook al was het om Forummer te bemoedigen:
'Een ezel.....enz' :huhu
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Charles schreef:En als je zekerheid wil is het sowieso beter om Smytegelt, Immens etc dicht te laten en dagelijks (met bijbelverklaringen) de Bijbel te bestuderen met gebed. Dat vergroot de kennis en de zekerheid en geeft een gestadige gang. Wie hap snap de Bijbel leest krijgt hap snap genade.
Ik ben gestopt in het lezen van Het gekrookte riet en bijv. de Samenspraken van Van Reenen. Geeft meer verwarring dan duidelijkheid. Je zou iemand die in de zekerheid van het geloof leeft met zulke boeken als vanzelf in het donker brengen. Het is voor een deel ook self fulfilling prophecy. Wat je zaait dat oogst je.

Ik weet dat een lid van Kootwijkerbroek destijds tegen ds. Blok zei: waarom zegt u de mensen niet meer dat ze de Bijbel moeten lezen? Waarop Blok als antwoord gaf: Dan zet je de mensen maar aan het werk.

Nee, dan ds. Visscher over de zekerheid:
https://www.terdege.nl/artikelen/op-zoek-naar-zekerheid
Mooi artikel van ds Visscher, met inderdaad een ander geluid. Dank voor het delen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

@Terri; ik herken je posting helemaal (uit het verleden).
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Forummer schreef: Overigens is het ook niet van belang om welke predikant het gaat. Het gaat om de vraag of het Bijbels is dat de meeste van Gods kinderen bekommerden zijn, en dat zelfs de bevestigden meestal geen zicht op de bevestiging hebben.

Mijns inziens niet, en ik denk ook dat het meer van liefde getuigt door hiervoor te waarschuwen dan het te vergoeilijken.
Als je zelf het antwoord al denkt te weten snap ik werkelijk niet wat er nu zo dringend was aan je vraag.

En uit je citaat snap ik niet hoe daaruit vergoelijken zou blijken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Charles schreef:
Ik weet dat een lid van Kootwijkerbroek destijds tegen ds. Blok zei: waarom zegt u de mensen niet meer dat ze de Bijbel moeten lezen? Waarop Blok als antwoord gaf: Dan zet je de mensen maar aan het werk.
Ik kan me niet voorstellen dat ds P. Blok dit ooit precies zo gezegd heeft. Het kan natuurlijk wel maar ik vind het toch naar om te lezen. Ik kende hem anders.
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Arja schreef:
Charles schreef:
Ik weet dat een lid van Kootwijkerbroek destijds tegen ds. Blok zei: waarom zegt u de mensen niet meer dat ze de Bijbel moeten lezen? Waarop Blok als antwoord gaf: Dan zet je de mensen maar aan het werk.
Ik kan me niet voorstellen dat ds P. Blok dit ooit precies zo gezegd heeft. Het kan natuurlijk wel maar ik vind het toch naar om te lezen. Ik kende hem anders.
Was het niet ds P Blok die werk van maakte om de Bijbel op cd te zetten een aantal jaren geleden?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

TSD schreef:
Forummer schreef: Overigens is het ook niet van belang om welke predikant het gaat. Het gaat om de vraag of het Bijbels is dat de meeste van Gods kinderen bekommerden zijn, en dat zelfs de bevestigden meestal geen zicht op de bevestiging hebben.

Mijns inziens niet, en ik denk ook dat het meer van liefde getuigt door hiervoor te waarschuwen dan het te vergoeilijken.
Als je zelf het antwoord al denkt te weten snap ik werkelijk niet wat er nu zo dringend was aan je vraag.

En uit je citaat snap ik niet hoe daaruit vergoelijken zou blijken.
Je leest niet goed. Lees alles even terug, of moet ik in elke reactie het hele verhaal opnieuw tikken?

Ik heb overigens nog van niemand een Bijbelse onderbouwing gezien, enkel bewijzen dat er bekommerden zijn, maar dat ontken ik ook helemaal niet.

Dat wil niet zeggen dat ik de citaten van oudvaders niet waardeer, zeker wel, staan ook leerzame dingen in. Maar de vraag was of het Bijbels te onderbouwen is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Isala »

Forummer schreef:Het gaat om de vraag of het Bijbels is dat de meeste van Gods kinderen bekommerden zijn, en dat zelfs de bevestigden meestal geen zicht op de bevestiging hebben.

Onlangs heb ik de documentaire "Sheep among wolves" weer gekeken, en ik moest aan deze docu denken tijdens het lezen van dit draadje.
In Iran komen mensen tot geloof, en direct gaan zij met gevaar voor eigen leven Gods Woord delen waar zij ook maar een ingang zien/krijgen.
Zij maken al heel snel discipelen. Zij doen precies wat de Heere Jezus in Mattheus 28 opdraagt.
Is het daarom dat er een grote opwekking gaande is in Iran?
Wat is meer Bijbels, wat is meer tot eer van Gods Naam: Op God vertrouwen en in Zijn kracht uitgaan, of voortdurend bezig zijn met introspectie?

Het is noodzakelijk om op een stevig Bijbels fundament te staan, zonder twijfel.
Nee, het land en de situatie zijn niet één op één te vergelijken.
En toch..... denk ik dan.... waar wordt Gods Naam het meest in verheerlijkt?
Waarin kunnen wij leren van hen? Hoe worden gelovigen in onze kerken tot discipelen gemaakt?

We zijn als christen zo onbruikbaar voor God als we met onszelf bezig zijn. Ik denk dat we daarin ver van het Woord zijn afgedwaald.
In het gehoorzamen van en in het vertrouwen op de de Heere daarin ligt de bevestiging.


Link naar documentaire:
https://www.youtube.com/watch?v=9SAPOLKF59U&t=261s
Hora est!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Dit is je beginpost.

Je vraagt om antwoorden:
1) Alle kinderen van God zijn bekommerd. Soms meer, soms minder. De Psalmen (de bijbelse onderbouwing is daar ruimschoots te vinden) spreken hiervan. Veel psalmen zijn een gebed om uitreddingen van praktische en geestelijke noden en bekommernissen. Span u een weinig in, zou ik zeggen, om dat eens na te gaan.
2) het idee komt uit de praktijk. Elk kind van God zal bij zichzelf bekommeringen vinden. Elke pastoraal werker komt dit tegen in het geestelijk pastoraat.
3) In de reformatorische kerken is veel aandacht voor de bekommernissen, waarbij een uitbundig getuigen van bevestigingen en geloofszekerheid vaak onwennig en onbekend aanvoelt. Bij die onwennigheid mogen we best wat vraagtekens zetten.
4) Veel van Gods kinderen hebben een tekort aan opwas in de genade en in het zien op Jezus. Het zien op zichzelf geeft twijfelingen en bekommernissen. Daarom moet door het lezen van de Bijbel, met gebed en als zijnde de woorden van God gezocht worden om op Christus te zien. Daarin wil Hij zich openbaren, de bijbelse onderbouwing vind je op veel plaatsen, maar lees daarvoor zeker de Romeinen brief.

Het is mijn tweede poging. Is dit een antwoord op je vraag?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie