Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Kun je ook aangeven waarom je het een mooi antwoord vindt? Daarnaast sluit je de vraag af met de woorden ' Groet, een worstelende Ger. Gemmer wiens geloof en bekering niet in het standaardplaatje past'. Wat is die worsteling dan, want je lijkt toch in je bijdragen wel erg zeker van je zaak? Wat is volgens jou het standaardplaatje van geloof en bekering (binnen de GG)?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef: Ik begeef mij hiermee wellicht op glad ijs, maar ik meen toch de zaken zo scherp te moeten stellen. Anders komen we in een oeverloze onduidelijkheid terecht. En gaan we van alles geloof noemen, want het (nog) niet is.
Ja, je begeeft je inderdaad op glad ijs. Je suggereert dat anderen die Christus kennen en hun vertrouwen op Hem alleen stellen niet voldoen aan jouw voorwaarden.
Het zijn niet 'mijn voorwaarden', want daar is niets van mij bij. Maar kan het dan zijn dat ik zo'n bijzondere bekering heb doorgemaakt, dat anderen zich daar niet in herkennen? Zo zelfs, dat er tegen gewaarschuwd wordt: pas op voor bijzondere belevingen? Wat zie ik verkeerd?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef: Ik begeef mij hiermee wellicht op glad ijs, maar ik meen toch de zaken zo scherp te moeten stellen. Anders komen we in een oeverloze onduidelijkheid terecht. En gaan we van alles geloof noemen, want het (nog) niet is.
Ja, je begeeft je inderdaad op glad ijs. Je suggereert dat anderen die Christus kennen en hun vertrouwen op Hem alleen stellen niet voldoen aan jouw voorwaarden.
Het zijn niet 'mijn voorwaarden', want daar is niets van mij bij. Maar kan het dan zijn dat ik zo'n bijzondere bekering heb doorgemaakt, dat anderen zich daar niet in herkennen? Zo zelfs, dat er tegen gewaarschuwd wordt: pas op voor bijzondere belevingen? Wat zie ik verkeerd?
Nee hoor, ik denk dat je cruciale Bijbelse zaken noemt. Paulus zegt in Galaten 1: "Maar wanneer het Gode behaagd heeft (...) Zijn Zoon in mij te openbaren..." Daar kan volgens mij niets af.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Uit een preek van James Waddel Alexander (Stichting Tabernakel):
Er zijn maar weinig gelovigen die zich niet het moment herinneren waarop deze onvoorwaardelijkheid van het Evangelie tot hen doordrong als een geweldige openbaring. Lange tijd hebben ze gelegen aan het badwater van genezing, wachtend op iemand die hen erin hielp (zie Joh. 5). Ze dachten dat er een lange en moeilijke voorbereiding nodig was voordat ze het konden wagen tot Christus te komen. Ze dachten dat de uitnodiging gold voor bepaalde mensen met bepaalde eigenschappen en waren er niet zeker van dat deze in hen gevonden werden. Ze konden niet naderen tot de Bron omdat ze niet genoeg voelden. Zij durfden niet te geloven omdat ze niet genoeg berouw hadden. Of er was sprake van een van de andere eindeloos vele verkeerde denkbeelden. Ze stelden een prijs vast voor hun vrijspraak en probeerden zelf de rekening te betalen. Ze werkten aan hun eigen hart, zodat het geschikter zou zijn voor Christus. Ze waren bezig met half werk; zonder het woord ‘genade’ te schrappen, konden ze zelf nog enige eer behalen uit een goede voorbereiding.
Het moment waarop dit allemaal wordt weggenomen, is gedenkwaardig in het leven van een gelovige. Dit is het moment dat onmiddellijk voorafgaat aan het geloof. Tot op dat moment heeft hij serieus geprobeerd zichzelf meer geschikt te maken om Christus te ontvangen. Maar nú ziet hij dat de rechtvaardiging al aangebracht is. Hij ziet dat de gehele inhoud hem wordt aangeboden in het Evangelie en dat hij gemachtigd is dit aan te nemen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

Mooie reacties, @Posthoorn! Helemaal met je eens!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Kun je ook aangeven waarom je het een mooi antwoord vindt? Daarnaast sluit je de vraag af met de woorden ' Groet, een worstelende Ger. Gemmer wiens geloof en bekering niet in het standaardplaatje past'. Wat is die worsteling dan, want je lijkt toch in je bijdragen wel erg zeker van je zaak? Wat is volgens jou het standaardplaatje van geloof en bekering (binnen de GG)?
In de GG wordt gelukkig nog geleerd dat na ontvangen genade de mens meer en meer afgebroken wordt (beleving/bevinding), steeds onbekeerder wordt in zichzelf. Waarom? Opdat Christus meer en meer verheerlijkt wordt. De ouden zeiden niet wanneer een zondaar bekeerd werd: 'gefeliciteerd, nu ben je er.' Nee, maar wel: 'welkom in de strijd.'
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ouderling »

Ik val in deze Posthoorn van harte bij, en vind de beantwoording van Ds Harinck wat vaag. Zeker is er zekerheid in het geloof (niet in de gelovige) maar dat is de vraag niet van de vraagsteller. Het geloof is een gave Gods. Hij is het ook die Zijn Zoon openbaart aan de gelovigen. Het heeft Gode behaagd... daar is niets mystieks bij, maar voluit Bijbels.
Wel denk ik dat dit wat vagere antwoord komt door de wijze waarop de vraag gesteld is. Het is iemand met volle zekerheid die de vraag gesteld heeft, maar ergens toch ook met volle onzekerheid loopt. Anders hoef je de bevestiging niet bij predikanten te zoeken.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Als God zegt: Daar zij licht! Dan was daar licht. Niet eerst een klein zwak vlammetje, of slechts alleen maar een klein zwak vlammetje. Nee er was een licht zo groot om de hele aarde, zelfs het hele heelal te verlichten.

Als de Heere Jezus zelf zegt, Sta op en wandel, ging die man niet kruipen, en daarna langzaam opstaan. Hij was met blijdschap vervult, een zeer grote blijdschap.

Kan een kind van God dan niet bekommerd raken? Jawel, als er een zonde in het leven is/komt of als de satan hem verzoekt.

Ik geloof dat het veel eenvoudiger is, het evangelie is toch niet alleen voor mensen die zulke moeilijke zaken begrijpen? Denken we nu werkelijk dat het zo nauw komt? Hoe moeten de minder begaafde dan tot geloof komen? Of de zwakzinnige?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

@HersteldHervormd, het gaat inderdaad om de stem van God. Bekommerden missen deze stem in hun leven, waardoor dingen opgelost worden. Ze lezen deze stem natuurlijk wel in de bijbel, maar het moet toegepast worden in hun hart. Daar gaat de bekommering over.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:@HersteldHervormd, het gaat inderdaad om de stem van God. Bekommerden missen deze stem in hun leven, waardoor dingen opgelost worden. Ze lezen deze stem natuurlijk wel in de bijbel, maar het moet toegepast worden in hun hart. Daar gaat de bekommering over.
Wat voor geloof hebben ze dan gekregen van God? Toch het zwakke vlammetje?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik vind het een nogal nietszeggend antwoord. Ds. Harinck heeft geen oog voor diegenen die bekommerd zijn en zichzelf niet kunnen helpen. Hij spreekt niet over de noodzakelijkheid dat Christus geopenbaard wordt aan de ziel. Ik zeg niet dat hij dat ontkent, maar hij noemt het niet in zijn antwoord. Integendeel, hij spreekt heel badinerend over 'bijzondere belevingen'.
Kortom, een onduidelijk, verwarrend antwoord waar je alle kanten mee op kunt.
Spreken over een bijzondere openbaring aan de ziel is juist verwarrend. Daar spreekt de heilige Schrift ook niet over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Spreken over een bijzondere openbaring aan de ziel is juist verwarrend. Daar spreekt de heilige Schrift ook niet over.
Hoe zou jij het noemen?
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Ik zou het helemaal niet noemen. Het zijn allemaal verwarrende en onbelangrijke onderscheidingen, die voortkomen uit een onterechte generalisatie van één bekeringsweg.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Adagio »

Thea schreef:Ze lezen deze stem natuurlijk wel in de bijbel, maar het moet toegepast worden in hun hart. Daar gaat de bekommering over.
Het moet persoonlijk worden.
"Toen riep de HEERE Samuël wederom; en Samuël stond op, en ging tot Eli en zeide: Zie, hier ben ik, want gij hebt mij geroepen. Hij dan zeide: Ik heb niet geroepen, mijn zoon, keer weder, leg u neder. Doch Samuël kende den HEERE nog niet; en het woord des HEEREN was aan hem nog niet geopenbaard."

Of zijn moeder, die een persoonlijk gebed kreeg in het hart: "Doch Hanna antwoordde en zeide: Neen, mijn heer, ik ben een vrouw bezwaard van geest; ik heb noch wijn noch sterken drank gedronken, maar ik heb mijn ziel uitgegoten voor het aangezicht des HEEREN..... alzo ging die vrouw haars weegs, en zij at, en haar aangezicht was haar zodanig niet meer."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik zou het helemaal niet noemen. Het zijn allemaal verwarrende en onbelangrijke onderscheidingen, die voortkomen uit een onterechte generalisatie van één bekeringsweg.
Nee, er is niets verwarrends aan. Juist het vermijden hiervan is verwarrend, getuige het antwoord van ds. Harinck.
Plaats reactie