Oh dan trek ik de verkeerde conclusie uit je postpierre27 schreef:
Ik weet niet of het Ds. V is hoor:)
(Over iets horen en verkeerde conclusies trekken gesproken )
Oh dan trek ik de verkeerde conclusie uit je postpierre27 schreef:
Ik weet niet of het Ds. V is hoor:)
Een predikant die niet per mail of whatapp bereikbaar is, kun je niet echt benaderbaar noemen.windorgel schreef:Je kan hem toch bellen? Hij zal je vriendelijk te woord staan, dat kan ik je verzekeren.Forummer schreef:@ Ad, nee ik heb de predikant niet gesproken. Maar ik ben wel benieuwd naar zijn uitleg. Daarom vind ik het ook jammer dat hij niet per mail bereikbaar is.
Ik vind het ronduit vervelend dat je insinueert dat het me niet interesseert. Ik heb sterk de indruk dat je me niet begrijpt. Dat kan, dat is ook niet erg. Maar door dit soort opmerkingen krijg ik het idee dat je me ook niet wílt begrijpen...
Kan gebeuren, het was een opmerking over Ds. V n.a.v. een preek gehouden in Scherpenzeel waarin hij een en ander zei over bekommerden. Dat was voor mij toen duidelijk.TSD schreef:Oh dan trek ik de verkeerde conclusie uit je postpierre27 schreef:
Ik weet niet of het Ds. V is hoor:)
(Over iets horen en verkeerde conclusies trekken gesproken )
App is dan toch alleen voor gemeenteleden en niet voor "buitenstaanders"?Bezorgd schreef:
Een predikant die niet per mail of whatapp bereikbaar is, kun je niet echt benaderbaar noemen.
Mara schreef:App is dan toch alleen voor gemeenteleden en niet voor "buitenstaanders"?Bezorgd schreef:
Een predikant die niet per mail of whatapp bereikbaar is, kun je niet echt benaderbaar noemen.
Het gaat niet om ds V.TSD schreef:Ben ik niet helemaal eens. Er wordt nu een individuele zin uit een hele preek besproken, uitgesproken in een plaatselijke gemeente, die slechts 1 persoon heeft gehoord, die hier anoniem op het forum zit, dus behalve een paar ingewijden weet werkelijk niemand over wie of wat het gaat en is het niet mogelijk de context van die uitspraak te beluisteren.Posthoorn schreef:Overigens mag je iets wat in het openbaar gezegd is, ook in het openbaar bespreken. Dus dat gepush van 'bel die predikant op' en zo, vind ik net zo min terecht.Ad Anker schreef:Je bent hier zeer welkom. Maar je moet er wel tegen kunnen dat er wat vragen worden gesteld. En je leest niet goed, waardoor je onterecht lelijk tegen me doet. Dat is tegen de spelregels, op de persoon.Forummer schreef:
Ad, zit ik echt zo sterk in je irritatie zone? Sorry hoor maar je neemt me openlijk niet serieus. Ik vind dit niet respectvol naar je medemens toe.
Als je liever hebt dat ik weer oprot, wees dan een vent en zeg het hardop.
Ik vind dat helemaal niet zo ‘openbaar’ eigenlijk. Zeker niet als je als medelid niets een de vraag mag stellen of de betreffende persoon de predikant wel goed begrepen heeft. We discussiëren nu over een “feit” waar niemand echt weet wat er bedoeld is en degene die daar achter kan komen is degene die onder zijn gehoor heeft gezeten.
Nu ik zojuist lees over welke predikant het gaat vind ik het verhaal steeds vager worden. Ds. V blijft altijd heel dicht bij de Schrift in zijn preken, ook aangaande dit onderwerp vind ik geposte artikel uit de Terdege voor zich spreken. Ik denk dat het heel erg aannemelijk is dat Forummer een heel verhelderend antwoord krijgt van deze Ds. wat mogelijk heel anders is als wat hij nu denkt.
Ik snap dus heel goed de dringende raadgevingen. Als je het echt wilt weten en het is een “dringende” vraag, dan zoek je naar mogelijkheden om contact te zoeken in plaats van je te concentreren op de beperkingen en nota bene de predikant zelf te schuld hiervan te geven omdat zijn e-mailadres niet openbaar is.
Het zullen wel niet de reacties zijn die Forummer op voorhand wilde horen, maar in mijn ogen wel de voor hem meest waardevolle.
Dit antwoord, het geeft ruimte aan twee kanten, ik heb mijn post weggelaten (maar dan weet je iig wat ik bedoel) wil het liever niet weer naar boven halen, doet eigenlijk te veel pijn....Mara schreef: Het kan een tijdsbeeld zijn, grotendeels.
Er werd - zeker vroeger - vaak gezegd: krijg maar geen gist in de schoenen. Iemand moest 'laag' gehouden worden.
In gezelschapskringen werd er goed op elkaar gelet, dat er geen bedrieger tussen zat. Af en toe werd er eentje ontmaskert.
Het kan ook zijn dat je de geheimtaal niet machtig bent. Als je het in gewone woorden zegt, kan dat in sommige kringen gewantrouwd worden.
Kortom, het hangt van veel factoren af.Forummer zou bijvoorbeeld het fragment nogmaals kunnen beluisteren. Desnoods met iemand erbij en dan vragen: wat bedoelt de predikant hiermee te zeggen?TSD schreef:Al beginnende met voor jezelf uit te sluiten dat je de betreffende predikant niet goed hebt begrepen of wellicht tot een door hem niet bedoelde conclusie komt.Ja, maar dan is er toch eerst bekommernis, of zo je wilt, onrust?Forummer schreef:komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik ZAL u RUST geven.
Mooi artikel van ds Visscher, met inderdaad een ander geluid. Dank voor het delen.Charles schreef:En als je zekerheid wil is het sowieso beter om Smytegelt, Immens etc dicht te laten en dagelijks (met bijbelverklaringen) de Bijbel te bestuderen met gebed. Dat vergroot de kennis en de zekerheid en geeft een gestadige gang. Wie hap snap de Bijbel leest krijgt hap snap genade.
Ik ben gestopt in het lezen van Het gekrookte riet en bijv. de Samenspraken van Van Reenen. Geeft meer verwarring dan duidelijkheid. Je zou iemand die in de zekerheid van het geloof leeft met zulke boeken als vanzelf in het donker brengen. Het is voor een deel ook self fulfilling prophecy. Wat je zaait dat oogst je.
Ik weet dat een lid van Kootwijkerbroek destijds tegen ds. Blok zei: waarom zegt u de mensen niet meer dat ze de Bijbel moeten lezen? Waarop Blok als antwoord gaf: Dan zet je de mensen maar aan het werk.
Nee, dan ds. Visscher over de zekerheid:
https://www.terdege.nl/artikelen/op-zoek-naar-zekerheid
Als je zelf het antwoord al denkt te weten snap ik werkelijk niet wat er nu zo dringend was aan je vraag.Forummer schreef: Overigens is het ook niet van belang om welke predikant het gaat. Het gaat om de vraag of het Bijbels is dat de meeste van Gods kinderen bekommerden zijn, en dat zelfs de bevestigden meestal geen zicht op de bevestiging hebben.
Mijns inziens niet, en ik denk ook dat het meer van liefde getuigt door hiervoor te waarschuwen dan het te vergoeilijken.
Ik kan me niet voorstellen dat ds P. Blok dit ooit precies zo gezegd heeft. Het kan natuurlijk wel maar ik vind het toch naar om te lezen. Ik kende hem anders.Charles schreef:
Ik weet dat een lid van Kootwijkerbroek destijds tegen ds. Blok zei: waarom zegt u de mensen niet meer dat ze de Bijbel moeten lezen? Waarop Blok als antwoord gaf: Dan zet je de mensen maar aan het werk.
Was het niet ds P Blok die werk van maakte om de Bijbel op cd te zetten een aantal jaren geleden?Arja schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ds P. Blok dit ooit precies zo gezegd heeft. Het kan natuurlijk wel maar ik vind het toch naar om te lezen. Ik kende hem anders.Charles schreef:
Ik weet dat een lid van Kootwijkerbroek destijds tegen ds. Blok zei: waarom zegt u de mensen niet meer dat ze de Bijbel moeten lezen? Waarop Blok als antwoord gaf: Dan zet je de mensen maar aan het werk.
Je leest niet goed. Lees alles even terug, of moet ik in elke reactie het hele verhaal opnieuw tikken?TSD schreef:Als je zelf het antwoord al denkt te weten snap ik werkelijk niet wat er nu zo dringend was aan je vraag.Forummer schreef: Overigens is het ook niet van belang om welke predikant het gaat. Het gaat om de vraag of het Bijbels is dat de meeste van Gods kinderen bekommerden zijn, en dat zelfs de bevestigden meestal geen zicht op de bevestiging hebben.
Mijns inziens niet, en ik denk ook dat het meer van liefde getuigt door hiervoor te waarschuwen dan het te vergoeilijken.
En uit je citaat snap ik niet hoe daaruit vergoelijken zou blijken.
Forummer schreef:Het gaat om de vraag of het Bijbels is dat de meeste van Gods kinderen bekommerden zijn, en dat zelfs de bevestigden meestal geen zicht op de bevestiging hebben.
Dit is je beginpost.Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.
Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.
En is dit Bijbels te onderbouwen?