Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

Thea schreef:Mooi @Posthoorn, hoe je alles onderbouwt met bronnen. Daar ben ik niet zo goed in....
Het is goed om bronnen te vermelden. Wel compleet dan. @Posthoorn geeft alleen de stelling. Wat er vervolgens aan uitleg gegeven wordt laat hij weg. Aan de inwendige bekering gaat iets vooraf. De vereniging met Christus. Lees verder in de link die eerder in dit topic is gegeven.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
CvdW schreef:Kunt u mij vertellen waar de uitspraken staan van Perkins? Zodat ik ook het volledige verband kan lezen.
Ik vermoed hierin: https://theologienet.nl/bestanden/Perki ... zaadje.pdf
Juist.

Hij schrijft ook in dat kleine boekje het volgende:

1. God heeft een belofte der zaligheid en des eeuwigen levens verbonden aan de begeerte naar genade, Matth. 5:6, "Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden". Johs. 7:37, Zo iemand dorst heeft, die kome en drinke. Openb. 21:6, Ik zal de dorstigen geven uit de fontein van het water des levens om-niet. Nu, wat betekent dit dorsten? Eigenlijk wil het zeggen, dat wij, wanneer wij in droogte of dorheid zijn, en aan drinken gebrek hebben om ons te verkwikken, het begeren. En daarom, naar alle overeenkomst, wordt van hen gezegd, dat zij dorsten naar de gerechtigheid, die er gebrek aan hebben, en ze graag bezitten. En zij dorsten naar Christus, die zichzelf gevoelen buiten Christus (te zijn), en begeren, ja verlangen naar Christus' bloed, dat ze daarmee in hun geweten mogen verkwikt worden. Hier zien wij dan, dat de begeerte naar barmhartigheid, bij het missen der barmhartigheid, betekent de verkrijging der barmhartigheid; en dat de begeerte om te geloven, bij het missen van het geloof, het geloof (zelve) is. Let dan op, hoewel gij de vaste en levendige genade nog niet bezit, toch zijt ge niet te enenmale ontbloot van genade, indien ge ongeveinsd ernaar kunt begeren. Uw begeerte is het zaad, de ontvangenis of kiem van datgene, waaraan gij gebrek hebt. Nu is het de lentetijd van het ingeënte Woord, of van het onvergankelijke zaad, geworpen in de voren van uw hart; wacht slechts een moment, intussen de goede middelen die tot dit doel bestemd zijn, gebruikende, en ge zult zien, dat de bladeren, bloesems en vrucht weldra zullen volgen.

2. De begeerte naar enige goede zaak wordt van God aangenomen als de levendige aanroeping van Zijn heilige Naam, Ps. 10:17, HEERE, Gij hebt de wens der zachtmoedigen gehoord. Ps. 145:19, Hij doet het welbehagen dergenen, die Hem vrezen. Toen Mozes niets zei, maar alleen aan de Rode Zee, van binnen, de hulp en bescherming van God begeerde, sprak de Heere tot hem: "Wat roept gij tot Mij?", Ex. 14:15. En wanneer wij niet weten te bidden, gelijk het behoort, dan zegt Paulus, dat de Geest Zelf voor ons bidt met onuitsprekelijke zuchtingen, Rom. 8:26. Hieruit besluit ik, dat wanneer iemand in zijn zwakheid met zuchtingen en gekreun bidt om de gave van het levende geloof, waarvan hij het gemis in zichzelf gevoelt, dat juist zijn gebed, op deze manier gedaan, echt even aangenaam bij God is, als het gebed, dat in een levend geloof gedaan wordt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

Ik vind deze laatste citaten echt bemoedigend, hoewel anderen ze wellicht gevaarlijk vinden.
Online
DDD
Berichten: 28468
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Zo zijn ze ook bedoeld. Daar komt het spreken over bekommerden ook vandaan. Niet om uit te pluizen wie wel en wie niet op welk moment behouden is.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Johannes S »

Afgelopen zaterdag moest ik nog denken aan de tekst: ''Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden''. Ik wilde nog vragen: denken jullie ook aan de Bergrede en de zaligspreking en de belofte van de Heere Jezus in deze tekst.
Over welke gerechtigheid gaat het dan? Ik denk allereerst aan het hongeren en dorsten naar dat het recht ligt tussen God en mens. Dat de mens in een weg van recht (niet z'n eigen zonde vergoelijkt en recht praat wat krom is) , overtuigt van zonde door de Heilige Geest, sterk begeert (hongert en dorst) naar vergeving en verzoening. Je krijgt honger naar het Woord en gaat zoeken. En daaruit voortvloeiend ook het recht lief heeft aangaande z'n naaste en medemens en begeert in recht (rechtvaardig) en vrede met z'n naaste en medemens te leven. Dat er vrede is met God en ook de naasten. En dat in en door Jezus Christus. Met Zijn gerechtigheid bekleed worden.

Jezus doet de belofte dat die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid verzadigd zullen worden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Zo zijn ze ook bedoeld. Daar komt het spreken over bekommerden ook vandaan. Niet om uit te pluizen wie wel en wie niet op welk moment behouden is.
Een beetje een vervelende opmerking, vandaar dat ik er toch nog op reageer.
Echte troost kun je alleen bieden op een goede grond. En daarom is het belangrijk om te kijken of de troostgrond die geboden wordt, houdbaar is voor de eeuwigheid. Dat heeft niets met 'uitpluizen' te maken. Of misschien ook wel, maar dan is dat een legitieme manier van uitpluizen.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ora et labora »

We weten (en ervaren als het recht ligt) dat een ware christen een hevige strijd heeft tegen de duivel, de wereld en eigen vlees.
Dus achter het woord bekommerden hoeft geen vraagteken.
We zijn als christen bekommerd vanwege de zonden.
En ja we hebben genoeg aan onszelf. Een ieder zal zijn eigen pak dragen.
Dus uitpluizen over een ander ...voorzichtig hoor!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

Ik vind het een heel terechte opmerking van @DDD. Aanspraken aan bekommerden zjn inderdaad altijd bedoeld als moedgevingen en niet om te gaan 'uitpluizen' wie er net wel en wie net niet bijhoort. Het is een pastorale manier van omgaan met de gemeente. Misschien vat @ Posthoorn het nu te persoonlijk op.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben toch bang dat er meer waarheid in de opmerking van @Posthoorn zit dan misschien voor ons vlees wenselijk is.

Hoewel we in navolging van de belijdenisgeschriften een ieder die geen openbaar bewijs van het tegengestelde geeft als een gelovige mogen veronderstellen, is elkaar op de aard en de zaak van het geloof aanspreken en opscherpen een goede zaak. Enkel pastorale bemoedigingen aan bekommerden is niet volgens de Schrift en belijdenis. Dat is natuurlijk wat anders dan uitpluizen en (be)oordelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

Ok, goed om dit alles te lezen. Persoonlijk vind ik het weinig bemoedigend als gesteld word dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, en slechts enkelen bevestigden, en dat zelfs die er meestal geen zicht op hebben. En dit dan niet als 'praktijkvoorbeeld' maar als 'wetmatigheid' gepredikt wordt. (NB nav HC zondag 1 !).

Maar blijkbaar wordt er in het algemeen anders mee omgegaan.

Overigens had ik het bewust in het GerGem topic geplaatst, maar het is wel goed om te zien hoe er breder mee omgegaan wordt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Ik vind het een heel terechte opmerking van @DDD. Aanspraken aan bekommerden zjn inderdaad altijd bedoeld als moedgevingen en niet om te gaan 'uitpluizen' wie er net wel en wie net niet bijhoort. Het is een pastorale manier van omgaan met de gemeente. Misschien vat @ Posthoorn het nu te persoonlijk op.
Maar je moet wel moed geven op de goede manier. En dan maakt het zeker wel verschil hoe je iemands 'staat' op zo'n moment beoordeelt. Dus zonder een beetje uitpluizen blijft het een slag in de lucht.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

Dus jullie oordelen de uitspraken van Perkins als onwaar? Ik vind het echt een discussie op de vierkante millimeter. Probeer zo ruim te denken als de oudvaders en puriteinen. Dan kom je niet zo snel in gewetensnood.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Zoveel bekommerde Puriteinen ken ik niet. Let op, ik bedoel dit niet neerbuigend.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:Zoveel bekommerde Puriteinen ken ik niet. Let op, ik bedoel dit niet neerbuigend.
Maar de puriteinen kenden blijkbaar wel bekommerden!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Marck »

Ik heb vorig jaar deze draad niet echt gevolgd maar nu wat teruggelezen. Best leerzaam.
Plaats reactie