Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Kun je ook aangeven waarom je het een mooi antwoord vindt? Daarnaast sluit je de vraag af met de woorden ' Groet, een worstelende Ger. Gemmer wiens geloof en bekering niet in het standaardplaatje past'. Wat is die worsteling dan, want je lijkt toch in je bijdragen wel erg zeker van je zaak? Wat is volgens jou het standaardplaatje van geloof en bekering (binnen de GG)?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden op deze vragen, misschien heb ik ze over het hoofd gezien....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Eens wat het advies betreft, ten diepste is het een minachting van de betreffende predikant. Het is een zo uitspelen van een en ander tegen elkaar!
Op zich is het raar dat het beperkte aantal predikanten binnen het kerkverband tegengestelde opvattingen heeft betreffende dit onderwerp. Dat geeft te denken.
Dat is helemaal niet raar. Het is eerder vreemd om voor ieder verschil van inzicht een nieuw kerkverband te beginnen. De Gereformeerde Gemeenten zijn een fusiekerk en ik denk (ik heb dat dus voor dit onderwerp niet gecontroleerd) dat dit onderwerp een van de verschillen van inzicht was tussen grofweg de Ledeboerianen en Kruisgezinden. Er waren verschillende van dat soort verschillen. Dat was nooit een probleem, totdat DIA de Kruisgezinde opvattingen tot norm verhief (uiteraard is dat spreekwoordelijk, want DIA volgt daarin anderen).
Vreemd maar ja.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bertiel »

Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:
Posthoorn schreef:Ik lees hier niets over een onderscheid tussen vluchten tot Christus en de toepassing daarvan.
Lees vraag 11
Daar lees je inderdaad dat de ene gelovige meer 'ontvangt' dan de andere, maar dat doet aan het karakter van het geloof zelf toch niets af?

Overigens is het zeker zo dat diverse oudvaders het 'staan naar', het zoeken te komen tot de rechtvaardiging door het geloof ook al als een vorm van geloof beschouwen. De Schotten noemen dit het geloof van de wet dat niet zaligmakend is. Niet alle oudvaders hebben dat onderscheid zo strikt gemaakt.
Hellenbroek noemt alles wat je toegepast krijgt een gevolg op de uitgaande daad.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
GGotK schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Kun je ook aangeven waarom je het een mooi antwoord vindt? Daarnaast sluit je de vraag af met de woorden ' Groet, een worstelende Ger. Gemmer wiens geloof en bekering niet in het standaardplaatje past'. Wat is die worsteling dan, want je lijkt toch in je bijdragen wel erg zeker van je zaak? Wat is volgens jou het standaardplaatje van geloof en bekering (binnen de GG)?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden op deze vragen, misschien heb ik ze over het hoofd gezien....
Nee Pierre, je hebt ze niet over het hoofd gezien. Ik heb echter niet genoeg gevoel van veiligheid hier op het forum om mijn diepste worstelingen te delen. Dat komt onder andere door de manier waarop sommige mensen mij hier benaderen.

Ik heb een vrij sterke mening, dat klopt. Maar ook personen met een sterke mening, hebben zo hun aanvechtingen. Dat is iets wat ik je wel wil vertellen. Het een sluit het ander niet uit, hoewel sommigen hier die mening lijken toegedaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door pierre27 »

Een eerlijk antwoord van je Forummer. Zeker als je geen veiligheid ervaart is het goed hiermee te dealen. Enfin de vragen zijn er niet minder op geworden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door KDD »

William Perkins schreef: Iemand, die slechts begint zich te bekeren, is op dat ogenblik al een waar kind Gods, ofschoon hij inwendig meer vleselijk dan, geestelijk is.

en ook …

Het in ons zien, en gevoelen van het gemis aan enige genade, die tot zaligheid strekt, en het daarover bedroefd-zijn, is de genade zelf.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ditbenik »

Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef:Precies, net zoals men in de woestijn de koperen slang kon aanschouwen....
Ja, in de woestijn kon je deze slang zien met lichamelijk ogen. Maar bij het geloof gaat het om het zien met geestelijke ogen. En dan gaat het er maar om of onze ogen geopend zijn, en onze zinnen niet 'verblind zijn door de god dezer eeuw', opdat ons 'niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is', 2 Kor. 4:4.
De Heere Jezus is in Zijn gesprek met Nicodemus ruimer dan jij. Gisteren een preek over het eerste deel van Johannes 3. "14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, 15. opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." En natuurlijk moeten je ogen daarvoor geopend worden, maar dat is niet waar het in de verkondiging omgaat. Dan klinkt de oproep tot geloof en bekering. De 'vierschaar-ervaring' die je in een andere reactie noemt, kom je in de Bijbel niet tegen en daarom kun je die anderen ook niet voorhouden. We moeten ons houden aan Gods openbaring en die alleen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

KDD schreef:
William Perkins schreef: Iemand, die slechts begint zich te bekeren, is op dat ogenblik al een waar kind Gods, ofschoon hij inwendig meer vleselijk dan, geestelijk is.

en ook …

Het in ons zien, en gevoelen van het gemis aan enige genade, die tot zaligheid strekt, en het daarover bedroefd-zijn, is de genade zelf.
Wanneer we het formulier om den heiligen doop aan de kinderen te bedienen lezen staat er heel duidelijk in de dankzegging dat God de gedoopte kinderen tot Zijn kinderen aangenomen heeft, door het bloed van Jezus Christus.
Nu even de koppeling: gedoopt kind weet het niet, maar is op dat moment al een waar kind van God.
Dit strookt toch niet met de grondslag van RF?

Kunt u mij vertellen waar de uitspraken staan van Perkins? Zodat ik ook het volledige verband kan lezen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

Duidelijk wordt aangegeven waar het probleem zit. We zijn afgeweken van de Reformatie. Eerder zijn er al oproepen geweest op RF om terug te keren (uiteraard naar Gods Woord in de eerste plaats).
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

Zijn we op nog meer punten afgeweken?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef:Kunt u mij vertellen waar de uitspraken staan van Perkins? Zodat ik ook het volledige verband kan lezen.
Ik vermoed hierin: https://theologienet.nl/bestanden/Perki ... zaadje.pdf
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Ditbenik schreef:
Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef:Precies, net zoals men in de woestijn de koperen slang kon aanschouwen....
Ja, in de woestijn kon je deze slang zien met lichamelijk ogen. Maar bij het geloof gaat het om het zien met geestelijke ogen. En dan gaat het er maar om of onze ogen geopend zijn, en onze zinnen niet 'verblind zijn door de god dezer eeuw', opdat ons 'niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is', 2 Kor. 4:4.
De Heere Jezus is in Zijn gesprek met Nicodemus ruimer dan jij. Gisteren een preek over het eerste deel van Johannes 3. "14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, 15. opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." En natuurlijk moeten je ogen daarvoor geopend worden, maar dat is niet waar het in de verkondiging omgaat. Dan klinkt de oproep tot geloof en bekering. De 'vierschaar-ervaring' die je in een andere reactie noemt, kom je in de Bijbel niet tegen en daarom kun je die anderen ook niet voorhouden. We moeten ons houden aan Gods openbaring en die alleen.
Je verwart twee dingen. De evangelieverkondiging en het 'effect' daarvan in de zondaar, die bekeerd wordt. Om dit laatste gaat het in deze topic.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:Overigens is het zeker zo dat diverse oudvaders het 'staan naar', het zoeken te komen tot de rechtvaardiging door het geloof ook al als een vorm van geloof beschouwen. De Schotten noemen dit het geloof van de wet dat niet zaligmakend is. Niet alle oudvaders hebben dat onderscheid zo strikt gemaakt.
Een mooi voorbeeld hiervan is ook Perkins (hierboven al geciteerd):
Perkins schreef:Een begeerte om verzoend te worden, is niet de verzoening in haar aard - want wat anders is de begeerte, en wat
anders de verzoening -. Maar in de aanvaarding Gods. Want indien wij gans en al vanwege onze zonden getroffen zijn, (indien wij) begeren die vergeven te krijgen, en één met God te zijn, zo neemt God ons aan als verzoend. Wederom, de begeerte om te geloven is niet het geloof in zijn natuur, maar alleen in Gods aanneming, daar God de wil voor de daad aanvaardt.
In het tractaatje geeft Perkins hiervan ook een Bijbelse onderbouwing.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

Mooi @Posthoorn, hoe je alles onderbouwt met bronnen. Daar ben ik niet zo goed in....
Plaats reactie